Ting blir mer forutsigbart med høy dempingsfaktor. I motsatt fall må det stemme med både høyttaler og rom.Anser du dempingsfaktor kun som et gode? Evt hvorfor bortsett ifra det åpenbare "kontroll"
Ting blir mer forutsigbart med høy dempingsfaktor. I motsatt fall må det stemme med både høyttaler og rom.Anser du dempingsfaktor kun som et gode? Evt hvorfor bortsett ifra det åpenbare "kontroll"
Jeg har fått med meg at en del har kommentert det samme ang Kii; at de låter litt for tørt. Det er en interessant kommentar fordi det er en kommentar som også ofte går igjen når folk snakker om Klasse D.Kii Three.. Har du en lur fasit å komme nå ? Ikke hørt rett modell ?
Jeg forsøker bare å ordlegge meg slik at jeg ikke får så mange HFSere på nakken...Hvorfor et det et kompromiss å sitte nær høyttalerne. Jeg sitter nært høyttalerne i en stor stue, og bak meg har jeg sofagruppen hvor kona sitter...... Nærfelt er optimalisering Mer seriøst; hvorfor er den berømte trekanten å betrakte som et kompromiss?
Som jeg skrev, må man vurdere Kii Three på 30 liter i sin egen vektklasse. Hvilken annen høyttaler er mye bedre enn Kii Three i 30L-klassen?Kii Three.. Har du en lur fasit å komme nå ? Ikke hørt rett modell ?
Det er grunnkurs audio, ment for teftløse nybegynnere. Når man våger å prøve seg frem litt og legger fra seg reklamebrosjyrene og how to guiden til p&p lydplanken oppdager man plutselig en verden av opplevelser.Det er jo litt sånn på HFS at når man påpeker hva som er faglig korrekt, så blir det bråk. Hver gang...
Studioer bygges opp etter disse prinsippene.Det er grunnkurs audio, ment for teftløse nybegynnere. Når man våger å prøve seg frem litt og legger fra seg reklamebrosjyrene og how to guiden til p&p lydplanken oppdager man plutselig en verden av opplevelser.
Har ikke studio jeg.Studioer bygges opp etter disse prinsippene.
«...teftløse nybegynnere» er de neppe, de som investerer millioner i profesjonelle lytterom.
Hehe, jeg er interessert i musikken... Spesifikasjoner er noe jeg nå finner sekundært... Det er såklart forskjeller, men ikke intr nok å undersøke for min del... Men regner med at du har hørt begge i et rom du kjenner godt og kan ordlegge, gjerne på latin, samt kurver hva det medførte av "uhyre intr" ifht de "spesifikasjionene du fikk hørt.. Hadde du målt din egen hørsel slik at den er fullfrekvent og i samsvar med det du ønsker ? Artig å høre litt ifra en som sitter å lytter til "spesifikasjoner" for spesifikasjoners egen skyld.. Er det noen bestemt musikk som gir de kurvene du vil ha ? Ellers er må det spesifiseres, gjerne iso-sertifiseres, før ting kan lyttes på ? Evt håndspålegging fra O'store Gud Genelec ?Som jeg skrev, må man vurdere Kii Three på 30 liter i sin egen vektklasse. Hvilken annen høyttaler er mye bedre enn Kii Three i 30L-klassen?
Det er for øvrig åpenbart at 30L er et betydelig kompromiss i høyttalerdesign. Med større plass kommer mer til å unngå kompromisser.
Når Kii Three kombineres med BXT-modulen, går høyttaleren fra 30L-klassen til 100L-klassen. Da blir den samme høyttaleren «tyngre» på flere punkter og fremstår som en litt annen høyttaler.
Nettopp fordi «Kii 30L» og «Kii 100L» egner seg til enkle ceteris paribus-undersøkelser, er høyttaleren uhyre interessant for dem som er interessert i spesifikasjoner vs. lyden vi oppfatter.
Jeg er ikke interessert i å diskutere preferanser (de gustibus non est disputandum). Det er mer interessant å høre om spesifikasjoner lar seg høre i praksis. Det opplever jeg med Kii Three på 30L og Kii BXT på 100L.
Ja, du pleier jo alltid å være veldig bekymret av å tråkke noen på tærneJeg forsøker bare å ordlegge meg slik at jeg ikke får så mange HFSere på nakken...
