Ja, er klar over dette ned metalldome. Jeg har brukt noen timer på å lese om hva som er erfart med Epos Es14, Es11, Es12 osv. Es14 var jo kulthøyttalere. Tungdrevne og med en litt "skummel" metalldome som kunne skjære seg med feil partnerskap..
ES11 var en litt forminsket utgave (14 mot 11 liter) der konstruktøren (Robin Marshall) tok dette med diskanten alvorlig.. Er prinsipp for Epos helt opp til Mike Creeks eierskap og M... i serien har vært å unngå delefilterkomponenter i størst mulig grad. Bassmellomtonen ruller naturlig av, og bare en enkelt kondensator hindrer basstonene i å nå diskanten..
Dette setter store krav til elementkvaliteten, men gir gevinster i form av svært lite farging, stor transientvillighet og effektiv utnyttelse i et mindre kabinett.
Jeg liker absolutt det jeg hører, veldig åpen og dynamisk lyd. Ekte hjerte og smerte i grunntoneregisteret (300-800 Hz) og et krisp og ekte topp. Slik som instrumenter EGENTLIG låter live..
De fleste av oss har anlegg som maskerer virkeligheten, tar bort brodd..
En gitar, trompet osv har mye energi som det er artig å høre, selv om det er på grensen av hva som er behagelig
NB: liker også Celestion veldig godt. Har et sett DL 6, arvtageren til Ditton 66
M