Bare Jazz er bare stengt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det vel sikkert flere ting i bildet her. Bodil Niska er jo ikke noen ungfrøken lenger, så det er en tid for alt, og coronaen får sikkert ta sindel av skylda. På den annen side er det blit tilnærmet umulig å drive frittstående nisjebutikker, da kjedene driver sitt skitne spill mot grossister for å sørge for å maksimere egen fortjeneste og fordeler. Det som i sin tid ble regnet som norges beste platebutikk lå i Tromsø, men ble nedlagt da Platekompaniet signaliserte ovenfor grossistene at de ville boykotte de grossistene som ga frittstående forretninger for gunstige betingelser. Follow the money.
    PK kunne selge nye cder til lavere priser ut en det små uavhengige butikker måtte betale inn fra leverandørene sine (ref. Ivar Skei, Sandnes). Men alt kan ikke skylles på PK, er stor sett oss gamlinger som kjøpte musikk på fysisk media etter 2000. Hadde jeg vært student i dag så hadde jeg nok ikke brukt store deler av studielånet på fysisk media da jeg kunne hatt tilgang til det meste for en hundrelapp eller to i måneden med streaming. Litt trist for noen av oss, men folk flest har tilgang til mye mer musikk en før.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Dette var trist. Ikke mange plasser for oss godt voksne som liker god musikk. :(:cry:
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    God artikkel det Atle 🤞
    Fin artikkel det ja, men en del normenn kan skylde seg selv over at dette har gått til helvete. De driter totalt i at det er en pandemi, og lever som de har gjort før pandemien uten å tenke over at det finnes andre i dette landet enn dem selv. Kunne gått bra dette hvis folk hadde skjerpet seg :confused:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Tapt penger i flere år. Miksen servering nede og oppe og fysiske medier i en tid der ingen kjøper slike (ingen skal leses som "ikke nok folk") tok knekken på dem. Ikke pandemien.

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hardingfele: Det er en KOMBINASJON av alt det. Og at de aller fleste som kaller seg musikkelskere i Norge har glemt hva kvalitet er , fremfor "enkelhet" er en direkte SKAM. Kunnskapen, interessen og det tvers igjennom lidenskapelige forholdet folk som Bodil har til det de gjør er den største kvaliteten norsk musikkliv har. Uten den ville ikke musikken hatt noe liv- noe sted i verden. Da hadde det kun vært snakk om en samling upersonlig matematikk..Og det skjønner ikke de yngre generasjoner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Problemet er at en kan ikke tvinge folk inn i et spor de ikke er interessert i. Vanskelig å glemme noe en aldri har opplevd. Vi som er godt voksne og har opplevd genuine kunnskaper og god service hos butikkpersonale vet jo verdien av dette - for OSS. Dagens unge musikk-konsumenter jar knapt nok satt sine ben i en fysisk butikk som selger musikk, det kjøpes på nett og lastes/strømmes selvsagt. I store kvanta. Da er det ikke så lett å forstå gleden ved å eie et fysisk format slik vi vokste opp med. Og hva yngre mennesker interesserer seg for av musikk så er nok det som ble tilbudt på Bare Jazz et godt stykke ned på lista.

    Trist som faen at slike steder/mennesker/kunnskap/vannhull/sosiale samlingssteder blir borte men i et lite land som Norge med ditto små størrelser på all verdens nisjer så blir det dessverre sånn. Utvikling? Ja. Fremskritt? Ikke nødvendigvis likhetstegn mellom det og utvikling. Tenk om man kunne ta alt som en har opplevd som bra og beholde det samtidig som en lar utviklingen gå sin gang og plukker med nensom hånd det som tross alt er av det gode - og det er jo endel av det også!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sluket: Det går helt fint, det. Pass bare på hvor du selv ønsker å "stoppe utviklingen", og lær dine nærmeste HVORFOR. Samtidig som du selv følger med hvor - og med hva- verden er på vei. Kritisk til alt og alle, men med evne til selektiv prioritering og logisk resonnement. Da vil også verden rundt deg skjønne- om de er tre eller hundrre år gamle. Fysiske BEVISER på filbasert audios begrensninger- også kjent som direkte sammenlgnende lyttetester- er et svært nyttig verktøy , det og. Jeg kan love deg det funker...Jeg har hatt stor suksess med det, iallefall.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan stolt vise til mange besøk på Bare Jazz de seneste årene og jeg har lagt igjen en del kroner der. Var et fint sted å holde møter på, både oppe og ute og det å komme litt tidlig for å gå gjennom utvalget var også en glede. Men jeg forstod av samtaler med dem at det var tunge tak, pga nettsalg av musikk i fysiske formater og strømmetjenester. Kaféen hadde et bredere aldersspenn, men musikkbutikken hadde eldre kunder -- de yngre LP-kjøperne har andre muligheter. (Ungdom kjøper ikke CDer).

