U
utgatt60135
Gjest
Eksemplene i denne tråden. Det er jo det denne tråden handler om.Hva er denne Fisher og Polly du snakker om?
Eksemplene i denne tråden. Det er jo det denne tråden handler om.Hva er denne Fisher og Polly du snakker om?
Men jeg gikk gjennom hele tråden og søkte etter Fisher, uten å finne noe.Eksemplene i denne tråden. Det er jo det denne tråden handler om.
Innlegg 348, side 9.Men jeg gikk gjennom hele tråden og søkte etter Fisher, uten å finne noe.
Tidal https://tidal.com/browse/album/12721494Den plata har jeg ikke, og ikke ligger den på Spotify. Kan du finne en link til den kanskje?
Det er en plate jeg har kjent i kanskje 15 år og jeg tror ikke jeg har hørt den på de nye mer enn en smakebit. Rett og slett bare god lyd, god musikk og godt spilt. Aldri tenkt på den som laidback. Hvis det er slik at nesten ingenting låter skarpt hos deg så har du kanskje tunet anlegget slik at de best lydende albumene er laidback? Jeg bare spør, ikke vet jeg.Da er den ikke helt ukjent, men ikke noe jeg har hørt nok på til at jeg kan uttale meg med tyngde. Men jeg satte den på nå. Umiddelbart er det jo et helt annet arrangement enn A-S Mutter sin Sarasate. Det er også en annen type fiolin/strenger/bue, den spilles i liten grad i de nedre oktavene, men aller viktigst, dette er spilt inn med litt mer individuell fokus i selve orkesteret, og samtidig en klart mer tilbakelent solo. Det hele låter ganske laidback og det skjer mindre i området midtre-øvre mellomtone, så litt som å trykke inn en ikke altfor overivrig loudnessknapp.
Det kan ha noe med å gjøre at jeg hørte den på laptopen.Det er en plate jeg har kjent i kanskje 15 år og jeg tror ikke jeg har hørt den på de nye mer enn en smakebit. Rett og slett bare god lyd, god musikk og godt spilt. Aldri tenkt på den som laidback. Hvis det er slik at nesten ingenting låter skarpt hos deg så har du kanskje tunet anlegget slik at de best lydende albumene er laidback? Jeg bare spør, ikke vet jeg.
Ellers skulle det vært interessant å høre akkurat hva som er så dårlig med Sarasate-innspillingen?
Du sliter med god lyd på Sarasate du også?Prøver igjen:
Kunne ikke ha skrevet det bedre sjølEnkelte kan umulig ha et anlegg som de trives med. Hadde di hatt det, hadde de brukt litt mere tid musikk enn å kverulere på hver tråd inn på sentralen.
Har hørt gjennom Sarasate og Fischer. Veldig forskjellige opptaksfilosofier. For meg blir Fischer for platt og dempet. Synes Sarasate er en bedre innspilling. En fiolin på nært hold må ha såpass trøkk i overtonene. På Fischer oppleves det som om man har brukt pussepapir på kontrastene.Her låter den aldeles fantastisk. Har du noe forslag til hva som kan være feil med oppsettet mitt?
Flott innspilling, gir litt være der følelse. Mutter Innspillinger er også fin, men noe lysere og lengre fra den opplevde virkeligheten i konsertsalen. Mutter låter ikke skarpt hos meg på mine Respons.Er ikke det egentlig samme plate som dette?
Fin og åpen innspilling, godt skille mellom stemmene men jeg synes det låter litt for smått ift virkeligheten.Hvordan låter denne på deres anlegg folkens ? Spesielt første sporet jeg tenkte på.
Skjønner hvor du vil men mindre verk/grupper fungerer helt greit. Store orkester i full utblåsing derimot.....næææh......Hos meg låter det meste klassisk under pari. Og dra fram klassisk musikk for å brife med anlegget er ikke det lureste. En del unna de opplevelsene jeg har live.
Hva ville du brifet med?Hos meg låter det meste klassisk under pari. Og dra fram klassisk musikk for å brife med anlegget er ikke det lureste. En del unna de opplevelsene jeg har live.
Men en ægte vokal du høre over live uden mikrofon er da forholdsvis lille (Medmindre det er Opera) Så når vi sidder med en stor vokal der fylder godt i lydbilledet er det efter min mening ikke noget at gøre med virkeligheden. Ens øre vil aldrig opleve en vokal som en mikrofon opfanger det.Jeg synes illusjonen ødelegges hvis stemmer blir for små - som om sangerne er miniatyrer.
En innspilling uten skarpe kanter, god vokal, om enn litt større enn virkeligheten er denne:
Dean Martin
Så er det en ekstra bonus at musikken ikke er politisk korrekt.
En 20 hz sinustone, eller noe som ikke lider så mye av opptaksteknikk. Synes en del Rock , blues og jazz kan ligne mer den virkelighet jeg kjenner.Hva ville du brifet med?
En innspilling med god utstrekning nedover. Synes fiolinen tenderer til å låte litt hardt. Kan være fordi min kjære utbrøt - hva i all verden er det du spiller?Jeg kan ikke spille annet enn over hodetelefoner nå, men hvis du vil så kan du få prøve en av mine favorittplater. Så kan jeg høre den i morgen. Har ikke prøv den på Magico enda. Ikke en plate jeg setter på for lyden, men for musikken og det fantastiske spillet til Vengerov. Hvordan lyden er jeg usikker på.
Vis vedlegget 715260
StiligEn 20 hz sinustone
Enig, veldig små ensemble går greit,Skjønner hvor du vil men mindre verk/grupper fungerer helt greit. Store orkester i full utblåsing derimot.....næææh......
Opplever ikke at eksempelvis en visesanger live uten mikrofon låter smått i virkeligheten. Avhenger av avstand til utøveren naturligvis. På stor avstand blir det jo relativt smått. Om jeg må velge foretrekker jeg litt for stor heller enn litt for liten. Det er vel en smakssak. Synes du Dean Martin låt alt for stort?Men en ægte vokal du høre over live uden mikrofon er da forholdsvis lille (Medmindre det er Opera) Så når vi sidder med en stor vokal der fylder godt i lydbilledet er det efter min mening ikke noget at gøre med virkeligheden. Ens øre vil aldrig opleve en vokal som en mikrofon opfanger det.
Jeg synes de bedste optagelser jeg har er hvor hele orkester + sanger er optaget som en helhed. Ikke hvor noget er forstærket og hivet frem i lydbilledet.
Når jeg lytter den den slag optagelser har jeg mere en følelse af at være tilstede ..... altså (hvor hele orkester + sanger er optaget som en helhed)
Hvor ligger svakheten i anlegget ditt?Hos meg låter det meste klassisk under pari. Og dra fram klassisk musikk for å brife med anlegget er ikke det lureste. En del unna de opplevelsene jeg har live.
To kanals stereo i et for lite romHvor ligger svakheten i anlegget ditt?
To kanals stereo er utilstrekkelig på klassisk med trøkk? Symfoniorkester i fullt pøs krever kapasitet, og det har vel anlegget ditt. Hva blir rart eller feil helt konkret?To kanals stereo
Hvor likt virkeligheten vil vi ha det? er vel spørsmålet. Ørene fanger lyden på en annen måte en et knippe mikrofoner. Lever godt med ytelsen, selv på klassisk, noe som gjør at de få ekte opplevelsene jeg har gir noe helt spesielt.To kanals stereo er utilstrekkelig på klassisk med trøkk? Symfoniorkester i fullt pøs krever kapasitet, og det har vel anlegget ditt. Hva blir rart eller feil helt konkret?
Et nøytralt anlegg med skikkelig kapasitet skal håndtere alt, så litt interessant dette.
Nu er min samling pakket ned så disse fotos er fra nettet@Lassencad - legg gjerne ut link. Musikktips er alltid velkomne