Forsterkere Forsterkere. Hva gjelder?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Det du skriver nå kan jeg holde med deg i, da det oftest også måler veldig bra når det spiller bra, og da kan en jo høre på det meste av musikk også, uten at det går på ræva.
    Akkurat, men så tror jeg en kilde til uenighet her er at man kan oppnå en ganske nøytral gjengivelse i lytteposisjon med komponenter som ikke er nøytrale hver for seg. En gang hadde jeg f.eks noen Triangle høyttalere med en rørforsterker som sammen spilte ganske nøytralt. Den noe slanke bassen i høyttaleren ble fetet opp av litt dårlig basskontroll fra rør-ampen mens en litt aggressiv diskant ble tonet ned av forsiktig avrulling i toppen fra forsterkeren. Slik matching funker med andre ord, men i mine øyne er det en omvei til målet samt ofte både tidskrevende og dyrt. Jeg har full forståelse for at mange synes slik mixing og matching er en morsom del av hobbyen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja for noen er det visst viktig, men ikke for meg, da det ikke er interesangt i forhold til hvordan det høres ut.
    Men det måler som regel kanskje ikke så værst heller, når det høres bra ut.
    Og vet jeg har nok forsterker til høytalerne jeg spiller med. 6kva trafo og over en farad duger til di fleste høytalere tror jeg, hvertfall for mine.
    Hvordan vet du det uten å vite crest factor på favorittmusikken? ;)
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Bob Carver utviklet som kjent forsterkere med "down track converter` løsning. Noen som vet hva som skjedde med videreføring av dette i nyere forsterkere ??
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Indirekte ja. Det er ørene (hodet) som avfeier nøytralt utstyr fordi man har blitt vant til forvregningene/sminken/karakteren som ikke-nøytralt utstyr har. Og så har vi mangelen på objektiviet som skinner igjennom gang etter gang.

    -BB-
    Sorry, men dette syns jeg lukter arroganse lang vei, holdninger som dette. Det virker egentlig ganske nedlatende å avfeie andres meninger og opplevelser på denne måten. Men gjør som du vil.

    Tenk om det man egentlig er vant til er å høre på ekte instrumenter enten akustisk eller forsterket? Eller er det også en slags forvrengning i forhold til målemessig nøytral elektronikk? Eller er det mangelen på objektivitet som gjør at man ikke skjønner hvor genialt det nøytrale utstyret er?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Helt feil! gått fra nøytralt til farging her vil jeg tro og foretrekker sistnevnte 😂 Målinger av min nåværende forsterker kontra min Gato tror jeg går i favør Gato, tror også at La Scalaene taper kampen men vet jo at ørene mine og de som pleier og være innom foretrekker det som måler minst riktig 😊
    For hva det er verdt, så vil jeg si La Scala er mer "nøytralt" enn veldig, veldig mye annet på markedet, hvis kriteriet for at noe skal kunne kalles nøytralt er at det låter mest mulig som live musikk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er vel ikke så kresen jeg da. Har jo en CD-spiller fra 95 med 20bit, 8x oversampling. Synes den låter godt og jeg. :giggle:




    Kanskje de er redd for at de ikke får utstyret tilbake? Er vel ikke tilfeldig at han for det meste tester billig datanisseræl.
    Jeg kommer til å implementere det i hifi-vokabularet mitt fra nå av: "billig datanisseræl".
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Husker en reportasje i danske High-Fidelity.
    De hørte jo stort sett på det beste av det beste.
    Men om så det var en lirekasse mann i bakgården så kunne han godt høre at det var live,
    og ikke i nærheten av hva et Mill+ anlegg presterte
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Jeg kommer til å implementere det i hifi-vokabularet mitt fra nå av: "billig datanisseræl".
    Men hva er det? Vi behøver en wiki, gjerne med eksempler slik at man får hengt ut en eller flere datanisserælprodusenter.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    For hva det er verdt, så vil jeg si La Scala er mer "nøytralt" enn veldig, veldig mye annet på markedet, hvis kriteriet for at noe skal kunne kalles nøytralt er at det låter mest mulig som live musikk.
    Ja vil jo selv påstå at mange anlegg her inne som sikkert måler bra låter langt mindre ‘’ekte’’ enn hva jeg foretrekker. For meg så vil jeg komme nærme artisten, lukke øynene og føle at artistene står i samme rom 😊
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Ja vil jo selv påstå at mange anlegg her inne som sikkert måler bra låter langt mindre ‘’ekte’’ enn hva jeg foretrekker. For meg så vil jeg komme nærme artisten, lukke øynene og føle at artistene står i samme rom 😊
    nja... er det så lurt da? ;)
    1611602622044.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hehe ja si det du, og ja hvem vet vel det
    Jeg vet. Ca 18-20 dB. Og det er seriøst nyttig å vite når man holder på med dimensjonering av høyttalere og forsterkere, inkludert størrelsen på strømforsyningene.