    Og så kom det ganske mange "Jøss, dette stedet visste jeg ikke om" utsagn fra dem jeg tok med dit ...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hardingfele: Den påstanden om CDene er tross alt fortsatt feil....CDen er langtfra død enda, selv om streamingtjenester både i Sverige og USA påstår det. Det at ungdommen bruker streaming mest er faktisk VI, foreldre til millennialgenerasjonen, direkte skyld i selv. Og det gjennom reine markedskrefter. Det har rett og slett med en organisert villedning å gjøre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Hardingfele: Den påstanden om CDene er tross alt fortsatt feil....CDen er langtfra død enda, selv om streamingtjenester både i Sverige og USA påstår det. Det at ungdommen bruker streaming mest er faktisk VI, foreldre til millennialgenerasjonen, direkte skyld i selv. Og det gjennom reine markedskrefter.
    Det er ikke feil at ungdom ikke kjøper CDer, de kjøper strømmetjenester. I Norge er det enda mer på oldis-stadiet, men det som avgjør er hva som skjer i de store markedene. Selv i USA, der de ikke har vår utbredelse av smarttelefoner og datamaskiner til unge, ser det slik ut. Det skjer ingen rekruttering til formatet.

    Skjermbilde 2021-01-05 kl. 09.04.47.png


    Ungdom droppet formatet som en stein straks etter introduksjonen av strømmetjenester og nedlasting. Dette var bildet i 2011. Siden har det stupt videre, mens strømmetjenester dominerer i dag.

    Di8DurrKx6gkznPbxLhnPAKUSakHl8dJ_pvknH0wk_1Q.png
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hardingfele: Det er en KOMBINASJON av alt det. Og at de aller fleste som kaller seg musikkelskere i Norge har glemt hva kvalitet er , fremfor "enkelhet" er en direkte SKAM. Kunnskapen, interessen og det tvers igjennom lidenskapelige forholdet folk som Bodil har til det de gjør er den største kvaliteten norsk musikkliv har. Uten den ville ikke musikken hatt noe liv- noe sted i verden. Da hadde det kun vært snakk om en samling upersonlig matematikk..Og det skjønner ikke de yngre generasjoner.
    Hmmm, jeg vil vel heller si at det er den eldre generasjonen som ikke skjønner at de er pasè. Hifi er ut! Det er bluetooth og streaming nå.
    Men den eldre generasjonen har jo aldri skjønt at den er ut. Ikke noensinne! :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Her er hvordan det ser ut i 2019, etter Norsk mediebarometer:

    Skjermbilde 2021-01-05 kl. 09.12.48.png



    Skjermbilde 2021-01-05 kl. 09.13.03.png


    Skjermbilde 2021-01-05 kl. 09.13.20.png
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Selv om det er mange som vil tro det :), så er nok ikke medlemmene her på hifisentralen å anse som et snitt av befolkningen når det gjelder musikk interesse og kjøpsvillighet.

    Ingen av døtrene mine eller deres venner har CD spiller (eller platespiller). Aldersgruppe 16-24.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Her er et talloppsett som viser utviklingen. For butikker som Bare Jazz, som satset på fortsatt salg av fysiske medier, er dette illevarslende, selvsagt. Selv Big Dipper og Platekompaniet bør være bekymret.

    Skjermbilde 2021-01-05 kl. 10.01.38.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg er usikker på om jeg spillte en CD i 2020.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at jeg ikke kjøpte en. I 2020, 2019, 2018, 2017 ... men jeg kjøpte LPer, som den særingen jeg er. Ikke noe å satse en Brick&Mortar butikk på.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Litt apropos ingen ting, jeg jobber meg bakover i New York Times sitt kryssordarkiv og er nå i 2012.

    3 bokstaver, clue "Netflix rental"
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.590
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner en analytiker som mente det var feil av Netflix å gå fra å sende DVDer i posten til strømming. Jeg mente motsatt. Han misliker at jeg minner ham om hva han skrev den gang ...

    Og her om dagen snakket jeg med en meget aktiv norsk regissør som nå ga opp sin store BR-samling, den var mest i amerikansk format og spilleren han hadde tilkoblet sin projektor aksepterte ikke dette. "Og alle filmene ligger jo på nettet."
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg vet at jeg ikke kjøpte en. I 2020, 2019, 2018, 2017 ... men jeg kjøpte LPer, som den særingen jeg er. Ikke noe å satse en Brick&Mortar butikk på.

    Jøss, kjøper du LP`er? Du burde stoppes ut, du må vel være den eneste som enda kjøper slikt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.633
    Sted
    Oslo
    Selv om det er mange som vil tro det :), så er nok ikke medlemmene her på hifisentralen å anse som et snitt av befolkningen når det gjelder musikk interesse og kjøpsvillighet.

    Ingen av døtrene mine eller deres venner har CD spiller (eller platespiller). Aldersgruppe 16-24.
    Dårlig parenthood!
    Dattera mi har, etter en flørt m MP3 i tenåra, en vinylsnurrer.
    Har jeg vært en for autoritær far?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kan stolt vise til... osv
    Og så kom det ganske mange "Jøss, dette stedet visste jeg ikke om" utsagn fra dem jeg tok med dit ...
    Noe av hovedårsaken til begrenset omsetning kanskje?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.633
    Sted
    Oslo
    Skræk og gru!
    Ikke bare Bare Jazz, men leser i DN at Sverige står ovenfor en danseband krise.
    Hvordan skal det gå med alle SvenIngvar og Krister kloningene?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Sluket: Det går helt fint, det. Pass bare på hvor du selv ønsker å "stoppe utviklingen", og lær dine nærmeste HVORFOR. Samtidig som du selv følger med hvor - og med hva- verden er på vei. Kritisk til alt og alle, men med evne til selektiv prioritering og logisk resonnement. Da vil også verden rundt deg skjønne- om de er tre eller hundrre år gamle. Fysiske BEVISER på filbasert audios begrensninger- også kjent som direkte sammenlgnende lyttetester- er et svært nyttig verktøy , det og. Jeg kan love deg det funker...Jeg har hatt stor suksess med det, iallefall.
    "Å leve har sin tid - å dø har sin.." En svensk forfatter som hevdet dette i sin tid (husker ikke hvem, Nesser eller Mankell tror jeg) Jeg har kjent Bodil i mer enn tredve - 30 !! år og handlet jazz av henne siden lenge før hun startet egen forretning. Så vi er ingen vårkyllinger akkurat noen av oss, selv om jeg er litt yngre.. :LOL:

    Det er aldri på tide å dø stort sett - men utviklingen i samfunnet, sårbar nisje og dødsstøtet Covid 19 gjorde oddsene for Bare Jazz helt umulige. Trist som faen men antagelig uungåelig og sansynligvis forhindret det seigpining av noe som bare måtte komme.

    Det du så bastant råder til i ditt innlegg har jeg vært igjennom - faktisk for lenge siden. Og funnet ut at jeg ikke er noen misjonær lenger, livet er aldeles for kort (er ingen gambler og gambler følgelig definitivt ikke på at vi får noen "second chance...) og herfra og ut handler det om å få mest mulig ut av livet for egen regning. Det betyr i praksis samvær med likesinnede i større grad enn å påtvinge andre ens egne erfaringer og meninger. I en ideel verden hvor alle var lydhøre og intuitivt tok til seg alt som pr. definisjon var bra kunne nok misjonering om både det ene og det andre vært attraktivt for meg også selv på tampen av et levd liv - men virkelighetens verden ER jo ikke ideell og folk tenker heldigvis heller ikke likt. Og hvem definerer hva som er bra/riktig?

    Så, kjerringa mot strømmen (eller motvindspisser som er et nyere uttrykk) er ikke en relevant rolle å ha for meg. Heller ikke kjerringa I strømmen; men kjerringa utenfor strømmen passer meg godt. Er langt mer filosofisk anlagt nå enn for 20 år siden, og det er langt behageligere!
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dårlig parenthood!
    Dattera mi har, etter en flørt m MP3 i tenåra, en vinylsnurrer.
    Har jeg vært en for autoritær far?
    He, he. Ja det er kanskje jeg som har gjort noe feil :) .

    Slik det er nå, ligger fysiske medier så langt nede på prioriterings lista som du kan komme (hvis de er på lista i det hele tatt).
    Idag hører/ ser begge faktisk mest på youtube selv om Spotify er kjekk å ha en gang i blant (betalt av meg, selvfølgelig).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hardingfele: Poenget er å UNNGÅ å være 200% avhengig av internet i ALT en foretar seg....blant annet..
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Er sjøl i en alder der det meste av musikken jeg hører på er produsert analogt og gitt ut på LP, men altså; strømming er helt fantastisk. Jeg oppdager stadig nye ting som jeg aldri ville hørt om ikke det var for Tidal. Og jeg kan høre på det på t-banen, i bilen, på hytta. Framskritt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så ulikt det vi gjør i min familie heller, det der..Men jeg slipper ikke hvem som helst innpå systemet heller.. ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bartesam: Forøvrig, med den samlinga du har bør det være en selvfølge at fammen lærer tidlig...
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Er sjøl i en alder der det meste av musikken jeg hører på er produsert analogt og gitt ut på LP, men altså; strømming er helt fantastisk. Jeg oppdager stadig nye ting som jeg aldri ville hørt om ikke det var for Tidal. Og jeg kan høre på det på t-banen, i bilen, på hytta. Framskritt.
    Strømming er fint for forbrukeren men for artister som ikke har miionvis med avspillinger er det krise.
    Tjener mere på å selge en plate i året enn det jeg får fra strømmetjenester.
    Hvordan skal man finansiere nye innspillinger da?

    En av grunnene at det var såpass dyrere på Bare Jazz var innkjøpsprisene, Bodil fortalte at mange at det ganger hadde vært billigere for henne å kjøpt plater fra platekompaniet enn fra distributør..
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Strømming er fint for forbrukeren men for artister som ikke har miionvis med avspillinger er det krise.
    Tjener mere på å selge en plate i året enn det jeg får fra strømmetjenester.
    Hvordan skal man finansiere nye innspillinger da?
    Er fullt klar over dette, betalingsmodellen må være feil. At det koster det samme å strømme Bix Beiderbecke som en Hubro-utgivelse fra 2019 gir lite mening.

    Jeg kjøper fortsatt nyutgivelser på LP, men altfor få til å kompensere for det jeg skriver over.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    J.O: Fysisk fromat = cash inn. Som det alltid har vært. Penga inn fra abonnementer osv. går direkte i lomma på strømmetjenestene- og det VEIT de. Kjedene får bedre innpriser pga volum, det svir de uavhengige for. Og det eneste udelt positive med strømmetjenester er

    a) Oversikten
    b) Mulighet for å oppdage- eller få tak i- musikk som fysisk ikke finnes tilgjengelig lenger. Slik man gjør med eldre formater allerede.

    Ulempene er

    a) Tildels ekstrem komprimering
    b) Avhengighet av en tildels vanvittig dyr nettjeneste- og nettet i seg selv. Da er brukeren også prisgitt sin forbindelse, uten mulighet til å forbedre den nevneverdig.
    c) Tjenesten styrer HVA og HVOR LENGE du har tilgang til det de tilbyr av ressurser. Ekstremt irriterende når det gjelder TV og film, forresten.
    d) Opptak på vanlig måte , slik vi kjenner det fra 70- og 80-tallet er umulig uten kjempekompromisser.
    e) Streamingen KAN ta knekken på platebutikkene- som tildels er tilfelle her...
    f) Streamerne har glemt hva kvalitet og eierskap til egen musikk er. Ofres på "enkelhetens" alter. DET er spesielt hardt å se for min del..derfor jobber jeg målrettet MOT det. Så mye jobb som ligger bak en utgivelse SKAL honoreres ordentlig.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et av de største problemene med kjedevirksomheten, er at de i stor grad også dikterer hvilke priser frittstående kan få, og det gjelder ikke bare musikk....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn