Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.318
    Antall liker
    3.478
    Torget vurderinger
    4
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det var det med _flere_ tilhengere, ikke _allerede_ tilhengere :giggle:
    litt utenfor;

    jeg er neppe den eneste som stemmer rødt, men aldri har underholdt tanken på å stemme mdg. dette på tross av min anerkjennelse av lan som en modig politiker. men her er det ikke motet som taler, men arrogansen.

    jeg kjenner ikke talla, men er veldig usikker på den mulige affinitet som skulle gjøre rødtvelgere så triste til sinns her.

    fremtiden gir svar.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Lan har ikke sørget for notoritet i et milliardprosjekt og unnlatt å følge opp innsynsbegjæringer fra Rødt. Mangler i styring av underlagte etater er også dokumentert ved flere anledninger. Når hun setter seg til doms over bystyret og vil bestemme hva det skal informeres om er det et eklatant brudd på politikkens spilleregler.
    At Rødt med Eivor Evenrud i spissen opptrer så konsistent og prinsipielt er befriende. Ikke første gang den dama demonstrerer stor integritet. Her har andre politikere mye å lære.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Utfordringen er bare det at det er ett sett med spilleregler for Lan og helt andre spilleregler for resten av gjengen.

    At Oslo Rødt ikke evner å se det helt opplagte, og at de innbiller seg at de nå gjør en vaktbikkjes jobb gjør at min tillit til Oslo Rødt svekkes.

    Rødt er nyttige idioter for FrP og Høyre som ikke kan tro sine øyne.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Utfordringen er bare det at det er ett sett med spilleregler for Lan og helt andre spilleregler for resten av gjengen.

    At Oslo Rødt ikke evner å se det helt opplagte, og at de innbiller seg at de nå gjør en vaktbikkjes jobb gjør at min tillit til Oslo Rødt svekkes.

    Rødt er nyttige idioter for FrP og Høyre som ikke kan tro sine øyne.
    En politikk uten prinsipper der det er viktigere hvem sier noe enn faktum og hva som sies, det er et trist skue og et eksempel på demokrati i forfall.

    Det er ikke parlamentarisk grunnlag for et Høyre/FRP byråd. Et mer sannsynlig alternativ er et byråd bestående av AP og SV og muligens Rødt, der byrådet må hente støtte fra MDG. Om ikke Lan er smart nok til å trekke seg.

    I byrådets historie er det nok heller AP som har vært nyttige idioter for MDG. Tror AP undervurderer hva MDG sin politikk har hatt av negativ praktisk betydning for vanlige arbeidere. Rødt derimot har nok skjønt dette.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Utfordringen er bare det at det er ett sett med spilleregler for Lan og helt andre spilleregler for resten av gjengen.

    At Oslo Rødt ikke evner å se det helt opplagte, og at de innbiller seg at de nå gjør en vaktbikkjes jobb gjør at min tillit til Oslo Rødt svekkes.

    Rødt er nyttige idioter for FrP og Høyre som ikke kan tro sine øyne.
    Din tillit er heldigvis ikke avgjørende og det er forhåpentligvis ikke mange med dine totalt fastlåste meninger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Din tillit er heldigvis ikke avgjørende og det er forhåpentligvis ikke mange med dine totalt fastlåste meninger.
    En interessant kommentar siden Larson normalt i de fleste tilfeller ville gitt sin støtte til noe som kom fra partiet rødt. Om noe så viser jo faktisk Larson en evne til å se på selve saken her og ikke fargen på drakta til hjemmelaget.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det har vært for mange hendelser med Lan og eksempler på manglende styring, informasjon og struktur. Når politikere går utenfor allianser og politisk farge for å rydde opp, så bør det kunne fortelle oss noe. FrP kan man åpenbart stille spørsmål til, men når Venstre og Rødt stiller seg bak dette - er ikke det svar nok på at dette dreier seg om noe større enn et politisk spill?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Disse hendelsene er ikke-hendelser der FrP og co skriker høyt om noen som gjennomfører politikk de er sterkt imot.

    Det er ett sett med regler for Lan, regler som regjeringen og andre glatt kan ignorere.

    Hetserne vant i går der Rødt i egen villfarelse om egen fortreffelighet som vaktbikkje løp hetsernes ærend.

    Begge mistillitsforslagene mot Lan var "bad faith claims".
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Der kom kabinett-spørsmålet. Oslo Rødt er noen kortsynte fjols. Hva faen trodde de at de skulle oppnå med å kaste seg på Frp's bad faith mistillitsforslag?

    Håper moxnes har hvisket dem noen ord, og at Oslo Rødt føler at de har fått markert seg bra nok nå.

    Kaster Oslo Rødt byrådet så kan Rødt si takk og farvel til sperregrensen.

    Dette er så mageplask deluxe fra Oslo Rødt. De trodde de var lure i går. Idioter!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Lan ble informert om kostnadsoverskridelsene minst fem ganger og ihvertfall tilbake til september 2020.

    Lan er en en viljesterk politiker som skaper engasjement. Som byråd kreves det imidlertid evne til styring. Her har Lan sviktet. Antagelig har hun også hatt et svakt støtteapparat. Uansett som byråd bærer du ansvaret. Et ansvar som ikke endres av om du er populær eller ikke. Tillit må en byråd ha. Mistillit er ikke det samme som hets eller hat!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Der kom kabinett-spørsmålet. Oslo Rødt er noen kortsynte fjols. Hva faen trodde de at de skulle oppnå med å kaste seg på Frp's bad faith mistillitsforslag?

    Håper moxnes har hvisket dem noen ord, og at Oslo Rødt føler at de har fått markert seg bra nok nå.

    Kaster Oslo Rødt byrådet så kan Rødt si takk og farvel til sperregrensen.

    Dette er så mageplask deluxe fra Oslo Rødt. De trodde de var lure i går. Idioter!
    Det blir spennende om Rødt står i det nå. Tror for min del de vil tjene på å være prinsippielle og løfter seg godt over sperregrensen om de står fast. Selvom de kanskje mister din og noen andres stemme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.318
    Antall liker
    3.478
    Torget vurderinger
    4
    På et internt møte i Arbeiderpartiets bystyregruppe klokka 11 i dag fortalte byrådsleder Raymond Johansen (Ap) at han kommer til å stille kabinettsspørsmål.

    Mistillitsforslaget mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) skal behandles i bystyret, og som Dagbladet erfarte allerede i går, kommer Johansen til å stå last og brast med Berg - i alle fall uttad.

    Under det hasteinnkalte møtet klokka 11 fortalte Johansen at han kommer til å varsle bystyret at en mistillit mot Berg er en mistillit mot hele byrådet.

    Dagbladet snakket med flere på borgerlig side i Oslo i går, som alle sa at de var klar for å gå i byråd dersom Johansens byråd faller.

    Likevel, som Dagbladet også skrev, vil Johansen umiddelbart lede et forretningsministerium dersom han i dag går av. Flertallet i Oslo er forsatt rødgrønt, selv om Berg presses ut av byrådet og Johansens nåværende byråd går av.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det blir spennende om Rødt står i det nå. Tror for min del de vil tjene på å være prinsippielle og løfter seg godt over sperregrensen om de står fast. Selvom de kanskje mister din og noen andres stemme.
    En rekke høyresidesympatisører tror Rødt tjener på det. De som selv aldri vil sttemme på Rødt.

    Rødt kaster nå en av de beste politikerne på miljøpolitilk på uvesentlige teknikaliteter. Det går hardt utover deres troverdighet på miljøpolitikk. Dette går også utover deres troverdighet som vaktbikkje. Jeg ser intet behov for vaktbikkjer som dette på Stortinget.

    Hadde jeg bodd i Oslo så ville jeg nå gått fra å være sympatisør til helt uaktuelt å stemme på dem.

    Mem for all del. Kanskje Rødt kan få 4 % på landsbasis med proteststemmer. Jeg har null tro på det. Mimir fortjener Stortingsplass fra Rogaland og det henger nå i en tynn tråd. Utjevningsmandaten han nærmest hadde i lomma sklir ut i horisonten.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Å kalle en politiker for dyktig fordi man liker personen og det politiske ståsted personen har blir helt feil.
    Lan har gjentakende ganger utvist dårlig politisk håndtverk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Å kalle en politiker for dyktig fordi man liker personen og det politiske ståsted personen har blir helt feil.
    Lan har gjentakende ganger utvist dårlig politisk håndtverk.
    Man ser vel hva man vil se. Basert på det enorme sinnet der ute så kan man med rimelig sannsynlighet anta at MDG har fått rimelig stort gjennomslag for hva de gikk til valg på. Det er også et kriterie man kan legge til grunn.

    Eller kanskje bare Oslo og omegns (fossil)bilister er opptatt av politisk håndverk og det er derfor de er så sinte?

    Jeg tipper du er ganske opptatt av bilisme og egentlig ikke så opptatt av politksk håndtverk og manøvrering, men det mulig jeg tar feil.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Tilbakeholdelse av informasjon og dårlig etats- og prosjektstyring er ikke uvesentligheter. Det er tvert imot vesentlig for en byråd. Lan har dessverre sviktet på dette området.

    Slik svikt får konsekvenser for tillit og for befolkningens økonomiske handlefrihet. Lippestad saken som medførte at kommunen betalte overpris for boliger, konkurrerte ut boligkjøpere og skapte økt prispress er et eksempel på dette.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Eller kanskje bare Oslo og omegns (fossil)bilister er opptatt av politisk håndverk og det er derfor de er så sinte?
    Jeg tipper du er ganske opptatt av bilisme og egentlig ikke så opptatt av politksk håndtverk og manøvrering, men det mulig jeg tar feil.
    Det du tipper medfører nok begrenset riktighet - og det er vel ikke saker direkte innenfor det som berører bilister hun har utvist dårlig håndtverk.
    Og - jeg er laaaangt fra sint ;) , selvom en del av MDG´s politikk er noe unna mine "ønsker" og dermed er lett irriterrende.

    Samtidig er det jo slik at de fleste av oss liker enkelte politikere bedre enn andre, og sågar kanskje misliker noen også. For egen del er det både blokk- og partiuavhengig, selvom det egentlig er vanskeligere å finne noen jeg har sans for i MDG enn i noe annet parti.

    Jeg blir ikke direkte lei meg om Lan må gå (trekker seg) - hvilket jeg håper blir utfallet, fremfor kabinettspørsmål - men det er i hovedsak fordi jeg synes og mener hun ikke gjør en god jobb .
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Det er i disse tider rørende med hvor mye det ute i gen pop menes om styre og stell og formalia og prosesser i Oslo bystyre. Det bryr folk flest seg selvsagt ingen verdens ting om, det eneste som reelt interesserer folk er resultatet av beslutningene som tas som treffer en selv på en eller annen måte. Om man skal påberope seg noen genuin interesse for hva som faktisk foregår i prosessene i byrådet så bør man som et minium vite hvem som faktisk er i byrådet. De fleste vet nok hvem Raymond Johansen er, ditto men Lan Marie Nguyen Berg. Siden vi har corona vet nok en del hvem Robert Steen er, ellers ville knapt noen visst hvem som var helsebyråd og i tillegg er det sikkert en viss andel av befolkningen som vet at Inga Marie Torkildsen er skolebyråd. Men så er det, med mindre man er spesielt interessert full stopp. Hvem som er finansbyråd vet omtrent ingen. Næring og eierskap? Ingen aning. Byutvikling? Knapt noen. Idrett/kultur? Lykke til.

    Jeg estimerer sannsynligheten for at den faktisk grunn til interessen for denne saken er beslutningene som er tatt og prosessen som ligger bak og evneuelle mangler den måtte ha til å være et sted svært nærme null.

    At man plutselig er interessert i bygging av infrastruktur under bakken? Tror dere virkelig på dette selv?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette koker ned til at Lan er villig til å ta med seg hele byrådet for å ikke innrømme feil. Det sier mye om henne, og hvordan MDG opererer.

    Hun kunne ha valgt å gå av, med den begrunnelse av at hun ikke ønsker å felle byrådet, og for å skape ro i rekkene. Men, det er altså ingen selvinnsikt der, og sier mye om MDG og Lan.

    Hadde de vært mer ydmyke ovenfor Rødt så hadde dette gått helt fint. Men, hadde det vært tilfellet, hadde hun sikkert lært noe på de tidligere prosessene som gikk feil. Ut fra de detaljene som er kommet fram nå, er det liten tvil om at flertallet har rett i at hun ikke er egnet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Selvsagt ikke, men denne saken, sammen med arbeidsmiljøsaken har jo fått massiv medieomtale også før noe mistillitsforslag ble fremmet. Men for all del, jeg liker Lan kjempegodt og syns det er irriterende at hun har satt seg selv i denne situasjonen. Gleder meg til hu kommer på tinget.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    En rekke høyresidesympatisører tror Rødt tjener på det. De som selv aldri vil sttemme på Rødt.

    Rødt kaster nå en av de beste politikerne på miljøpolitilk på uvesentlige teknikaliteter. Det går hardt utover deres troverdighet på miljøpolitikk. Dette går også utover deres troverdighet som vaktbikkje. Jeg ser intet behov for vaktbikkjer som dette på Stortinget.

    Hadde jeg bodd i Oslo så ville jeg nå gått fra å være sympatisør til helt uaktuelt å stemme på dem.

    Mem for all del. Kanskje Rødt kan få 4 % på landsbasis med proteststemmer. Jeg har null tro på det. Mimir fortjener Stortingsplass fra Rogaland og det henger nå i en tynn tråd. Utjevningsmandaten han nærmest hadde i lomma sklir ut i horisonten.
    Manns minne pleier normalt å være sånn ca. ett kvarter, tipper dette ikke har noe å si ved stortingsvalget, det er det 3 mnd. til og mye har både skjedd og blitt glemt til den tid.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    er det liten tvil om at flertallet har rett i at hun ikke er egnet.
    For 99.9% av alle utenforstående så kan dette omskrives til "jeg liker ikke Lan, derfor jeg enig". Det er egentlig hele poenget mitt. Jeg påstår ikke at jeg har noen unik innsikt i dette, for det har jeg ikke. Ei heller at jeg kunne navnene på byrådene i Oslo (jeg klarte halvparten og visste ikke hvor mange det var totalt).

    Jeg skjønner ikke hvorfor så fryktelig mange plutselig innbiller seg at de har noe meningsfullt å si om selve sakens faktum, altså når det burde vært informert om hva på bakgrunn av hva osv. Alt som kommer ut i media om dette er jo å betrakte som politiske utspill fra den ene eller andre siden.

    Meningene om denne saken har, utenfor de innerste politiske sirkler i Oslo, ingen verdens ting med Vannrensingsanlegget eller informasjonsflyten å gjøre, den har kun med synet på Lan Marie Berg å gjøre. Og for de langt fleste kommer det synet fra Bil og bompenger og sykkelveier.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Men det er ingen feil. Hun fulgte notmal saksgang og FrP og FNB fant ut at her var det noe å kritisere. De har en personlig vendetta mot Lan.


    Rødt kan nå drømme om å overbevise AP, SV og MDG-velgere at deres parti er bedre enn deres nåværende. Hvordan skal disse omvendes?

    De skjøt seg selv i foten med hagle. Good riddance, Oslo Rødt.

    De kan ikke påberope seg å være noen som helst vaktbikkje etter dette her.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det da å anta at siden rødt neppe har noen vendetta mot sterk kvinne med meningers mot og delvis asiatisk opphav, så lyver de om grunnlaget for mistilliten, siden det ikke er blitt gjort noe klanderverdig?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Her er det mange som, basert på regler for og forventninger om informasjonsflyt i kommunale beslutnings- og anbudsprosesser for store infrastrukturprosjekter har mange interessante og velbegreunnede sysnspunkter for hvorfor det i dag er en gledens dag i Oslo og hvorfor dette var en helt riktig beslutning.

    (4) Vi som er totalt imot MDG | Facebook

    Hvorfor den glade kommentatoren som skulle stå utenfor Stortinget og vinke farvel ville stå utenfor Stortinget er for meg noe uklart, men det vitner i alle fall om god innsikt i de sentrale maktstrukturene i Norge og at man innehar de beste forutsetnignene for å basert på sakens detaljer gjøre seg opp en kvalifisert mening om dette.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    det da å anta at siden rødt neppe har noen vendetta mot sterk kvinne med meningers mot og delvis asiatisk opphav, så lyver de om grunnlaget for mistilliten, siden det ikke er blitt gjort noe klanderverdig?
    Nei, rødt lyver ikke. De gikk bare full på et bad faith mistillitsforslag.

    Men lykke til med ny presendens. Fra her av må alle uverifiserte overskridelser presenteres for bystyret. Velkommen til kaos og alle opposisjoners drøm. Ubekreftede tall de kan tolke i vildens sky.


    Jeg viser til twittermeldingen med utdypende tråd fra rødt-medlemmet ovenfor.

     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Sist fremmet FrP og Bompengenissene mistillitsforslag fordi det var 15.000(?) registrerte brudd på Arbeidsmiljøloven i etatene Lan var ansvarlig for i løpet av et noen år. Høyre og KrF var også med på det med noen forutsetninger, men den gang ble det ikke flertall pga Rødt. Utad var Rødt kritiske blablabla men mente at mistillit ikke løste det underliggende problemet-. Er det noen som tror at det mistillitsforslaget hadde noe med sakens faktiske forhold å gjøre? At disse brudene kommer som følge av noe Lan har gjort eller burde gjort annerledes? At brudd på arbeidsmiljøen er uvanlig i offentlige etater? Alternativene ville stort sett vært flere ansatte, høyere kostnader, mer skatt eller mindre offentlige tjenester innbyggerene forventer. Det var selvsagt bøtter og spann i andre etater enn Lans, men der var det ikke mistillitsforslag. De fire etatene med flest brudd hadde ikke Lan ansvaret for heller. Men alt dette visste dere selvsagt allerede, så opptatt som man er av sakens forhold og riktighet og rimelighet. De fleste var innen Helse men av en eller annen grunn ble det ikke fremmet mistillit mot Robert Steen.

    Det var avdekket 15.000 brudd på arbeidsmiljøloven i etatene Lan var øverste ansvarlig for i løpet av noen år. Det tilsvarende tallet i norsk helsevesen er ca 500.000 årlig, men det er ingen som har ment at Høie eller noen andre må gå av den grunn. Tallet er for øvrig fra før corona i tilefelle noen skulle tro at det hadde noe med det å gjøre. Like fullt satt folk i fullt alvor og pratet om arbeidsmiljøloven og hvor alvorlig dette var. Da, den gang som nå, handlet dette om person, bompenger, bil og det vanlige.

    At noen klarer å innbillie seg at dette har noe med informasjonsflyt og vannforsyning å gjøre er genuint fascinerende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.250
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Lan Marie Berg er en steintøff politiker som orker å stå i det. Nesten alle andre ville krøpet under dyna og blitt der. Saken er forøvrig blåst ut av alle proporsjoner. En reserve vannforsyning for nær en million innbyggere er viktig, og det er tverrpolitisk enighet om å få dette gjort etter 50 år med politisk vingling. At kostnadsestimatet var for lavt i utgangspunktet er det normale i slike saker, men at hun ventet for lenge med å legge frem nye tall er kritikkverdig, men ingen grunn til å rope korsfest, korsfest. At Rødt også henger seg på hylekoret tar nok velgerne til etterretning. Jeg tror Lan Marie Berg kommer styrket ut av dette hos potensielle MDG velgere.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Sett fra utsiden



    Det har naturligvis vakt oppsikt at Rødt i Oslo, som satt med nøkkelen i spørsmålet om tillit til byråd Lan Marie Berg, til slutt landet på at de ikke lenger har tillit til den profilerte MDG-politikeren. Mistillitsvotumet i Oslo bystyre førte til at hele byrådet går av, etter at byrådsleder Raymond Johansen (Ap) stilte kabinettsspørsmål.

    Bakgrunnen for saken er en overskridelse på over fem milliarder kroner i prosjektet som skal sikre Oslo ny og bedre vannforsyning. Et flertall i bystyret mener at Berg ikke har informert dem godt nok om sprekken i prosjektet, og at hun dermed har brutt sin plikt overfor kommunens høyeste organ.

    Mistillitsforslaget ble først fremmet av Fremskrittspartiet, og der ligger nok kjernen i den kontroversen som har oppstått. Mange på venstresida mener at Rødt gjør uklokt å bidra til å felle en byråd fra rødgrønn side.

    Men hvis denne saken er alvorlig nok til at en byråd fra borgerlig fløy ikke lenger ville hatt Rødts tillit, blir det ikke da merkelig - og svært kynisk - å behandle Berg annerledes? Vi mener derfor at argumentasjonen til Rødt i Oslo står seg.

    Byrådsleder Raymond Johansen kunne trolig ikke ta sjansen på å støte det viktige samarbeidspartiet MDG fra seg ved å selv be henne om å trekke seg. I stedet valgte han å stå samlet og gå sammen med henne. Men dette vil ikke innebære en borgerlig maktovertakelse i Oslo. Ordfører Marianne Borgen (SV) vil nå sondere mulighetene for et nytt, styringsdyktig flertall. Det finnes bare på rødgrønn side. Dermed vil Johansen og Ap fortsatt lede et rødgrønt forretningsministerium de neste månedene.

    Berg selv kommer til å bli innvalgt på Stortinget i høst, og hennes politiske fremtid er ikke truet av mistilliten i Oslo. Men hun mener selv at hun ikke har gjort seg fortjent til å bli kastet - det gjør politikere nesten aldri - og ville derfor ikke trekke seg frivillig.

    Lan Marie Berg er en profilert, mektig - og kontroversiell - politiker. I vår skapte det avsky i et tilnærmet samlet politisk miljø at Berg opplever personlig hets og trusler i et omfang som er direkte opprørende. Men det er viktig å si at den politiske prosessen mot henne i Oslo ikke har noe med hets å gjøre.

    Det som skjedde onsdag, er det parlamentariske systemet i praksis. Akkurat som en regjering og dens medlemmer sitter på Stortingets nåde, sitter et byråd på bystyrets. Det er en styrke for vårt demokrati at de folkevalgte forvalter den tilliten velgerne har gitt dem, og når det kreves setter denne over mer kortsiktige, taktiske hensyn. Selv i et valgår.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Det som skjedde onsdag, er det parlamentariske systemet i praksis. Akkurat som en regjering og dens medlemmer sitter på Stortingets nåde, sitter et byråd på bystyrets. Det er en styrke for vårt demokrati at de folkevalgte forvalter den tilliten velgerne har gitt dem, og når det kreves setter denne over mer kortsiktige, taktiske hensyn. Selv i et valgår.
    Det som skjedde i denne runden er først og fremst at noen bruker det parlamentariske systemet til å bli kvitt en person de ikke liker. Parlamentarismen er weapon of choice, om du vil. Om man først skal opphøye dette til noe hellig så må man også ta med alle de gangene det ikke blir slike forslag fordi det ikke passer, man vil vente til neste valg og så videre - altså rene taktiske hensyun fra de involverte. Det er stort sett en ren politsk-taktisk vurdering som ligger bak å fremme og å stemme for eller mot et slikt forslag, sjelden sakens alvor i seg selv. Det er bare å se på den nevnte saken om Arbeidsmiljøloven. Da skulle man tuppe ut Lan grunnet noe helt annet (bil, bompenger sykkel som alltid) men brukte arbeidsmiljøloven som mekanisme. Hadde det vært et snev av logikk skulle man først og fremst tatt Robert Steen eller en annen av de fire som var foran Lan på listen. Hvrofor gjorde man ikke det? Fordi det ikke egentlig hadde noe med arbeidsmiljøloven å gjøre selvsagt.

    Rødt ville aldri fremmet et slikt forslag selv, det burde i det minste være et utgangspunkt om dette nå var så viktig for de at det fordrer mistillit ikke bare til Lan men til slutt til å avsette byrådet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Sist fremmet FrP og Bompengenissene mistillitsforslag fordi det var 15.000(?) registrerte brudd på Arbeidsmiljøloven i etatene Lan var ansvarlig for i løpet av et noen år. Høyre og KrF var også med på det med noen forutsetninger, men den gang ble det ikke flertall pga Rødt. Utad var Rødt kritiske blablabla men mente at mistillit ikke løste det underliggende problemet-. Er det noen som tror at det mistillitsforslaget hadde noe med sakens faktiske forhold å gjøre? At disse brudene kommer som følge av noe Lan har gjort eller burde gjort annerledes? At brudd på arbeidsmiljøen er uvanlig i offentlige etater? Alternativene ville stort sett vært flere ansatte, høyere kostnader, mer skatt eller mindre offentlige tjenester innbyggerene forventer. Det var selvsagt bøtter og spann i andre etater enn Lans, men der var det ikke mistillitsforslag. De fire etatene med flest brudd hadde ikke Lan ansvaret for heller. Men alt dette visste dere selvsagt allerede, så opptatt som man er av sakens forhold og riktighet og rimelighet. De fleste var innen Helse men av en eller annen grunn ble det ikke fremmet mistillit mot Robert Steen.

    Det var avdekket 15.000 brudd på arbeidsmiljøloven i etatene Lan var øverste ansvarlig for i løpet av noen år. Det tilsvarende tallet i norsk helsevesen er ca 500.000 årlig, men det er ingen som har ment at Høie eller noen andre må gå av den grunn. Tallet er for øvrig fra før corona i tilefelle noen skulle tro at det hadde noe med det å gjøre. Like fullt satt folk i fullt alvor og pratet om arbeidsmiljøloven og hvor alvorlig dette var. Da, den gang som nå, handlet dette om person, bompenger, bil og det vanlige.

    At noen klarer å innbillie seg at dette har noe med informasjonsflyt og vannforsyning å gjøre er genuint fascinerende.
    Er du prinsipielt motstander av informasjonsplikten til de som sitter med pengesekken?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Er du prinsipielt motstander av informasjonsplikten til de som sitter med pengesekken?
    Nei.

    Men saken med Arbeidsmiljøloven burde i det minste vise, selv for de som sitter aller bakerst i lokalet, hvor landet ligger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn