alphamale
Hi-Fi freak
Ja den effekten er vanedannende. For de som snakker om at det ikke er behov for kvalitet i bassen, og det holder med de elementene som står i ht går glipp av hele morroa. Blir som å slikke på kobebiffen.
Har man ikke lov å slikke på biffen lenger nåJa den effekten er vanedannende. For de som snakker om at det ikke er behov for kvalitet i bassen, og det holder med de elementene som står i ht går glipp av hele morroa. Blir som å slikke på kobebiffen.
Der jeg tror mange subwoofer motstandere bommer er å slenge inn en sub, prøve seg frem noen timer og ikke helt få det det til og forkaste konseptet. En må ha trua og jobbe med ting for at det skal fungere. Å slenge hodet innom en med et velintegrert subsystem sette på Trentemøller og Infected er heller ikke måten å undersøke temaet på.Har en hørt dette godt integrer over en stund går en i hvert fall ikke tillbake igjen.
Det blir nok i beste fall et edge case, da de færreste opptak av konserflygel nok har med seg den lyden - da det er svært vanskelig å ta opp, i den grad flygelet i det hele tatt produserer det - er en lang tråd på ASR på temaet: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/missing-fundamental.18930/Har diskutert mye med Joachim Gerhard (founder av Audio Physic) ... han har drevet på med dette i 50+ år og han sverger til at en subwoofer bør være flat in-room til under 10Hz, for musikk, fordi han mener det låter bedre, han sier at det har med fase og group delay innenfor det vi hører og at dette henger sammen .....
Han sier et konsertflygel låter annerledes og mere realistisk med en subwoofer som er flat in room til under 10 Hz
Fint om det går an å holde en positiv tone her!
Jeg liker å bite litt ogsåHar man ikke lov å slikke på biffen lenger nå
Så på disse før vi laget den serien vi har i salg nå. Husker ikke lenger akkurat hvorfor de ble droppet, men en rask titt nå så ser de både ganske dyre ut og har mindre linjær slaglengde enn elementene vi benytter nå.@thorbjorn78 har dere sett på eller vurdert Morel sine Titanium Former series sub drivere?
Sies at dette skal være bra ting, men kanskje ikke helt på nivå med Scanspeak revelator?
Disse koster også "skjorta"
Morel TiCW 958Ft, 9" sub driver
Morel TiCW 1058Ft, 10" sub driver
Morel TiCW 1258Ft, 12" sub driver
Lineær slaglengde er jo bare en av veldig mange ting .... Låter ScanSpeak Revelator bedre?Så på disse før vi laget den serien vi har i salg nå. Husker ikke lenger akkurat hvorfor de ble droppet, men en rask titt nå så ser de både ganske dyre ut og har mindre linjær slaglengde enn elementene vi benytter nå.
Om du har over 9000 drivere spiller det ingen roll. De vil knapt bevege seg og alle elementer vil låte likt. Innenfor begrenset f seffLineær slaglengde er jo bare en av veldig mange ting .... Låter ScanSpeak Revelator bedre?
Det går vel bare an å finne ut ved å teste dem fysisk
Ja den er jo grei men i den reelle verden er det jo ikke slik, fant noen reelle tester her og det synes ikke helt svart hvitt detteOm du har over 9000 drivere spiller det ingen roll. De vil knapt bevege seg og alle elementer vil låte likt. Innenfor begrenset f seff
Irrelevant! Dette er test av et enkelt.Ja den er jo grei men i den reelle verden er det jo ikke slik, fant noen reelle tester her og det synes ikke helt svart hvitt dette
Vis vedlegget 692928Test Bench: Morel TiCW 1058Ft 10” Ultimate Titanium Series Woofer
This Test Bench features the TiCW 1058Ft, a 10” woofer/subwoofer from Morel’s Ultimate Titanium product line. The TiCW 1058Ft has an impressive feature set that includes a cast 12-spoke (six “double” spokes) cast-aluminum frame that is completely vented (except for the spokes) below the spider...audioxpress.com
Vis vedlegget 692929Test Bench: Scan-Speak 28W/4878T00 10" Subwoofer
In this Test Bench, I examined the 28W/4578T00, a new 10” (28 cm) subwoofer from high-end OEM Danish driver manufacturer Scan- Speak.audioxpress.com
I denne diskusjon, syntes jeg det nesten er litt merkelig at Seas LROY ikke har blitt nevnt før nå... Grønnere på andre siden av gjerdet?Norsk virker jo DRITBRA, eller?
