Hvilke timer snakker vi om her, egentlig?Nå lurer jeg virkelig på om du følger med i timene?
Hvilke timer snakker vi om her, egentlig?Nå lurer jeg virkelig på om du følger med i timene?
Samme har jeg tenkt, men det ser ut som dette er greit avklart i MQA sin respons. Hva de skriver er i praksis at den som er ansvarlig for utgivelsen ved å laste opp musikken by default har godkjent MQA konverteringen med opsjon til å protestere ved å lytte til Tidal strømming i etterkant....Jeg har vel etter hvert fått en mistanke om at MQA og TIDAL ikke nødvendigvis har en helt sammenfallende oppfatning av hvordan opphavet til MQA-filer skal være. Dette er ikke nødvendigvis berettiget kritikk mot MQA som format.
...
Jeg stiller meg også undrende til at ulike musikksjangere behøver nytte ulike preset. Det ligner mer på WinAmp EQ preset fra milleniumskiftet og ikke et transperent lydmedium anno 2021.To help young artists and small labels get their music encoded in MQA and on to Tidal we recently enabled the service you used. However, that service is limited in flexibility and places conditions and obligations on the user. First, the encoder is fully automatic, which means it will use analysis to set parameters for each song as a whole; second, it is intended strictly for music. This encoder is not configured to deal with content where, for example, the statistics change mid‐song, or where the audio does not resemble natural sound. The onus is on the submitter to check the content when it arrives in Tidal and confirm the sound
Hvem er denne "du" i dine spørsmål?Det opplagte spørsmålet blir nå:
Hva vet du om MQA?
Tekniske bakgrunnen og implikasjonen,
og vet du hvilket firma som står bak?
Vet du hvem som tar inn lisensierings-inntektene?
Vet du hva lisensiering betyr?
(Beklager det siste sleivsparket - men du ba egentlig om det...)
Den som poster på Hifisentralen med nicket Karl_ErikHvem er denne "du" i dine spørsmål?
Dette gidder jeg ikke lenger. Du vet selv at du endret innlegget ditt etter at jeg svarte.Den som poster på Hifisentralen med nicket Karl_Erik
Var det vanskelig å forstå?
Postet min reaksjon før jeg hadde lest innleggene mellom, sorry.Nå føler jeg litt at akkurat denne problemstillingen er litt tilbakelagt. Men det var ikke oppfordringen om å "gjøre litt skikkelig journalistisk arbeid" som trigget meg, men den oppfølgende forklaringen på hva det betydde: "Audiophile.no omtaler MQA med positive ordlag." Underforstått. Det er ikke skikkelig journalistisk arbeid.
Jeg har allerede beklaget at jeg tok litt av i forhold til dette. Jeg viser ellers til mitt litt fyldige innlegg lenger oppe.
Ok - det var ikke gjort med overlegg, og om du føler deg fanget vil jeg be om unnskyldning for at endringen ble gjort uten at konteksten ble endret....Du vet selv at du endret innlegget ditt etter at jeg svarte.
...
Tja, jeg er litt usikker på hvorfor det skal være min samfunnsplikt å få noen andre til å skrive den evige sannheten om MQA, i den grad den eksisterer?Postet min reaksjon før jeg hadde lest innleggene mellom, sorry.
Men det kan da ikke være så himla vanskelig å få noen som kan et minimum om digital lydteknikk til å skrive en artikkel om dette? MQA gir seg ut for å være noe det beviselig ikke er og tar seg godt betalt for å levere et degradert produkt. Det er godt dokumentert fra flere uavhengige aktører. MQAs egne beskrivelser og tilsvar henger ikke på greip. Da blir det intellektuell og journalistisk latskap å henfalle til noenslags «he said, she said» og late som om det er vanskelig å vite hva som er riktig her. Det er det ikke.
Tilgitt på flekken!Ok - det var ikke gjort med overlegg, og om du føler deg fanget vil jeg be om unnskyldning for at endringen ble gjort uten at konteksten ble endret.
Fordi du driver audiophile.no og dette er et tema leserne av det presumptivt burde være interessert i?Tja, jeg er litt usikker på hvorfor det skal være min samfunnsplikt å få noen andre til å skrive den evige sannheten om MQA, i den grad den eksisterer?
Men når det er sagt aner det meg at Asbjørn gjerne tar oppgaven som gjesteskribent for en grundig og utdypende artikkel om MQA? Og jeg lover at jeg ikke skal utvis større intellektuell og journalistisk latskap enn at den blir publisert! Men jeg kan ikke lover at den blir flagget som fasiten om MQA, men kanskje heller som et høyt kvalifisert skråblikk.
Du har uansett en åpen invitasjon til å få publisert en slik artikkelJeg lover ikke noe, men jeg dukket opp som gjesteskribent i Fidelity med en artikkel om loudness war da jeg hadde irritert meg tilstrekkelig mye over ulyden på alle nyere CD'er og remasteringer. Den gangen var det også haugevis av selvutnevnte gullører som mente at "det låter så mye bedre i remastret versjon", men det var jo bare fusk, det også. Utfordringen med å skrive en slik artikkel er forresten ikke å gjøre den grundig og utdypende, eller å komme med fasiten for den del. Det er gjort flere ganger før. Utfordringen er å skrive den på en såpass tilgjengelig måte at folk fatter poenget, og det er litt mer krevende enn bare å demonstrere at MQA Ltd bløffer.
Fasiten finner du her:
MQA: A Review of controversies, concerns, and cautions
Editor's Note 1: MQA ltd was sent a copy of this article several days prior to the scheduled publication date. The company requested a phone conversation, which took place earlier this week. MQA was encouraged to write a response for inclusion with the article below, but it respectfully decline t...audiophilestyle.com
Jeg oppfordrer alle som syns det gikk litt raskt fram i videoen til å lese manuset som han også har publisert https://audiophilestyle.com/forums/topic/62690-i-published-music-on-tidal-to-test-mqa-mqa-deep-dive/...Utfordringen er å skrive den på en såpass tilgjengelig måte at folk fatter poenget, og det er litt mer krevende enn bare å demonstrere at MQA Ltd bløffer.
Fasit:
MQA: A Review of controversies, concerns, and cautions
Editor's Note 1: MQA ltd was sent a copy of this article several days prior to the scheduled publication date. The company requested a phone conversation, which took place earlier this week. MQA was encouraged to write a response for inclusion with the article below, but it respectfully decline t...audiophilestyle.com
Mitt standpunkt er at mange/ de fleste selskapene i enhver bransje gjerne sikler etter å skaffe seg et monopol. Og så lenge de ikke er i nærheten av å kunne oppnå det, ser jeg ikke noen grunn til å ofre det særlig mange kalorier.@Karl_Erik
Det kan så være -
men; ser du ikke at dette er et forsøk på å skaffe seg monopol for innspilling og avspilling av musikk?
Jada, vi kan være enige om at et slikt forsøk er dødfødt i utgangspunktet, gitt kulturens struktur,
Massene kommer til å godta kr.: 0,001 pr avspilling, men hvorfor skal disse pengene gå til et firma som ikke har noenting å bidra med
annet enn å melke kapital fra artistene?
Jeg forstår ærlig talt ikke ditt standpunkt i denne saken.
Er det valgfritt å konvertere til MQA?Samme har jeg tenkt, men det ser ut som dette er greit avklart i MQA sin respons. Hva de skriver er i praksis at den som er ansvarlig for utgivelsen ved å laste opp musikken by default har godkjent MQA konverteringen med opsjon til å protestere ved å lytte til Tidal strømming i etterkant.
Svarer på denne her istedenfor i Qobuz-tråden.MQA er innbakt i filene de får, så man kan faktisk risikere at Qobuz utilsiktet serverer MQA. Her kommer vel filene fra 2L som av uforståelige årsaker pusher MQA.
Det er akkurat dette som gjør MQA så prinsipielt farlig. Enkodingen kan bakes inn i alt vi får servert, uavhengig av tjeneste, og helt uten at dette annonseres på noen måte. Du kan til og med risikere å få kjøpt CDer i dag som har MQA-enkodede data.
Det at Tidal får kjeft av MQA-motstandere er hovedsaklig fordi de er den prinsipielle fasilitatoren av formatet i dag. Uten Tidal så er ikke MQA levedyktige i dag er det mange mener. Men i praksis betyr ikke streamingtjenesten noe som helst dersom de som gir dem låtene gir dem MQA-filer.
Menes det fremdeles at MQA er den nye vinen etter alle disse avsløringene og kritiske stemmene som dukker opp?MQA er den nye vinen innen HighRes. Greia med MQA er at det er et filformat som kan pakkes ned til å ta omtrent samme plass som en redbook fil, mens den utpakket kan ha et høyoppløst format. Ideelt for streaming over nett, med andre ord.
To help young artists and small labels get their music encoded in MQA and on to Tidal we recently enabled the service you used. However, that service is limited in flexibility and places conditions and obligations on the user. First, the encoder is fully automatic, which means it will use analysis to set parameters for each song as a whole; second, it is intended strictly for music. This encoder is not configured to deal with content where, for example, the statistics change mid‐song, or where the audio does not resemble natural sound. The onus is on the submitter to check the content when it arrives in Tidal and confirm the sound. In this way, we can all be sure that the provider is happy with the Master and that, because of the ‘light’, everyone with an MQA decoder is getting the intended sound
Spotify sin markedsføring er på sitt beste bare klønete. Men treffer muligens målgruppen deres bedre enn vi old timers evner forståSpotify har uttalt "listen to their favorite songs the way artists intended". Hørt "løgnen" før?
Five Things to Know About Spotify HiFi — Spotify
Artists and fans have told us that sound quality is important to them. We agree, and that’s why today at Stream On we announced Spotify HiFi. Beginning later this year, Premium subscribers in select markets will be able to upgrade their sound quality to Spotify HiFi and listen to their favorite...newsroom.spotify.com
Vi kan jo begynne å lure..
Regner med Spotify får med seg at det ulmer rundt MQA. Det er lov å håpe at de ikke ønsker å bli assosiert med det, men det kan selvsagt vise seg å være ønsketenkning.Spotify har uttalt "listen to their favorite songs the way artists intended". Hørt "løgnen" før?
Five Things to Know About Spotify HiFi — Spotify
Artists and fans have told us that sound quality is important to them. We agree, and that’s why today at Stream On we announced Spotify HiFi. Beginning later this year, Premium subscribers in select markets will be able to upgrade their sound quality to Spotify HiFi and listen to their favorite...newsroom.spotify.com
Vi kan jo begynne å lure..
Jeg bet meg merke i denne responsen fra MQA Ltd til GoldTone som sier alt om MQA.Problemet er jo at MQA gjør nettopp den uautoriserte tuklingen med masteren som de selv hevde å «autentisere» mot. Lossy kompresjon, opp- og nedsampling, ultrasoniske artifakter som foldes ned i audiobåndet, og hvem vet hva annet som gjøres fra masteren leveres inn til den når høyttalerne. Om MQA garanterer noe som helst er det at opptaket har blitt endret på veien fra studio til deg. Ikke motsatt.
Den fungerer i beste fall som en variabel støykilde og EQ. Som man tydelig ser manifisterer seg i utalenese fra Tidal brukere som sier at noen ganger låter MQA bedre.Before we get to your specific questions, we should explain that your experiment, presumably intended to see what MQA is doing, is flawed. There is no single MQA characteristic.https://pastebin.com/2YfT6vfZ
Mye annet som er ogsåRosin i pølsa: MQA er finansiert med tobakkspenger. Det kan bevises.
Et vanlig spørsmål er cui bono?Som vanlig er samme ulveflokken i gang igjen...god dag man økseskaft!
Hele diskusjonen rundt MQA taes særdeles rolig her i huset og hva utfallet blir vil tiden vise. På den andre siden testes nå både Qobuz og Tidal for å sammenligne lyd opplevelsen mellom High Res og MQA samt utvalg av musikk, brukeropplevelse osv. Samstundes, ligger Spotify og lurer i gresset med Spotify HiFi som sigende skal lanseres til høsten. For øvrig nytes LP helt uavhengig av digitale formater, i tillegg har man sin egen CD samling og mengder med terra FLAC lagret på musikkserver...so No stress som sakt.
Vedrørende MQA, tolker det slik MQA er en Multimedia soft/hardware plattform delt opp i flere hovedsegmenter:
- Til studiobruk som original verifisering/autentifikasjon.
- Til streaming og nedlastning av musikk og video.
- Ny form for DRM, kan avspilles med og uten MQA dekoder, med begrensing .
- High Res audio ved full MQA decoding(folding)
- Lossy kompresjon, ny utfordrer til MP3.
MQA formatet er lossy kompresjon, som også kan bakes inn i FLAC og ALAC. Utpakking deles opp i tre nivåer, fra core, Render til Full hvor Full decoder er best.
- MQA Core Decoder
- MQA Renderer
- MQA Full Decoder
En side note som kanskje ikke blir så ofte nevnt er at mange såkalte High Res FLAC filer er i realiteten upsamplet Redbook på samme måte som mange Blu Ray filmer/utgivelser er gjort fra DVD.
MQA hevder ved laveste utpakking (Core) gir rundt 13 bits oppløsning for å konkurrent med MP3 for bedre lyd?
Leser også at MQA ikke kan måles digitalt og må gjøres analogt på utgangen. Mon tro om det også har noe med kopisperre funksjon typ DRM?
Har ikke funnet i farten ut hvor høyt grense verdien for MQA går for å undertrykke hørbar høyfrekvent støy, er det over 25Khz og ved hvilket nivå utpakking(folding) er det problemet oppstår?
NB! Min egen Bartok fra dCS har Full Decoder med optimalisert software slik at lydkvalitet skal teknisk sett være 100% i henhold til MQA high res spesifikasjonen.
Og her er påstanden fra MAQ egen hjemmeside:
Is MQA Lossless?
A. Yes.
- MQA comes in a lossless (FLAC) file from the music label, so you get exactly what the creators intended.
- But a lossless file is just a digital container, a box for data, and what really matters is the content!
- Inside the file, MQA is very different: the audio data is higher resolution; it's cleverly packed and designed to preserve and confirm that you get full Master Quality, wherever you listen.
- MQA delivers clearer sound: our encoders remove the audible ‘digital blur’ that builds up in studio production. The decoder authenticates the file, to guarantee that nobody changed it, and it maintains that pristine clarity, so you can hear the original wherever you are.
- MQA is more efficient: it puts the full sound into the container without wasting or losing data.
- Is it better than lossless? Yes, that's the sort of progress you should expect from the world-class team who developed lossless compression in the first place (30 years ago).
- CD and so-called high-resolution PCM are 30–40-year-old technologies; they are better than MP3 that throws away audible content, but still a long way from what is heard when the recording is made.
- MQA is revolutionary. MQA is the only significant leap forward in sound distribution for two decades – and it takes us way beyond the old-fashioned ideas of lossy and lossless.
It's time to come into the modern era.
I will be back...nå blir det sykling i godværet!
Hvis "the creators" var fornøyd med FLAC-en som de sendte fra seg, så var vel det som er i den FLAC-en det som "the creators intended". Påstanden om at MQA på en eller annen måte kan endre fila sånn at "the audible 'digital blur'" forsvinner, så er det strengt tatt å modifisere "the creators's intent". Og da er det i alle fall ikke lossless! Lossless betyr jo at selve datafila er uendret fra master til avspilling, og det sier jo MQA her at den ikke er.
- MQA comes in a lossless (FLAC) file from the music label, so you get exactly what the creators intended.
- …
- MQA delivers clearer sound: our encoders remove the audible ‘digital blur’ that builds up in studio production.
I studio bruker man ofte 24-bit for å senke støygulvet og dermed kunne redigere uten å trenge å tenke på støy. I mastringa reduserer man dette til 16 bit for å gjøre fila mindre. De tapte bit-ene tas bort fordi de ikke blir brukt. Og økt båndbredde (utover 20 kHz) blir jo uansett ikke "heard" med mindre man er en flaggermus.
- CD and so-called high-resolution PCM are 30–40-year-old technologies; they are better than MP3 that throws away audible content, but still a long way from what is heard when the recording is made.
Usikker på hva posten din skal skal gjøre gitt at du kaller oss goddagmannøskeskaft og samtidig siterer reklameteksten til MQA som jo nettop er punkter vi i denne tråden diskuterer blir debunked?Som vanlig er samme ulveflokken i gang igjen...god dag man økseskaft!
Hele diskusjonen rundt MQA taes særdeles rolig her i huset og hva utfallet blir vil tiden vise. På den andre siden testes nå både Qobuz og Tidal for å sammenligne lyd opplevelsen mellom High Res og MQA samt utvalg av musikk, brukeropplevelse osv. Samstundes, ligger Spotify og lurer i gresset med Spotify HiFi som sigende skal lanseres til høsten. For øvrig nytes LP helt uavhengig av digitale formater, i tillegg har man sin egen CD samling og mengder med terra FLAC lagret på musikkserver...so No stress som sakt.
Vedrørende MQA, tolker det slik MQA er en Multimedia soft/hardware plattform delt opp i flere hovedsegmenter:
- Til studiobruk som original verifisering/autentifikasjon.
- Til streaming og nedlastning av musikk og video.
- Ny form for DRM, kan avspilles med og uten MQA dekoder, med begrensing .
- High Res audio ved full MQA decoding(folding)
- Lossy kompresjon, ny utfordrer til MP3.
MQA formatet er lossy kompresjon, som også kan bakes inn i FLAC og ALAC. Utpakking deles opp i tre nivåer, fra core, Render til Full hvor Full decoder er best.
- MQA Core Decoder
- MQA Renderer
- MQA Full Decode
En side note som kanskje ikke blir så ofte nevnt er at mange såkalte High Res FLAC filer er i realiteten upsamplet Redbook på samme måte som mange Blu Ray filmer/utgivelser er gjort fra DVD.
MQA hevder ved laveste utpakking (Core) gir rundt 13 bits oppløsning for å konkurrent med MP3 for bedre lyd?
Leser også at MQA ikke kan måles digitalt og må gjøres analogt på utgangen. Mon tro om det også har noe med kopisperre funksjon typ DRM?
Har ikke funnet i farten ut hvor høyt grense verdien for MQA går for å undertrykke hørbar høyfrekvent støy, er det over 25Khz og ved hvilket nivå utpakking(folding) er det problemet oppstår?
NB! Min egen Bartok fra dCS har Full Decoder med optimalisert software slik at lydkvalitet skal teknisk sett være 100% i henhold til MQA high res spesifikasjonen.
Og her er påstanden fra MAQ egen hjemmeside:
Is MQA Lossless?
A. Yes.
- MQA comes in a lossless (FLAC) file from the music label, so you get exactly what the creators intended.
- But a lossless file is just a digital container, a box for data, and what really matters is the content!
- Inside the file, MQA is very different: the audio data is higher resolution; it's cleverly packed and designed to preserve and confirm that you get full Master Quality, wherever you listen.
- MQA delivers clearer sound: our encoders remove the audible ‘digital blur’ that builds up in studio production. The decoder authenticates the file, to guarantee that nobody changed it, and it maintains that pristine clarity, so you can hear the original wherever you are.
- MQA is more efficient: it puts the full sound into the container without wasting or losing data.
- Is it better than lossless? Yes, that's the sort of progress you should expect from the world-class team who developed lossless compression in the first place (30 years ago).
- CD and so-called high-resolution PCM are 30–40-year-old technologies; they are better than MP3 that throws away audible content, but still a long way from what is heard when the recording is made.
- MQA is revolutionary. MQA is the only significant leap forward in sound distribution for two decades – and it takes us way beyond the old-fashioned ideas of lossy and lossless.
It's time to come into the modern era.
I will be back...nå blir det sykling i godværet!
Jeg endret lenke i opprinnelig kommentar rett ovenforJeg får ikke tilgang via den linken her