Tidal fokuserer på et komprimert (lossy) format som heter MQA. For å nyttegjøre dette formatet som er gjemt i en FLAC kontainer for enkel dataoverføring over nett og eksisterende utstyr må man ha en DAC som kan pakke ut MQA. Et kjempeproblem for hi-end audio er at produsenter har ikke lov å lage utstyr som gir digital utgang på fult utpakket MQA. Det betyr at man ikke kan føre et slik signal digitalt til et delefilter eller ha digital volumekontroll på sin pre-amp.
Altså, formatet MQA er låst til spesefikk hardware som inneholder sertifiseringskoder slik at man ikke lett kan lage kopier i verken programvare eller hardware.
MQA sies å ha en lyd mange foretrekker. Dette viser seg ikke komme av smart bit-mangling, men av et filter som blir påtvunget når FLAC kontaineren pakkes ut til MQA. Dette filteret kan enkelt og gratis lages på de fleste streamere som kjører på en dataplattform om man vil spille av sine egne rip eller datastreamer med slik lyd. Filteret er deignet med et fokus brukt til markedsføring, men designet er ikke noe nytt og er i alle år blitt forkastet til bruk for profesjonell digital audio fordi det har mange andre problemer. All filterdesign er som kjent kompromisser og MQA har landet et design som høster masse kritikk.
Uten MQA DAC
kan man spille av disse filene, men de er da i degradert form. 15-bit audio for MQA-CD (Tidal HiFi) eller 13-15-bit for 24-bit FLAC kontainereren (tidal Master).
Begge vil streame som 16-bit audio, men de ledige bitene er ren digital støy når det ikke pakkes fult ut.
Når MQA er fult utpakket med alle sertifikatene vil 24-bit FLAC kontaneren gi maks 17-bit PCM oppløsning med komprimert innhold av det originale sample.
Sample rate vil aldri være over 96kHz, men formatet støtter høyere, men dette er oppsamplet lokalt til hva original sample rate var før pakking.
Vi er mange som snakker ned MQA, men vi noe feilaktig fokuserer på lyddegrasjon fremfor det som er det egentlige problemet. Og det er at store plateselskaper knytter seg til avtaler med MQA Ltd. og at vi som forbrukere i framtiden ikke lenger får tilgang til verken CD kvalitet eller High-Res via streaming tjenester.
Pr i dag er Tidan eneste aktør som samler penger fra sluttbruker til å finansiere MQA. Derfor er et hvert avsluttet Tidal abonnmenet direkte delaktig i å stoppe en slik videre utvikling hvor store selskaper tar kontroll over hvilken musikk vi får tilgang til. Systemet åpner også opp for at selkskapene på sikt kan lage disdribusjons-soner slik de har på film.
Dessverre er det ingen andre aktører som streamer CD kvalitet i Norge pr. i dag om man ikke vil surre med VPN. Derfor er det mange som håper på er at Spotify i Norge lanser lossless CD 16/44,1 som da prinsippielt vil gi mer korrekte datastrøm forbruker selv kan simulere egne filtere og nyttegjøre sine mer avanserte hi-end oppsett med digitale filtre og preamper..
Referanser:
Editor's Note 1: MQA ltd was sent a copy of this article several days prior to the scheduled publication date. The company requested a phone conversation, which took place earlier this week. MQA was encouraged to write a response for inclusion with the article below, but it respectfully decline t...
audiophilestyle.com
Benchmark Media Systems LA4 Line Amplifier and DAC3 B Digital-to-Analog Converter -
www.theabsolutesound.com
DRM (Digital Rights Management) is a system intended to centralize control of music distribution through software and hardware manipulation. The advent of file-based digital music created a need in the music industry to control and profit from the distribution and playback of music and avoid...
us.auralic.com
A blog for audiophiles about more objective topics. Measurements of audio gear. Reasonable, realistic, no snakeoil assessment of sound, and equipment.
archimago.blogspot.com
A blog for audiophiles about more objective topics. Measurements of audio gear. Reasonable, realistic, no snakeoil assessment of sound, and equipment.
archimago.blogspot.com