Test Bench: The L26ROY 10” Subwoofer from SEAS
This month I characterized the 10” L26ROY subwoofer from SEAS’ new Extreme line. The SEAS L26 series from SEAS was popularized by several of Siegfried Linkwitz designs (sold by Madisound as kits), including his "pièce de résistance," the LX521.4, which utilized four L26RO4Y subwoofers (the...audioxpress.com
Nei det er såklart mange parametere, og også noen praktiske hensyn. Til Inkognito kunne vi f.eks ikke benytte element som er ventilert gjennom magneten bak, for elementet ligger bokstavelig talt inntil bakveggen siden kabinettet er så grunt.Lineær slaglengde er jo bare en av veldig mange ting .... Låter ScanSpeak Revelator bedre?
Det går vel bare an å finne ut ved å teste dem fysisk
Jeg gikk med lua i hånda til Seas før jeg var kommet i gang, og fikk beskjed om å handle hos distributøren. Så da ble det Scan-Speak. En annen fordel hos Scan-Speak var at de hadde både 10" og 12" i samme serie.I denne diskusjon, syntes jeg det nesten er litt merkelig at Seas LROY ikke har blitt nevnt før nå... Grønnere på andre siden av gjerdet?
En annen ting, de tester jeg har lest (av det lille jeg forstår av div. måletall & sånt), har jeg merket meg at Revulator og LROY med "oppsummert tale" til slutt angis som noe av det beste man kan erverve seg mht. lav forvrengning - spesielt 32W.
Sigberg Audio; har du forsøkt deg med Seas L26RO4Y i enda mindre (enn dagens) kabinetter - du som nettopp har dette som din særfordel?
Det er jo på sett og vis en interessant uttalelse, men han praktiserer jo i såfall en ekstrem forskjell på liv og lære. Jeg har litt mer enn en sterk mistanke om at dette handler mer om det som skjer over 50Hz.Har diskutert mye med Joachim Gerhard (founder av Audio Physic) ... han har drevet på med dette i 50+ år og han sverger til at en subwoofer bør være flat in-room til under 10Hz, for musikk, fordi han mener det låter bedre, han sier at det har med fase og group delay innenfor det vi hører og at dette henger sammen .....
Han sier et konsertflygel låter annerledes og mere realistisk med en subwoofer som er flat in room til under 10 Hz
Fint om det går an å holde en positiv tone her!
ja enig i deg der ... såklart bedre om du bruker elementene mininalt presset .... men når det er sagt virker det jo som SEAS L26RO4Y er mye mere lineære, også innenfor det området hvor elementet er oppgitt til å være lineært, BI målingene innenfor +/- 5 mm er jo helt flatIrrelevant! Dette er test av et enkelt.
Saken er at vi har en terskel for hva vi oppfatter og den fysiske karakteristikken i et element har også terskel. Desto mindre du presser et element, desto mindre vil elementets signatur og svakheter manifestere seg. Hvor vår terskel krysser elementets kan diskutere. Men å bruke 10kkr pr element om du skal ha 10-20 av dem godt innenfor toleransene, virker overkill. Tipper uansett klirrende glass, knakende vegger og vrengte trommehinner overdøver det meste før et bassarray av dimensjoner beveger seg mange millimeterne.
Skjønner ikke helt hva du mener der nei .... alt har vel betydningDet er jo på sett og vis en interessant uttalelse, men han praktiserer jo i såfall en ekstrem forskjell på liv og lære. Jeg har litt mer enn en sterk mistanke om at dette handler mer om det som skjer over 50Hz.
Det er interessant at du nevner Morel. Jeg har demontert en slik motor og gjort nøyaktige simuleringer på den. Jeg sendte også resultatene til Morel og forklarte dem hva som hadde gått galt, men jeg hørte aldri noe tilbake.Ja den er jo grei men i den reelle verden er det jo ikke slik, fant noen reelle tester her og det synes ikke helt svart hvitt dette
Vis vedlegget 692928Test Bench: Morel TiCW 1058Ft 10” Ultimate Titanium Series Woofer
This Test Bench features the TiCW 1058Ft, a 10” woofer/subwoofer from Morel’s Ultimate Titanium product line. The TiCW 1058Ft has an impressive feature set that includes a cast 12-spoke (six “double” spokes) cast-aluminum frame that is completely vented (except for the spokes) below the spider...audioxpress.com
Vis vedlegget 692929Test Bench: Scan-Speak 28W/4878T00 10" Subwoofer
In this Test Bench, I examined the 28W/4578T00, a new 10” (28 cm) subwoofer from high-end OEM Danish driver manufacturer Scan- Speak.audioxpress.com
Norsk virker jo DRITBRA, eller?
Vis vedlegget 692930Test Bench: The L26ROY 10” Subwoofer from SEAS
This month I characterized the 10” L26ROY subwoofer from SEAS’ new Extreme line. The SEAS L26 series from SEAS was popularized by several of Siegfried Linkwitz designs (sold by Madisound as kits), including his "pièce de résistance," the LX521.4, which utilized four L26RO4Y subwoofers (the...audioxpress.com
De aller fleste modellene de har hatt har vært gulvstående høyttalere som ikke leverer ned til 30Hz, i hvertfall om vi skal tro de målingene Stereophile har gjort.Skjønner ikke helt hva du mener der nei .... alt har vel betydning
ser på Subwoofer, Audio Physic Minos:
Technical data:
Height: 557 mm / 22"
Width: 665 mm / 26"
Depth: 320 mm / 13"
Weight: 45 kg / 99 lbs.
Power rating: 600 W
Input impedance: 600 Ohm and 10 kOhm (XLR)
Frequency range: 10Hz - 100Hz (-3 dB)
Crossover points: 35Hz / 46Hz / 61Hz / 80Hz / 105Hz
Sensitivity: 90 dB / 1 W / 1 m
THD (Total harmonic distortion) at 1W: less than 0.02%
Audio Physic Kronos
Technische Daten
Höhe: 1300 mm
Breite: 360 mm
Tiefe: 600 mm
Gewicht: 120 kg
Empfohlene Verstärkerleistung: 40 - 400 Watt
Impedanz: 4 Ohm
Frequenzgang: 10 Hz - 40.000 Hz
Wirkungsgrad: 91dB / 1 Watt / 1 m
Prinzip: 3 1/2 Wege geschlossen, teilaktiv
Audio Physic Cerubin tror jeg var flat in room til noe slikt som 6 Hz eller lavere .....
Såvidt jeg vet jobber Gerhard med subwoofere nå med samme utgangspunkt ....
De er vel alle designet for med subwoofere i mind... de siste modeller leverer vel -3dB på 16 Hz, trengs likevel subwoofere ...De aller fleste modellene de har hatt har vært gulvstående høyttalere som ikke leverer ned til 30Hz, i hvertfall om vi skal tro de målingene Stereophile har gjort.
Ja spesielt om det tangerer det som slepes over grensa.Spennende, kjekt om man kan velge norskt om det blir sub i fremtiden.
En høyttaler er vel kanskje litt feil-innkjøpt dersom man må ha sub til den, i en typsik vanlig stue.Ja spesielt om det tangerer det som slepes over grensa.
Er det noen grunn til ikke å vurdere sub forresten?
Innlegg 2294 i min tråd. Det får holdeSpennende!
Regner med det hagler med bilder og målinger samt analyser etterhvert
Ja her er det jo ingen standard og noen oppgir ikke SPL i det hele tatt, noen oppgir SPL uten å si noe om under hvilke forutsetninger, osv, så dette er ikke så lett å navigere i hverken for produsent eller forbruker. Forslaget ditt gir mening for film, men ikke nødvendigvis for musikk. I den mindre enden av subwoofer skalaen er det nok i tillegg endel subber som knapt gjengir 115dB uansett frekvens, og det er også ekstremt høyt hvis vi snakker musikkmateriale i en vanlig stue.-3 dB punktet er jo helt uvesentlig uten å vite hvilket lydnivå vi snakker om og hvordan det blir målt. 20 hz er vel først hørbart når vi passer 80-83 dB eller noe sånt og det er ikke akkurat en lineær kurve mellom vår sensitivitet og hørbarhetsterskel nedover i dypet.
I mine øyne ville det vært naturlig å oppgi kapasitet på subwoofere relativt til referansenivå i THX standarden. Altså hvilken frekvens subben klarer å gjengi på 115 dB (10 dB over resten av frekvensspekteret).
Han jobber sikkert med import av salt, og/eller tryller salt ut av sjøen utenfor der han bor, siden han heller salt i såret på folk@The Shy Tråden din gjør meg bare deppa
Spesielt målingene
REL sine subber lar seg fint stacke. De er nå laget for det i de siste versjon.I mitt hode: For de kundene som virkelig vil tøye strikken, blir det vanskelig å lage noe kommersielt og salgbart p.g.a. at ønskene begynner å bli veldig spesifikke. Det kan gå på finish. Det kan gå på form. Det kan gå på frekvensomfang - altså hvor høyt opp frekvens det skal spille. For de som ønsker mye SPL tys det gjerne til Tapped Horn. For de som gjerne bare vil ha det dypt er forsåvidt trykkammer en grei løsning - men det krever fort veldig mye membranareal x slaglengde hvis man skal ha SPL. Jeg selv er jo IB-mann, så da er det et annet rom som er "kassen". Jeg ønsker bare riktige drivere.
Når det er sagt: De virkelige pioneerene innefor subwoofere var Miller&Kreisel. Tror de var de første som lanserte en kommersiell separat subwoofer.
Ken Kreisels egne subwoofere (senere i tid) var ment å kunne stackes etter SPL-behov, men fortsatt gjenstår det det en del på finish, form og kanskje også båndbredde.Kreisel Sound Timeline
The world’s top studios and recording engineers use speakers and subwoofers designed by Ken Kreisel.www.kreiselsound.com
Tror det handler om The point of diminishing return samt å finne en nisje.
REL f.eks. har bygget sin posisjon ikke på suben selv, men på integreringen. Selve suben fremstår dyr utfra hva man får, men det har åpenbart forstått noe med hvordan integrere. De har vel tatt utgangspunkt i at en sub skal rulle inn hvor en bassrefleks høyttaler faller i respons. Det vil si at low-passen bør være variabel fra kanskje 25Hz og oppover og de tar også utgangspunkt i at responsfallet (high-passen) er 3.ordens eller 18db/okt. Dette er jo mer en elektronikkgreie enn selve suben. Men å stacke REL-suber synes ikke å være prioritet. Ser bare for dumt og dyrt ut.
Under noe testing i begynnelsen tømte jeg en mindre forsterker i subben ved 20Hz, med 126db i ss og 131db ved bakvegg, som resultat. Nå har jeg fem gange tilgjengelig effekt uten at det gir subben svette på pannaHan jobber sikkert med import av salt, og/eller tryller salt ut av sjøen utenfor der han bor, siden han heller salt i såret på folk
Nei det finnes ingen grunn til og ikke vurder sub, er i en oppstartsfase etter et opphold fra hobbyen.Ja spesielt om det tangerer det som slepes over grensa.
Er det noen grunn til ikke å vurdere sub forresten?
Ja, jeg skjønte at det kanskje blir drøyt for mannen i gaten som aldri er i nærheten av det nivået. Derfor snippet jeg inn 105 dB uten roomgain isteden.Ja her er det jo ingen standard og noen oppgir ikke SPL i det hele tatt, noen oppgir SPL uten å si noe om under hvilke forutsetninger, osv, så dette er ikke så lett å navigere i hverken for produsent eller forbruker. Forslaget ditt gir mening for film, men ikke nødvendigvis for musikk. I den mindre enden av subwoofer skalaen er det nok i tillegg endel subber som knapt gjengir 115dB uansett frekvens, og det er også ekstremt høyt hvis vi snakker musikkmateriale i en vanlig stue.
Vi har p.t valgt å oppgi gjennomsnittlig maksimalt lydtrykk fra 30-80hz @ 1M. Vi endte på dette da Genelec som jeg tenker på som relativt seriøse gjør det samme. Selv de jukser litt, de justerer frekvensområdet avhengig av hva subben leverer, så f.eks på en sub som er -3dB ved 33hz så er SPL plutselig oppgitt fra 40-80hz isteden.
Jeg så litt på tallene, og det ser ut til at subbene vil klare den laveste oppgitt frekvensen i snittreferansen ved røffli -6dB.Da synes jeg det er bedre å oppgi snitt av maks spl over et spekter slik du gjør, men da bør også -3 dB punktet defineres av dette maks spl-snittet.
I min mening, uten at det er viktig.
Ja, jeg tenkte også på den KEF greien, to 6.5" aktive elementer som spiller til 11Hz ... jeg trodde KEF var seriøse, men begynner å lure litt nåJa, jeg skjønte at det kanskje blir drøyt for mannen i gaten som aldri er i nærheten av det nivået. Derfor snippet jeg inn 105 dB uten roomgain isteden.
Min mening er at en subwoofer som ikke klarer å ligge 10 dB over høyttaleren + 20 dB headroom er uegnet for det frekvensspekteret den ikke klarer det.
Hvilket nivå det er kommer jo an på hvor høyt man spiller og eventuell room-gain i hvert enkelt tilfelle, men det er jo en umulighet å finne ut av via specs.
Dermed må vi over på en eller annen form for standard slik at man synliggjør de fysiske lovene som bestemmer dette. Et begredelig eksempel er den nye mikro-KEF subben som nettopp ble lansert. Den holder vel størrelsen til en middels stor rubiks kube og påstås å spille ned til 11 hz eller noe i den dur.
Ved 50 dB? Hvordan skal gubben i gyngestol klare å skille mellom SVS PB4000 og Kefs rubiks kube når begge spiller til 11 hz uten mer relevant data?
Da synes jeg det er bedre å oppgi snitt av maks spl over et spekter slik du gjør, men da bør også -3 dB punktet defineres av dette maks spl-snittet.
I min mening, uten at det er viktig.
De har iallefall seriøse pr-folk som vil selge over lik.Ja, jeg tenkte også på den KEF greien, to 6.5" aktive elementer som spiller til 11Hz ... jeg trodde KEF var seriøse, men begynner å lure litt nå
EDIT, de koster også €1.500 per stk