baluba
Æresmedlem
- Ble medlem
- 18.02.2009
- Innlegg
- 24.587
- Antall liker
- 15.156
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Greit å vite.
KEF brukte LS3/5A som referanse når de konstruerte LS50, Arve. Og ved siden av den fantastiske mellomtonen, så er vel perspektivet i LS3/5A den store styrken, som du påpeker. Den buede baffelen, og koaksialelementet de har valgt å bruke, borger i teorien for at LS50 har potensiale her også. Et potensiale som jeg kan bekrefte er hentet ut i stort monn.Hugs å ta med ei god utgreiing om perspektiveigenskapane. LS 3/5A var ganske bra på dette, men eg har veldige forventningar til LS 50....
Midtvegs verkar litt drastisk. /QUOTE]
Overdrivelse fremmer forståelsen, er min erfaring
Steen
Vanskelig å være uenig i det du sier..Høyrde igjen Rogersane for ei tid sidan. Framleis grei høgtalar som eg likar godt, men
- passar best til nærfeltslytting
- passar best i små rom
- treng litt Watt for å opne opp, helst 50 Watt eller så
- spelar uansett ikkje alle musikksjangrar
- har dromedar-bass (pukkel og tynne bein nedover i frekvensområdet)
- prisutviklinga deira har opna for eit par alternativ til same prisnivå og storleik (til dømes Krix og Tannoy)
Men tanke på dagens målestokk og krav så har nok LS3/5A blitt akterutseilt på mange parametere. Tros alt en høyttaler som så dagens lys rundt 1975 og var kun beregnet som nærfelt/talemonitorer. men fortsatt så innehar LS3/5A visse egenskaper som gjorde dem legendariske og satte standarden for minimonitorer.Høyrde igjen Rogersane for ei tid sidan. Framleis grei høgtalar som eg likar godt, men
- passar best til nærfeltslytting
- passar best i små rom
- treng litt Watt for å opne opp, helst 50 Watt eller så
- spelar uansett ikkje alle musikksjangrar
- har dromedar-bass (pukkel og tynne bein nedover i frekvensområdet)
- prisutviklinga deira har opna for eit par alternativ til same prisnivå og storleik (til dømes Krix og Tannoy)
Jeg vet dette er lenge siden, men jeg har anskaffet par nr2 av Rogers LS3/5a 15ohm nesten kun på grunn av dette innlegget.Hei, e21baur. send melding pm til velurkanon, trenger flere "odde" rogers.
evt. lars.torressen(at)gmail.com
Jeg bruker doble LS3/5a og fikser opp slike i alle tilstander .
Alle som har hørt doble LS3/5a her hos meg har likt dem godt, du får teoretisk 6 dB
mer følsomhet om de kobles i parallell på samme forsterker, tre dB fordi det går mer strøm
og 3dB fordi membranarealet dobles. Du får dermed lavere forvrengning og lavere
termisk kompresjon for et gitt opplevd lydtrykk. Du står litt friere i valg av forsterker.
På Marantz 8B (KT77) låter det veldig åpent og dynamisk men det går også fint med
siemens 2000 kinoforsterkere med EL84 pp.
De settes opp med diskantene mot hverandre.
Du får en jevnere bass da mellomtone/basselementene får ulik refleksjons respons fra gulvet.
De beholder den rene mellomtonen, raske bassen og med litt degradering
muligens , perspektivet. Trolig kan en superdiskant montert mellom de to diskanelementene rette
noe på interferensmønsteret i diskanten og bedre dette. (?)
Følg med:
det kommer snart bilder på sentralen av finer behandling/rep
og finerlegging med bein/hudlim slik stradivarius og amati brukte.
Det er ikke vanskelig bare men følger de gamles materialer og metoder.
Som tidligere instrumentbygger har jeg lagt finer på utallige flater plane og krumme
(lutt- og theorbehalser).
mvh
Lars