Generelt gir ikke begrepet om ansvar enromt mye mening så lenge man selv ikke har noen nevneverdig innflytelse på utfallet, eller at om man hadde gjort andre valg og vurderinger ville sluttresultatet blitt noe annet, om du vil. Det er først og fremst dette som har uthulet ansvarsbegrepet. Om vi tar et nært eksempel så kan man f.eks hevde at regjeringen har et helt klart og rimelig ansvar fordi Norge valgte å basere seg på just-in-time for smittevernsutstyr. Politikere hadde en høyst reell mulighet til å ha gjort noe annet, de var endtail rimelig tydelig advart mot at nettopp noe slikt var en av de mest sannsynlige krisene som kunne ramme, men de valgte å prioritere noe annet. Finnene valgte annerledes og resultatet så man ganske klart.
Det er mye eksempler på at folk i ledende posisjoner slipper å ta ansvaret de reelt personlig faktisk hadde og også på det motsatte, i det private ser man en del eksempler på at toppsjefen går selv om det ikke er noen som tror at vedkommende personelig egentlig har hatt så mye med feilen å gjøre, men i en del tilfeller må noen ta ansvaret, og det kan bli den på toppen.
I et stort og komplekst offentlig prosjekt som dette eller noe annet så ville den aller minste pirkingen i materien stort sett avsløre at resultatet ville blitt akkurat det samme uansett hvem som var byråd eller statsråd fordi faktorene ikke er av politisk art, men igeniørteknisk. Det ville i de langt fleste tilfellene være akkurat de samme folkene i de samme fagetatene som gjorde de samme vurderingene og fikk anbud fra de samme entrepenørene for det samme. Nå har jernbanen gjennom Moss blitt mye dyrere enn planlagt. Det er neppe fordi Hareide, som er statsråd, burde funnet ut mye tidligere hvor mye kvikkleire det faktisk var i grunnen der eller hva nå problemet faktisk var. Eller at den generelle prisen på entrepenørviksomhet har steget svært mye det siste året. Mengden kvikkleiere og hvordan man løser det problemet er invariant for hvem som tilfeldigvis leder departementet akkurat når det blir oppdaget og konsekvensene tallfestet. Det er sikkert noen som mener Hareide burde gå også, men det endrer ingen verdens ting med det faktiske problemet.
I Oslo ble for øvrig budjsettsprekken enstemmig vedtatt i bystyret i går. Det koster altså akkurat like mye som det gjorde for en uke siden og ingen ting er endret med selve prosjektet, som er eksakt som man kunne vite på forhånd. Ikke et eneste lastebillass med løsmasse har blitt endret. Jeg tviler på at noen av politikerene, om de hadde blitt informert tidligere, hadde tenkt å spørre noen de kjenner i vinklubben eller på bandylaget til ungene hva de mener det burde koste å drive 19 km tunell fra Huseby i Oslo til Holsfjorden. Prisen på det har ingen verdens ting med politikk å gjøre.