Det er ikke snakk om å forby fossilbiler generelt, forbudet gjelder i bestemte områder i sentrum av Norges eneste storby. Å kutte ut salget av nye fossilbiler fra 2025, (enten ved hjelp av forbud, eller avgifter) er det forresten generell enighet om på Stortinget. Unntaket er FrP som har oppdaget at det finnes velgere der ute som ikke liker innvandrere men som elsker diesel.....
En bil holder i minst 15 år, i distriktene uten salting helt sikkert enda lengre. Da kan fossilelskerne kjøre sin nåværende fossilbil eller kjøpe seg en ny i i løpet av 3-4 år og kjøre fossilt frem til 2040. Det burde holde.
Visjonen om å gjøre Oslo sentrum fri for eksos er forsåvidt fornuftig, men de har det for travelt. Så har vi problemstillingen med dagens tunge batteribiler som skaper mer veistøv. Å hindre mange å bruke bilene sine i sentrum uten at vi har en enda bedre ordning på plass mht kollektivt, samt å sikre at alle som er avhengig av bil har fått tid til å bytte til el, er kritisk. Man skulle ha trodd at de rødgrønne i Oslo i det aller minste kunne ha senket billettprisene etter at de har innført eiendomsskatt.
Dagens politikk på elbil er absurd. Vi får rabatt på dyre elbiler, betaler null og nesten ingenting i parkering og kjører forbi alle gamle fossilbiler i kollektivfeltet samt at regningen på bomringen merkes knapt. MDG er partiet for gubber på vekstkanten med god lønn (inkludert meg selv). Jeg synes ikke det er veldig solidarisk.Det er nesten flaut.
Dessuten finnes det mange velgere der ute som er avhengig av Diesel på distriktene, men som ikke nødvendigvis har problemer med innvandrere. I Nord-Norge ville jeg ikke ha hatt noe annet enn Diesel. Du trenger en bil som tåler å kjøre veldig langt og som er relativt rimelig mht drivstoff. En bytur tar gjerne 6 timer +, ikke 30 min. De har heller ikke noe el infrastruktur å snakke om der, eller veier som tåler sirumpa Teslabiler. Alle nord for Trondheim burde ha fått rabatt på Geländewagen hadde det vært opp til meg mht sikkerhet, rekkevidde og holdbare biler.
Jeg skulle ha ønsket meg et grønt parti som hadde evnet å sett totalavtrykket av CO2, nasjonalt og internasjonalt, og vurdert kost/nytte effekten av alle tiltak. De kunne ha begynt å sett på f.eks:
- Kost nytte mht elektrifiseringen av sokkelen,
- Enda mer satsning på fornybart og stimulert norsk næringsliv på dette omårdet. De fleste skikkelige fornybare oppstartsselskaper i dag får liten oppmerksomhet av etablerte selskaper, og støtten fra innvoasjon Norge monner ikke.
- Ta et oppgjør med transport på hav og cruise-virksomhet. Her er det mye CO2-utslipp å spare.
- Se Norge som en del av Europa. MDG støttet kabel til UK, som ved et enkelt regnestykke viste at netto utslipp ville øke med en slik løsning. De må evne å se totaliteten av den politikken de fører.