Det kan man si. Men logistikk og kvalitetskontroll på deleleverandører er en vesentlig del av det å bygge bil i dag. Og det er det mange med svin på skogen, Mercedes som skulle spare penger på stål en periode for ikke å snakke om det beryktede Lucas leveransene til britisk bilindustri. Om Tesla er verre eller bedre enn andre aner jeg ikke, men det synes i hvert fall å være en del variabel konsistens på leveransene og ikke minst på lakkering og sammenskruing. Og hvordan modell 3 står seg i norske saltsørpe vet man vel ikke. Noe erfaring skulle man vel tross alt tro at produsenter som har levert 100 talls millioner biler i over 100 år har fått med seg.
Det du skriver her om underleverandører er veldig viktig. Her er det flere innkjøpsansvarlige som har fått stjerne i boka for å ha presset kostnadene ned, helt til reklamasjonene kommer trillende inn! Da blir det brått jævlig kostbart. Husker ikke om det var hos VAG eller MB at en slik innkjøpssjef måtte forlate firmaet etter at han i et par år var genierklært.
En liten paralell historie fra Biltema som ikke går på bil men likevel:
Da Biltema begynte å selge båtutstyr hadde de en serie med fortøyningsbeslag i "forkrommet/forniklet messing". Man fant ut at disse var for dyre og og en ansvarlig person tok med seg tegninger til India og begynte å forhandle med støperier. Svensken sa "for dyrt" og inderen kom tilbake med nytt tilbud. Dette fortsatte helt til svensken var fornøyd. Det var billige greier og solgte i bøtter og spann. Kjempepopulært, - helt til reklamasjonene begynte å komme inn.
Biltema sine fortøyningsbeslag "gikk i oppløsning"! Man tar kontakt med støperiet og utber seg en forklaring på den dårlige kvaliteten. Støperiet forstår ingen ting. De spør da hva dette er for noe og hvordan det brukes??? Når de får den forklaringen er svaret at dette har ikke Biltema sagt noe om tidligere.
Hver gang Biltema syntes prisen var for høy hadde inderne redusert mengden messing og tilsatt zink. De visste ikke at dette skulle brukes i et saltvannsmiljø. Så det Biltema hadde solgt som fortøyningsbeslag kunne de nesten bedre ha solgt som offeranoder. I følge Biltemasjefen som fortalte historien så bet de i det sure eplet, ga kundene nye beslag som var laget for formålet, og tok med seg erfaringen at det var viktig at underleverandøren visste hva det var som skulle produseres og hvor/hvordan det skulle brukes. Og ikke minst at prisen ikke måtte være ALT som ble vektlagt.
En del "unge ekspansive" økonomimennesker i ledelse (management) lider under den vrangforestillingen at kvaliet kommer automatisk, nesten som nissen på lasset. Slik er det ikke! Kvalitet koster.
MB som i mange år nærmest var regnet som "skuddsikker" ha dessverre for MB mistet dette ryet på grunn av noen årsmodeller som rustet noe aldeles for jævlig. Den siste MB som var "evigvarende" er vel den modellen som på folkemunne omtales som "Beirut taxi" (W123)