Sundkoien Searching Superior Sound...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Anbefales!
    La inn bestilling lørdag, hentet på Posten i dag. Ikke så lang tid, ble kjørt ut fra Kristiansand i går morgen.
    Veldig god oppfølging og service fra Lsound.
    Jeg er allergisk mot glassplater, så jeg kjøpte Bamboo-versjonen.
    Lett å montere, men viktig at du tar med de metallkulene som Lsound anbefaler!
    Da dempes resonnansene i beina helt :)
    Flott finish, halvblanke sorte bein og matte treplater.

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.609
    Antall liker
    58.231
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nice rack! Pent og ryddig.

    Ellers er jeg ikke uenig med noen her. Dette med valg av format for folk finne ut av sjøl, men det er bra å vite hvorfor en gjør som en gjør.

    Dette med lagringsproblemer og oversikt skal en ikke undervurdere.-særlig hvis man også stadig kjøper vinyl.
    Det har hendt at den jeg bor sammen med har rista på hue...

    Jeg er ikke det minste redd for at Tidal skal forsvinne. Da har vi Qubos, og andre tilbydere.
    Flere vil komme. Jo flere hifi -nisser som bruker det, jo bedre blir fokus på lydkvalitet.

    Et moment som ikke er nevnt er at streaming er et fabelaktig verktøy til å lete opp og sjekke ut ny og gammel musikk.
    Så kanskje man kan unngå noen (dyre)bomkjøp på fysisk format. Dessuten er de morsomt, og "gratis".
    Til slikt bruk trenger man jo heller ikke dyrt utstyr.

    Jeg har sagt det før, og mener det fremdeles, at i prisklassa og godt over, finnes ingen kilde uansett format, som utkonkurrerer Bluesound Node.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Taoc Super Insulators

    Jeg er i siget, så jeg klemmer på.

    Vis vedlegget 567295

    Dette er morsomme greier!
    Disse japanske bitene er lagd av 2 forskjellige typer støpejern. Det låter forskjellige utifra hvilken vei du setter spissen. Med spissen opp dempes toppen noe, og stygge sibilanter fjernes.
    Med spissen ned så åpnes perspektivet og det låter krispere..
    Nå er 3 slike plassert under Rogue-Audio Chronus, med spissen ned. Lsound racket dempet lyden litt i anlegget, men nå er det snert og sting igjen og stor bredde, høyde og dybde :)
    Jeg trodde ikke det skulle være så tydelig, men jeg kan love dere at det virker. En meget fin ting til å fintune systemet. Takk til Håvar/PlanetSnapa som dyttet disse på meg for flere år siden.

    Vis vedlegget 567296

    M
    Moro når sånne opplevelser dukker opp :)

    Selv har jeg masse forskjellige demperemedier her (dog ingen kjempedyre greier) og bruker de fortløpende når jeg over tid hører at noe ikke stemmer helt. Men jeg blir latere med tiden. Fikk imidlertid en oppvekker forleden. Spilte på platespilleren. Syntes lyden ikke var helt på topp, men tenkte at det måtte skyldes (reserve) PU som antagelig var litt slitt. En hifikompis var innom og insisterte på at jeg måtte sette inn sorbothaneføttene igjen - jeg gadd ikke det etter skift og justering av PU. Ja, du kan tro jeg ble litt skamfull:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nice rack! Pent og ryddig.

    Ellers er jeg ikke uenig med noen her. Dette med valg av format for folk finne ut av sjøl, men det er bra å vite hvorfor en gjør som en gjør.

    Dette med lagringsproblemer og oversikt skal en ikke undervurdere.-særlig hvis man også stadig kjøper vinyl.
    Det har hendt at den jeg bor sammen med har rista på hue...

    Jeg er ikke det minste redd for at Tidal skal forsvinne. Da har vi Qubos, og andre tilbydere.
    Flere vil komme. Jo flere hifi -nisser som bruker det, jo bedre blir fokus på lydkvalitet.

    Et moment som ikke er nevnt er at streaming er et fabelaktig verktøy til å lete opp og sjekke ut ny og gammel musikk.
    Så kanskje man kan unngå noen (dyre)bomkjøp på fysisk format. Dessuten er de morsomt, og "gratis".
    Til slikt bruk trenger man jo heller ikke dyrt utstyr.

    Jeg har sagt det før, og mener det fremdeles, at i prisklassa og godt over, finnes ingen kilde uansett format, som utkonkurrerer Bluesound Node.
    Takk for det!
    Ja, er fornøyd sjøl. Fikk mer plass rundt komponentene, og ei ekstra hylle samt mer stabilitet, tyngde og demping i racket.

    Streaming vil nok aldri forsvinne, det er helt sikkert. Vil nok også øke i kvantitet og kvalitet.
    Jeg er bare så håpløst gammeldags at jeg liker det fysiske formatet til vinyl og cd. Som HC sa her tidligere; jeg vil eie musikken min. Jeg bruker Spotify jevnlig til å utforske og lytte gjennom ny og gammel musikk før evt kjøp. Slik sett er det et fantastisk verktøy.
    En annen ting er prisnivået på cd-spillere og cd-plater. Slik det er nå er det kjøpers marked, og man kan få tak i lite brukte cd-spillere som har kostet 25-40k for 4-5000kr :)

    Nå er fokus videre på å få bedre lydkvalitet på vinylrigg. En god riaa og en mc-pickup...

    M
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Taoc Super Insulators

    Jeg er i siget, så jeg klemmer på.

    Vis vedlegget 567295

    Dette er morsomme greier!
    Disse japanske bitene er lagd av 2 forskjellige typer støpejern. Det låter forskjellige utifra hvilken vei du setter spissen. Med spissen opp dempes toppen noe, og stygge sibilanter fjernes.
    Med spissen ned så åpnes perspektivet og det låter krispere..
    Nå er 3 slike plassert under Rogue-Audio Chronus, med spissen ned. Lsound racket dempet lyden litt i anlegget, men nå er det snert og sting igjen og stor bredde, høyde og dybde :)
    Jeg trodde ikke det skulle være så tydelig, men jeg kan love dere at det virker. En meget fin ting til å fintune systemet. Takk til Håvar/PlanetSnapa som dyttet disse på meg for flere år siden.

    Vis vedlegget 567296

    M
    Moro når sånne opplevelser dukker opp :)

    Selv har jeg masse forskjellige demperemedier her (dog ingen kjempedyre greier) og bruker de fortløpende når jeg over tid hører at noe ikke stemmer helt. Men jeg blir latere med tiden. Fikk imidlertid en oppvekker forleden. Spilte på platespilleren. Syntes lyden ikke var helt på topp, men tenkte at det måtte skyldes (reserve) PU som antagelig var litt slitt. En hifikompis var innom og insisterte på at jeg måtte sette inn sorbothaneføttene igjen - jeg gadd ikke det etter skift og justering av PU. Ja, du kan tro jeg ble litt skamfull:rolleyes:
    Det er ofte litt merkelig hva demping og spikes kan gjøre med lydsignatur..
    Jeg skjønner jo det mekaniske med resonnanser og vibrasjoner, men at ulike legeringer og metaller kan slå ut lydmessig (som med Taoc Super Insulator) er litt far out..

    Jeg leste meg en del opp på Lector CDP-7t da jeg fikk den i hus, og fikk med meg tipset om å sette sorbothane under de 3 føttene dens..

    http://www.lector-audio.com/TAS147 Lector cdp7.pdf

    Etter at jeg gjorde det ble lyden litt mer lettflytende og det ble enda flere nyanser i bassen og mer luft oppover..

    :)

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Philips Miniwatt

    I dag satte jeg inn en Rega Fono mm riaa i racket, flyttet forsterker nederst, byttet fra slitte Penta KT77 til nye JJ KT77, og byttet fra gamle CVC ecc81 til Philips Miniwatt i Lector CDP-7t spilleren.

    IMG_20200128_175905.jpg


    Dette må selvsagt spilles inn. Vanskelig å si noe etter en time, og dumt å gjøre mange forandringer på en gang...
    MEN:
    Etter en times spilling kan jeg ihvertfall si at bassen har blitt enda fastere, med bedre definisjon nedover. Nå separeres bassnotene bedre.
    Mellomtonen og grunntonene har fått bedre plass og større perspektiv. Toppen har blitt littegrann mer distinkt, og det høres ut som spilleren og forsterkeren har bedre kontroll.

    Det kjæm seg :)

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.609
    Antall liker
    58.231
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde du skulle ha Lectoren i det store anlegget med D38?
    Er den ikke bedre enn Cary-spilleren?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil og ha tippet Lector som main ;).
    Selvsagt!
    Jeg har ca 150 lp'er av ymse kvalitet.
    noe audiofilt, men mest eldre plater som er kjøpt opp for å minnes 80-tallet da
    vinyl var hovedkilde.
    Noe spiller overraskende bra fortsatt. Har akkurat lyttet gjennom Chris Rea's On the Beach førsteutgave.
    Låter åpent og transparent, akkurat som jeg husker det..
    Rega Fono gjør ikke bort seg. Gleder meg til å feks teste en Ortofon 2M Black :)

    Lector er noe for seg selv.. Med gode innspillinger blir jeg bare sittende og nyte!
    Overraskes stadig over evne til å separere instrumenter og stemmer, og over perspektivet i bredde og dybde :)

    M
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    I dag har jeg besøkt en av Rigas mest anerkjente hifi-sjapper:
    High Fidelity Audio Tecnicas Salons

    highfidelity.lv

    Her fører de mange klassiske britiske merker som Cambridge Rega, Roksan, Monitor audio osv. Men også tyngre HiFi som Audio Note, Luxman, Martin Logan,

    IMG_20200219_110911.jpg


    Audio Note J låt fortreffelig på entry level AN elektronikk.

    IMG_20200219_111550.jpg


    ML låt åpent og deilig på Roksan Blak. Kanskje ML trenger nettopp litt "baller" som Roksan leverer?

    IMG_20200219_112822.jpg


    IMG_20200219_112646.jpg


    Dagens overraskelse kom fra amerikanske Legacy Audio høyttalere. Deres modell Focus SE spilte forrykende sammen med AN drivverk og DAC, forsterket med Luxman 590 30 watt klasse A.
    Så åpent, så stort og samtidig avslappende og dynamisk. I et 50kvm normaldempet rom og med høyttalere relativt nærme bakvegg!
    IMG_20200219_112706.jpg


    IMG_20200219_112700.jpg




    14000 EUR for høyttalere 12000 EUR for AN og 5000 EUR for Luxman. Tror det er i nærheten av norske priser..

    M
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Litt flere bilder:

    IMG_20200219_112833.jpg


    IMG_20200219_112923.jpg


    IMG_20200219_112930.jpg


    IMG_20200219_113002.jpg


    Audio Note AN-E har jeg alltid likt. Her ble den backet opp av det man kan kalle nivå 2 av AN elektronikk.
    Dessverre ikke varmet opp godt nok, men det gav absolutt et godt inntrykk.
    Prismessig kan man undres over om ikke mye annet er like bra, og kombinasjonen Legacy/Luxman vant dagens tvekamp.

    Lyd pr krone ble AN-J +AN elektronikk, samt Roksan Blak+ML..

