PK kunne selge nye cder til lavere priser ut en det små uavhengige butikker måtte betale inn fra leverandørene sine (ref. Ivar Skei, Sandnes). Men alt kan ikke skylles på PK, er stor sett oss gamlinger som kjøpte musikk på fysisk media etter 2000. Hadde jeg vært student i dag så hadde jeg nok ikke brukt store deler av studielånet på fysisk media da jeg kunne hatt tilgang til det meste for en hundrelapp eller to i måneden med streaming. Litt trist for noen av oss, men folk flest har tilgang til mye mer musikk en før.Nå er det vel sikkert flere ting i bildet her. Bodil Niska er jo ikke noen ungfrøken lenger, så det er en tid for alt, og coronaen får sikkert ta sindel av skylda. På den annen side er det blit tilnærmet umulig å drive frittstående nisjebutikker, da kjedene driver sitt skitne spill mot grossister for å sørge for å maksimere egen fortjeneste og fordeler. Det som i sin tid ble regnet som norges beste platebutikk lå i Tromsø, men ble nedlagt da Platekompaniet signaliserte ovenfor grossistene at de ville boykotte de grossistene som ga frittstående forretninger for gunstige betingelser. Follow the money.
Fin artikkel det ja, men en del normenn kan skylde seg selv over at dette har gått til helvete. De driter totalt i at det er en pandemi, og lever som de har gjort før pandemien uten å tenke over at det finnes andre i dette landet enn dem selv. Kunne gått bra dette hvis folk hadde skjerpet segGod artikkel det Atle
Det er ikke feil at ungdom ikke kjøper CDer, de kjøper strømmetjenester. I Norge er det enda mer på oldis-stadiet, men det som avgjør er hva som skjer i de store markedene. Selv i USA, der de ikke har vår utbredelse av smarttelefoner og datamaskiner til unge, ser det slik ut. Det skjer ingen rekruttering til formatet.Hardingfele: Den påstanden om CDene er tross alt fortsatt feil....CDen er langtfra død enda, selv om streamingtjenester både i Sverige og USA påstår det. Det at ungdommen bruker streaming mest er faktisk VI, foreldre til millennialgenerasjonen, direkte skyld i selv. Og det gjennom reine markedskrefter.
Hmmm, jeg vil vel heller si at det er den eldre generasjonen som ikke skjønner at de er pasè. Hifi er ut! Det er bluetooth og streaming nå.Hardingfele: Det er en KOMBINASJON av alt det. Og at de aller fleste som kaller seg musikkelskere i Norge har glemt hva kvalitet er , fremfor "enkelhet" er en direkte SKAM. Kunnskapen, interessen og det tvers igjennom lidenskapelige forholdet folk som Bodil har til det de gjør er den største kvaliteten norsk musikkliv har. Uten den ville ikke musikken hatt noe liv- noe sted i verden. Da hadde det kun vært snakk om en samling upersonlig matematikk..Og det skjønner ikke de yngre generasjoner.
Jøss, kjøper du LP`er? Du burde stoppes ut, du må vel være den eneste som enda kjøper slikt.Jeg vet at jeg ikke kjøpte en. I 2020, 2019, 2018, 2017 ... men jeg kjøpte LPer, som den særingen jeg er. Ikke noe å satse en Brick&Mortar butikk på.
Brick-and-Mortar Stores: Types, Advantages, and Disadvantages
The term "brick-and-mortar" refers to a traditional business that offers its products and services to its customers in an office or store, as opposed to an online-only business.www.investopedia.com
Dårlig parenthood!Selv om det er mange som vil tro det , så er nok ikke medlemmene her på hifisentralen å anse som et snitt av befolkningen når det gjelder musikk interesse og kjøpsvillighet.
Ingen av døtrene mine eller deres venner har CD spiller (eller platespiller). Aldersgruppe 16-24.
Noe av hovedårsaken til begrenset omsetning kanskje?Jeg kan stolt vise til... osv
Og så kom det ganske mange "Jøss, dette stedet visste jeg ikke om" utsagn fra dem jeg tok med dit ...
NEI !Dårlig parenthood!
Dattera mi har, etter en flørt m MP3 i tenåra, en vinylsnurrer.
Har jeg vært en for autoritær far?
"Å leve har sin tid - å dø har sin.." En svensk forfatter som hevdet dette i sin tid (husker ikke hvem, Nesser eller Mankell tror jeg) Jeg har kjent Bodil i mer enn tredve - 30 !! år og handlet jazz av henne siden lenge før hun startet egen forretning. Så vi er ingen vårkyllinger akkurat noen av oss, selv om jeg er litt yngre..Sluket: Det går helt fint, det. Pass bare på hvor du selv ønsker å "stoppe utviklingen", og lær dine nærmeste HVORFOR. Samtidig som du selv følger med hvor - og med hva- verden er på vei. Kritisk til alt og alle, men med evne til selektiv prioritering og logisk resonnement. Da vil også verden rundt deg skjønne- om de er tre eller hundrre år gamle. Fysiske BEVISER på filbasert audios begrensninger- også kjent som direkte sammenlgnende lyttetester- er et svært nyttig verktøy , det og. Jeg kan love deg det funker...Jeg har hatt stor suksess med det, iallefall.
He, he. Ja det er kanskje jeg som har gjort noe feil .Dårlig parenthood!
Dattera mi har, etter en flørt m MP3 i tenåra, en vinylsnurrer.
Har jeg vært en for autoritær far?
Sønnen min spiller stort sett bare vinyl. Ble impregnert skikkelig i barndommenNEI !
Begge mine døtre har / spiller vinyl.
Er i så fall dobbelt så autoritær her
Strømming er fint for forbrukeren men for artister som ikke har miionvis med avspillinger er det krise.Er sjøl i en alder der det meste av musikken jeg hører på er produsert analogt og gitt ut på LP, men altså; strømming er helt fantastisk. Jeg oppdager stadig nye ting som jeg aldri ville hørt om ikke det var for Tidal. Og jeg kan høre på det på t-banen, i bilen, på hytta. Framskritt.
Er fullt klar over dette, betalingsmodellen må være feil. At det koster det samme å strømme Bix Beiderbecke som en Hubro-utgivelse fra 2019 gir lite mening.Strømming er fint for forbrukeren men for artister som ikke har miionvis med avspillinger er det krise.
Tjener mere på å selge en plate i året enn det jeg får fra strømmetjenester.
Hvordan skal man finansiere nye innspillinger da?