JMM
Slava Ukraini!
Hørte bare på musikken her, heller enn lyden. Neste gang kanskje.
Ok, jeg snakker om hørbar diskant da jeg og de fleste ikke måler men bare lytter. Som jeg har sagt mange ganger så er ikke skarpheten til Polly et resultat av rommet, men innspillingen. Med mye demping av førsterefleksjoner så vil det jo dempes men det vil alikevel være på innspillingen. Vi kan ikke fjerne noe som er der. En høyttalere har jo en signatur eller ingen signatur uavhengig om det er mye klang eller ikke i rommet. Det erd a vel ikke så vankelig å høre om det er mye harde refleksjoner som påvirker? I normale stuer med bra akustikk for å snakke i bør det være greir å plukke ut karakteristikker som mørkklingende, lystklingende osv. Da jeg flytta og tok med meg høyttalerne i et annet rom så hadde de akkurat den samme signaturen, selv om akustikken var anderledes. Men målingen vil jo være anderledes. Det er en grunn til at jeg ikke er så opptatt av målinger.Når jeg sier "for mye diskant", så mener jeg med referanse til flat frekvensrespons, ikke til sanger. Flat respons er nøytralt. Har du mer eller mindre energi enn flat respons, så er det ikke nøytralt.
Jeg måler jo ikke sangene i denne tråden, jeg lytter til de, akkurat som deg. Her låter den ikke så veldig skarpt.Ok, jeg snakker om hørbar diskant da jeg og de fleste ikke måler men bare lytter. Som jeg har sagt mange ganger så er ikke skarpheten til Polly et resultat av rommet, men innspillingen. Med mye demping av førsterefleksjoner så vil det jo dempes men det vil alikevel være på innspillingen. Vi kan ikke fjerne noe som er der. En høyttalere har jo en signatur eller ingen signatur uavhengig om det er mye klang eller ikke i rommet. Det erd a vel ikke så vankelig å høre om det er mye harde refleksjoner som påvirker? I normale stuer med bra akustikk for å snakke i bør det være greir å plukke ut karakteristikker som mørkklingende, lystklingende osv. Da jeg flytta og tok med meg høyttalerne i et annet rom så hadde de akkurat den samme signaturen, selv om akustikken var anderledes. Men målingen vil jo være anderledes. Det er en grunn til at jeg ikke er så opptatt av målinger.
@Lyngen hva tror du om dette?La oss forutsette at dette stemmer. Men da vil jeg at du forklarer hvorfor føgende arbeidsmetodikk typisk bærer frukter:
1: Man lytter til en del innspillinger der man ikke har laget så stort "rom" i arrangementet, innspillinger som, dersom vi skal tro den kulørte hifipressen, "avsløres nådeløst" av de aller highest endede høyttalerne der ute. Man hører at dette låter litt trykkende og hardt, som om rommet er krympet i forhold til det man kunne forvente at er det faktiske rommet (eller "rommet") i innspillingen.
2: Man begynner med nitidig måling og leter med lupe etter kilder til det som kan være et avvik i høyttaleren. Man finner kanskje noe som ser slik ut:
Vis vedlegget 715169
3: Man tar tak i det som skjer ved 5kHz, som åpenbart er en energirik resonans som i tillegg gir en liten peak i frekvensresponsen. Man løser problemet og tester med både antatt gode og antatt mindre gode innspillinger. Resultatet er at begge låter helt udiskutabelt bedre, men gevinsten er klart størst i den med litt mer overfylt arrangement fordi den eksponerer problemet mer.
Hvorfor skjer dette?
Det er jo ikke noe jeg holder på med, så vanskelig å svare. Hvordan løser du problemet? Eq eller akustikken?Man løser problemet og tester med både antatt gode og antatt mindre gode innspillinger. Resultatet er at begge låter helt udiskutabelt bedre, men gevinsten er klart størst i den med litt mer overfylt arrangement fordi den eksponerer problemet mer.
Hvorfor skjer dette?
Det kommer an på hva som forårsaker disse feilene.Det er jo ikke noe jeg holder på med, så vanskelig å svare. Hvordan løser du problemet? Eq eller akustikken?
Jeg vet ikke hva jeg skulle ha brukt det til hjemme, men ser og leser hva de mener om målinger i tester. Det blir med det.Hva er grunnen til at du ikke er opptatt av målinger?
Men sett at du målte dine egne høyttalere og oppdaget en tilsvarende feil som dette:Jeg vet ikke hva jeg skulle ha brukt det til hjemme, men ser og leser hva de mener om målinger i tester. Det blir med det.
Tja, jeg kjøper andre høyttalere jeg da . EQ mener du kunne gitt samme resultat? Men ..... men vi vil vel ha det slik høyttalerne er ment til å låte? Blir ikke det rart å tukle med intensjonen til konstruktørene?Så hadde du et verktøy for å kunne i det minste senke det området ned på, eller rett i underkant av de øvrige frekvensene. Er ikke det noe konkret du kunne brukt målinger til som ville gitt deg enda større musikkopplevelser?
Å "tukle med intensjonen til konstruktørene" er vel litt som å opphøye konstruktører til guder.Tja, jeg kjøper andre høyttalere jeg da . EQ mener du kunne gitt samme resultat? Men ..... men vi vil vel ha det slik høyttalerne er ment til å låte? Blir ikke det rart å tukle med intensjonen til konstruktørene?
Tror du skal ta deg tid til å lese åpningsinnlegget, reflektere over hvem som er trådstarter og at det er han selv som har dreid dette inn mot sitt eget oppsett.Hvorfor skal vi diskutere høytalervalget til Lyngen i denne tråden? Det burde være mulig å dele subjektive oppfatninger om innspillinger og lytteinntrykk uten å vise til måledata pr. høytaler/forsterker. Kan vi prøve å holde oss "on topic" i denne tråden?
Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i "våre anlegg"
Hvorfor la det ødelegge tråden? Jeg svarer og lytter til ifht mitt eget oppsett med den musikken som foreslåes. Og ja, jeg har vært med lenge, og kjenner til Lyngens preferanser og tidligere oppstett. Vi sitter jo hjemme uten muligheter til å utveksle erfaringer, samt lytte til andre oppsett. Selv har det vært flere skifte av komponenter siden "lock down" og savner muligheter til å skaffe referanser fra andres anlegg. Det er jo ikke kun Lyngens kommentarer jeg leser - Det leses og siles - slik at jeg kan overbevise meg selv, at det låter fint her hos megTror du skal ta deg tid til å lese åpningsinnlegget, reflektere over hvem som er trådstarter og at det er han selv som har dreid dette inn mot sitt eget oppsett.
Guder? Som ikke klarer å lage rett frekvenskurve til høyttalere til en halv mill?? . De må jo være ordentlige dårlige!Å "tukle med intensjonen til konstruktørene" er vel litt som å opphøye konstruktører til guder.
Men den målingen er av Magico S5 MKII. Du har S1, og den er uten dedikert mellomtone. Er det det du mener med at du "kjøper andre høyttalere"?
Guder? Som ikke klarer å lage rett frekvenskurve til høyttalere til en halv mill?? . De må jo være ordentlige dårlige!
Nei, du Magico er hakket for nøytrale for meg. Jeg kommer nok til å bytte dem ut i løpet av året til noen som er mer varmtlydende og mer tilgivende.
Rørsus, det handler om hvordan låter integrerer med våre anlegg. Alså alles anlegg og alles låter.
Er jeg så dårlig til å ordlegge meg? Jeg bøyer meg i hatten og beklager. .Det var det jeg forsøkte å få frem - men konfliktnivået er såpass høyt at det tolkes i hytt og pine, Jeg søker fred og fordragelighet andre stederJeg svarer og lytter til ifht mitt eget oppsett med den musikken som foreslåes
Da er vi tilbake til at nøytral altså ikke betyr skarp eller kald eller for mye diskant. Så jeg tror ikke de er "for nøytrale" (i den grad det er en ting når vi snakker om høyttalere), jeg tror de har for mye energi et eller annet sted oppover i frekvens.Guder? Som ikke klarer å lage rett frekvenskurve til høyttalere til en halv mill?? . De må jo være ordentlige dårlige!
Nei, du Magico er hakket for nøytrale for meg. Jeg kommer nok til å bytte dem ut i løpet av året til noen som er mer varmtlydende og mer tilgivende.
Rørsus, det handler om hvordan låter integrerer med våre anlegg. Alså alles anlegg og alles låter.
Hvordan skal jeg kunne høre om det er for mye energi? Har du noen tips til låter hvor dette kan testet? Er det for mye energi så er det jo for mye energi på alle plater. Og det er det jo slettes ikke. Svært nøytrale anlegg vil jo skille godt mellom låter. Det er jo en grunn til at studiomonitorer er jevne på frekvens og veldig nøytrale. De skal skille. Og det er nettopp derfor slike monitorer ikke er populære i hjemmet.Da er vi tilbake til at nøytral altså ikke betyr skarp eller kald eller for mye diskant. Så jeg tror ikke de er "for nøytrale" (i den grad det er en ting når vi snakker om høyttalere), jeg tror de har for mye energi et eller annet sted oppover i frekvens.
