Jeg fikk følgende spørsmål av en på DM:
I lys av temaet i "Fra lydbølger til musikk og følelser" og denne linken: https://ung.forskning.no/musikk-tek...t-ekstra-i-dansefoten-nar-dette-skjer/2109369 så lurer jeg på hvor dypt de forskjellige subene fra Sigberg går? På nettsiden din står det om 10D at den i en vanlig stue har en typisk nedre frekvensrespons på 19 hz - men hva betyr det egentlig? At det ikke kan måles noe dypere lyd enn 19hz? Kult om du kan formulere noe om dette i en av trådene dine en gang du har tid!
Dette er delvis svart opp i siste innlegget i denne tråden faktisk, hvor jeg viser respons fra messerommet på Horten tidligere i høst.
Hvor dypt en subwoofer går i et rom er delvis styrt av selve rommet, da de fleste rom i varierende grad forsterker den aller dypeste bassen. Det er derfor umulig å si helt presist hvor dyp bass man får i ethvert rom. Jeg har derfor anslått ganske konservativt 20hz på Inkognitosubbene og 19hz på 10D.
Ser du på grafene jeg lenket til i innlegget over så ser du at både
10D og Inkognito går ned til drøye 16hz før de begynner å rulle av ganske bratt. Så avhengig av rom vil du typisk ha fullt nivå til et sted mellom 15 og 20hz, i de fleste rom trolig nærmere 20hz enn 15hz. I to forskjellige oppsett hos meg ligger det vel på 17-18hz. I ekstreme tilfeller vil du se helt ned mot 10hz, f.eks har
@alphamale på forumet her to stk Inkognito i en loftsstue som forsterker veldig, der er det nesten flatt til 10hz. Alle subwooferne våre har et høypassfilter for å beskytte elementet som slår inn rundt 14-16hz avhengig av modell, og det vil si at rundt der vil du typisk ligge -6dB hvis du ikke har veldig mye gain fra rommet.
Så for å oppummere: Tallet "typisk in-room respons" i spesifikasjonene indikerer "du vil typisk minst få bassrespons ned til denne frekvensen før det begynner å rulle av." Du vil ha lyd enda lenger ned i frekvens også, men den vil være lavere i nivå enn resten.
Håper det var opplysende for de som lurte og eventuelt andre.