Her har du et usedvanlig godt poeng!
I tillegg til at bælstore & grisedyre hovedhøyttalere uten en aktivt drevet bassdel, uansett ikke graver så dypt uten at man fyller en helv vegg med basser.
Det eneste jeg aldri blir helt klok på, er om basshøyttalere som gjengir de aller laveste frekvenser - enten det er aktivt drevet suber eller store/mange passive basser - om de også kan gjengi bassen opp mot 100 - 200 Hz (selvfølgelig forutsatt at hovedhøyttalerne ikke spiller så langt ned).
Noen mener suber kun skal benyttes under ca 50 Hz. Andre mener de også kan benyttes noe høyere.
Selv spør jeg meg om et høyttalerlemenet som "blaffrer" ut de aller nederste frekvensene, om de samtidig godt nok også kan gjengi frekvenser opp mot 100 - 200 Hz? Samme problematikk er jo tilstede vedr. coax, da mange mener mellomtonens bevegelser blir negativt for diskanten som benytter dens menbran som en wavegudie.
Her har sikkert
@Snickers-is noen bevingede ord basert på hans uutømmelige teori, jeg nøyer meg med å basere meg på praktisk erfaring, og den tilsier at de aller fleste høyttalere har glede av å deles mye høyere, og på sett og vis av samme grunn som du sier. For når du deler høyttalerne veldig lavt så forsøker jo DE å gjengi de høye frekvensene samtidig som de også "står og blaffrer". Det er jo egentlig hele poenget med dette oppsettet.
Vi deler av høyt til sub, gjerne 80-120hz, eller avhengig av plassering gjerne enda høyere.
I tilegg er det 2.5-veis som gjør at .5-veisen som allerede er avlastet i de nederste oktavene, i tillegg får hjelp fra coaxen så slaglengden blir halvert. Resultatet er mye lavere forvrengning også fra 100-500hz. Når det gjelder hva det gjør for mellomtonen, så er det jo nettopp mellomtonen Jørn ikke fikk nok av i dette oppsettet, så tydeligvis går det bra, hvertfall med disse driverne.
Et subwooferelement (hvertfall våre subwooferelement
) storkoser seg også fra 100-200hz, og skaper en langt mer taktil opplevelse enn selv relativt mange mindre elementer. Jeg har ganske store gulvstående i stua, men får fortsatt bedre bass når jeg deler av mot kun én Inkognito 10 ved så høyt som 100hz. Du har selvsagt også fordelen med at jo høyere opp du deler, jo større del av lydbildet får glede av jevnere frekvensrespons hvis du har en eller flere subber plassert et annet sted i rommet enn selve høyttalerne (som ofte står plassert slik at de ikke har gode forutsetninger for å gi jevn respons).