Her låter den aldeles fantastisk. Har du noe forslag til hva som kan være feil med oppsettet mitt?Jeg tok en liten kjapp lytt på Sarasate nå. Det er samme inntrykk som med Genelec. Det er dårlig lyd på plata og det har ikke noe med frekvensskurver å gjøre.
Du kan jo måle, eller fortsette å synse. Uansett er det jo du som skal være fornøyd med det du har! Hifi kan jo føre til nevroser og usikkerhet - og er du usikker på eget oppsett, kan måling gi en pekepinn og en form for sjelefred.(rommet er jo også viktig).Hvordan skal jeg kunne høre om det er for mye energi? Har du noen tips til låter hvor dette kan testet? Er det for mye energi så er det jo for mye energi på alle plater. Og det er det jo slettes ikke. Svært nøytrale anlegg vil jo skille godt mellom låter. Det er jo en grunn til at studiomonitorer er jevne på frekvens og veldig nøytrale. De skal skille. Og det er nettopp derfor slike monitorer ikke er populære i hjemmet.
Hva er oppsettet ditt?Her låter den aldeles fantastisk. Har du noe forslag til hva som kan være feil med oppsettet mitt?
En del DIY og ting under utvikling i kombinasjon. Har det noe å si?Hva er oppsettet ditt?
En del DIY og ting under utvikling i kombinasjon. Har det noe å si?
Du spør jo om hva som kan være galt med ditt oppsett ?Har du noe forslag til hva som kan være feil med oppsettet mitt?
Ja? Forslag?Du spør jo om hva som kan være galt med ditt oppsett ?
?Ja? Forslag?
Til hva som er feil med oppsettet. Det låter jo bra på noe som skal låte dårlig.
Hvis vi faktisk hører på samme stykke så har du ganske enkelt et anlegg som er lite avslørende. Ikke noe galt i det.Her låter den aldeles fantastisk. Har du noe forslag til hva som kan være feil med oppsettet mitt?
Til hva som er feil med oppsettet. Det låter jo bra på noe som skal låte dårlig.
Vanskelig å mene noe om- da jeg ikke aner hva du spiller på. Subjektivitet er som kjent vanskelig å mene noe konstruktivt om. Lyngen sitt oppsett er derimot kjent, og noe jeg har hørt - dog i et annet rom,Til hva som er feil med oppsettet. Det låter jo bra på noe som skal låte dårlig.
Nå har jo ikke jeg peiling hva ditt DIY yter, men endel modeller avslører lydforskjeller dårligere enn andre. De beste på dette er jo gjerne dyre high-end merker. Og de som skiller minst er laidback, varme og mer runde i lyden. Av de jeg har hatt er de som er dårligst på det Kudos. En høyttaler som ikke var nøytral. Men godt mulig den hadde mer rett frekvenskurve enn mine? For meg virker ikke som at rett frekvenskurve nødvendigvis betyr kvalitet.Hva er det anlegget mitt ikke avslører?
Så en stor del av innspillingene inneholder en hel del problemer som ikke kommer frem annet enn på utstyr over en viss prisklasse?Nå har jo ikke jeg peiling hva ditt DIY yter, men endel modeller avslører lydforskjeller dårligere enn andre. De beste på dette er jo gjerne dyre high-end merker. Og de som skiller minst er laidback, varme og mer runde i lyden. Av de jeg har hatt er de som er dårligst på det Kudos. En høyttaler som ikke var nøytral. Men godt mulig den hadde mer rett frekvenskurve enn mine? For meg virker ikke som at rett frekvenskurve nødvendigvis betyr kvalitet.
Jo, men det er ulike grader. Det er ikke ofte innspillinger er tilnærmet perfekt nei. Hvordan låter Fisher?Så en stor del av innspillingene inneholder en hel del problemer som ikke kommer frem annet enn på utstyr over en viss prisklasse?
Og svakhetene med innspillinger er i hovedsak det du kaller skarphet?Jo, men det er ulike grader. Det er ikke ofte innspillinger er tilnærmet perfekt nei. Hvordan låter Fisher?
Nei, nei nei......! Da hadde det vært noe galt med anlegget.Og svakhetene med innspillinger er i hovedsak det du kaller skarphet?
Å det er jo mange varianter. Hører du ikke forskjellen på fiolinen på Mutter og Fisher? Polly´s lille skarphet mener jeg er på innspillingen. Den tror jeg ikke hadde hørtes skarp ut på Kudos. Det er jo fullt ut logisk at enkelte lyder er skarpe på enkelte skiver. Det ville vært rart om det ikke fantes.Ok, hva slags problemer er det som eksponeres? Og hva var årsaken til skarpheten på Polly? Problemet med anlegget ditt?