sonicfrontiers
Overivrig entusiast
Det er gløding, choker og output fra Tribute.Å ja. Du har investert i trafoer allerede. Hvilke typer?
Sonicfrontiers
Det er gløding, choker og output fra Tribute.Å ja. Du har investert i trafoer allerede. Hvilke typer?
Grattis!
Jeg ville bygget med 12AU7 i første trinn og 5687 i andre i god Audio Note uk stil.Ok.
Har allerede trafoen til 5687.
Om de passer 6SN7 vet jeg ikke, men tror det blir 5687 først. Så tar vi en test.
Blir det ikke bra får en se hva en gjør.
Sonicfrontiers
Er redd for at det kan bli for mye forsterkning med 2 trinn.Jeg ville bygget med 12AU7 i første trinn og 5687 i andre i god Audio Note uk stil.
12AU7 in og 5687 som drivetrinn til TX ja. Spørs type trafo du har men ikke veldig mye gain i AN pre. Send pm så hjelper jeg deg med skjema. Vil ikke at det ligger ute her.Er redd for at det kan bli for mye forsterkning med 2 trinn.
Er dette med eller uten trafo på utgangen av 5687.
Har du et skjema?
Sonicfrontiers
TT two med arm two du har bestilt?
TT-Two Deluxe med Arm-ThreeTT two med arm two du har bestilt?
Det blir nok bra vil jeg troTT-Two Deluxe med Arm-Three
Godt å høre at P3 innfrir. Gratulerer så masse.@Atlerovik Nå som jeg har sittet som spikret foran P3 noen dager, kan jeg i det minste si såpass som at din P2 fortsatt har sin egen nisje i dette spillet; den kontrollen og slagkraften P2 SE Signature rår over, er intet annet enn sjokkerende bra. Det der klarer ikke P3 å kopiere. På den annen side er gjennomsiktigheten, "nerven" og tilstedeværelsen i mellomtone og topp til å dø for på P3, da.
Lite annet å si enn at P2 fortsetter å imponere, så å si uansett hva annet man lytter til, det må være en av de beste kjøpene i AN's portefølje, så vidt jeg kan begripe.
Uansett, P3 Tonmeister er så gripende i sin musikkframstilling, at jeg bare ikke klarer å slutte og spille musikk i alle formater. Hele musikksamlinga er som ny, og jeg fosser igjennom den ene skiva etter den andre, både på vinyl og CD med et fett glis.
Nei, tydeligvis har jeg settinger for både balansert og ubalansert inngangsimpedans på ASR, og inngangsimpedans på ubalansert linjeinngang var allerede satt på maks, som er 22kOhm viser det seg... Så da var det ikke noe mer å skru på der...Neida, jeg tenkte ikke på pickup vs riaa inngang.
Jeg tenkte på impedansematchingen mellom Riaa utgang og ASR linjeinngangen. 10kOhm er jo litt lavere inngangsimpedans enn de fleste hifi preamper (i motsetning til endel pro-utstyr som gjerne har lange kabeltrekk og med fordel kan dytte litt mer strøm gjennom linjekablene), og hvis AN preamper typisk opererer med 100k så var mistanken at 10k kan være litt for lavt for optimal match..
Høres uansett ut som det er verd å prøve, lite å tape annet enn litt sår rygg, skal gi beskjed om jeg hører noen forskjell
Takk for hjelpen
Uten at jeg skal prøve å gi inntrykk av å være skråsikker, vil jeg tro at det som vil gi deg størst opplevd forskjell i bassområdet er en annen pickup. Jeg har IQ3 og nå har jeg i en periode vært så heldig å få låne en ZYX 4D av @Cash 63 her på Sentralen. Når de to sammenliknes er det i hvert fall en bortimot veldig stor forskjell i bassområdet. Jeg vil si at IQ3 står seg overraskende godt mot en mye dyrere ZYX, men bassen føles direkte tynn når jeg går fra ZYX 4D til Audio Note IQ3.Nei, tydeligvis har jeg settinger for både balansert og ubalansert inngangsimpedans på ASR, og inngangsimpedans på ubalansert linjeinngang var allerede satt på maks, som er 22kOhm viser det seg... Så da var det ikke noe mer å skru på der...
Mulig jeg bare må venne meg til at vinylriggen ikke er like grom i bassen som min dCS DAC... Oppover låter det helt fabelaktig og for en som primært har hatt digitalt de siste årene er det ganske overraskende hvor mye mer livlig og spennende og romslig (=BEDRE) det låter m/TT3 framfor dCS DAC ved direkte A/B på de samme (gode) innspillingene. Eller, når jeg sier "samme" så sammenlikner jeg riktig nok svært gode analoge innspillinger og vinylpressinger med digitaliserte utgaver, så det ligger nok noe der da men... Uansett, jeg hadde aldri i verden trodd at vinyl egentlig kunne ha noe å stille opp med mot en dCS DAC da jeg kjøpte TT3 litt spontant etter en demo i Bjørvika... men joda det kan den såvisst ;-)
Det er kun de dypeste grunntonene som jeg synes er litt vel tilbakelente sammenliknet med dCS, for å si det slik.
Som det framgår har jeg har ikke så mye erfaring med vinyl foreløpig (eller rettere sagt, erfaringen er 30 år gammel ;-) så mottar alle forslag på videre forbedringer med takk!
Noen tanker:
Noen som har erfaring med å bytte fra AN MM IQ3 til MC IO I + AN-S2-L SUT med en M2 riaa? Dette er grunn anbefalingen jeg har fått fra Stereofil "på generelt grunnlag" som en bedre match til TT3-spilleren.. Hva er de mest tydelige forskjellene mon tro?
Eller kan det være mer å hente på å gå opp til M3 Riaa som neste steg? Det var i hvert fall tydelig forbedring da jeg nylig gikk fra M1 til M2 med IQ3 MM-pickup.
hilsen Erik
Det både håper og tror jeg ogsåDet blir nok bra vil jeg tro
Takk jeg tar det som en liten bekreftelse på at jeg ikke er helt på villspor! Blir superspennende å høre hva du mener om IO I når du får den.Uten at jeg skal prøve å gi inntrykk av å være skråsikker, vil jeg tro at det som vil gi deg størst opplevd forskjell i bassområdet er en annen pickup. Jeg har IQ3 og nå har jeg i en periode vært så heldig å få låne en ZYX 4D av @Cash 63 her på Sentralen. Når de to sammenliknes er det i hvert fall en bortimot veldig stor forskjell i bassområdet. Jeg vil si at IQ3 står seg overraskende godt mot en mye dyrere ZYX, men bassen føles direkte tynn når jeg går fra ZYX 4D til Audio Note IQ3.
Nå har jeg faktisk en IOI på vei, og jeg har en AN-S2L fra før, så jeg vil kunne si noe om forskjellene når den lander. Dog ikke på en Audio Note spiller eller -arm. Ennå
EDIT: i tillegg kan du jo justere frem litt mer bunn, ved å øke stifttrykk og/eller senke armen litt.
Dette er veldig interessant å lese - både om min P2 SE Signature og om din P3 Tonmeister. Det hjelper jo litt på den evigvarende oppgraderingskløen, dette her Selv om gjennomsiktighet, nerve og tilstedeværelse står rimelig høyt på ønskelista. Du tror ikke at du vil få mer av det du beskriver fra P2 med å teste ut andre rør, da?@Atlerovik Nå som jeg har sittet som spikret foran P3 noen dager, kan jeg i det minste si såpass som at din P2 fortsatt har sin egen nisje i dette spillet; den kontrollen og slagkraften P2 SE Signature rår over, er intet annet enn sjokkerende bra. Det der klarer ikke P3 å kopiere. På den annen side er gjennomsiktigheten, "nerven" og tilstedeværelsen i mellomtone og topp til å dø for på P3, da.
Lite annet å si enn at P2 fortsetter å imponere, så å si uansett hva annet man lytter til, det må være en av de beste kjøpene i AN's portefølje, så vidt jeg kan begripe.
Uansett, P3 Tonmeister er så gripende i sin musikkframstilling, at jeg bare ikke klarer å slutte og spille musikk i alle formater. Hele musikksamlinga er som ny, og jeg fosser igjennom den ene skiva etter den andre, både på vinyl og CD med et fett glis.
Jeg er mildt sagt spent selv Ser ut som at den skal ankomme første uka i januar. Ser at vi ikke bor så langt fra hverandre. Du er hjertelig velkommen innom for en lytt etter hvert!Takk jeg tar det som en liten bekreftelse på at jeg ikke er helt på villspor! Blir superspennende å høre hva du mener om IO I når du får den.
Ikke akkurat billig men hvis det gjør susen så er det vel ingen vei utenom
Du vil kunne narre enda noen hemmeligheter ut av P2 med et sett NOS-rør. Sånt koster.Dette er veldig interessant å lese - både om min P2 SE Signature og om din P3 Tonmeister. Det hjelper jo litt på den evigvarende oppgraderingskløen, dette her Selv om gjennomsiktighet, nerve og tilstedeværelse står rimelig høyt på ønskelista. Du tror ikke at du vil få mer av det du beskriver fra P2 med å teste ut andre rør, da?
Uansett, når musikksamlingen blir som ny, har man gjort noe riktig!
Muligens, men når det gjelder dette med rå slagkraft og brutalitet, så virker det på meg som om det er en kombinasjon av effekt + utgangstrafoer. 8 Watt er en begrensende faktor, så selv om jeg kan finne en touch mer råskap i andre rør, betviler jeg at jeg får opplevelsen av 250 Watt i bassen.Sorry, jeg skrev feil, @Håkon_Rognlien . Jeg mente om ikke det var mulig å få mer kontroll og slagkraft også i P3 med andre rør?
Det tror jeg du kan regner med! Og greit nok at P2SE Sig kanskje har litt mer «trøkk», men den oppleves ikke akkurat som 250W i bassenMuligens, men når det gjelder dette med rå slagkraft og brutalitet, så virker det på meg som om det er en kombinasjon av effekt + utgangstrafoer. 8 Watt er en begrensende faktor, så selv om jeg kan finne en touch mer råskap i andre rør, betviler jeg at jeg får opplevelsen av 250 Watt i bassen.
Nå er P3 ikke innspilt enda, og den vil nok bli (enda) bedre, så jeg har is i magen en god stund til, jeg har lite å klage på.
Det har den, minst, slapp helt av.Håper Meishu har samme magien, laaaang ventetid
Salige Thor Aamodt fra Lyric sa det godt: om ikke den første watten er god nok, hvorfor vil du ha flereP3 Tonmeister begynner virkelig å vise seg som "mesteren av det umulige"!
Spiller i dag Ayreon og den ganske så tunge prog-tema-skiva "Human Equation", og jeg opplever det som smått surrealistisk at 2 x 8 Watt og 300B kan fremvise en slik brutalitet og råskap. Joda, selvsagt finnes det mer skarpskårne og kontrollerende forsterkere enn denne, men for meg fremstår det nærmest umulig at denne kraftutfoldelsen og denne kontrollen kan hentes ut av en såpass begrenset effektmengde. Det er bare så jæ... digert!! Legg til at detaljmengden er uovertruffen, og dermed har vi en (for meg) utenkelig kombinasjon fra 2 x8 Watt!
Slik jeg opplever det, har Tonmeister-varianten dratt på seg en trillebår mer råskap.Har hatt Meishu på AN UK Kit 04, dog ikke med de beste utgangstrafoene. Ble for pent for meg. Måtte koble Meishu på Swissonor B.A.C.H. 12 før det ble ordentlig moro.
Har flere ganger vært hos Audioconsult i København og hørt AN-E på + million kr. AN oppsett. Synes fortsatt de mangler bitt og råskap. Men selvfølgelig har de nesten alt annet jeg liker
Fornuftig nok, men om de 8 første bare får deg til å tørste etter mer, da er det vel relevant så det holder?Salige Thor Aamodt fra Lyric sa det godt: om ikke den første watten er god nok, hvorfor vil du ha flere
Er veldig nysgjerrig på hvordan du opplever disse, Jan Olav. Tenker på å teste ut andre rør i min P2 SE Sig etter hvert. Men bare 2? I min er det 4...Har spillt noen dager etter at jeg satte inn 2 nye rør i min P2 SE. Ut med originalrør, inn med et par RCA 6SL7GT. Vis vedlegget 685867
Han har byttet driverrørene (6SL7), ikke utgangsrørene (6L6)Er veldig nysgjerrig på hvordan du opplever disse, Jan Olav. Tenker på å teste ut andre rør i min P2 SE Sig etter hvert. Men bare 2? I min er det 4...
Edit: 4 i din også, ser jeg. Hvorfor byttet du bare 2?
Skal kjøpe nye utgangsrør også, byttet disse først for og teste rørene.Er veldig nysgjerrig på hvordan du opplever disse, Jan Olav. Tenker på å teste ut andre rør i min P2 SE Sig etter hvert. Men bare 2? I min er det 4...
Edit: 4 i din også, ser jeg. Hvorfor byttet du bare 2?
Det aner jeg faktisk ikke, men ble forskjell her. Tipper at utgangsrørene merkes enda bedre, men dette kan Rognlien tenker jeg.Så, for å avsløre mer av min uvitenhet: er det driverrørene i denne som utgjør størst lydforskjell, om man har lyst til å teste andre rør?
Dette er en oppfatning jeg deler fullt ut; det jeg har tvilt meg fram til, er at det ikke nødvendigvis plasseringen eller oppgaven til det enkelte røret som definerer muligheten for endringer, men kvaliteten på det installerte røret. Sagt på en annen måte, alle rør har potensialet til tydelige endringer.Det er vel ingen fasit på om driverrør endrer lydbilde eller ei, jeg har hatt forsterkere som responderer forskjellig. Så det har med konstruksjonen og gjøre tror jeg
Rørbytte eller ei, jeg har aldri tidligere spilt så mye høy musikk, som etter at P2 kom i hus for ca. 6-7 måneder siden.