    Men det er også nyttig å lukke øynene og høre etter når man er i et godt konsertlokale og hører på akustisk musikk. Hvor mye «pinpoint imaging» er det? Hvor mye fokus får klaffelyder og strengegniss vs selve musikken? Hvor dynamisk låter det? Hva er forskjellen på å sitte på de første radene parkett vs midt i salen?

    Så kan man høre etter hjemme også. Hvordan stemmer tonal balanse med konsertlokalets? Låter det hyperdetaljert eller ullent i forhold til konsertlokalet? Er det mer eller mindre «skvettfaktor» i dynamikken vs konsertlokalets? Osv osv.

    Og det er like nyttig å sette en akustisk musiker midt i stereoperspektivet, seg selv i godstolen, og høre etter. Klarinett, akustisk gitar, trombone, tuba, ... Hvordan låter det sammenlignet med et godt solo-opptak av tilsvarende instrument?

    Min observasjon er at virkeligheten låter langt mørkere enn man kanskje skulle tro.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Min observasjon er at virkeligheten låter langt mørkere enn man kanskje skulle tro.
    Det er nok uvurderlig å ha muligheten til å plassere et lite orkester i stuen for å sammenligne med anlegget. Personlig opplever jeg, feks ved å høre på flygel ol, at virkeligheten har mye mer grunntone-energi enn de fleste anlegg samt langt mer distinkt og klarere utklinging - til tross for at det oppleves mørkere/fyldigere. Du som har direkte erfaring med konsert i stuen, merker du noe til dette med utklinging i forhold til anlegget?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.229
    Sted
    Langesund
    Virkeligheten er mørk, samtidig som luftig, og med masse grunntoneenergi.

    Denne oppleves ganske fin her, men litt overdreven i den laveste bassen - selvvalgt
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Min og. Også på såkalt "nøytral" elektronikk, ja endog, slike bokser kan oppfattes enda lysere enn sine counterparts som måler annerledes, men er mer mørke i sin gjengivelse.
    Så lenge mye musikk lages på ubrukelig drit, som feks 3000 kroners aktive høyttalere, så er det vel ikke annet å forvente?
    For min del synes jeg det er rimelig opplysende å skifte over til hodetelefoner i ny og ne, inntrykket er at det meste låter langt mørkere der enn det gjør via anlegg i et veldig reflektivt rom.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Min observasjon er at virkeligheten låter langt mørkere enn man kanskje skulle tro.
    Stemmer i på dette utsagnet. Jeg opplever også at live musikk har mer "punch og trøkk" i bassen, men mindre av den veldig dype.

    Tok en hifi tur til Oslo i fjor og hørte på noe av det beste fra byens sjapper. Mye er bra, fine opplevelser, men jeg syntes at det generelt var litt for "bright" og samtidig vel dypt, kunne godt ha litt mer "tørr punch". Så mye subjektivitet fra en objektivist.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Beklager om det fikk en sånn valør. Jeg har ikke noen spesifikk mening om andres opplevelser eller motivasjon, jeg har en retning på mine prioriteringer, andre har sin retning, og noen ganger er vi enige, andre ganger ikke. Det er fortsatt plass til oss alle.
    Og merk at jeg har mye godt å si om alle retninger på denne hobbyen, selv om jeg har benyttet mesteparten av min skribentgjerning til å fremme gleden og moroa med en mindre del av utstyret man kan få kjøpt. Men slett ikke bare.
    Skal du i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for, for å si det sånn.

    Det burde derimot en del leverandører og brukere av utstyr ha, på den måten at de alt for lett enten hyller eller idioterklærer dere som har brukt tiden på å formidle egne opplevelser av hi-fi utstyr mange av oss andre sjelden kommer borti - i hvert fall ikke i våre hjem over flere uker som du og dine gamle kolleger gjorde.

    Mange ganger tenkt at hvorfor er ikke du med i gjengen på Audiophile.no - entusiaster det står respekt for langt ut over landegrenser - egentlig en annen skål men det er så mange av oss som savner tiden med Fidelity.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok uvurderlig å ha muligheten til å plassere et lite orkester i stuen for å sammenligne med anlegget. Personlig opplever jeg, feks ved å høre på flygel ol, at virkeligheten har mye mer grunntone-energi enn de fleste anlegg samt langt mer distinkt og klarere utklinging - til tross for at det oppleves mørkere/fyldigere. Du som har direkte erfaring med konsert i stuen, merker du noe til dette med utklinging i forhold til anlegget?
    Du, da junior holdt mini-festival i stua med fullt trommesett, 100W Hughes & Kettner + 4x12’’ halfstack etc sto jeg i kjelleren med hørselvern på allerede under soundcheck. Jeeeezzz, hvilket lydtrykk.

    Men ved litt mer siviliserte former, ja, enig. Definitivt mer grunntone-energi, enormt spenn fra svakt til sterkt, kanskje også klarere utklingning - som jeg egentlig forstår som fravær av støy og forvrengning som ellers ville sløret til lave nivåer.

    Jeg forsto ikke helt poenget med The Who «Live at Leeds» før jeg fikk de høyttalerne jeg har nå. Da ble det mulig å slippe den løs ved realistisk volum, type Marshall stack, og fortsatt høre smådetaljer som f eks klikk fra trommestikker som naturlige lyder med naturlig volum andre steder i lydbildet enn brølet fra gitar og bass. Og da står bandet i stua igjen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.229
    Sted
    Langesund
    Stemmer i på dette utsagnet. Jeg opplever også at live musikk har mer "punch og trøkk" i bassen, men mindre av den veldig dype.

    Tok en hifi tur til Oslo i fjor og hørte på noe av det beste fra byens sjapper. Mye er bra, fine opplevelser, men jeg syntes at det generelt var litt for "bright" og samtidig vel dypt, kunne godt ha litt mer "tørr punch". Så mye subjektivitet fra en objektivist.
    Du havner under kategorien objektiv i mine øyne. Var en kjapp tur på Mala Audio og fikk samme opplevelse En overdreven brightnes som jeg aldri har hørt i konsertsalen. Kontroll på bass er også mangelvare i butikker. Tørr og naturlig bass trenger ingen hevning fra 70 og nedover. Her er DSP en knakende god løsning.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For hva det er verdt, så vil jeg si La Scala er mer "nøytralt" enn veldig, veldig mye annet på markedet, hvis kriteriet for at noe skal kunne kalles nøytralt er at det låter mest mulig som live musikk.
    Det kjem då an på kva du har som utgangspunkt. La Scala er flink til mykje, men ikkje alt.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Det kjem då an på kva du har som utgangspunkt. La Scala er flink til mykje, men ikkje alt.
    Enig der! gikk fra Piega og klart det er +- men har hatt det mye rart innom inkl dsp og aktive høyttalere som Kii Three etc men de mangler alle det LaScala har så manglene lever jeg greit med 😊 ikke skal det være lett, noen vil stå på scene kanten mens andre vil sitte litt avslappet bak i salen 🤟
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forsto ikke helt poenget med The Who «Live at Leeds» før jeg fikk de høyttalerne jeg har nå. Da ble det mulig å slippe den løs ved realistisk volum, type Marshall stack, og fortsatt høre smådetaljer som f eks klikk fra trommestikker som naturlige lyder med naturlig volum andre steder i lydbildet enn brølet fra gitar og bass. Og da står bandet i stua igjen.
    Jeg vil tro at det er dette det handler om for de fleste hobbyister.

    Jeg må innrømme at jeg er litt annerledes her. Jeg har ADD og bruker stort sett musikk for å roe ned hodet slik at jeg får slappet av. Musikk "opptar" mine vandrende tanker slik at jeg får være litt i fred fra maset. Da blir ikke min musikklytting særlig fokusert og kritisk, det blir mer i bakgrunnen for skolten min og på spl nivåer rundt 70 dB. Men selv ved ukritisk lytting merker jeg at jeg reagerer på ting som "stikker seg ut" i musikken og har en tendens til å overfokusere på ting som jeg legger merke til som en signatur. Da er det smack bang ut av transen og over til irritasjonsmomenter før jeg vet ordet av det.

    Så blir jeg sur og grinete, kjefter på katten jeg ikke har, får juling av kjerringen for å være manbitch og så begynner sirkelen på nytt. Sånn går nu dagan!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det kjem då an på kva du har som utgangspunkt. La Scala er flink til mykje, men ikkje alt.
    De er de eneste høyttalerne som har fått meg til å virkelig føle at gitarforsterkeren til Billy Gibbons stod to meter unna meg under soloen på Cheap Sunglasses.

    Kan ikke huske å ha sagt at de er flinke til alt heller, bare at de låter mer "live" enn veldig mye annet jeg vet om.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    274
    Antall liker
    87
    Jeg vet. Ca 18-20 dB. Og det er seriøst nyttig å vite når man holder på med dimensjonering av høyttalere og forsterkere, inkludert størrelsen på strømforsyningene.

    Men det er også nyttig å lukke øynene og høre etter når man er i et godt konsertlokale og hører på akustisk musikk. Hvor mye «pinpoint imaging» er det? Hvor mye fokus får klaffelyder og strengegniss vs selve musikken? Hvor dynamisk låter det? Hva er forskjellen på å sitte på de første radene parkett vs midt i salen?

    Så kan man høre etter hjemme også. Hvordan stemmer tonal balanse med konsertlokalets? Låter det hyperdetaljert eller ullent i forhold til konsertlokalet? Er det mer eller mindre «skvettfaktor» i dynamikken vs konsertlokalets? Osv osv.

    Og det er like nyttig å sette en akustisk musiker midt i stereoperspektivet, seg selv i godstolen, og høre etter. Klarinett, akustisk gitar, trombone, tuba, ... Hvordan låter det sammenlignet med et godt solo-opptak av tilsvarende instrument?

    Min observasjon er at virkeligheten låter langt mørkere enn man kanskje skulle tro.
    Tja kanskje virkeligheten låter langt mørkere, men det er sjelden vare å høre en fiolin lys, jeg bruker å si at oftere høres den ut som en bratch, muligens og mye trolig fordi opptaket er mixet sånn, jeg er oppvokst med en far som har spillt og spiller fiolin, på flere utgaver også...Guerneri og Stradivari, men kjenner di sjelden igjen fordi di som oftest blir for mørkt gjengitt, så det er absolutt ikke alt som er mørkere i virkeligheten.
    Men ja mye låter også mørkere en man skulle tro i virkeligheten ja.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Men det er også nyttig å lukke øynene og høre etter når man er i et godt konsertlokale og hører på akustisk musikk. Hvor mye «pinpoint imaging» er det? Hvor mye fokus får klaffelyder og strengegniss vs selve musikken? Hvor dynamisk låter det? Hva er forskjellen på å sitte på de første radene parkett vs midt i salen?
    Testet dette mange ganger. Når du er i en konsertsal er det nesten umulig å pinpointe i DYBDEN, kun sideveis. Med mindre du har sete på front row, reiser deg og legger hendene i hodet på scenekanten og henført stirrer innover i musikerlandskapet. Snakker da om orkestermusikk, ikke på rockekonsert etc. Der er det mer eller mindre klin umulig. Og lukker du øynene (blindtest :cool:) så blir det enda verre!!!!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du må finne musikk som ikkje irriterar. Irritasjonsmusikken kan vere grei å ha om du treng å gjere unna noko fysisk.
    Var ikke basstonen litt monoton? Aner jeg tendenser til skarpe sibilanter her? Er det et lite slør i disse tonene jeg registrerer her? Hm, skal ikke det være mer kjøtt på kroppen her eller litt mer zing der? Kanskje det skulle vært en desibel eller tre mer guff rundt basstrommen?
    Ble dette for bløtt? Skal hun høres så nasal ut? Hvor er raspet i stemmen til han der blitt av?

    Mye som kan irritere en enkel sjel!

    Så har vi all drittmusikken folk produserer, da.:mad: :LOL:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    I det siste nå, etter jeg har kjørt litt DSP på ubrukelige høyttalere i hjemmekinoen sammen med umusikalske subber og musikken fenger veldig der nå. Så synes jeg kanskje at hovedstereoen blir nesten litt ullen i lyden til tider, og det er nesten så jeg vurderer et hakk opp på forsterkeren i stereoen så man får Dirac inn der også..
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Aner ikke hva Amir liker.
    Og det interesserer meg forsåvidt ikke, heller. For meg dreier hobbyen seg om å oppleve samt spre gleden ved musikk avspilt gjennom et musikkanlegg som bidrar til nettopp denne gleden.
    Andre har en annen motivasjon, og det synes jeg er helt fint.
    Syns nå Herr Rognlien stadigvekk prøver å argumentere for et kunstig skille mellom de som mener at en forsterker skal gjøre det , kun forsterke - uten +/- ! De/ vi som gledesløst sitter og glor på oscilloscope og anna djevelskap (DSP.... huttemeitu) i vårt gledesløse og matematiske liv.

    I motsetning til den andre leiren som han tilhører hvor solen skinner, det er musikkglede og "footstomping" all the way ! De ekte musikkelskere....

    Tull og tøys, tenker nok at Amir ( Definert som Det Store Målemonster. ) har like så mye tjo og hei i stova si. Jeg har det i hvertfall, og følger helt klart Målemonsterets tankegang. Noe som har spart meg for grovt med kronasjer opp igjennom årene, og stadig inn og ut med nye strømdrevne bokser fra f.eks livssynsorienterte obskure produsenter med markedsføring og teknisk forklaring fra åndenes hus. Livsbejaende anyone ..... .

    Dr.E
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    @a
    Syns nå Herr Rognlien stadigvekk prøver å argumentere for et kunstig skille mellom de som mener at en forsterker skal gjøre det , kun forsterke - uten +/- ! De/ vi som gledesløst sitter og glor på oscilloscope og anna djevelskap (DSP.... huttemeitu) i vårt gledesløse og matematiske liv.

    I motsetning til den andre leiren som han tilhører hvor solen skinner, det er musikkglede og "footstomping" all the way ! De ekte musikkelskere....

    Tull og tøys, tenker nok at Amir ( Definert som Det Store Målemonster. ) har like så mye tjo og hei i stova si. Jeg har det i hvertfall, og følger helt klart Målemonsterets tankegang. Noe som har spart meg for grovt med kronasjer opp igjennom årene, og stadig inn og ut med nye strømdrevne bokser fra f.eks livssynsorienterte obskure produsenter med markedsføring og teknisk forklaring fra åndenes hus. Livsbejaende anyone ..... .

    Dr.E
    Målemonster....Shit
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Syns nå Herr Rognlien stadigvekk prøver å argumentere for et kunstig skille mellom de som mener at en forsterker skal gjøre det , kun forsterke - uten +/- ! De/ vi som gledesløst sitter og glor på oscilloscope og anna djevelskap (DSP.... huttemeitu) i vårt gledesløse og matematiske liv.

    I motsetning til den andre leiren som han tilhører hvor solen skinner, det er musikkglede og "footstomping" all the way ! De ekte musikkelskere....

    Tull og tøys, tenker nok at Amir ( Definert som Det Store Målemonster. ) har like så mye tjo og hei i stova si. Jeg har det i hvertfall, og følger helt klart Målemonsterets tankegang. Noe som har spart meg for grovt med kronasjer opp igjennom årene, og stadig inn og ut med nye strømdrevne bokser fra f.eks livssynsorienterte obskure produsenter med markedsføring og teknisk forklaring fra åndenes hus. Livsbejaende anyone ..... .

    Dr.E
    Da synes jeg du leser mine innlegg som en viss mann leser en ganske gammel bok.

    Men greit nok.

    Alt jeg ustanselig forsøker å få fram, er at det er helt problemfritt å være i en eller annen "leir", eller ikke være i en "leir", være noen ganger her, og noen ganger der, kort sagt som HCS, open minded.

    Plass til oss alle. Dette er en hobby, ikke et stridstema.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn