Høyttalere Hvordan får jeg hunden til Waters ut på siden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.274
    Så vidt jeg kunnne nettopp høre er bikkja et stykke ute til høyre for høyre høyttaler, men det som er litt rart (?) er at den kanskje var litt lenger ute til høyre på vinylen enn på cd'en...
    kanskje...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har i grunn aldri skjønt hvorfor akkurat bikkja er så viktig - det er jo Q-sound gjennom hele plata - og bikkja er nå langt på vei det minst spennende av Q-sound.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    533
    Antall liker
    1.070
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Bikkja er godt til høyre her i starten, men når den kommer tilbake etter ca 2min inn i låta er den midt i. Er det slik det er ment? Stemmen er plassert til venstre.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.608
    Antall liker
    35.540
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøv heller QSound Tour of London, om den fortsatt lar seg laste ned på en eller annen måte. Dette er hva QSound skriver selv:
    In order to get the full benefit of QSound in these demos, it is important to understand a few simple concepts about stereo playback. QSound is essentially a stereo listening experience. Therefore, any factors which affect proper stereo will also affect proper QSound. To ensure your stereo is configured for optimum stereo playback, here are some easy checks to make on your system.

    Speaker Placement - often referred to as speaker geometry, is crucial to stereo playback. Try to position your speakers on the same plane, either side of the monitor. Try to avoid differences in height and depth between speakers. This will enable your speakers to form a good stereo image space.

    Listening Position - is also very important. For best results when listening to any stereo material, you should be centered between the speakers at a distance equal to or greater than the distance between the speakers.

    Speaker Connections - Making sure that your speakers and amplifier are connected with the correct polarity (sometimes referred to as 'in phase') will ensure you hear proper stereo. The positive, or "+", connectors on the amplifier should be wired to the positive, or "+", connectors on your speakers. Also, make sure the left input of your amplifier is connected to the left speaker. If your speakers have a balance control, make sure it is in the center position.
    Også verdt å forsøke, om man funderer på hvordan man kan illudere vertikal plassering via bare to høyttalere i horisontalplanet:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er nesten den stikk motsatte. I halvferdig form har ikke høyttalerne mine spesielt ryddig fasegang og de sprer jevnt og bredt over et bredt frekvensbånd. Dermed blir det mye reflektert lyd, og med fase som roterer ganske friskt, men med omtrent samme frekvensgang som direktelyden. Likevel blir Q-sound-effekter ganske bra plassert. Det de ikke har er plateresonanser, store avvik i frekvensgang eller ulineær forvrengning som kan «avsløre» høyttalerplasseringen.
    Det er et eller annet interessant med ditt oppsett, Asbjørn, for det oppfører seg som om du har stålkontroll på fase. Du sier du ikke har det, men jeg vil faktisk tro at den essensielle mellomtonen i all hovedsak ivaretas av ett enkeltelement, og derfor er fasekorrekt. Lydbildet ditt tyder definitivt på akkurat det.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    imo desse Q effektene ikke en indikasjon på kvalitet. har hørt helt elendige høyttalere gjøre dette utmerket.
    Det er utelukkende en indikasjon på at deler av frekvensområdet er fasekorrekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.608
    Antall liker
    35.540
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er et eller annet interessant med ditt oppsett, Asbjørn, for det oppfører seg som om du har stålkontroll på fase. Du sier du ikke har det, men jeg vil faktisk tro at den essensielle mellomtonen i all hovedsak ivaretas av ett enkeltelement, og derfor er fasekorrekt. Lydbildet ditt tyder definitivt på akkurat det.
    Jo, jeg synes jo også de høyttalerne er litt interessante. :)

    Mellomtoneelementet dekker egentlig et ganske smalt frekvensbånd. Delefrekvensene under og over er ca 800 og 1800 Hz. Mellombassen er vel 300 til 800 Hz, om jeg ikke husker feil. Ved 300 Hz er det relativt bratte faselineære filtre, mens toppene har en kaskade av førsteordens filtre. Riktignok uten noe forsøk på å linearisere impedansene for hvert element eller å gjøre løpetidskompensasjon, så det blir deretter, men helt OK som et mellomstadie.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.874
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Holmestrand
    Så vidt jeg kunnne nettopp høre er bikkja et stykke ute til høyre for høyre høyttaler, men det som er litt rart (?) er at den kanskje var litt lenger ute til høyre på vinylen enn på cd'en...
    kanskje...
    Det er åpning på plata "Amused to death" av Roger Waters.
    Lyden kommer fra høyre eller venstre høytaler. Eller en miks av begge.
    Kan ikke helt skjønne at lyden kan komme til høyre for høyre lydkilde?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har alltid hatt bikkja til Waters langt ut til høyre i alle høyttaler/rom kombinasjoner jeg har hatt, uten å måtte gjøre noe spesielt utover ca likesidet trekant og toe in etter smak. Jeg hadde i hvertfall tenkt at her er det noe som er ganske suboptimalt om dette ikke var tilfelle.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.304
    Antall liker
    9.552
    Torget vurderinger
    2
    Og dere kan ohms lov hos OHC ser jeg.....
    ...eeehrmm , er du sikker på at Hr.Ohm er relevant her? Ser ikke helt hva han gjør i kommentaren din her...
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    I begynnelsen av låten..
    Hvis du snur hodet litt til høyre å starter låten, vil hunden være fra høyttaler 😁👌

    Det har vel med at bare et øre ikke klarer nødvendigvis å plassere lyden nøyaktig når det er mikset for at det skal høre slik ut?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Fasekorrekt? Hva er det for noe?
    Helt riktig at + og - må kobles riktig. Men det er flere momenter også. Kanskje lettest å tenke på fasedreining som avvik i tid.

    - Hvis motoren (bak membranen) på diskant og bass elementene ikke har samme avstand til baffel (frontplata) så får du et konstant avvik, dette gir tidsdifferanse altså faseavvik

    - Er det stor avstand mellom elementene (vertikalt), så medfører det at distansen til dine ører ikke blir lik for elementene, og du kan få avvik i tid.

    - Filteret som deler signalet til bass og diskant gir alltid fasedreining, slik at bass og diskant ikke spiller helt "samtidig" (tidsdifferanse). Slakke filtre med få komponenter har mindre avvik, mens bratte mer komplekse gir større avvik.

    For at Waters sin hund skal bråke langt ut til høyre, så blir nok effekten best om tidsavvikene (fasen) mellom elementene er minst mulig.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.874
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Holmestrand
    Det er Q-sound effekten. Lydbildet strekker seg i grunn 360 grader rundt lytteposisjon.
    Med hodetelefon va
    Det er Q-sound effekten. Lydbildet strekker seg i grunn 360 grader rundt lytteposisjon.
    Sikkert mitt hode som ikke strekker til, men hvordan kan et høytalerpar foran deg i noen verden høres ut som de er bak:oops: deg?
    ... ser at det er det samme som mitt opprinnelge spørsmål .... 😂
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    8.767
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Bikkja er godt til høyre her i starten, men når den kommer tilbake etter ca 2min inn i låta er den midt i. Er det slik det er ment? Stemmen er plassert til venstre.
    Nøyaktig det samme oppleves her, bikkja er imidlertid tilbake langt ut på høyre side mye senere på plata, for ordens skyld : hører den på remastred lp 🤔😁
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.639
    Antall liker
    14.625
    Sted
    Langesund
    Med hodetelefon va

    Sikkert mitt hode som ikke strekker til, men hvordan kan et høytalerpar foran deg i noen verden høres ut som de er bak:oops: deg?
    ... ser at det er det samme som mitt opprinnelge spørsmål .... 😂
    Det er bare en illusjon. Nest siste besøk uttalte at det han hørte her, var det tydeligste han hadde hørt effekten. Klokkeklar 85 grader til side for lytteposisjonen.

    På tide med en oppgradering på hva et anlegg kan he-he ;)
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Med hodetelefon va

    Sikkert mitt hode som ikke strekker til, men hvordan kan et høytalerpar foran deg i noen verden høres ut som de er bak:oops: deg?
    ... ser at det er det samme som mitt opprinnelge spørsmål .... 😂
    Manipulering av tid of fase mellom kanalene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo dette som er poenget med Q-sound. Hvis du Googler det finner du sikkert den tekniske forklaringen.

    Vi lokaliserer lyd basert på blant annet tidsforskjellen den treffer ørene - lyd som treffer ørene samtidig kommer rett forfra - og lyd som treffer høyre øret før venstre - kommer fra høyr osv. Q-sound manipulerer lyden på en slik måte at vi oppfatter at lyden kommer fra siden og også bak.

    Jeg har alltid vært opptatt av holografi og presisjon i mine oppsett og har spilt ATD veldig mye i mine tidligere år. Tok en ny runde i går med de første 6 sporene og det er fortsatt en fascinerende plate. Hos meg er lydbildet helt "sømløst holografisk" med tydelige plassering i de 180 gradene foran lytteposisjon - altså lydbildet strekker seg fra 90 grader til venstre til 90 grader til høyre. Noen effekter kommer også bakfra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.608
    Antall liker
    35.540
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert mitt hode som ikke strekker til, men hvordan kan et høytalerpar foran deg i noen verden høres ut som de er bak:oops: deg?
    Fordi psykoakustikk er merkelige greier. Du har også bare to ører, montert i samme høyde. Alle lydkilder du hører og lokaliserer i rommet rundt deg mottas gjennom de to ørene. De viktigste lokaliseringssignalene er nivåforskjell og løpetidsforskjell som gir en ganske god retningsbestemmelse i azimuth. Vi er ikke spesielt gode på å lokalisere ting i høyde og dybde, men fasongen på ørebrusken (pinna) hjelper til med det ved å legge på en retningsbestemt frekvensgang. Ved å manipulere frekvens- og fasegang fra høyttalerne kan man simulere plassering av lydkilder langt utenfor den rette streken mellom høyttalerne. Lyd rett bakfra har ingen løpetids- eller nivåforskjell melom høyre og venstre øre, men frekvens- og fasegang vil være helt annerledes enn om den kommer forfra.

    Hos meg går Q-sound lydeffekter fint ut til +/-90 grader, dvs rett til høyre og venstre fra lytteposisjon. Bakfra blir mer en diffus antydning heller enn en presis lokalisering. Posisjonering i høyde er heller ikke like presis som den kanskje kunne vært.

     
    Sist redigert:

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Dette ble jo en interessant diskusjon!

    Mitt tenkte poeng med å fokusere på denne hunden, er at dersom man får frem denne effekten fra anlegget, vil man samtidig får den beste bredde og dybde i lydbildet.
    Så lenge jeg i en eller annen posisjon får frem effekten, er det neppe noe galt med koblinger eller annet i anlegget. Dette har nok med hvor godt den aktuelle høyttalertype passer sammen med det aktuelle rom.
    For meg var det fascinerende å oppleve hvor liten forandring i min lytteposisjon som skulle til for å få hunden til å totalt forandre sin posisjon!
    Jeg har vært svært fornøyd med disse Arden høyttalerne, men aldri opplevd med tidligere anlegg at denne effekten skal være så følsom for min egen plassering.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.230
    Det der har mest betydning, ved gengivelse af det der, er hvordan dit rum fysisk er indrettet. Men den bedste placering giver også den bedste almindelige stereo gengivelse. Man gidder vel ikke lytte på den elendige indspilning i en uendelighed.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Helt riktig at + og - må kobles riktig. Men det er flere momenter også. Kanskje lettest å tenke på fasedreining som avvik i tid.

    - Hvis motoren (bak membranen) på diskant og bass elementene ikke har samme avstand til baffel (frontplata) så får du et konstant avvik, dette gir tidsdifferanse altså faseavvik

    - Er det stor avstand mellom elementene (vertikalt), så medfører det at distansen til dine ører ikke blir lik for elementene, og du kan få avvik i tid.

    - Filteret som deler signalet til bass og diskant gir alltid fasedreining, slik at bass og diskant ikke spiller helt "samtidig" (tidsdifferanse). Slakke filtre med få komponenter har mindre avvik, mens bratte mer komplekse gir større avvik.

    For at Waters sin hund skal bråke langt ut til høyre, så blir nok effekten best om tidsavvikene (fasen) mellom elementene er minst mulig.
    Takk... men dette ga meg ikke noe svar på hva "fasekorrekt" er da.

    Feks er det overhodet ikke noe problem å gjengi q-sound effekter med høyttalere der fasen dreier flere tusen grader fra 20 til 20k...

    Dessuten så vil ethvert lille avvik på frekvensresponsen til høyttalerne også gi endring i fasen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Så ... "fasekorrekt" - hva er det?
    At fasen er strikt minimum phase?
    At fasen er flat?
    Eller?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.096
    Antall liker
    20.412
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det der har mest betydning, ved gengivelse af det der, er hvordan dit rum fysisk er indrettet. Men den bedste placering giver også den bedste almindelige stereo gengivelse. Man gidder vel ikke lytte på den elendige indspilning i en uendelighed.
    NU har du vist markeret, at du ikke bryder dig om Amused to Death.
    Lad nu os andre, der synes at det er fremragende indspilning få lov at ha´ den mening :)
    Udover det, er det rigtigt (i hvert fald hos mig), at når effekterne sidder placeringsmæssigt "i skabet",
    er 3D lydbilledet maksimalt på alle andre indspilninger :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.639
    Antall liker
    14.625
    Sted
    Langesund
    En jevn dreiende fase er ikke skadelig. Verre med plutselige avik på fase og respons.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Bikkja er godt til høyre her i starten, men når den kommer tilbake etter ca 2min inn i låta er den midt i. Er det slik det er ment? Stemmen er plassert til venstre.
    samme her
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn