Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Var på servicesenteret i går, nå har bilen gått 65k og forrige gang jeg var der var for snart 2 år siden og da hadde bilen gått 20k.

Knust ryggekamera gikk på goodwill, 2 dørhåndtak ble byttet på reklamasjon og servicekost på 8k og mens bilen var inne til service disponerte jeg en Model 3 Performance.

Real Tesla story.

weld77

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
3.973
Fikk byttet klosser på parkeringsbremsen da den ene klossen rett og slett fallt av. Gjort på uavhengig verksted til 1800 kroner for bytting på begge sider. Bremsene er fra Brembo.

Kostnader/servicebesøk så langt (litt over 5 år / 69k kjørt)
- en 40k - service 7k
- bremseklosser på parkeringsbrems (1.8k). Etter garanti utløpt men ville neppe vært garantisak uansett utover eventuell goodwill.
- løst jordingspunkt (garanti)
- byttet fire dørhåndtak (garanti, to av de tatt på samme besøk så det var praktisk sånn sett)
- en slange til klimanlegget løsnet (garanti)
- Skulle betale 5k for å få 4G, men Tesla klarte å herpe skjermen mens den var på verksted så da fikk jeg ny skjerm selvsagt og den nye hadde 4G så det ble gratis
- 4k for lakkering da en kuk ripet et kryss i ene bakdøra. Neppe Teslas feil, men hadde muligens ikke skjedd om ikke Tesla-bil, men vanskelig å vite sikkert.
- nye vinterdekk (10k inkl omlegging)
- nye sommerdekk (5.5k på Finn + 1k omlegging)
- plastdeksel løsnet/revet løst og hang ned foran. Var deformert. Byttet da jeg unasett var inne for å bytte et dørhåndtak. Gratis.

Ellers noen småpenger i strøm og bompenger, men forsikringen ble etter hvert ganske dyr. Utover innkjøpspris og verditap har bilholdet vært komisk billig totalt sett.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
724
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Spennende å se hvordan bilene blir når de produseres i Tyskland. Er det hele kulturen som gjør at kvaliteten på sammensettingen blir som den blir eller er det folkeslaget som slentrer rundt i produksjonen i det de kom i til jobben. Kanskje er det håp om at det kan bli en Tesla på meg en gang og eller vil det forsatt være en bil full av slendrian....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Ønsker ikke å snakke ned en annen flott bil men det er noe med å kaste stein i glasshus.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
932
Torget vurderinger
10
Amcar har ALDRI vært i nærheten av noe som heter kvalitet.

Mvh.
SAL

• Haha
Reaksjoner: 2xJ

Balle Clorin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
1.947
Fikk byttet klosser på parkeringsbremsen da den ene klossen rett og slett fallt av. Gjort på uavhengig verksted til 1800 kroner for bytting på begge sider. Bremsene er fra Brembo.

Kostnader/servicebesøk så langt (litt over 5 år / 69k kjørt)
- en 40k - service 7k
- bremseklosser på parkeringsbrems (1.8k). Etter garanti utløpt men ville neppe vært garantisak uansett utover eventuell goodwill.
- løst jordingspunkt (garanti)
- byttet fire dørhåndtak (garanti, to av de tatt på samme besøk så det var praktisk sånn sett)
- en slange til klimanlegget løsnet (garanti)
- Skulle betale 5k for å få 4G, men Tesla klarte å herpe skjermen mens den var på verksted så da fikk jeg ny skjerm selvsagt og den nye hadde 4G så det ble gratis
- 4k for lakkering da en kuk ripet et kryss i ene bakdøra. Neppe Teslas feil, men hadde muligens ikke skjedd om ikke Tesla-bil, men vanskelig å vite sikkert.
- nye vinterdekk (10k inkl omlegging)
- nye sommerdekk (5.5k på Finn + 1k omlegging)
- plastdeksel løsnet/revet løst og hang ned foran. Var deformert. Byttet da jeg unasett var inne for å bytte et dørhåndtak. Gratis.

Ellers noen småpenger i strøm og bompenger, men forsikringen ble etter hvert ganske dyr. Utover innkjøpspris og verditap har bilholdet vært komisk billig totalt sett.
Billig ! Høres. Horribelt dyrt og dårlig ut for en Toyota eier. I løpet av 22år Og 300k km byttet jeg en vindusvisker på bakvinduet og lyspære i kupeen. Bytter bremsklosser på service noen ganger. alt er relativt tydeligvis.

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.255
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Henter ny bil imorgen jeg, den går på DIESEL :=)
Ja jeg har en EL bil også.

weld77

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
3.973
Billig ! Høres. Horribelt dyrt og dårlig ut for en Toyota eier. I løpet av 22år Og 300k km byttet jeg en vindusvisker på bakvinduet og lyspære i kupeen. Bytter bremsklosser på service noen ganger. alt er relativt tydeligvis.
Jada, men på disse årene har jeg knapt betalt noe for drivstoff og knapt hatt utgifter til bompenger. Disse postene utgjorde ca 10-12k i året hver da jeg hadde dieselbil. Nå har jeg ikke regnet så nøye på det men det er fint lite siden bilen bruker lite (rundt 0.2 på mila omregnet til fossilt) og svært mye av det jeg "tanker" betaler jeg ikke for selv da mye av totalforbruket skjer på lengre turer. Så mye av de normale variable kostnadene har jeg ikke i særlig grad.

Jeg har ingen illusjoner om at totaløkonomien i bilholdet mitt er spesielt bra - det tar verditapet seg effektivt av, men i frohold til "hvor mye bil" jeg får så er det etter norske forhold en bra deal synes jeg.

Balle Clorin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
1.947
Joda , genialt avgiftsmessig og fremdiften er billig, har venner med Tesla sim sparte 5000kr mnd i bompenger, ferger og bensin. Men når man er på sitt 3dje drivverk og 3mnd igjen av garantien kommer nervøsiteten Også ser jeg..

weld77

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
3.973
Joda , genialt avgiftsmessig og fremdiften er billig, har venner med Tesla sim sparte 5000kr mnd i bompenger, ferger og bensin. Men når man er på sitt 3dje drivverk og 3mnd igjen av garantien kommer nervøsiteten Også ser jeg..
Ja, jeg telte på knappene om jeg skulle tørre å beholde den etter garantitiden selv, men det er fortsatt 3 år igjen av drivverk- og batterigarantien, det hjelper noe selv om det sikkert er nok av andre ting som er dyre å få fikset som kan ryke. Og akkurat mitt eksemplar ser så langt ut til å være greit skrudd sammen til Tesla å være i alle fall. Utover dørhåndtakene som er en klar konstruksjonssvaket så er det ikke mer enn man må regne med kanskje i løpet av fem år.

Strengt tatt bruker jeg ikke bilen nok til å rettferdiggjøre å ha en såpass fjong doning synes jeg, men nå har jeg den en gang og totaløkonomien i å bytte til noe rimeligere nå er heller ikke spesielt bra (så lenge det ikke blir dyre reparasjoner, vel og merke). Har regnet litt på det. Kunne hatt en jalla elbil til det daglige og så leid/brukt bilkollektiv for de relativt få lange turene, men de er såpass mange at jeg ikke gidder.

Neste bil blir rimeligere, det er jeg i alle fall sikker på. Men vil ha elektrisk og det er ikke flust av alternativer med god nok plass til oss og nok rekkevidde til at det for meg ikke er noen issue og mhp problemfri lading på veien er det fortsatt Tesla som gjelder.

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.255
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Nå er jo ikke Tesla det jeg kaller premium bil.
Det er det kun prisen som er.

cruiser

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.02.2010
Antall liker
2.635
Har ikke hatt noe med min, byttet ymse slitedeler på service og betalt for 4g, that's it. Jeg har faceliften så mulig de fikk mer orden på det etterhvert. Har mer dårlig erfaring med tyske biler, hadde en A6 stasjonsvogn når ungene var bittesmå, da var det vel inn omtrent en gang i året å bytte forstilling. Hadde også en Mercedes w210 som rusta bort i løpet av en vinter. Var også en snartur innom xc90 mid2000 med underdimensjonert girkasse.

NY tysker nå er heeelt uaktuelt selv om kvaliteten har tatt seg opp da interiøret i bilene må være inspirert av gamle balthazars budoar.. Harry!!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Fylte ca 3000 liter bensin i året da jeg hadde bensinbil. Med en snittpris på 16-17 et sted i grisgrendte midt-Norge, min fullfinansierte TMS koster meg 5400 kroner i måneden i renter og avdrag. Man trenger ikke å være veldig god med kalkulator for å se at elektrisk drivlinje har sine fordeler for lommeboka.

Fant denne på FB, god reklame for oppdragsgiver (de som kan bygge bil/Tyskland)

Vedlegg

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.255
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Helt enig i det.
Siste regnestykket jeg hadde på EGolfen var vel ca 50 øre mila i drivstoff.
Er jo heldig å får stort sett ladet gratis på jobb.
Har hvert noe lading på hurtigladere når jeg reiser på hytta men ikke ofte.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
724
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Burde vel havnet på topp siden den er amerikansk, blant mange av sine landsbrødre, så er den egentlig enda verre...:)

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Hva med de andre på/nær bunn?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
3.068
Sted
Bergen
De nærmest på listen har mange av feilene på det elektriske. Tesla har rimelig kontroll på den delen, men sliter med kvaliteten på resten. Iflg det jeg ser av diskusjon på amerikanske nettsteder.

weld77

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
3.973
Nå er det lenge siden jeg fulgte med på elbilforum, men det som slo meg i alle fall før var den enorme variasjonen i kvalitet på Tesla. Det kan umulig være normalt i bilbransjen med et såpass stort spekter fra mange har ingen / veldig lite feil mens mange har biler som er omtrent eller de facto ubrukelige og står mer på verksted enn i garasjen.

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.255
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Litt av poenget her er vell att de ligger ikke bare på feiltoppen, men også klagetoppen.
Tesla rydder ikke opp i problemene.
Hjelper ikke att du får lånebil, i opptil flere måneder når du har kjøpt deg en ny bil.
Jada det kan vinkles mot att du da ikke sliter på din egen.
Hentet selv ny bil på Onsdag. Hadde blitt rimelig forbannet om den etter noen måneder hadde blitt stående på verksted i uker.
Tesla er flinke på mye, men bygge biler kan de ikke. Når folk klager på dårlig sammenstilte biler og lakk.
Så skal de komme med att ja ved tillegg i prisen kan du få bedre/tykkere lakk.
De er jo ikke på høyde med de bilene vi kaller premium, kun i pris.

• Liker
Reaksjoner: SAL

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
718
Torget vurderinger
4
Kia er jo nest best i oversikten så du trenger ikke å vente, Soul får du på dagen og leveringstiden på de øvrige modellene har bedret seg kraftig.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
3.068
Sted
Bergen
Takk for tipset. Men det er ikke akkurat det jeg trenger mhp plaa og komfort i en nr 1 bil. Hyundai lager også bra elbiler btw. Kona kunne vært aktuell som nr 2 bil om jeg var ute etter å bytte nå.

WayAhead

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
2.383
Rich bytter ut Teslaen med "real power" (bensin) Forklaring følger + mye mer....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
724
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Akkurat den Rich karen bli jeg ikke klok på. Snakker Tesla opp og ned i annenhver setning. Legger ut en lengre samtale med en hos Tesla, hvorpå han skjeller ham ut og deretter ansetter fyren i sitt eget Tesla verksted. Ti tommeltotter, men får banka det sammen på et vis vha gode kompiser.

Litt av en skrue :oops:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
522
Sted
Liten by
Gud hjelpes så mange haters?
Hva er det med denne trangen til å måtte snakke ned noe man ikke har råd til eller ikke liker? Skjønner ikke helt vitsen med denne tråden, men hva vet vel jeg...

Topp Bunn