MakkinTosken
Who, me?
Innbiller meg at denne kunne nærme seg noe for deg:Hos meg låter det meste klassisk under pari. Og dra fram klassisk musikk for å brife med anlegget er ikke det lureste. En del unna de opplevelsene jeg har live.
Innbiller meg at denne kunne nærme seg noe for deg:Hos meg låter det meste klassisk under pari. Og dra fram klassisk musikk for å brife med anlegget er ikke det lureste. En del unna de opplevelsene jeg har live.
Helt enig, jeg har heller aldri vært så opptatt av å være tro mot opptaket og «kunstnerens intensjon», men det er jo essensielt for mange. Har alltid hatt inntrykk av at ditt anlegg både har voldsom kapasitet og måler veldig riktig, så ble bare litt i stuss over at klassiske opptak avslører svakheter.Hvor likt virkeligheten vil vi ha det? er vel spørsmålet. Ørene fanger lyden på en annen måte en et knippe mikrofoner. Lever godt med ytelsen, selv på klassisk, noe som gjør at de få ekte opplevelsene jeg har gir noe helt spesielt.
Trompet-nerd som opplever klassisk live hver dag synes vel det er innafor
Panel høyttalere og klasse D? - null kritisk sansOpptaket jeg linket til låter meget stort og luftig hos meg, på grensen til spektakulært. Noe må være galt .... hehe.
Tjek min tråd i den er der flere anbefalinger med det musik jeg nyder hvis man gider og se tråden igennem@Lassencad - legg gjerne ut link. Musikktips er alltid velkomne
Innledningsvis rytmisk og rocka, ganske typisk innspilling av denne typen musikk, lite å elske, lite å hate.Åssen låter dette hos dere? Syns den plata fort kan bli slitsom oppover i en del anlegg. Pleier å drasse med den Cden om jeg skal sjekke ut noe. Vis vedlegget 715312
Spesielt gitarene låter rett i mine ører. Usikker på om spotify har remastred utgave eller ikke, jeg har cden fra -97.Innledningsvis rytmisk og rocka, ganske typisk innspilling av denne typen musikk, lite å elske, lite å hate.
Gitaren har en relativt kjølig tone, min opplevelse er at det er sånn gitaren låter, ganske enkelt. Stemmen og taletydeligheten er fin-fin, jeg har ingen opplevelse av verken hardhet eller skarpe toner.
Låta swinger fint, lett å følge alle detaljer, trommene er ganske flatt innspilt, jeg opplever at de kunne hatt godt av mer naturlighet og dynamikk.
(Spotify)
Mjo, det spørs litt hvordan den oppfører seg off-axis.Hmm ja ... i det området burde man jo heller ha en liten dip i stedet.
Jeg synes dette var en ganske åpen/bred produksjon med god separasjon mellom de forskjellige instrumentene, nesten i overkant mye plass i lydbildet. Ganske god snert i perkusjonen, klar og fin elgitar. Ikke egentlig så mye å sette fingeren på her. Ganske lys signatur på gitaren, men det er vel trolig slik den låter. Litt mye klang/reverb på den kanskje.Åssen låter dette hos dere? Syns den plata fort kan bli slitsom oppover i en del anlegg. Pleier å drasse med den Cden om jeg skal sjekke ut noe.
Det låter klart, rent og nøytralt uten ubegaheligheter. Men teknikerne må ha hatt store utfordringer her fordi det høres nesten ut som koret er tatt opp for seg og lagt oppå orkestret. Det er jo ikke tilfelle, men jeg synes det på første sporet er kaotisk og stressende å høre på. Om det skyldes uheldige mikrofonplasser eller akustikkproblemer er vanskelig å vite, men jeg tror det er store akustikkproblemer for lydteknikerne her.Hvordan låter denne på deres anlegg folkens ? Spesielt første sporet jeg tenkte på.
Litt rart å høre på. Nesten som et negativ foto, da vokalen er litt mørk og pakken inn i bomull mens musikerne ikke er det.Jeg synes illusjonen ødelegges hvis stemmer blir for små - som om sangerne er miniatyrer.
En innspilling uten skarpe kanter, god vokal, om enn litt større enn virkeligheten er denne:
Dean Martin
Så er det en ekstra bonus at musikken ikke er politisk korrekt.
Ikke slitsom oppover, men F L A T P A K K A .....! Som om lydbildet er banket inn bakfra og heller presset over. Gitaren til venstre slår litt hull på veggen dog.Åssen låter dette hos dere? Syns den plata fort kan bli slitsom oppover i en del anlegg. Pleier å drasse med den Cden om jeg skal sjekke ut noe.
Jeg synes dette var en ganske åpen/bred produksjon med god separasjon mellom de forskjellige instrumentene, nesten i overkant mye plass i lydbildet. Ganske god snert i perkusjonen, klar og fin elgitar. Ikke egentlig så mye å sette fingeren på her. Ganske lys signatur på gitaren, men det er vel trolig slik den låter. Litt mye klang/reverb på den kanskje.
Artig at det oppleves litt forskjellig. Må få sammnelignet spotify mot original cd ved anledning, vet det kom en remastret utgave påmet tidspunkt.Ikke slitsom oppover, men F L A T P A K K A .....! Som om lydbildet er banket inn bakfra og heller presset over. Gitaren til venstre slår litt hull på veggen dog.
Du sliter med god lyd på Sarasate du også?
Spotify låter ofte noe "snillere" enn andre medier, uviss årsak.Spesielt gitarene låter rett i mine ører. Usikker på om spotify har remastred utgave eller ikke, jeg har cden fra -97.
Veldig flott. Stort og luftig, som du selv sier, men langt fra virkeligheten selvsagt. Har stor sans for Kirkby forresten.Hvordan låter denne på deres anlegg folkens ? Spesielt første sporet jeg tenkte på.
Mutter: Her mener jeg de ikke har gjort en god jobb med mikrofonplasseringer og skalaene. Det høret ut som om Mutter står foran orkestret i en ganske smal sal. De har ikke utnyttet størrelsen på orkestret og mikrofonen på fiolinen til Mutter er for nærme. En fiolin som spilles hardt låter på grensen til ubehagelig og lyst rett ovenfor. Og setter man den for tett på ovenfra kan det bli litt skrikete mener jeg. Det høres ikke når hun spiller forsiktig men, når hun tar i blir det litt skingrende. Og tonen er ikke helt klar og ren.
Apropos "emulering" av "sigøyner"fiolin.. Her er Joseph Lendvay sin tolkning av Sarasates Zigeunerweisen..
Veldig levende og sprek tolkning, kjennes på en måte som mer "ekte" og energisk sigøynermusikk. Men tror nok det er lagt på en del klanger og futt i frekvensfløyene på denne innspillingen. Oppleves ikke på noen måte som en nøytral innspilling, her har de tatt seg visse friheter med frekvenskurven. Men for en instrumentalist!!Apropos "emulering" av "sigøyner"fiolin.. Her er Joseph Lendvay sin tolkning av Sarasates Zigeunerweisen..
Jeg vil tro at den høres betydelige varmere og mykere med Tannoy høyttalerne dine? Resten av oppsette er ganske gresk for meg dog.At fiolinen er på grensen til å være for hard eller skrikete er jeg også helt uenig i
Hvis det hadde vært gjennomgående så ja, men det er ikke det. For meg er det helt logisk at enkelte innspillinger tipper over i litt ubehagelig på nøytrale og avslørende anlegg. Særlig eldre opptak.For meg høres det ut som du enten har et problem med anlegget
Jeg bladde frem plata og kjørte et par-tre spor. Så sjekket jeg hva du hadde skrevet. Jeg ble veldig overrasket. Er det noe her som kan bli slitsomt oppover? Noe eksempel på låt og hvor i låta eventuelt?Åssen låter dette hos dere? Syns den plata fort kan bli slitsom oppover i en del anlegg. Pleier å drasse med den Cden om jeg skal sjekke ut noe. Vis vedlegget 715312
Om et anlegg er nøytralt så er det ikke naturlig at en del innspillinger tipper over. Dersom det er nøytralt har du maksimalt å gå på i alle retninger, slik at det svært sjelden vil oppleves som at noe blir ubehagelig.Hvis det hadde vært gjennomgående så ja, men det er ikke det. For meg er det helt logisk at enkelte innspillinger tipper over i litt ubehagelig på nøytrale og avslørende anlegg. Særlig eldre opptak.
Det er som regel ikke vanskelig å finne noe som låter hardt om man leter litt (selv om jeg er forsiktig med å skylde på innspillingen av den grunn), men den innspillingen her klarer jeg ikke å få til å låte hardt. Jeg har gått gjennom den på ulike nivåer. Selv når jeg spiller dette rimelig høyt, mye høyere enn en fiolin kan låte selv på nært hold, klarer jeg ikke å få den til å låte hardt.Tok en litt lengre økt her nå.
Mutter: Her mener jeg de ikke har gjort en god jobb med mikrofonplasseringer og skalaene. Det høret ut som om Mutter står foran orkestret i en ganske smal sal. De har ikke utnyttet størrelsen på orkestret og mikrofonen på fiolinen til Mutter er for nærme. En fiolin som spilles hardt låter på grensen til ubehagelig og lyst rett ovenfor. Og setter man den for tett på ovenfra kan det bli litt skrikete mener jeg. Det høres ikke når hun spiller forsiktig men, når hun tar i blir det litt skingrende. Og tonen er ikke helt klar og ren.
Det er for meg høyst merkelig. Nøytralt er jo å gjengi signalet ut fra forsterkeren som korrekt og godt som mulig. Er det en viss hardhet i innspillingen så er det nøytrale at den hardheten blir hørbar. Hvis det er mye å gå på i alle retninger så er det ikke nøytralt. Du kan jo godt ha en høyttaler med snorrett frekvenskurve som låter mykt og behagelig. Mykt og behagelig er ikke nøytralt. Nøytralt er å ikke trekke fra noe eller legge til noe. Er innspillingen litt skarp så er det nøytrale å gjengi det litt skarpt, hverken mer eller mindre.Dersom det er nøytralt har du maksimalt å gå på i alle retninger, slik at det svært sjelden vil oppleves som at noe blir ubehagelig.
Kanskje vi snakker om det samme allikevel? Det er jo forskjell på hvordan vi opplever hardhet. Det en oppfatter som hardt kan den andre ikke synes er så hardt. Og volum har mye å si. Jeg spiller høyt!At en tone blir "rusten" når man gjør sitt ytterste for at den skal "sprekke" ser jeg på som en selvfølge. Det er ikke slik at dette ikke kommer frem på anlegget mitt, det gjør det i høyeste grad og lyden endrer fullstendig karakter med de ulike teknikkene.
Men om disse antatte "feilene" og "avsløringene" sammenfaller med lett hørbare og målbare avvik i oppsettet. Er det ikke da innspillingen som avslører anlegget?Det er for meg høyst merkelig. Nøytralt er jo å gjengi signalet ut fra forsterkeren som korrekt og godt som mulig. Er det en viss hardhet i innspillingen så er det nøytrale at den hardheten blir hørbar. Hvis det er mye å gå på i alle retninger så er det ikke nøytralt. Du kan jo godt ha en høyttaler med snorrett frekvenskurve som låter mykt og behagelig. Mykt og behagelig er ikke nøytralt. Nøytralt er å ikke trekke fra noe eller legge til noe. Er innspillingen litt skarp så er det nøytrale å gjengi det litt skarpt, hverken mer eller mindre.
Å belage seg på at nøytralt er at alle plater skal låte bra er fullstendig feil.
Høres veldig lurt ut...Kan bli lurt...