Ikke særlig professoralt dette. Kan vel unnskyldes at skribenten er lege og ikke har skjønt verdiskapingsbegrepet. I hans forstand skjer verdiskaping kun ved bearbeidelse av råvarer. I dagens Norge utgjør industri og råvareproduksjon bare en liten del av de verdiene som skapes. Tjenester og kunnskapsproduksjon står for størsteparten.Leste den tidligere i dag..... godt skrevet!
Her er en til.....
Mannen som hadde lært å regne
VERDISKAPNING: Det hevdes at Olso er Norges mest verdiskapende komune. Men er det der vi har den virkelige verdiskapningen?www.nordlys.no
I en episode av Luksusfellen sa Hallgeir Kvalsheim at de var på vei til [husker ikke navnet] i Østfold, og at i dette programmet reiser vi ofte til Østfold.Forresten så er det Østfold som gjennom flere år leder på uførestatistikken, ikke Finnmark...
Ja og nei. Det er rundt 500 000 sysselsatte i Oslo, nettoinnpendling på 120 000 personer. Andelen offentlig ansatte er mye lavere i Oslo enn i mange andre byer. De fleste jobber faktisk i privat sektor som regnskapsmessig har en større verdiskapning enn offentlig sektor som i liten grad selger sine tjenester i et marked. Når verdiskapingen er størst i Oslo henger mye av dette sammen med at arbeidskraften betales bedre her (jfr innflytting) og at en langt større andel av arbeidsstokken er i privat sektor samt at en god del av høyproduktivitetsbransjene finnes her,, rådgiving, forskning, teknisk tjenesteyting og dette uten at hovedkontorregnskapene er tatt med.Så lenge "verdiskapning" stort sett utelukkende baserer seg på omsatte kroner, så blir det innlysende at Oslo og andre større byer har stor omsetning, - og for fortsatt å holde en lett fleipende tone, - gitt antall latte-sjapper, vannhull og frisører i Oslo og de andre byene. Poenget er selvsagt ikke å legge ned Oslo, like lite som urbanistene burde forsøke å legge ned distriktene. Ethvert nasjonalregnskap er avhengig av eksportverdier, og om en ser bort fra olje som står for ca halvparten, så står primær og sekundærnæringer grovt regnet for den andre halvparten. Servicenæringer bidrar i liten grad til eksportverdi.
Oslo har feks ca 100.000 offentlige ansatte, og av en total på noe i underkant av 400.000 arbeidstakere, så bor også nesten en tredjedel utenfor stor-Oslo. Distriktene framstilles stadig oftere som en gjeng med uføretrygdede halvtomsinger som ikke gjør det skapta slag av arbeid. Om man så står på huet og pisser kanel, kommer man ikke bort fra at distriktene definitivt bidrar med sitt i nasjonalregnskapet, og uten å sette med ned å finlese Statistisk årbok, tror jeg produktiviteten i snitt er minst like stor på bygda som i byene. At ungdommen i stor grad forlater distriktskommunene er gammelt nytt, - det skyldes i stor grad mangel på passende arbeidsplasser.... gitt den stadig økende mastersyken her til lands, gir det seg selv hvor mange MBAer og jurister det er plass til i en distriktskommune...
Forresten så er det Østfold som gjennom flere år leder på uførestatistikken, ikke Finnmark...
For oss med nesten 10 kvadratmeter bil er entusiasmen for parkeringshusene i Oslo sentrum noe moderat, selv om jeg husker det som betydelige lokale variasjoner men det begynner å bli en stund siden jeg stod i ett av sorten.^Parkeringshus er for trange for Fru Hegstads SUV.
Høres ut som om hun er en hifi-dame ?Siden det er fire-femsifrede beløp sentrum nå går glipp av
Selv for de med 7,551m2 bil så er parkeringshus noe man helst ikke vil inn i.For oss med nesten 10 kvadratmeter bil er entusiasmen for parkeringshusene i Oslo sentrum noe moderat, selv om jeg husker det som betydelige lokale variasjoner men det begynner å bli en stund siden jeg stod i ett av sorten.
I de mer eleverte kretser får man jo knapt et par flasker anstendig Bordeaux for et femifret beløp. De firesifrede gangene er sikker når man bare trenger noe halvdrekkandes hvitt fra Burgund.Høres ut som om hun er en hifi-dame ?
Da har du for stor bil.For oss med nesten 10 kvadratmeter bil er entusiasmen for parkeringshusene i Oslo sentrum noe moderat, selv om jeg husker det som betydelige lokale variasjoner men det begynner å bli en stund siden jeg stod i ett av sorten.
Ja, forsåvidt ikke uenig i det, men den ble ikke dimensjonert for trange parkeringshus i sentrum da jeg ytterst sjelden er i sentrum i utgangspunktet og enda sjeldnere med bilen, noe jeg er villig til å (bokstavlig talt) gå ganske langt for å unngå. De langt fleste gangene jeg er i sentrum er min intensjon å forlate området med en promille som ikke tilsier ferdsel av motorisert kjøretøy i løpet av de neste 8-12 timene i alle fall.Da har du for stor bil.
Utgravingene skjedde rett utenfor rassonen.Så sent som i november i fjor, ble det utført gravearbeid like nedenfor jordskredet på Gjerdrum, viser en Facebook-melding fra Gjerdrum golfbane.
«Den nye turveien mellom Brådal og Nystulia er klar til bruk! Det har vært et utfordrende prosjekt pga store nedbørsmengder og mye fuktighet i bakken!», skrev golfklubben på Facebook den 19. november, da turveien var ferdig bygget.
I en annen melding, fra 9. november, kommer det fram at turveien går over golfbanen, samt krysser en bekk cirka 60 meter lenger opp.
Facebook-melding viser gravearbeid før rasulykken. Ekspert: - For tidlig å si om det hadde betydning
Forbedring av en tursti på golfbanen nedenfor rasområdet er noe av det som sannsynligvis vil bli gransket når den akutte fasen etter kvikkleireskredet er over.www.nettavisen.no
Evnen til å tenke logisk er en faktor i Norges totale forfall, i henhold til tråden.
Elisabeth Hegstad innrømmer at hun har bidratt til butikkdød i sentrum. Gatene er folketomme, mener hun. Tidligere tok hun gjerne turen inn med bil, parkerte og la igjen et "fire eller femsifret beløp". Men de dager er det slutt på, for nå er det umulig å parkere i sentrum.
Det er ikke umulig. Selv om erosjon er hovedårsaken kan rystelser i bakken være akkurat det som forvandler kvikkleire fra fast til flytende form. Svaret fra entreprenøren tyder på at han ikke vet dette, og det i seg selv er litt skremmende.I 2003 kom første advarsel om inngrep i det som skulle bli rasområde i Gjerdrum.
I 2005 kom neste, i forbindelse med at de begynte å ta skogen og planere lendet.
I 2008 kom en skarp bekymringsmelding om erosjon som følge av inngrepene. "Ba om byggestans".
Slo alarm etter dette
I 2008 dro hydrolog Steinar Myrabø på befaring i skredområdet i Gjerdrum. Etterpå ba han om at all bygging i området ble stanset. Disse bildene viser hvorfor.www.dagbladet.no
I 2020 kom raset.
Og nå undrer man om dette kan være årsaken:
Utgravingene skjedde rett utenfor rassonen.
Vært i P-hus i Spania? Får P-husene i Oslo til å fremstå som skøytehaller med hav av plass!Offentlige parkeringshus er ( Nå skal jeg være usedvanlig, - selv til meg å være,- stigmatiserende og muligens bitteltt forutinntatt! ) designet av homofile arkitekter som synes VW Golf er en STOR bil! Jeg har en ( som de fleste sikkert har fått med seg ) Skoda Superb. Den er 4,84meter lang og ikke mer enn 1,82meter bred. Mao ikke mer enn 8,8 m2. Likevel er den et "lite helvete" å manøvrere rundt i offentlige garasjer.Det samme på mange "overjordiske" parkeinger også. Lukene er for små slik at det forutsetter at den som parkere ved siden av deg viser hensyn og ikke smeller døra si i din bil! Og det er det pokker så mange som ikke er! Hensynsfulle altså. Men Oslo er (de få gangene jeg har vært der med bil ) et sted der jeg setter bilen i hotellgarasjen og bruker taxi, - OSLO TAXI! Og kun det selskapet. Byen er et sponhælvete å kjøre rundt i så jeg holder meg mest mulig langt borte!
Om du tror Hellas er ille kan jeg anbefale Tehran eller en storby i Vietnam.Vært i P-hus i Spania? Får P-husene i Oslo til å fremstå som skøytehaller med hav av plass!
Kjørt bil i Hellas? Får Oslo til å framstå som en sykkeltur i marka en tirsdag formiddag.
Slipper gjerne. Har vært passasjer en del i Beijing, det var overveldende, for å si det sånn...Om du tror Hellas er ille kan jeg anbefale Tehran eller en storby i Vietnam.
Det er faktisk en høyere andel fast ansatte i dag enn i 1995.med tanke på brutaliseringen av arbeidslivet så har de unge i dag all grunn til å frykte fremtiden.
Vi skal alle leve av prosjektstillinger hvor vi konkurrerer mot pakistanere og litauere på lønn.
For ikke å nevne boligmarkedet hvor du er nødt til å arve for å få innpass.
At ungdommen for første gang nå forventer å få det verre enn forrige generasjon burde være en varsko for 50-åringene. Men de er jo svært opptatt av å dra stigen opp etter seg, brenne den opp og kaste asken ned på sine etterkommere. Vel å merke hvis de ikke har blitt kastet ut av arbeidsmarkedet selv da.
Det er mer brutalt å være ansatt i dag.Det er faktisk en høyere andel fast ansatte i dag enn i 1995.
Jasså, opplys meg med fakta og ikke anekdoterDet er mer brutalt å være ansatt i dag.