Rogers LS3/5A for ever!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    027291a og b .
    hvis du klikker på linken under min avarar er det en liten snutt på youtube .
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Det er utrolig hva litt "tender loving care", olje og fineste sandpapir kan gjøre med et par slitne veteraner.

    Før:

    13_1044907556.jpg


    Og etter:

    DSC_0194.jpg


    Er det forresten noen som vet om det er riktig at det ikke finnes noen gummipakning mellom baffelen og kabinettet? Jeg trodde det skulle være en slags gummilist her for å gjøre kassen lufttett?
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Ser det ligger slike til salgs, hva er riktig pris for slike små monitorer, har JBL L50 til bruk daglig, de betalte jeg 2600,- for i sommer.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    På eBay går de får svimlende summer. Fanskaren er stor rundt om kring i verden, særlig i østen, og folk ser ut til å betale skjorta for et godt eksemplar.

    Dette paret ligger til salgs på eBay nå, og er oppe i en pris på 4.295 $, det er 23.846 norske kroner. (Og det er et bud, ikke et prisønske.)

    Rogers LS3 5A Speakers Walnut Near Mint Orig Box Manual 15ohm Match Pair 4509A B | eBay

    Nå har riktignok dette paret original eske og brukerveiledning, men likevel...

    På det Norske markedet har jeg sett at Rogers LS3/5A har gått til priser mellom 6 og 9.000 kroner.

    Det er de faktisk også verdt - lydmessig. Iallfall etter mitt hode.
    [FONT=arial, sans-serif][/FONT]
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Har ett slikt par liggende på garasjen. Med ett ødelagt bass element.
    Kunne jo vært moro å pussa de opp. Men er det mulig å få tak i element til disse tro.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    6000,- dream on...ikke aktuelt, får mye bra for den prisen av vintage. Kan ikke sammenligne utlandet heller, da bør folk her selge de på ebay.

    Takk for svar :)

    mvh
    Jan
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Har ett slikt par liggende på garasjen. Med ett ødelagt bass element.
    Kunne jo vært moro å pussa de opp. Men er det mulig å få tak i element til disse tro.
    Det er vanskelig å få tak i rett element, da KEF har sluttet å produsere de. Det finnes, meg bekjent, to forskjellige variasjoner av basselementet. Ett til 15Ohms-utgaven av LS3/5A og en annen versjon til 11Ohms-versjonen.

    Om du har flaks har basselementet fra denne Codaen samme type som den du mangler:

    1. STK KEF Coda selges!!! - Torget

    Den skal ha samme elementer som LS3/5A iallfall.
     

    toonz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    6
    De er vel ikke oppe i en pris på 4295 usd. Det er en "kjøp nå auksjon" og selgerens prisønske er 4295 usd. Det synes tydeligvis markedet foreløpig er for mye så det er et par tre stykker som har bydd selgeren en lavere pris og selgeren har avslått disse. Skal man finne ut verdi på ting via ebay så er det å se på avsluttede auksjoner det eneste holdbare.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    6000,- dream on...ikke aktuelt, får mye bra for den prisen av vintage. Kan ikke sammenligne utlandet heller, da bør folk her selge de på ebay.
    Ja, prisnivået er definitivt høyere i utlandet enn her i Norge. Delvis fordi entisiastmiljøene i Østen, USA og England er gale etter disse.

    Men Rogers LS3/5A har altså gått til mellom 6. og 9.000 kroner på norske Finn de siste månedene også. Det betyr vel at markedet er villig til å betale det.

    Det er likevel vesentlig lavere enn prisnivået internasjonalt, så jeg er enig i at det smarte ville vært å legge de ut på eBay, om man har at par man vil selge.

    Nikko03: Her er en annen mulighet for å skaffe reservedeler, inkludert elementer til LS3/5A. Lykke til!

    http://www.stirlingbroadcast.net
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Har ett slikt par liggende på garasjen. Med ett ødelagt bass element.
    Kunne jo vært moro å pussa de opp. Men er det mulig å få tak i element til disse tro.
    Det er vanskelig å få tak i rett element, da KEF har sluttet å produsere de. Det finnes, meg bekjent, to forskjellige variasjoner av basselementet. Ett til 15Ohms-utgaven av LS3/5A og en annen versjon til 11Ohms-versjonen.

    Om du har flaks har basselementet fra denne Codaen samme type som den du mangler:

    1. STK KEF Coda selges!!! - Torget

    Den skal ha samme elementer som LS3/5A iallfall.
    Se her ja takker for tips. Det er nok 15ohm's versjonen jeg har liggende.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    15ohm`s versjonen er godsakene, Nikko. I så fall er du heldig.

    Jeg tror bassen fra denne Codaen vil passe.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har ett slikt par liggende på garasjen. Med ett ødelagt bass element.
    Kunne jo vært moro å pussa de opp. Men er det mulig å få tak i element til disse tro.
    Det er vanskelig å få tak i rett element, da KEF har sluttet å produsere de. Det finnes, meg bekjent, to forskjellige variasjoner av basselementet. Ett til 15Ohms-utgaven av LS3/5A og en annen versjon til 11Ohms-versjonen.

    Om du har flaks har basselementet fra denne Codaen samme type som den du mangler:

    1. STK KEF Coda selges!!! - Torget

    Den skal ha samme elementer som LS3/5A iallfall.
    Se her ja takker for tips. Det er nok 15ohm's versjonen jeg har liggende.
    Det sies at KEF skal begynne og produsere elementer for LS35a igjen:) Nå er det seas og scanspeak som blir brukt på den nye modellen. Jeg har et par KEF T-27 diskanter som er erstatter(replacement) hvis noe skulle skje med diskantene. Ellers er også KEF B110 vanskelig og få tak i brukt, men det finnes erstattere og få tak i på nett. Viser her mine 78 LS35A sammen med Cellestion 3 som har nøyaktig samme samme mål. Disse lyder ganske forskjellige. LS35a er en mye solidigere konstruksjon som ikke kan sammenlignes. Celestion 3 lyder ikke så verst den heller. Titaniumdomen kan til tider lyde skarpt.
    Eller så må nok kantopphenget på LS35a byttes snart.Man får lekasje her. Samtidig må man bytte pakning på baffelen. Er og få tak i på nett. mvh Guit
    IMG_0194.jpg
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut til at dette kan bli ett vinter prosjekt en gang i tiden :)
    Det var faktisk mer håp enn jeg trodde å få tak i deler.
    Takket være linken som Lars Erik Ertzgaard Ringe la ut http://www.stirlingbroadcast.net
    Genialt :) :)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Gleder meg til å se resultatet, Nikko03. Om du ikke har hørt de spille før, så kommer du til å bli positivt overrasket. Jeg regner med at du poster rapporter om fremgangen her inne?

    Utfordringen med å bytte ut ett av elementene, på den måten, er at det kan ødelegge noe av de fine egenskapene til denne høyttaleren. Mye av hemmeligheten til LS3/5A ligger i at alle komponenter er grundig parret, slik at de skal spille godt sammen. Du kan være heldig å få tak i ett basselement som passer godt med det du har - men du kan også være uheldig. Det beste er å få tak i et tvillingpar - altså med det samme serienummeret med A og B bak.

    Det burde ikke være helt umulig, for det er diskantelementene som bruker å ta kvelden på disse høyttalerne. Jeg har sett flere par på eBay.

    Gult: Når det gjelder pakning mellom baffelen og kabinettet, så manglet faktisk mitt eksemplar akkurat det. Jeg fant imidlertid ut at en tetningslist, beregnet på vinduer, var perfekt til oppgaven. Den fungerte bra, og høyttalerne spiller merkbart bedre, særlig i bassenden, etter at de ble satt sammen igjen. Bassen går dypere og er merkbart "thightere".

    Det finnes en test for å sjekke om kassen er lufttett, slik den skal være. Google "LS3/5A boxtest". Det er åpenbart meget viktig at kabinettet er lufttett.

    Stirling har forresten de originale skumgummilistene som brukes til oppheng, om du er på utkikk etter det. Jeg har også sett at det er et nederlandsk firma på eBay som har gummiopphenget til KEF 110.

    Jeg er glad at jeg, foreløpig, slipper å bryte meg på den operasjonen!
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Gleder meg til å se resultatet, Nikko03. Om du ikke har hørt de spille før, så kommer du til å bli positivt overrasket. Jeg regner med at du poster rapporter om fremgangen her inne?

    Utfordringen med å bytte ut ett av elementene, på den måten, er at det kan ødelegge noe av de fine egenskapene til denne høyttaleren. Mye av hemmeligheten til LS3/5A ligger i at alle komponenter er grundig parret, slik at de skal spille godt sammen. Du kan være heldig å få tak i ett basselement som passer godt med det du har - men du kan også være uheldig. Det beste er å få tak i et tvillingpar - altså med det samme serienummeret med A og B bak.

    Det burde ikke være helt umulig, for det er diskantelementene som bruker å ta kvelden på disse høyttalerne. Jeg har sett flere par på eBay.

    Gult: Når det gjelder pakning mellom baffelen og kabinettet, så manglet faktisk mitt eksemplar akkurat det. Jeg fant imidlertid ut at en tetningslist, beregnet på vinduer, var perfekt til oppgaven. Den fungerte bra, og høyttalerne spiller merkbart bedre, særlig i bassenden, etter at de ble satt sammen igjen. Bassen går dypere og er merkbart "thightere".

    Det finnes en test for å sjekke om kassen er lufttett, slik den skal være. Google "LS3/5A boxtest". Det er åpenbart meget viktig at kabinettet er lufttett.

    Stirling har forresten de originale skumgummilistene som brukes til oppheng, om du er på utkikk etter det. Jeg har også sett at det er et nederlandsk firma på eBay som har gummiopphenget til KEF 110.

    Jeg er glad at jeg, foreløpig, slipper å bryte meg på den operasjonen!
    Når det gjelder kantoppheng, så vil jeg undersøke grundig kvaliteten og størrelsen før jeg bytter. Jeg har byttet så mange oppheng i det siste, at jeg har fått god trening. Gammelt gummi oppheng er hardere å fjerne enn skummoppheng. Så man må passe på og ikke skade konen. Jeg har fått mest tiltro til Simply Speakers - Official Speaker Repair Page - Speaker Parts and Repair Service når det gjelder restaurering av gamle elementer. Mange gode tips og råd å få fra dem. Holder nå på med JBL LE14A fra 60 tallet. Vil spille som nye når de er ferdige:).
    Ellers så er det morro at interressen for LS35A blomstrer igjen. De har egenskaper som ingen annen høyttaler uansett pris. Den er og blir en referanse for mange høyttaler produsenter og entusiaster. Også måleutstyr produsenter( som Clio) har LS35a i sin samling. mvh Guit
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Noterer meg at du er ekspert på skifting av gummi, Gulit! Det kan komme godt med etterhvert.

    Når det gjelder mine høyttalere, ser opphengene fine ut - foreløpig. Jeg har hørt noen si at det er smart å behandle de med silikon, for å sørge for at de ikke tørker ut?

    Har noen erfaring på det området?
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Mitt par oppgis på label å være 15 ohm. De måler imidlertid 8 ohm. Noen som kjenner til evt kjente modifikasjoner som kan være utført ?

    mvh.
    Stian
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei !
    Mitt par oppgis på label å være 15 ohm. De måler imidlertid 8 ohm. Noen som kjenner til evt kjente modifikasjoner som kan være utført ?

    mvh.
    Stian
    Jeg har hørt at de første 11ohm`s-versjonene som ble produsert fikk 15-ohm`s merker, av en eller annen grunn.

    Det kan kanskje være en slik du har fått tak i?

    Det er lett å se forskjell, om du åpner og ser hva slags delefilter du har.

    http://www.falconacoustics.co.uk/ls3-5a/ls3-5a-archive/ls35a-crossovers-different-types.html
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Noterer meg at du er ekspert på skifting av gummi, Gulit! Det kan komme godt med etterhvert.

    Når det gjelder mine høyttalere, ser opphengene fine ut - foreløpig. Jeg har hørt noen si at det er smart å behandle de med silikon, for å sørge for at de ikke tørker ut?

    Har noen erfaring på det området?
    Har erfaring med gummilister/gummislager på bil . Da bruker jeg Novasim fra Relekta. Mye bedre enn det som selges på bensinstasjonene. Sikkert ideelt for kantoppheng som fortsatt er brukbart. Så lukter det godt også:) mvh Guit
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Interessant! Hvordan går du fram for å sørge for at spolen er sentrert når du er ferdig med å bytte ut kantopphenget?

    Slikt lim lukter godt, ja. Det minner meg om en historie fra da jeg hadde sommerjobb på Norol. Byens løse fulgler hadde oppdaget at de kunne sniffe limet i lappesak-sett, så det var plassert bak disken.

    Det kom en litt stakkarslig fyr og spurte om "TipTop". Det var navnet på båt-is på den tiden, og jeg syns det var litt rart at han ikke hadde funnet fram i isdisken selv. Men jeg var serviceminded, og hentet en båt-is.

    Han ble litt rar, men betalte og gikk.

    Kollegaen min lo så han holdt på å få brokk. Han viste nemlig at "TipTop" også var navnet på limet i lappesakene. *ler*

    Håper du sørger for å lufte godt når du holder på med slikt, Guit? :)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Interessant! Hvordan går du fram for å sørge for at spolen er sentrert når du er ferdig med å bytte ut kantopphenget?

    Slikt lim lukter godt, ja. Det minner meg om en historie fra da jeg hadde sommerjobb på Norol. Byens løse fulgler hadde oppdaget at de kunne sniffe limet i lappesak-sett, så det var plassert bak disken.

    Det kom en litt stakkarslig fyr og spurte om "TipTop". Det var navnet på båt-is på den tiden, og jeg syns det var litt rart at han ikke hadde funnet fram i isdisken selv. Men jeg var serviceminded, og hentet en båt-is.

    Han ble litt rar, men betalte og gikk.

    Kollegaen min lo så han holdt på å få brokk. Han viste nemlig at "TipTop" også var navnet på limet i lappesakene. *ler*

    Håper du sørger for å lufte godt når du holder på med slikt, Guit? :)
    Ja limet som brukes er sterkt. Så det må luftes godt. Jeg bruker det som følger med settene til Simply speakers.Det tørker ganske fort, og er et slags kontaktlim som er helt blankt. Limer på konen først. Man må være nøyaktig med sentreringen, og se til at det passer inn i rammen. Etter at det har tørket godt, så limes det fast på rammen. Sentreringen i forhold til spolegapet faller som oftes naturlig på plass. Man beveger elementet inn og ut både før og mens limet tørker. Folkene hos Simply Speakers sier at det ikke skal være nødvendig og låse spolen med skims i spolegapet, når man skifter kanter. Da slipper man og skifte støvhetten også. Ved rekoning så skifter man alt. Da må man sentrere spolen i spolegapet. Det følger med rep sætta. mvh Guit
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Har sett instruksjonsvideoer der man bruker plaststrips i spolegapet for å få sentrert ting ja. Men det er altså ikke nødvendig? Det gjør jo ting mye enklere.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har sett instruksjonsvideoer der man bruker plaststrips i spolegapet for å få sentrert ting ja. Men det er altså ikke nødvendig? Det gjør jo ting mye enklere.
    Hvis man følar at man har ''feelingen'' etter og ha gjort de noen ganger, så slipper man fjerne støvhetten. Noe som er ekstra arbeid hvis man kun må skifte kantopphenget. Men hvis man føler at spolegapet er trangt som enkelte element fra JBL og Pioneer kan være, så kan man låse fast spole opphenget. Da er man på den sikre side. De JBL elmentene jeg tar nå, har defekte støvhetter som må skiftes samtidig.Da har man tilgang til å låse fast spole opphenget. mvh Guit
     

    Phantom

    Fersking
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei, har ett par med serienr S05301A & B :)
    Spiller nydelig, men desverre har jeg ikke fått brukt de siden 2005 pga endret behov, men du verden for en nydelig lyd i de.

    Har og fått mye god hjelp og info fra Lars Erik Ringen per epost
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Nå begynner mitt par å bli ferdig restaurert. Venter bare på et par smådeler fra USA. (Plastikk-isolasjon på høyttalerterminalene og beskyttelsesgriller til diskanten.)

    Et par sandfylte Empire stands fra dynabel på 70cm passer perfekt.

    DSC_0202.jpg
    DSC_0208.jpg
    DSC_0205.jpg


    Nå vurderer jeg å skifte ut de slitte treskruene som fester baffelen til resten av kabinettet. Er det noen som har et tips til hvor jeg kan få tak i umbrakoskruer med senket hode, og hvordan jeg skal få gjenget det fast inni kabinettet?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Har faktisk kikket på dynabels utvalg, atlechri. Tror det er en god løsning ja.

    Har du erfaring med bruk av slike islagsmutre?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Dette er svært gode høyttalere, men både delefilteret og elementene er ikke som i de klassiske LS3/5A. Det beste vil være å få fatt i et par originale utgaver, brukt.

    Men det er kanskje et spørsmål om pris?
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    495
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Hei.
    Pleier alltid å bruke de på bass og mellomtone-elementer. Diskanter pleier jeg ofte å skru fast med karosseriskruer. Så ja, har brukt de noen ganger. Det funker fett;-)
    Mvh.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Er de lette å sentrere, uten å demontere kabinettet? Islagsmutrene må festes på baksiden av en list i fronten av kabinettet, med svært begrenset plass bak.

    Jeg får med andre ord ikke banket de fast med en hammer.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er svært gode høyttalere, men både delefilteret og elementene er ikke som i de klassiske LS3/5A. Det beste vil være å få fatt i et par originale utgaver, brukt.

    Men det er kanskje et spørsmål om pris?
    Ja det er et spørsmål om pris. Spilte på 15 Ohm hjemme i en flott periode i tenårene. Brukte da en Bedini 25.25 effektforsterker til å drive dem, og det er en lyd jeg ikke glemmer. Dessverre hadde jeg ikke råd til å beholde dem, og endte med Celestion SL6 med slitne kabinetter (billig billig). Men vennskapet til disse små boksene har aldri forsvunnet. Den siste tiden har jeg hatt gleden av å bruke Sequerra til daglig lytting, og har følt meg litt tiltrukket til å kikke på BBC-monitoren igjen. Fikk høre om et par som skal være i fin stand i min brors miljø. En som hadde arvet dem. Men han gjorde research på nettet og forlanger 8 kilokroner for paret. Og jeg har ikke fått noe svar på om det er 15 Ohm, så det kan jo gjerne være en 11 Ohm-er. Uansett er det helt uaktuelt å bruke så mye penger på dem.

    Det slo meg plutselig at disse kabinettene i byggesettet sikkert kan fungere som kabinetter til DIY Beebs basert på reservedeler...

    Men åtte kilokroner er uansett altfor mye for LS3/5a. Til de pengene er det mye rart jeg kunne tenkt meg. Ingen har skrevet noe om priser på 11 Ohm-versjonen. Noen som vet noe om det? Noen av dem var jo ganske vellykkede.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    15Ohms-versjonene er verdt en god del mer - og en del av grunnen er åpenbart at de er bedre lydmessig. Selv har jeg 15Ohms-versjonen av Rogers LS3/5A (Bilder ser du lenger opp i tråden.), men 11Ohms-versjonen har jeg dessverre aldri hørt, så jeg vet ikke hvor stor den lydmessige forskjellen er.

    Jeg bygde selv et par monitorer på slutten av 80-tallet. De var basert på LS3/5A-designet. Da fikk jeg tak i KEF-elementer gjennom eltec (Nåværende dynabel), om jeg ikke husker feil. Dagens LS3/5A V2 har faktisk norske elementer fra SEAS og Scanspeak.

    Jeg har sett på Falcon-settene selv, og syns det virker svært interessant. Jeg tror det vil være smart å velge så dyre delefilterkomponenter som det er mulig å få tak i. Mye av suksesskriteriene til LS3/5A er at komponentene er så godt paret. Det er viktig at du, i et DIY-prosjekt, også prøver å pare ting så godt som mulig.

    En mellomløsning er forresten å kjøpe kabinett og frontbaffel, pluss, pluss, hos falcon, og se etter KEF-elementer, eventuelt delefilter på eBay. Jeg ser at det er en KEF Coda-høyttaler til salgs på bruktbørsen her. Dette er et par høyttalere som bruker samme elementer som LS3/5A, men det holder jo bare til en kanal, så da er du dessverre like langt. Uansett er det mulig å få brukte KEF-elementer på ebay.

    På Facebook finner du en gruppe for LS3/5A-entusiaster. Der er det en mann som har bygd seg sine egne LS3/5A-kopier, og dokumentert prosessen grundig. Resultatet ble imponerende, iallfall estetisk. Det er verdt en titt.

    Det samme er Stirling Broadcast - LARGEST STOCK OF USED/EX-DEMO/END OF LINE BROADCAST EQUIPMENT IN EUROPE !, som selger LS3/5A-deler.
     

    Okioki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    233
    Ble litt nyskjerrig på Empire-stativene, Har lenge sett etter Target stativ med samme 4 bein til mine Rogers ls3/5 men de er vanskelig å få tak i. Nå tenkte jeg løsningen kunne være disse Empire-stativene som ser identiske ut og sjekket dynabel.no. Stativene er å få tak i, men topplaten er kun 15,2 cm i bredde mens rogers høytt er over 19 cm i bredde. På stativene dine er topplaten omtrent identisk med bredden på høyttalerene, er det en eldre utgave av Empire- stativene eller er det egentlig Target-stativ??
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Ble litt nyskjerrig på Empire-stativene, Har lenge sett etter Target stativ med samme 4 bein til mine Rogers ls3/5 men de er vanskelig å få tak i. Nå tenkte jeg løsningen kunne være disse Empire-stativene som ser identiske ut og sjekket dynabel.no. Stativene er å få tak i, men topplaten er kun 15,2 cm i bredde mens rogers høytt er over 19 cm i bredde. På stativene dine er topplaten omtrent identisk med bredden på høyttalerene, er det en eldre utgave av Empire- stativene eller er det egentlig Target-stativ??
    Stativenes topplater er ikke helt kvadratiske, men "langsiden" er nesten identisk med bredden på LS3/5A. De er kanskje en cm bredere.

    Dybdemessig er platene for små, så høyttalerne henger en cm eller to over kanten på baksiden. (Du ser dette på et av bildene jeg har postet her.) Jeg syns ikke det gjør noe.

    Mitt par er sandfyllte, noe som fører til at de veier ca 40 kg pr stk. Tyngden gjør de svært stabile.

    Jeg syns de passer høyttalerne så godt det nesten er mulig å få til, både estetisk og praktisk. Jeg kan ikke annet en å anbefale de til LS3/5A-eiere.

    Dynabel leverer to forskjellige høyder. Jeg har den høyeste, 70 cm uten spikes, noe som er ganske høyt, men som jeg syns passer godt i min stue.

    Om ønskelig kan jeg ta bilder for å vise hvordan høyttalerne passer topplaten.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Hei!
    Dette er sikkert litt OT, men har dere peiling på Rogers LS6? Svakheter/styrker?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    15Ohms-versjonene er verdt en god del mer - og en del av grunnen er åpenbart at de er bedre lydmessig. Selv har jeg 15Ohms-versjonen av Rogers LS3/5A (Bilder ser du lenger opp i tråden.), men 11Ohms-versjonen har jeg dessverre aldri hørt, så jeg vet ikke hvor stor den lydmessige forskjellen er.

    Jeg bygde selv et par monitorer på slutten av 80-tallet. De var basert på LS3/5A-designet. Da fikk jeg tak i KEF-elementer gjennom eltec (Nåværende dynabel), om jeg ikke husker feil. Dagens LS3/5A V2 har faktisk norske elementer fra SEAS og Scanspeak.

    Jeg har sett på Falcon-settene selv, og syns det virker svært interessant. Jeg tror det vil være smart å velge så dyre delefilterkomponenter som det er mulig å få tak i. Mye av suksesskriteriene til LS3/5A er at komponentene er så godt paret. Det er viktig at du, i et DIY-prosjekt, også prøver å pare ting så godt som mulig.

    En mellomløsning er forresten å kjøpe kabinett og frontbaffel, pluss, pluss, hos falcon, og se etter KEF-elementer, eventuelt delefilter på eBay. Jeg ser at det er en KEF Coda-høyttaler til salgs på bruktbørsen her. Dette er et par høyttalere som bruker samme elementer som LS3/5A, men det holder jo bare til en kanal, så da er du dessverre like langt. Uansett er det mulig å få brukte KEF-elementer på ebay.

    På Facebook finner du en gruppe for LS3/5A-entusiaster. Der er det en mann som har bygd seg sine egne LS3/5A-kopier, og dokumentert prosessen grundig. Resultatet ble imponerende, iallfall estetisk. Det er verdt en titt.

    Det samme er Stirling Broadcast - LARGEST STOCK OF USED/EX-DEMO/END OF LINE BROADCAST EQUIPMENT IN EUROPE !, som selger LS3/5A-deler.
    Synd de ikke oppgir pris, hverken på sin V2 eller deler. Men det var noe de oppgav pris på, og dette er nok et produkt som kan være nyttig for en ekte asylsentralist: 1 ASC digital profanity delay unit £ 98.00
     

    Okioki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    233
    Mange takk, Ringe! Sjekket ikke dypden på høyttalerene.
    Selvsagt en ide å vri stativene, om de stikker ut litt bak gjør ikke så mye!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn