Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.449
    Torget vurderinger
    2
    Mange 70-åringer er glade nok for både å få fred og slippe maset, - det kommer jo i stor grad an på hvilken jobb man forlater, men i mange sammenhenger er det faktisk bedriften selv som bør innse hvilken kompetanse man sender ut av døra. Jeg har selv vært pensjonist i litt over ett år, og jeg er forsåvidt glad jeg slipper å henge i strikken 24/7 - for slik var det faktisk, men da jeg forlot jeg kunne godt tenkt meg å arbeide feks 2-3 dager i uka...Bedriften hvor jeg jobbet har en ubetinget aldersgrense på 70, og jeg er nok en aav de få som opplevde å få "oppsigelse pga oppnådd alder"..... I stedet fungerer jeg stadig vekk som ulønnet konsulent for ungdommen som skulle ta over... Jeg kunne, - og burde kanskje, sagt ryk og reis istedet, men ettersom mye av spørsmålene dreier seg om systemer som enten er "konsipert - eller konstruert" av meg, er jeg kanskje egentlig dum nok til ikke å si jatakk men neitakk...
    Hvorfor gjør du ulønnet arbeid?

2000/time for rådgivning.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.934
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker nok ikke jobbe til jeg blir 70, heller legge meg i motsatt ende av skalaen. Når jeg stikker kommer jeg til å legge igjen klar beskjed om at de bare må ringe, men taksameteret vil gå pr minutt. Om jeg skal være veldig snill kan jeg fakturere den samme timeprisen som jeg tar nå for interne kundeoppdrag, men jeg tenker heller å sette den såpass høyt at det vil begrense seg til det strengt nødvendige.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.606
    Sted
    Holmestrand
    Husker fra førstegangstjenesten at det sirkulerte en tjukk katalog med en haug med modellfly. Alle slags typer, i rimelig stor skala også.
    Vet ikke hvor mange timer jeg siklet på ting i den.

Kommer ikke på hva den het, men den var nesten like populær som Aktuell Rapport-bladene.
    Greftegreff var en.
    Norwegian Modellers en annen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.449
    Torget vurderinger
    2
    Minnes advokaten jeg bodde hos i Washington D.C. under en to-ukers orientering jeg deltok i der.

På sitt hjemmekontor hadde han et oppsett som så ut som et meget avansert sjakkur. Tre klokker ved siden av hverandre, som kunne slås av og på.
    "If a client calls, I start this watch, and depending upon what the issue is, I start the other ones, as well. I tote up at the end and register the call for invoicing."

Han ledet et firma med 1100 advokater, noe han var beskjedent motvillig til å vedgå.

"Time is money." Og dugnad er et fremmedord i bizniz-USA.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.449
    Torget vurderinger
    2
    Nåtildags finnes det en app for det.
    Javisst, men var vakkert å se analogt og i praksis, i Tooks store hjemmekontor, som var innredet som en gentleman's club i London, med et forseggjort skrivebord og utsikt mot Nåla.
    Da var jeg 22 og lettpåvirkelig.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.400
    Torget vurderinger
    1
    Noen får se til å forklare for disse blåøyde optimistene hvordan tingene egentlig henger sammen, og at norske
    rammebetingelser umuliggjør enhver form for gründervirksomhet.
    Det er like mye iver og stå-på-vilje i Norge, som i sammenlignbare land. Potensialet til «noe stort» er absolutt til stede.
    Og vi har gode rammevilkår for å etablere nye virksomheter innenfor mang en næring/bransje. Men vi snakker da om småskala-virksomheter, som krever lite kapital. Firmaer med 1-5 ansatte som driver detaljhandel, transport, servicevirksomheter, håndverk o.l. Dette er veldig positivt (selvstendige næringsdrivende) i enhver henseende.

Men så var det veien videre, da…
    Når bedriften prøver å vokse. Fra en avdeling til ti eller hundre. Eller fra småskala produksjon til masseproduksjon. Da blir hjemmemarkedet for lite, og man må bryne seg på den harde konkurransen i eksportmarkedet. (Norge trenger valutainntekter, nå som olje/gass skal avvikles, ikke sant?)
    Da kommer behovet for ekstern kapital og store investeringer. Siden «9 av 10» startups feiler, og de få som lykkes, går i minus i mange år, trenger man profesjonelle og langsiktige investorer. Et velfungerende børs- og finansmiljø, med andre ord.

Dessverre har vi i Norge idag et stortingsflertall som ikke skjønner dette. Drakonisk formuesskatt og mobbing av kapitalister, reduserer muligheten for nye «store» virksomheter. Denne negative effekten slår ikke ut med en gang, men vil sette negative spor over tid. La oss si 5-10 år.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.913
    Sted
    Sunnmøre
    Absolutt.
    Hvis de ikke vil betale for deg pgs alder så bør du skru av gratishjelpa.
    På min distriktshøgskule er det framleis slik at når ein fast, akademisk tilsett går av, så beheld vedkommande gjerne eit kontor og tilgangar i byte mot litt ubetalt hjelp her og der.

Trur det er ein skala frå “nyttig ekstra arbeidskraft” til “fint dagtilbod”.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn