Balle Clorin
Æresmedlem
Har ikke hørt på dette "bikkjesporet" og det er jeg stolt av!
Foretrekker denne om jeg vil ha morsomme romeffekter
Foretrekker denne om jeg vil ha morsomme romeffekter
Har aldri hørt på dette "bikkjesporet" og det er jeg stolt av!
Foretrekker denne om jeg vil ha morsomme romeffekter
Det er nettopp det eit godt anlegg kan - skape illusjonar av musikkhendingar.Det er bare en illusjon. Nest siste besøk uttalte at det han hørte her, var det tydeligste han hadde hørt effekten. Klokkeklar 85 grader til side for lytteposisjonen.
På tide med en oppgradering på hva et anlegg kan he-he
Dette har jeg testet og beskrevet i tidligere innlegg her. Endring av vinkling var uten effekt. Avstanden fra vegg er vanskelig å endre på da anlegget står i en vanlig stue. Men som tidligere nevnt, hadde kortere avstand til min lytteposisjon enorm effekt.Og jobb med plasseringa av høgtalarane.
Bruker du platen kun som en testplate for anlegg, trenger du jo ikke like musikken.Liker ikke Waters som soloartist, på samme må som jeg heller aldri hører på U2 frivillig.
Den er da meget sjov men det har ikke meget med musik at gøre. Men Pink Floyd er afgjort en af mine favoritter. Er mest til det gamle. Før Dark side. Sidstnævnte kan lige gå an.NU har du vist markeret, at du ikke bryder dig om Amused to Death.
Lad nu os andre, der synes at det er fremragende indspilning få lov at ha´ den mening
Udover det, er det rigtigt (i hvert fald hos mig), at når effekterne sidder placeringsmæssigt "i skabet",
er 3D lydbilledet maksimalt på alle andre indspilninger
Pink noise er vel så effektivt.Bruker du platen kun som en testplate for anlegg, trenger du jo ikke like musikken.
En svart Sanyo kanskje, jag hadde også en sånnSynes Amused to Death er ganske fenomenal
Qsound er vel litt av det samme som jeg husker jeg hadde på en bærbar stereokassettspiller på 70 tallet - som hadde en switch med mono - stereo - og "Stereo Wide" spilte mye med Wide, stoor lyd
DET er en heftig låt! Den fyller hele lytterommet med mørkets krefter!Samme plata, sporet 3 wishes er fast låt når jeg setter opp anlegg. Rett ut venstre vil jeg ha personen i radioen el hva det nå er.
Du har rett - vel sort & sølv:En svart Sanyo kanskje, jag hadde også en sånn
Hva betyr "fasekorrekt" i denne sammenhengen? Jeg har spurt flere ganger i denne tråden uten å få noe svar, men siden uttrykket brukes må da noen kunne opplyse oss andre..... ?Det er utelukkende en indikasjon på at deler av frekvensområdet er fasekorrekt.
Faseforvrengning skjer når noen frekvenser ankommer lytteposisjon ørlite senere enn de andre. Dette kan ha flere årsaker; noe kan være rent fysisk basert, i og med at fler-elements høyttalere kan ha relativt stor avstand mellom elementene, mens andre kan vøre elektronisk basert, i og med forsinkelser i delefilteret, slik at delefrekvens og avstand til de forskjellige elementer, i lag med rommet, vil avgjøre graden av faseforvrengning. Det finnes også høyttalere med løpetidskorrigering for å begrense problematikken.Hva betyr "fasekorrekt" i denne sammenhengen? Jeg har spurt flere ganger i denne tråden uten å få noe svar, men siden uttrykket brukes må da noen kunne opplyse oss andre..... ?
Som nevnt vet jeg ikke hvilket område som er essensielt. Det er et faktum at Q-sound som fenomen er et spill med fase, ergo må poenget være at avspillingskjeden ikke forstyrrer signalet såpass at effekten forsvinner. Og det er et hint at fulltoneelementer fikser dette bedre enn noen annen.Ok, så det du vel mener er flat fase? Ingen høyttalere har dessverre det med mindre man korrigerer hele området med DSP. Man vil alltid ha fasedrei når det benyttes passive filtre, og enhver endring i frekvensrespons vil også endre fasen.
En veldig enkel test er å sjekke om denne bikkja påvirkes av fasedrei i seg selv, noe som lett kan simuleres ved å kjøre det gjennom et allpass filter.
Alt i orden, jeg stoler på at du har kontroll på dette.Q-sound leker både med fase, tid og frekvensrespons. Det er løselig basert på stereo impulsresponser målt på et såkalt dummy head. Selv om Q-sound har vært dødt i 20 år så er det ganske lett å emulere noe som ligner veldig bra med å leke litt med sånne impulsresponser. Skal ikke ta den akkurat her.
Jeg har testet å ta dette Waters sporet og føkke opp fase via en software som kan skru på fasen uten å endre frekvensresponsen. Jeg la på fire sånn kurver som vist under, og dermed får jeg 720x4= 2880 graders fasedrei fra 20 til 20 k. Lyttetest foretas snart!
Jeg får heller ikke den samme, skarpe plasseringen med hodetelefoner, ingen aning om hvorfor, for akkurat det burde jo være optimalt. Men det funker ikke bra for meg.Crap. Jeg satt med headset når jeg skulle finne bikkja og endte opp et sted der den selvsagt ikke er omtrent bak meg. Nytt forsøk....
Jeg har stort sett bikkja noe diffust ute på høyre side, oppleves nokså høyt oppe på en del oppsett, så jeg tror muligens rommet mitt begrenser det som skjer på høyre siden en del. Men de som snakker på venstre side, er skarpt plassert på de beste oppsettene, rett ut til venstre, en del over ørehøyde.Jeg har ikke noe problem med observasjonen din Håkon angående resultatet ditt på de forskjellige høyttalerne, men konklusjonen mener jeg er feil. "Fasekorrekthet" har ingen ting med saken å gjøre, spesielt siden ingen høyttalere evner å være i nærheten av pen faserespons.
Jeg testet hos meg nå på et fire-veis system som ikke akkurat er point-source (Magnepan 3.6 med SBA subwoofere), som er delt aktivt med bratte filtre. Faserespons fra helvete. Men - bikkja er helt pinpointed ca 90 grader ut på høyre side (tror det skal være riktig?).
Som nevnt omtaler jeg utelukkende ikke-manipulerte oppsett, altså helt uten DSP. Min erfaring med DSP er svært begrenset, så jeg skal ikke komme med noen synspunkter på det i denne sammenhengen.Jeg benytter fullfrekvent romkorreksjon, og her sitter ting helt spikra.
Jeg skal teste på et annet oppsett ogdå snart. Kjem attende til sakji!
Beviser i det minste at det ikke nødvendigvis må høy kvalitet og ditto prislapp til!Bilde av "oppsettet".... PC-høyttalere til 299 kr ..
Det er definitivt noe der, ja. Men mysteriet omkring hvorfor det ikke fungerer på noen fornuftig måte i hodetelefoner, har jeg ikke fått grep om. For radioteater innspilt med kunstig 3D fungerer upåklagelig, så her også er det noe jeg ikke skjønner bæret av.Jeg tror du er inne på noe der. Plassering, rom, hva slags refleksjoner man får. Der tror jeg nøkkelen ligger.
"Enkle" høyttalere, f.eks fulltoner, vil muligens ha et mer homogent refleksjonsmønster enn søtten-veis monstre med elementene smurt utover baffelet.
Det kan være off-axis responsen på de er forskjellig?Det er definitivt noe der, ja. Men mysteriet omkring hvorfor det ikke fungerer på noen fornuftig måte i hodetelefoner, har jeg ikke fått grep om. For radioteater innspilt med kunstig 3D fungerer upåklagelig, så her også er det noe jeg ikke skjønner bæret av.
Og med hensyn til plassering og refleksjoner, det er ikke der den største forskjellen ligger.
Tilbake til RF3 og RF5. To fysisk nesten like høyttalere. Den ene fantastisk god på Q-sound, den andre får overhodet ikke tak i det. Dette er samme plassering, samme rom, samme oppsett. Forskjellen på de to høyttalerne er relativt små, litt forskjell på delefrekvens, brattere filter på RF5. Samme med RF7, der Mk1 og 2 ikke fikser det, mens Mk3 er god. Fysisk er høyttalerne så å si like, det er delefrekvens og filter som skiller dem.
Jeg har hatt Amused to death liggende i arkivet lenge... og dette er vel første gang jeg faktisk har spilt den. Eller dvs... spilt 30 sekunder av den.Det er godt at alle disse kostbare stereo-oppsettene rundt om kring i Norges land blir brukt til NOE.