Mange blir sure når man påpeker hva som er korrekt posisjonering av høyttalere og andelen direktelyd vs. reflektert lyd.
Selv synes jeg en likesidet trekant og toe-in som er tilpasset denne trekanten, samt det å maksimere direktelyd, er best. Det er en tilnærming til nøytralitet i praksis.
Det er jo litt sånn på HFS at når man påpeker hva som er faglig korrekt, så blir det bråk. Hver gang...
Men du så jo responsen som kom. Den var etter rutetabellen.Ja, du pleier jo alltid å være veldig bekymret av å tråkke noen på tærne
Her er ett eksempel på hvordan fag har påvirket standarder for reprodusert lyd i rommet:Hvilket fag sier at det finnes korrekt forhold mellom direktelyd og reflektert lyd?
Kombinert med subwoofer så.Noen som noen gang har hørt en høyttaler med dypt og rent bassfundament og med ro i hele lydbildet fra en høyttaler som ikke har vært grisestor & grisetung?
Leste du den før du satt opp anlegget?Her er ett eksempel på hvordan fag har påvirket standarder for reprodusert lyd i rommet:
Hvilken musikk betyr jo mye ang bass under 40hz og det hjelper vel ikke med sub på høyttalere når mellombass er fraværendeDet hjelper å sitte nærmere for da blir lyden sterkere. Å legge til bare 3 eller 6 dB i kapasitet krever mye større høyttalere.
Hvls 30-35 Hz er lavt nok, er det mange høyttalere som spiller rent og med ro hvis man sitter nærme nok.
Å trekke bassen ned til 20 Hz krever dessverre store bokser hvis man fortsatt skal spille rent og rolig.
Liten høyttaler pluss sub (man må nok ha en sub som veier rundt 20 kg for å komme ned mot 20 Hz) er en pragmatisk løsning hvis man lever med kompromisset det er å sitte nær høyttalerne.
Hvorfor låter enkelte forsterkere med null dempingsfaktor så fantastisk bra ?Jeg glemte å legge til at dempingsfaktoren også spiller inn og denne har større effekt enn de harmoniske overtonene. Det er i hvert fall slik det slår ut på mine høyttalere.
Kii er en liten høyttaler til kosemusikk men ikke akkurat for den som vil ha litt volum i stua, greit som hyttehøyttalerHar du hørt Kii Three eller Kii+BXT, eller begge deler?
Fordi de er current drive, men slike forsterkere har du aldri hørt.Hvorfor låter enkelte forsterkere med null dempingsfaktor så fantastisk bra ?
Ser du selv hva du skriver ? Du har ikke svart på noen av mine spørsmål og som bransjeaktør så holder du narr av folk som spør om råd! Folk flest liker det du ikke liker og det tar du deg veldig nær av og du svarer med og være udregelig!Fordi de er current drive, men slike forsterkere har du aldri hørt.
I hvilken grad er det ødeleggende ? Tror de som er i front av utviklingen forsetter selv om noen foretrekker andre eldre teknologier som rør og vinylDet er nytteløst å argumentere for ytelse alene når det sitter en gjeng og vifter med en fasit som er basert primært på at det kun er bestemte dingser som er innafor. Da ender vi med musikk vs street cred. Det blir et fullstendig urimelig premiss for diskusjonen.
Street cred er ødeleggende for utviklingen.
Er du vrang bare for å være vrang eller leser du overhode ikke noen innlegg? Ser for meg ut som om du bare er ute etter å angripe Snickers og Armand helt random her og derHvorfor låter enkelte forsterkere med null dempingsfaktor så fantastisk bra ?
Det tar fokus bort fra å jakte på faktorer som systematisk gir oss subjektivt store skritt i positiv retning.I hvilken grad er det ødeleggende ?
Ja, men de utgjør en veldig liten del av bransjen. Jo flere som drar i riktig retning, jo flere kan bidra til et samlet kompetanseløft. Riktig retning er det som gir flest mulig de subjektivt beste opplevelsene, og kompetanseløftet består i å bedre forstå hva som fungerer.Tror de som er i front av utviklingen forsetter selv om noen foretrekker andre eldre teknologier som rør og vinyl
Hva er mitt spor og hva er galt med det?Får vi alle inn på ditt spor så blir hobbyen dørgende kjedelig
Hvordan skiller det seg fra hva jeg foretrekker?For egen del så foretrekker jeg å bruke den tid jeg har til musikk med utstyr jeg liker å trives med uten at jeg kan skjønne at det skal være til hinder for noen
Tror vi også kan føye til «historie», som at man ikke kan forstå seg selv eller lyd uten en forståelse av historien. Lydhistorien begynner å anta en viss form med god tilgang til historiske kilder.Jeg tror vi har ett stort problem som egentlig rammer de fleste uansett hvilket ståsted de har. Man forutsetter gjerne mange ting som kan være langt mer feil enn man tror selv. Det varierer nok hvilke man rammes av, og jeg rammes utvilsomt av en del av disse selv også selv om jeg prøver å være meg dem bevisst:
1: Man tror man har forstått det helt grunnleggende.
2: Man tror man vet hvor ens meningsmotstandere står i den diskusjonen man anser seg del av.
3: Man tror man vet hvem som er meningsmotstandere innenfor et gitt tema.
4: Man tror man vet hva forskjellene man hører kommer av.
5: Man tror man har rimelig god oversikt over hva fasiten på fornuftig lyd er, selv om man selvsagt mangler noe på å forstå absolutt alt.
6: Man tror man har et oppsett som er i tråd med slik vitenskapen foreskriver.
7: Man tror man har et oppsett som er i en helt annen retning enn det vitenskapen foreskriver.
8: Man tror nøytral lyd er noe annet enn det folk liker.
9: Man tror en del av de tingene vi diskuterer her ikke er drøftet av vitenskapen.
10: Man tror det er en del ting vi hører som ikke kan beskrives med målinger.
11: Man tror målinger uten videre har en egen oppfatning av bra og dårlig.
12: Man tror forskjeller primært kan rangeres på en kvalitativ skala.
13: Man tror bedre lyd automatisk betyr bedre utstyr.
14: Man tror at om bedre lyd og bedre utstyr ikke er det samme, så må det være et motsetningsforhold mellom de to.
15: Man tror vitenskapen er en naiv innretning som konkluderer med riktig og galt.
16: Man tror vitenskapen er en motsetning til subjektive opplevelser.
17: Man tror vitenskapen dikterer et ideal som låter kjedelig.
18: Man tror vitenskapen er en meningsbærer som er sidestilt med skribenter og andre som ytrer seg.
19: Man tror disse andre som ytrer seg tilbyr alternative forklaringer som vitenskapen ikke har tenkt på og dermed gått glipp av.
20: Man tror man har rimelig overblikk over hva vitenskapen sier om et gitt emne og at det dermed er på sin plass å komme med sine innvendinger.
Kan sikkert komme på ytterligere 20. De jeg feiler mest mot er i starten på lista, fordi jeg har nerdet så sinnssykt mye at jeg alltid finner ut at vitenskapen har en forklaring på alle disse tingene jeg lurte på hvorfor skjedde. Når noen for eksempel anser at de har verdens særeste anlegg, som spiller nydelig, så har også der vitenskapen alltid en forklaring på hvorfor. Og når folk har et anlegg der alt ser ut til å være på stell, dønn nøytralt og alt det der, men det låte forferdelig, så har vitenskapen også der en forklaring på hvordan man har lurt seg selv til å tro at alt var i sin skjønneste orden.
Denne lista, og mer til av det samme, er kilde til utrolig mange leggspark og unødvendige krangler. Mye oppsummeres greit av at vi hever oss over punkt 1.
Det tar fokus bort fra å jakte på faktorer som systematisk gir oss subjektivt store skritt i positiv retning.
har aldri hatt det som fokus eller mål
Ja, men de utgjør en veldig liten del av bransjen. Jo flere som drar i riktig retning, jo flere kan bidra til et samlet kompetanseløft. Riktig retning er det som gir flest mulig de subjektivt beste opplevelsene, og kompetanseløftet består i å bedre forstå hva som fungerer.
i Norge er det vel stor overvekt av fokus på andre ting enn rør ?
Og kan det være rom til å nyte teknologier fra andre tider ? Som man gjør med musikk
Hva er mitt spor og hva er galt med det?
Ditt spor er klasse d , og teknologisk fremgang
Hvordan skiller det seg fra hva jeg foretrekker?
det vet ikke jeg , men ser for meg at vi koser oss med musikk begge to ? Men jeg har fokus på musikk gleden
Men det er i tilfellet en diskusjon bransje aktører må ta, ikke forbrukerneViktig å skille mellom hva forbrukere selv velger, hva markedet fokuserer på, og hvor den tekniske utviklingen foregår.
Mange virker å være enige om at den ikke foregår på rør. Jeg vil gjerne utvide det til å i all vesentlighet gjelde forsterkere generelt.
Det er jeg tildels enig i Men denne diskusjonen handler jo om hvordan fokuset på rør påvirker denne utviklingen. Om vi skal begrense en slik debatt til å bare gjelde debattantenes valg, og om de er fornøyd med lyden, føler jeg det handler veldig lite om det opprinnelige temaet.Men det er i tilfellet en diskusjon bransje aktører må ta, ikke forbrukerne
Ja, la oss ta det punktvis.La oss ta det punktvis for jeg har til tider tungt for det?
Hvilken informasjon mister man om forsøker å oppnå et bredere og mer omsluttende lydbilde?
Da er mitt svar nei det tror jeg ikke , I Norge er vel produsenter av rør forsterkere ikke ekstisterende eller lite synligDet er jeg tildels enig i Men denne diskusjonen handler jo om hvordan fokuset på rør påvirker denne utviklingen. Om vi skal begrense en slik debatt til å bare gjelde debattantenes valg, og om de er fornøyd med lyden, føler jeg det handler veldig lite om det opprinnelige temaet.
Som for alle andre fagområder regner vi også historien som en del av vitenskapen.Tror vi også kan føye til «historie», som at man ikke kan forstå seg selv eller lyd uten en forståelse av historien. Lydhistorien begynner å anta en viss form med god tilgang til historiske kilder.
Hvis ideen din er at vi har en definisjon på korrekt som ignorerer flertallets preferanser synes jeg vi skaper en helt unødvendig splittelse. Da ender vi med, på den ene siden, upopulære anlegg som slår seg på brystet med beviselig korrekt lyd, og på den andre siden, de anleggene folk helst ønsker å eie.Dette med «korrekt» er også et poeng. Hvis «korrekt» ikke finnes - som en del liker å påpeke - er det ingenting som er feil. «Korrekt» er ikke en demokratisk prosess.
Du står selvsagt fritt til å mene at forumet ikke har rom for denne diskusjonen.Da er mitt svar nei det tror jeg ikke , I Norge er vel produsenter av rør forsterkere ikke ekstisterende eller lite synlig
Å skulle diskutere for hele verden er vel for komplekst for dette forumet
Kanskje skulle de med kompetanse bruke tid på utvikling isteden for slike tråder ?
Fått svar på hvorfor broren din liker horn enda?Ser du selv hva du skriver ? Du har ikke svart på noen av mine spørsmål og som bransjeaktør så holder du narr av folk som spør om råd!
Hva med innspillingen?Dbyde og bredde oppnår man når akustikken er god, man har rimelig avstand til veggene, anlegget har kontrollert spredning, høyttalerne har god impulsrespons og frekvensresponsen er nøye justert.
Nei jeg gjør ikke narr av noen. Definisjonen på spenningsdrift er 0 ohm utgangsimpedans. Definisjonen på strømdrift er uendelig utgangsimpedans (altså null i dempningsfaktor). Dette er det skrevet egne bøker om. Det gir direkte kobling til kraftfaktoren som altså følger direkte av strøm. Den største utfordringen med slike forsterkere er at om du kobler i fra driveren går den rett i klipping, og om du prøver deg på passivt filter vil den kompensere for filteret og bare bøtte på med spenning til den klipper.Ser du selv hva du skriver ? Du har ikke svart på noen av mine spørsmål og som bransjeaktør så holder du narr av folk som spør om råd! Folk flest liker det du ikke liker og det tar du deg veldig nær av og du svarer med og være udregelig!
Hva med den?Hva med innspillingen?
Om du mener Snickers gjør narr av deg og du vil motbevise det han sier, så hadde det vært fint om du kom med et eksempel på en forsterker med null dempingsfaktor som låter så fantastisk bra.Hvorfor låter enkelte forsterkere med null dempingsfaktor så fantastisk bra ?