Ordboka på min android-telefon insisterer på å putte inn ordet "Satanisme" når jeg skriver "datanisse". Tilfeldig? Neppe...... datanisseræl.
Ordboka på min android-telefon insisterer på å putte inn ordet "Satanisme" når jeg skriver "datanisse". Tilfeldig? Neppe...... datanisseræl.
Akkurat, men så tror jeg en kilde til uenighet her er at man kan oppnå en ganske nøytral gjengivelse i lytteposisjon med komponenter som ikke er nøytrale hver for seg. En gang hadde jeg f.eks noen Triangle høyttalere med en rørforsterker som sammen spilte ganske nøytralt. Den noe slanke bassen i høyttaleren ble fetet opp av litt dårlig basskontroll fra rør-ampen mens en litt aggressiv diskant ble tonet ned av forsiktig avrulling i toppen fra forsterkeren. Slik matching funker med andre ord, men i mine øyne er det en omvei til målet samt ofte både tidskrevende og dyrt. Jeg har full forståelse for at mange synes slik mixing og matching er en morsom del av hobbyen.Det du skriver nå kan jeg holde med deg i, da det oftest også måler veldig bra når det spiller bra, og da kan en jo høre på det meste av musikk også, uten at det går på ræva.
Hvordan vet du det uten å vite crest factor på favorittmusikken?Ja for noen er det visst viktig, men ikke for meg, da det ikke er interesangt i forhold til hvordan det høres ut.
Men det måler som regel kanskje ikke så værst heller, når det høres bra ut.
Og vet jeg har nok forsterker til høytalerne jeg spiller med. 6kva trafo og over en farad duger til di fleste høytalere tror jeg, hvertfall for mine.
Sorry, men dette syns jeg lukter arroganse lang vei, holdninger som dette. Det virker egentlig ganske nedlatende å avfeie andres meninger og opplevelser på denne måten. Men gjør som du vil.Indirekte ja. Det er ørene (hodet) som avfeier nøytralt utstyr fordi man har blitt vant til forvregningene/sminken/karakteren som ikke-nøytralt utstyr har. Og så har vi mangelen på objektiviet som skinner igjennom gang etter gang.
-BB-
For hva det er verdt, så vil jeg si La Scala er mer "nøytralt" enn veldig, veldig mye annet på markedet, hvis kriteriet for at noe skal kunne kalles nøytralt er at det låter mest mulig som live musikk.Helt feil! gått fra nøytralt til farging her vil jeg tro og foretrekker sistnevnte Målinger av min nåværende forsterker kontra min Gato tror jeg går i favør Gato, tror også at La Scalaene taper kampen men vet jo at ørene mine og de som pleier og være innom foretrekker det som måler minst riktig
Jeg kommer til å implementere det i hifi-vokabularet mitt fra nå av: "billig datanisseræl".Jeg er vel ikke så kresen jeg da. Har jo en CD-spiller fra 95 med 20bit, 8x oversampling. Synes den låter godt og jeg.
Kanskje de er redd for at de ikke får utstyret tilbake? Er vel ikke tilfeldig at han for det meste tester billig datanisseræl.
Men hva er det? Vi behøver en wiki, gjerne med eksempler slik at man får hengt ut en eller flere datanisserælprodusenter.Jeg kommer til å implementere det i hifi-vokabularet mitt fra nå av: "billig datanisseræl".
Jepp... slikt billig datanisseræl som den famøse testen av Totaldac D1-SIX dac`n.Jeg kommer til å implementere det i hifi-vokabularet mitt fra nå av: "billig datanisseræl".
Ja vil jo selv påstå at mange anlegg her inne som sikkert måler bra låter langt mindre ‘’ekte’’ enn hva jeg foretrekker. For meg så vil jeg komme nærme artisten, lukke øynene og føle at artistene står i samme romFor hva det er verdt, så vil jeg si La Scala er mer "nøytralt" enn veldig, veldig mye annet på markedet, hvis kriteriet for at noe skal kunne kalles nøytralt er at det låter mest mulig som live musikk.
Hehe ja si det du, og ja hvem vet vel detHvordan vet du det uten å vite crest factor på favorittmusikken?
nja... er det så lurt da?Ja vil jo selv påstå at mange anlegg her inne som sikkert måler bra låter langt mindre ‘’ekte’’ enn hva jeg foretrekker. For meg så vil jeg komme nærme artisten, lukke øynene og føle at artistene står i samme rom
Huldra 10 med svans og haler. Oh yessnja... er det så lurt da?
Vis vedlegget 692345
Jeg vet. Ca 18-20 dB. Og det er seriøst nyttig å vite når man holder på med dimensjonering av høyttalere og forsterkere, inkludert størrelsen på strømforsyningene.Hehe ja si det du, og ja hvem vet vel det
Det er nok uvurderlig å ha muligheten til å plassere et lite orkester i stuen for å sammenligne med anlegget. Personlig opplever jeg, feks ved å høre på flygel ol, at virkeligheten har mye mer grunntone-energi enn de fleste anlegg samt langt mer distinkt og klarere utklinging - til tross for at det oppleves mørkere/fyldigere. Du som har direkte erfaring med konsert i stuen, merker du noe til dette med utklinging i forhold til anlegget?Min observasjon er at virkeligheten låter langt mørkere enn man kanskje skulle tro.
Min og. Også på såkalt "nøytral" elektronikk, ja endog, slike bokser kan oppfattes enda lysere enn sine counterparts som måler annerledes, men er mer mørke i sin gjengivelse.Min observasjon er at virkeligheten låter langt mørkere enn man kanskje skulle tro.
Så lenge mye musikk lages på ubrukelig drit, som feks 3000 kroners aktive høyttalere, så er det vel ikke annet å forvente?Min og. Også på såkalt "nøytral" elektronikk, ja endog, slike bokser kan oppfattes enda lysere enn sine counterparts som måler annerledes, men er mer mørke i sin gjengivelse.
Stemmer i på dette utsagnet. Jeg opplever også at live musikk har mer "punch og trøkk" i bassen, men mindre av den veldig dype.Min observasjon er at virkeligheten låter langt mørkere enn man kanskje skulle tro.
Skal du i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for, for å si det sånn.Beklager om det fikk en sånn valør. Jeg har ikke noen spesifikk mening om andres opplevelser eller motivasjon, jeg har en retning på mine prioriteringer, andre har sin retning, og noen ganger er vi enige, andre ganger ikke. Det er fortsatt plass til oss alle.
Og merk at jeg har mye godt å si om alle retninger på denne hobbyen, selv om jeg har benyttet mesteparten av min skribentgjerning til å fremme gleden og moroa med en mindre del av utstyret man kan få kjøpt. Men slett ikke bare.
Du, da junior holdt mini-festival i stua med fullt trommesett, 100W Hughes & Kettner + 4x12’’ halfstack etc sto jeg i kjelleren med hørselvern på allerede under soundcheck. Jeeeezzz, hvilket lydtrykk.Det er nok uvurderlig å ha muligheten til å plassere et lite orkester i stuen for å sammenligne med anlegget. Personlig opplever jeg, feks ved å høre på flygel ol, at virkeligheten har mye mer grunntone-energi enn de fleste anlegg samt langt mer distinkt og klarere utklinging - til tross for at det oppleves mørkere/fyldigere. Du som har direkte erfaring med konsert i stuen, merker du noe til dette med utklinging i forhold til anlegget?
Du havner under kategorien objektiv i mine øyne. Var en kjapp tur på Mala Audio og fikk samme opplevelse En overdreven brightnes som jeg aldri har hørt i konsertsalen. Kontroll på bass er også mangelvare i butikker. Tørr og naturlig bass trenger ingen hevning fra 70 og nedover. Her er DSP en knakende god løsning.Stemmer i på dette utsagnet. Jeg opplever også at live musikk har mer "punch og trøkk" i bassen, men mindre av den veldig dype.
Tok en hifi tur til Oslo i fjor og hørte på noe av det beste fra byens sjapper. Mye er bra, fine opplevelser, men jeg syntes at det generelt var litt for "bright" og samtidig vel dypt, kunne godt ha litt mer "tørr punch". Så mye subjektivitet fra en objektivist.
Det kjem då an på kva du har som utgangspunkt. La Scala er flink til mykje, men ikkje alt.For hva det er verdt, så vil jeg si La Scala er mer "nøytralt" enn veldig, veldig mye annet på markedet, hvis kriteriet for at noe skal kunne kalles nøytralt er at det låter mest mulig som live musikk.
Enig der! gikk fra Piega og klart det er +- men har hatt det mye rart innom inkl dsp og aktive høyttalere som Kii Three etc men de mangler alle det LaScala har så manglene lever jeg greit med ikke skal det være lett, noen vil stå på scene kanten mens andre vil sitte litt avslappet bak i salenDet kjem då an på kva du har som utgangspunkt. La Scala er flink til mykje, men ikkje alt.
Jeg vil tro at det er dette det handler om for de fleste hobbyister.Jeg forsto ikke helt poenget med The Who «Live at Leeds» før jeg fikk de høyttalerne jeg har nå. Da ble det mulig å slippe den løs ved realistisk volum, type Marshall stack, og fortsatt høre smådetaljer som f eks klikk fra trommestikker som naturlige lyder med naturlig volum andre steder i lydbildet enn brølet fra gitar og bass. Og da står bandet i stua igjen.
De er de eneste høyttalerne som har fått meg til å virkelig føle at gitarforsterkeren til Billy Gibbons stod to meter unna meg under soloen på Cheap Sunglasses.Det kjem då an på kva du har som utgangspunkt. La Scala er flink til mykje, men ikkje alt.
Tja kanskje virkeligheten låter langt mørkere, men det er sjelden vare å høre en fiolin lys, jeg bruker å si at oftere høres den ut som en bratch, muligens og mye trolig fordi opptaket er mixet sånn, jeg er oppvokst med en far som har spillt og spiller fiolin, på flere utgaver også...Guerneri og Stradivari, men kjenner di sjelden igjen fordi di som oftest blir for mørkt gjengitt, så det er absolutt ikke alt som er mørkere i virkeligheten.Jeg vet. Ca 18-20 dB. Og det er seriøst nyttig å vite når man holder på med dimensjonering av høyttalere og forsterkere, inkludert størrelsen på strømforsyningene.
Men det er også nyttig å lukke øynene og høre etter når man er i et godt konsertlokale og hører på akustisk musikk. Hvor mye «pinpoint imaging» er det? Hvor mye fokus får klaffelyder og strengegniss vs selve musikken? Hvor dynamisk låter det? Hva er forskjellen på å sitte på de første radene parkett vs midt i salen?
Så kan man høre etter hjemme også. Hvordan stemmer tonal balanse med konsertlokalets? Låter det hyperdetaljert eller ullent i forhold til konsertlokalet? Er det mer eller mindre «skvettfaktor» i dynamikken vs konsertlokalets? Osv osv.
Og det er like nyttig å sette en akustisk musiker midt i stereoperspektivet, seg selv i godstolen, og høre etter. Klarinett, akustisk gitar, trombone, tuba, ... Hvordan låter det sammenlignet med et godt solo-opptak av tilsvarende instrument?
Min observasjon er at virkeligheten låter langt mørkere enn man kanskje skulle tro.
Testet dette mange ganger. Når du er i en konsertsal er det nesten umulig å pinpointe i DYBDEN, kun sideveis. Med mindre du har sete på front row, reiser deg og legger hendene i hodet på scenekanten og henført stirrer innover i musikerlandskapet. Snakker da om orkestermusikk, ikke på rockekonsert etc. Der er det mer eller mindre klin umulig. Og lukker du øynene (blindtest ) så blir det enda verre!!!!Men det er også nyttig å lukke øynene og høre etter når man er i et godt konsertlokale og hører på akustisk musikk. Hvor mye «pinpoint imaging» er det? Hvor mye fokus får klaffelyder og strengegniss vs selve musikken? Hvor dynamisk låter det? Hva er forskjellen på å sitte på de første radene parkett vs midt i salen?
Var ikke basstonen litt monoton? Aner jeg tendenser til skarpe sibilanter her? Er det et lite slør i disse tonene jeg registrerer her? Hm, skal ikke det være mer kjøtt på kroppen her eller litt mer zing der? Kanskje det skulle vært en desibel eller tre mer guff rundt basstrommen?Du må finne musikk som ikkje irriterar. Irritasjonsmusikken kan vere grei å ha om du treng å gjere unna noko fysisk.
Syns nå Herr Rognlien stadigvekk prøver å argumentere for et kunstig skille mellom de som mener at en forsterker skal gjøre det , kun forsterke - uten +/- ! De/ vi som gledesløst sitter og glor på oscilloscope og anna djevelskap (DSP.... huttemeitu) i vårt gledesløse og matematiske liv.Aner ikke hva Amir liker.
Og det interesserer meg forsåvidt ikke, heller. For meg dreier hobbyen seg om å oppleve samt spre gleden ved musikk avspilt gjennom et musikkanlegg som bidrar til nettopp denne gleden.
Andre har en annen motivasjon, og det synes jeg er helt fint.
Målemonster....ShitSyns nå Herr Rognlien stadigvekk prøver å argumentere for et kunstig skille mellom de som mener at en forsterker skal gjøre det , kun forsterke - uten +/- ! De/ vi som gledesløst sitter og glor på oscilloscope og anna djevelskap (DSP.... huttemeitu) i vårt gledesløse og matematiske liv.
I motsetning til den andre leiren som han tilhører hvor solen skinner, det er musikkglede og "footstomping" all the way ! De ekte musikkelskere....
Tull og tøys, tenker nok at Amir ( Definert som Det Store Målemonster. ) har like så mye tjo og hei i stova si. Jeg har det i hvertfall, og følger helt klart Målemonsterets tankegang. Noe som har spart meg for grovt med kronasjer opp igjennom årene, og stadig inn og ut med nye strømdrevne bokser fra f.eks livssynsorienterte obskure produsenter med markedsføring og teknisk forklaring fra åndenes hus. Livsbejaende anyone ..... .
Dr.E
Da synes jeg du leser mine innlegg som en viss mann leser en ganske gammel bok.Syns nå Herr Rognlien stadigvekk prøver å argumentere for et kunstig skille mellom de som mener at en forsterker skal gjøre det , kun forsterke - uten +/- ! De/ vi som gledesløst sitter og glor på oscilloscope og anna djevelskap (DSP.... huttemeitu) i vårt gledesløse og matematiske liv.
I motsetning til den andre leiren som han tilhører hvor solen skinner, det er musikkglede og "footstomping" all the way ! De ekte musikkelskere....
Tull og tøys, tenker nok at Amir ( Definert som Det Store Målemonster. ) har like så mye tjo og hei i stova si. Jeg har det i hvertfall, og følger helt klart Målemonsterets tankegang. Noe som har spart meg for grovt med kronasjer opp igjennom årene, og stadig inn og ut med nye strømdrevne bokser fra f.eks livssynsorienterte obskure produsenter med markedsføring og teknisk forklaring fra åndenes hus. Livsbejaende anyone ..... .
Dr.E