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.584
    Antall liker
    32.325
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Invitasjon til Vintage lytt hos Sundkoien😉

    Vet han har hanket inn «mye rart» i det siste, så hvorfor ikke😂
    Det som spilte forrige kvelden var iallfall:
    NAD CD player 5440
    Micromega microdac
    NAD 3130 int. amp

    FE70A8C8-5410-423E-B7C3-320A420A35BE.jpg


    1CBE74A9-DF2A-4214-A807-82EE23E6E8FC.jpg


    Forholdsvis «mint condition» og kostnad på nivå med en pizza og noen øl på by’n😎😂

    Så skulle jeg få høre 2 størrelser Celestion stativere, det var DL6 som vi spilte på først
    også de mindre Celestion 3 til slutt. Her hadde han fått tak i noen meget fine eksemplar vil
    jeg si👍🏼 Men før jeg hørte noe så skurret det litt i mine sarte ører da jeg vet st begge er bestykket med
    metalldome, ikke de beste egne erfaringer med det tidligere😉🤪

    0C6F3C15-AB4B-4468-88AD-7D67534297DD.jpg


    7C506D29-E0BF-4FE5-9647-F216F4F95F3B.jpg


    62CA1B60-C0C8-4FB1-91A2-3B73421F9185.jpg


    Vi spilte litt forskjellig musikk og umiddelbart ble frykten for meralldome klang og spiss
    borte🤔 Dette opplevdes faktisk behagelig men samtidig godt oppløst og detaljert.
    Om det var Micromega minidac’n eller rett og slett NAD ampen i eldre årgang skal være usant, men overrasket ble jeg😉😅
    Det ble jo selvf litt kvinnevokaler😎 og da jeg hadde rasker med meg noen overvintra sølvskiver som jeg fant og bringer med som
    en kompisgave så hørte vi en del på Sofia Karlsson og Vigdis Wisur, svensk og norsk kvinnevokal😉

    Da toppen var velsignet så fikk jeg jo litt mer fokus på vokalene og disse fungerte bra, det stakk merkelig nok ikke i ørene eller plaget meg noen gang👍🏼 DL 6 hadde faktisk en helt grei fyldighet i kvinnevokalene!
    Dette er gamle lukkede konstruksjoner som spilte med en hurtig punch i bassen og opplevdes rimelig ren og tørr og DL 6 gikk også godt ned på skalaen. De var rett og slett behagelige, rytmiske og flotte å høre på.

    De mindre 3 var litt mer livaktige i uttrykket, litt mer frempå både i mellomtone (vokal) og i toppen uten at heller disse plager meg noe. Hurtige og presise i bassen men ikke like fyldige nedover!

    Så i det store og hele ble det en positiv vintage lydopplevelse og om man tenker lyd pr krone
    så er det ufattelig at man kan samle det vi hadde foran oss for summen av en middag og et par vinglass på by’n😂😂
    Tusen takk for en artig og anderledes lytteseanse Morten😋

    PST: Hold på å glemme turen ned på gutterommet og Lector CD spiller med ekstern PSU.
    Med nye Philips miniwatt rør på plass, ny pusset og 99% strøken så spilte denne fantastisk godt!!
    Ble imponert og mener at denne bør få hedresplassen i det beste anlegget ditt. Detaljert, oppløst, nyansert og dynamisk.
    Her har du slått kloa i en meget oppegående sølvskivespiller😉😋

    2DEC6BCE-95D5-43D7-BF14-27C8572BB9E5.jpg


    524C6E6A-3C16-4315-9F10-10414BBE6CDE.jpg


    Igjen😎 takk for kaffe og lytt👍🏼

    gismo
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rakk for utfyllende rapport. Lector er lekkert. Må ta meg en tur å få hørt tingene. Får gjøre det når det blir mer vår :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Invitasjon til Vintage lytt hos Sundkoien??????

    Vet han har hanket inn «mye rart» i det siste, så hvorfor ikke??????
    Det som spilte forrige kvelden var iallfall:
    NAD CD player 5440
    Micromega microdac
    NAD 3130 int. amp

    Vis vedlegget 572583

    Vis vedlegget 572584

    Forholdsvis «mint condition» og kostnad på nivå med en pizza og noen øl på by’n????????????

    Så skulle jeg få høre 2 størrelser Celestion stativere, det var DL6 som vi spilte på først
    også de mindre Celestion 3 til slutt. Her hadde han fått tak i noen meget fine eksemplar vil
    jeg si???????????? Men før jeg hørte noe så skurret det litt i mine sarte ører da jeg vet st begge er bestykket med
    metalldome, ikke de beste egne erfaringer med det tidligere????????????

    Vis vedlegget 572585

    Vis vedlegget 572586

    Vis vedlegget 572587

    Vi spilte litt forskjellig musikk og umiddelbart ble frykten for meralldome klang og spiss
    borte?????? Dette opplevdes faktisk behagelig men samtidig godt oppløst og detaljert.
    Om det var Micromega minidac’n eller rett og slett NAD ampen i eldre årgang skal være usant, men overrasket ble jeg????????????
    Det ble jo selvf litt kvinnevokaler?????? og da jeg hadde rasker med meg noen overvintra sølvskiver som jeg fant og bringer med som
    en kompisgave så hørte vi en del på Sofia Karlsson og Vigdis Wisur, svensk og norsk kvinnevokal??????

    Da toppen var velsignet så fikk jeg jo litt mer fokus på vokalene og disse fungerte bra, det stakk merkelig nok ikke i ørene eller plaget meg noen gang???????????? DL 6 hadde faktisk en helt grei fyldighet i kvinnevokalene!
    Dette er gamle lukkede konstruksjoner som spilte med en hurtig punch i bassen og opplevdes rimelig ren og tørr og DL 6 gikk også godt ned på skalaen. De var rett og slett behagelige, rytmiske og flotte å høre på.

    De mindre 3 var litt mer livaktige i uttrykket, litt mer frempå både i mellomtone (vokal) og i toppen uten at heller disse plager meg noe. Hurtige og presise i bassen men ikke like fyldige nedover!

    Så i det store og hele ble det en positiv vintage lydopplevelse og om man tenker lyd pr krone
    så er det ufattelig at man kan samle det vi hadde foran oss for summen av en middag og et par vinglass på by’n????????????
    Tusen takk for en artig og anderledes lytteseanse Morten??????

    PST: Hold på å glemme turen ned på gutterommet og Lector CD spiller med ekstern PSU.
    Med nye Philips miniwatt rør på plass, ny pusset og 99% strøken så spilte denne fantastisk godt!!
    Ble imponert og mener at denne bør få hedresplassen i det beste anlegget ditt. Detaljert, oppløst, nyansert og dynamisk.
    Her har du slått kloa i en meget oppegående sølvskivespiller????????????

    Vis vedlegget 572590

    Vis vedlegget 572597

    Igjen?????? takk for kaffe og lytt????????????

    gismo
    Takk sjøl for et hyggelig besøk!
    Vi fikk tiden til å gå med hyggelig prat og litt musikk.
    Artig at du likte Nad sammen med Celestion. For meg er det en tripp tilbake til de gylne 80-åra, der hvert besøk hos Audioscan, Lyric, Akers Mic, Decibel og Danmarks Hifiklubb var episke :)
    Akkurat kombinasjonen Nad/Celestion er en god match. Celestion DL6 er en juvel..

    Tror kanskje at Lector CDP 7-t kommer opp i stua etterhvert. Går med noen skumle tanker rundt hovedanlegget. Tror du blir overrasket..

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Store omveltninger..

    I dag har jeg bygd om to anlegg..
    Mye bæring, kobling og støvtørking.
    Tanken var å prøve Lector CDP-7t oppe, sammen med Rogue-Audio Tempest og ProAc D38.
    Først bare byttet jeg om på cd-spillerne. Lector beholdt sine gode egenskaper også i det store anlegget. Solid, kontant bass, større rom og scene enn Cary 303/300. Behagelig balansert, men tilførte mer sting og glitter i toppen. Akkurat det anlegget trengte, kan man vel si.
    Så var det bare å brette opp armene.
    Norstone-racket måtte opp, for å få plass til Lector sin strømforsyning.. Det tar tid å demontere 2 rack. Kabler som skal ryddes opp i, støv som må bort.
    Etter et par timer med utstyr opp og ned trappa, var det endelig klart for en prøvelytt.

    IMG_20200301_152201.jpg


    Det ble ok utseendemessig. Praktisk med forsterker øverst. Lettvint ved rørbytte og styr.

    IMG_20200301_152012.jpg


    Mange har kommet med velmenende råd om å få anlegget over mot en annen vegg. Det hadde sikkert funket fint. Problemet er at det krever en total ommøblering av stua. Noe som det pr dags dato er heller liten stemning for.. Kremt.

    Nåvel. Jeg syns faktisk ProAc D38 spiller brukbart slik. Bassen blir kanalisert ut ved en nedover rettet port, og sluset ut til hver side, slik at at avstand til bakvegg (eller ingen bakvegg) ikke blir så betydningsfull.

    Nå spiller det bedre enn før, med mer fysisk og kontant bass. Det er mer klang farger og mellomtonen og grunntonen står klarere frem.

    Vel verdt strevet.

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rart hvordan ProAc har greid å beholde evnen til misfarging på sine modeller frem til nå :).. Men ja, dette så fint ut... Sweetspot blir ikke smal heller ? Lector gjorde seg, Og jobben hadde du bare godt av, slik jeg har godt av litt sjauing innimellom ;D
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei du Sundkoien!

    Artig med testing av litt «vintage» på veien din :)
    Men du, så på et av bildene at du har en Cronus! Denne har jeg på bucket lista etter flytting, når det måtte skje.
    Spanet litt også på RP1. Men hvor har du kjøpt Rogue? Ikke her i Norge..?
    *Var litt på jakt etter Manley, men synes de priser seg litt ut, og umulig å få tak i brukt
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Rart hvordan ProAc har greid å beholde evnen til misfarging på sine modeller frem til nå :).. Men ja, dette så fint ut... Sweetspot blir ikke smal heller ? Lector gjorde seg, Og jobben hadde du bare godt av, slik jeg har godt av litt sjauing innimellom ;D
    Hehe, jeg kan sette på fronttrekkene hvis det gjør at du sover bedre? :D
    Nei, sweetspot blir ikke smal. Jeg har mindre toe-in enn før, det gir litt bedre perspektiv.
    Sjauing har vi nok godt av både du og jeg.

    M
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hei du Sundkoien!

    Artig med testing av litt «vintage» på veien din :)
    Men du, så på et av bildene at du har en Cronus! Denne har jeg på bucket lista etter flytting, når det måtte skje.
    Spanet litt også på RP1. Men hvor har du kjøpt Rogue? Ikke her i Norge..?
    *Var litt på jakt etter Manley, men synes de priser seg litt ut, og umulig å få tak i brukt
    Hei!

    Jeg har kjøpt begge mine Rogue-Audio av Håvar Snapa på Nordstrand.
    Han har fortsatt importen på disse. Ser at bla Big Dipper også selger disse, men de tar det nok gjennom Snapa.
    Genial forsterker som forandrer signatur ved rør bytte. Musikalsk og dynamisk.
    Sjekk planetsnapa.com

    M
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei og takk for svar! Så denne siden før jeg spurte deg, men virker utdatert mtp modellbetegnelser osv.
    Litt skeptisk, men det har vært problemfritt å handle der?

    Ser ikke ut som Big dipper fører merket mer heller. Den danske importøren har jeg vært i kontakt med og de sender. Prisene virker litt stive ift tidligere priser jeg har sett, men det er vel fordi NOK står litt svakt
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Håvar er en flott fyr å handle av. Ring han for å høre hva han har inne.

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så han er i drift enda? Forsøkte han for 6 mbd siden på mail og fikk aldri svar. Det ga meg tilslutt svar nok, etter tre henvendelser.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    90-talls midfi

    Muligens noen som tror jeg har tørna, men jeg koser meg storveis med billig elektronikk og høyttalere fra de glade 80 og 90-åra :cool:

    Finn.no renner over av annonser med brukt hifi-utstyr, lagt ut av modne menn med en bedre halvdel som har bedt de å rydde boden.
    Boden, ja. De fleste bor urbant med begrenset plass. Da er det godt å være en rural bygdenisse med lagringsplass!

    Siste, og foreløpig beste kombo av kvalitets midfi/lowfi kom på plass i går.

    IMG_20200303_215624.jpg


    IMG_20200303_215616.jpg


    Exposure CD 2010S, Audiolab 8000A og Tannoy Mercury M2. Sydd sammen med Van den Hul D102 Mk3 signalkabel og Tara Labs Prism Klara høyttalerkabel.

    Exposure 2010S ble kjøpt for 3k som demospiller for ca 12-14 år siden. Audiolab 8000A plukket av en kompis for 1k, Tannoy Mercury (400kr), VDH (300kr) og Tara Labs (100kr) plukket fra Finn.

    Dette spiller fabelaktig sammen! Alle tre komponentene er forsåvidt genierklærte bla i What HiFi, men synergier løfter dette ytterligere.
    Audiolab og Tannoy er fryktelig nøytrale, mens Exposure er varm og nesten litt euforisk :)
    Tara Labs løfter toppen og strammer opp nedover, mens VDH gir dynamikk i mellomtonen.

    Tilsammen et meget vellykket samspill.
    Har vel knapt hatt mer balansert lyd i stua, selvsagt med kompromisser i topp og bunn i forhold til hovedanlegget.
    Men, for en antatt verdi på rundt 3000 kr så er dette helt magisk.

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk album!

    Må bare få delt denne fantastiske skiva med dere!

    IMG_20200310_202035.jpg


    Jeg var så heldig å kjenne Joachim Calmeyer de siste 10 årene han levde. Skuespilleren, kunstneren og bohemen. Vi møttes i sosiale lag med felles kjente, og jeg fikk være lydmann ved noen anledninger når han tromler sammen kjente jazzvenner fra Oslo.
    Det gikk lenge før jeg skjønte at broren hans, Ola, var en meget habil jazzpianist!
    Ola døde dessverre før han fikk spilt inn så mye sjøl, men dette albumet er utrolig flott!
    Spilt inn i Rainbow Studios sensommeren 1990.
    Sjølveste Jan Erik Kongshaug og Rune Lindquist ved spakene. Jeg tror jeg med hånda på hjertet kan si at dette er den beste innspillingskvaliteten jeg noengang har hørt på et jazz album!

    IMG_20200310_202027.jpg


    IMG_20200310_202053.jpg


    Utrolig gode musikere, og en voldsom spilleglede. Hør bare på versjonen av Duke Ellingtons "Sophisticated Lady" så skjønner du hva jeg mener.

    Jeg har hørt dette albumet nå på omtrent ti forskjellige anlegg, fra 5k til 250k, og jeg finner ingen lydmessige "feil", og det låter fett all over :)

    Anbefales!

    M
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spennende. Lå ikke på Tidal, så jeg får forsøke en dobbeltsak fra 2010 :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Noe lite som betyr mye..

    IMG_20200420_215329.jpg


    Min Lector CDP-7t benytter 12at7 /ECC81 rør i utgangen.
    Originalt sitter det CVC rør i spilleren. Dette er ofte kinesiske eller russiske rør som er (re)brandet av Chelmer Valve Company i England.
    Røra i min spiller hadde en laidback lydsignatur. Sterk bass, ganske naturlig grunntonen men et slags slør over de øvre frekvenser..
    Det fungerte bra på et par litt hissige stativhøyttalere, men på ingen måte med ProAc D38 i stua. D38 er ikke voicet lyst, og trenger elektronikk med full oppløsning.

    IMG_20200420_215351.jpg


    Første stopp ble et par Philips Miniwatt fra Audiomix.no.
    Her ble det et voldsomt løft! Masse nyanser, overtoner og rom. Stor oppløst lyd med masse dynamikk. Hard, Stein tøff bass og mellomtonen rett i fleisen.
    Litt for mye Møllers tran.

    Neste ut, og de som spiller nå, er Genalex Gold Lion Ecc81 fra Mala Audio. Supergod service, og ærlig selger som opplyser om at Psvane er litt lysere i klangen enn Genalex GL.
    Nå låter det fryktelig riktig, og det etter bare noen timer!
    Jeg bruker Gold Lion i 12au7 og 12ax7 i Rogue-Audio Chronus, og vet at de er gode! De låter så naturlig. Noen påstår at kun NOS er godt nok, men GL/Psvane/Sovtek 12ax7 LPS overrasker stadig :)

    Neste ut er vel det som de fleste ville prøvd først: Mullard NOS cv4024. Militære rør (cv=common valve). Så skal et par nyproduserte Golden Dragon testes.

    Foreløpig sitter Gold Lion trygt. Noen må bytte forsterker, høyttalere eller streamer/dac for å oppleve en lydmessig forskjell. Vi med rør produkter kan leke oss fram til ønsket balanse. Og, det beste av alt, bytte tilbake igjen, alt avhengig av dagsform :D

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noe lite som betyr mye..

    Vis vedlegget 581105

    Min Lector CDP-7t benytter 12at7 /ECC81 rør i utgangen.
    Originalt sitter det CVC rør i spilleren. Dette er ofte kinesiske eller russiske rør som er (re)brandet av Chelmer Valve Company i England.
    Røra i min spiller hadde en laidback lydsignatur. Sterk bass, ganske naturlig grunntonen men et slags slør over de øvre frekvenser..
    Det fungerte bra på et par litt hissige stativhøyttalere, men på ingen måte med ProAc D38 i stua. D38 er ikke voicet lyst, og trenger elektronikk med full oppløsning.

    Vis vedlegget 581107

    Første stopp ble et par Philips Miniwatt fra Audiomix.no.
    Her ble det et voldsomt løft! Masse nyanser, overtoner og rom. Stor oppløst lyd med masse dynamikk. Hard, Stein tøff bass og mellomtonen rett i fleisen.
    Litt for mye Møllers tran.

    Neste ut, og de som spiller nå, er Genalex Gold Lion Ecc81 fra Mala Audio. Supergod service, og ærlig selger som opplyser om at Psvane er litt lysere i klangen enn Genalex GL.
    Nå låter det fryktelig riktig, og det etter bare noen timer!
    Jeg bruker Gold Lion i 12au7 og 12ax7 i Rogue-Audio Chronus, og vet at de er gode! De låter så naturlig. Noen påstår at kun NOS er godt nok, men GL/Psvane/Sovtek 12ax7 LPS overrasker stadig :)

    Neste ut er vel det som de fleste ville prøvd først: Mullard NOS cv4024. Militære rør (cv=common valve). Så skal et par nyproduserte Golden Dragon testes.

    Foreløpig sitter Gold Lion trygt. Noen må bytte forsterker, høyttalere eller streamer/dac for å oppleve en lydmessig forskjell. Vi med rør produkter kan leke oss fram til ønsket balanse. Og, det beste av alt, bytte tilbake igjen, alt avhengig av dagsform :D

    M
    Spist for mye marsipankake nå da, på bursdagen din og greier.. ;). Enig i at rør-bytter gir mulighet for å tune litt. Blir bra dette :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tror jeg har funnet en god følgesvenn med Lector CDP-7t.
    Det er den første cd-spilleren jeg har hatt i hus som gjengir de fleste instrumenter akkurat slik jeg liker det.
    I tillegg låter stemmer naturlig og behagelig..

    I dag er det dessverre ikke hifi-vær, men øl og solbriller på verandaen :cool:

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilken vegg vant til slutt opp i stua? Og ble nedgradering aktuelt, eller tok du til vettet? :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn