Prøver jo å lese målingene du viser til da. Men hva er det som gjør at man ofte har så mye mer kraft i klasse D forsterkere og lite i rør?
Sier egentlig watt så mye?
Eksempel, jeg skal teste Unison Research S6 som er oppgitt til 30 watt per kanal.
Hvis antall watt sier noe om hvordan forsterkeren evner å drive høyttalere kunne man sagt at den er helt elendig.
Jeg blir litt usikker på hvor mye du egentlig forstår, så jeg tar det helt i fra bunnen. Det er helt grunnleggende å forstå dette.
Antall watt en forsterker er på sier noe om hvor høyt den kan få en høyttaler kan spille uten at lyden blir dårlig. Dette gjør at lyden blir forvrengt og etterhvert vond å høre på.
Hvor mange watt som er tilstrekkelig kommer an på to ting. 1. Hvor høyt spiller du. 2. Hilken følsomhet har høyttalerne.
Igjen må vi inn i teknikken skal vi klare å forstå hvorfor ting er slik de er.
Lyttenivå (dB SPL)
La oss si at du vil spille med et gjennomsnittlig lydnivå på 75dB. Det klassifiseres som et sted mellom komfortabelt høyt og veldig høyt i et hjem i følge denne artikkelen:
http://www.audiodrom.net/en/as-we-see-it-tips-thoughts/74-realistic-volume-levels
Merk at dette er i lytteposisjon.
Crest faktor. Denne verdien forteller hvor stor forskjell det er mellom det gjennomsnittlige lydtrykket og det maksimale lydtrykket i musikken.
Det er en ganske vanlig med en crest faktor på 12dB på et stort utvalg av vanlige innspillinger. Her en link om tema for de som mikser musikk.
Find out what "crest factor" means in the world of audio mastering, how to interpret different readings, and how to use them to inform mastering decisions.
www.izotope.com
Klassisk musikk kan ha crest faktor på 17dB i følge denne artikkelen:
http://www.richardbrice.net/leq.htm
La oss si at du går for en crest faktor på 15dB.
Høyttalerens følsomhet. Dette forteller hvor mye seffekt som skal til for å lage et gitt lydtrykk. Vanlige verdier er fra 86dB/W på små høyttalere til 96dB/W på større høyttalere. Det finnes unntak begge veier helt fra 80dB/W til 110dB/W men det er mer uvanlig.
La oss si at du går for Spendor D9.2. Den er på 8 Ohm og har følsomhet på 90dB. Det vil si at ved 1W effekt så vil den spille med 90dB lydtrykk.
Det er en vanlig monopol høyttaler.
Rommets forsterkning og lytteposisjon. Avstand fra høyttaleren og rommets utforming og demping vil påvirke lydtrykket.
Dette er det vanskeligste å beregne. Rommet er alltid det vanskeligste (og viktigste).
Linkwits har skrevet mye om dette her:
https://www.linkwitzlab.com/rooms.htm
Hvis man gjøre en generell litt grov tilnærming kan man si at lydtrykket i lytteposisjon 2 meter fra to slike monopol høyttalere i et vanlig rom er det samme som høyttalerens følsomhet.
Nå har vi nok informasjon til å kunne gjøre en ganske god analyse av hvor høyt gjennomsnittlig lydtrykk du kan oppnå.
Hver dobling av effekt gir ekstra 3dB lydtrykk.
1W gir deg etter vår litt grove tilnærming av rom etc. samme lydtrykk som fra en høyttaler. 90dB SPL
2W -> 93dB SPL
4W -> 96dB SPL
8W -> 99dB SPL
16W -> 102dB SPL
32W -> 105dB SPL
64W -> 108dB SPL
128W -> 111dB SPL
256W -> 114dB SPL
512W -> 117dB SPL
Som man ser fra listen over så blir det stadig mindre å hente etterhvert som effekten går oppover. Spesielt med tanke på at ved subjektive tester viser det seg at lydtrykket må økes med 10dB for at vi skal oppleve det som "dobbelt så høyt."
Vi ser at du med 30W forsterker havner på 105dB SPL. Skal du gjengi toppene i musikk med crest faktor på 15dB uten at forsterkeren klipper må du trekke i fra 15dB og havner på et gjennomsnittlig lydtrykk på 90dB. Altså mye mer enn de 75dB vi gikk ut i fra.
Til vanlig lytting over tid holder det altså fint med 30W på disse høyttalerne.
Personlig er jeg slik at jeg liker å dra på mye mer "utpå kvelden" innimellom og for meg ville ikke 30W vært nok :
Jeg har dratt med meg målemikrofonen rundt på besøk hos noen audiofile med seriøst store og dyre anlegg og hos en målte jeg 122dB i toppene når vi koste oss litt "ekstra"