Hittil prøvekjørt:
Birk E-Cargo Compact 2wheel
Riese&Müller Load 60
Riese&Müller Packster 60 eller 80 (litt usikker, presisering kommer senere når jeg finner fasiten)
Yuba Supermarché
Birk skiller seg ut ved å være den eneste som hadde Shimano Steps 6000-serie motor.
Alle andre hadde Bosch Performance CX motor. Yuba hadde 400wh batteri, R&M stiller med 500wh inkludert.
Kort sagt;
På testtidspunktet var Birk den billigste med sine 26000 kroner. Nå ser jeg at de har dratt opp prisen med ti tusen ekstra. Det er den IKKE verdt.
Motoren føles som en dårlig spøk, og utstyret den er satt opp med er så billig og dårlig at det må påregnes mist fem tusen kroner for å bare få fiksa den så den blir noenlunde akseptabel. Bremsene er det første som må fikses, de er ganske dårlige. Tør ikke tenke på hvordan dette funker med femti kilo i kassa.
Kassa som følger med fremstår derimot som god. Kjøremessig oppleves sykkelen som treg og vinglete. Føles som at alt flekser.
Den er skikkelig tung å tråkke, så det er ikke noe vits å prøve å kjøre uten assistanse eller å prøve å tråkke den opp i hastigheter over 25km/h. Giringa er uansett helt feil satt opp, så denne må for all del dreves om dersom man virkelig har bestemt seg for å kjøre fortere enn 25.
Til 25-26K kan den selvsagt vurderes, men den anbefales ikke. til 35-36K er det bare en ting å si: Styr unna!
Yuba Supermarché var testens høydepunkt prismessig. Dog, nå virker det som at prisene vingler ganske mye her også, med mye kunstige før og nå-priser, men da jeg testet den kostet den 29K fra Sykkelpikene i strippa utgave, og så med tillegg for kasse og tilbehør.
Denne fremstår som en litt rar sykkel, siden den har 20" hjul både foran og bak, men det gir en del bedre plass til å sitte skikkelig mens man tråkker, uten at sykkelen blir for lang, eller at kassa må krympes.
Kassa den vanligvis selges med virker bra, dog ikke like strømlinjeformet som kassa til Birk. Modulariteten til sykkelen virker betydelig bedre enn alternativene. Det er bøttevis med montasjemuligheter og det virker som en veldig god base for personlige tilpasninger. Det kan ikke sies om Birk. Motoren trekker betydelig bedre, men de små hjulene gjør nok at den ikke er så godt egnet for lange turer. Kjøring uten assistanse går "greit nok".
Dette er testens best utstyrte sykkel sett fra et vanlig sykkelperspektiv. Blant annet har den veldig gode Magura bremser.
Styreløsningen er litt spesiell og er basert på wireoverføring mellom styre og gaffel. Denne krever å bli satt opp med skikkelig stramming, ellers blir sykkelen ustabil. Virker ikke som at mekanikerne på Sykkelpikene er spesielt nøye på dette, for demosykkelen var vinglete som bare faen, og hadde absurd mye dødgang som fikk sykkelen til å fremstå som et uaktuelt kjøp. Jeg fiksa dette selv, og etterpå ble det såpass bra at jeg måtte endre konklusjonen min fra uaktuell til absolutt aktuell.
Jeg er ikke en personlig fan av det nuvici-baserte navgiret, men det er vel egentlig det eneste tekniske ankepunktet jeg har mot denne sykkelen annet enn at den er litt lett giret. Siden denne har kjede istedenfor beltedrift er det enklere å endre dette selv etter eget forgodtbefinnende.
Alt annet går på komfort og effektivitet. 20" hjul er ikke for alle, men til prisen er dette definitivt det beste alternativet. Bør tas med i vurderingen.
Så tar det plutselig helt av prismessig med et besøk hos Evo Elsykler.
Riise&Müller Packster 60 (eller muligens 80) blir testet og oppleves som en langt mer egnet for lengre turer og kjøring i høyere hastigheter der man må tråkke selv.
Denne kommer i utgaver både med tradisjonelle eksterne gir, og Nuvici-basert navgir. Sistnevnte er "veldig enkelt" men gir betydelig mer motstand , og det merkes når man må tråkke selv, enten fordi man er teit og skrur av assistansen på trass, eller når man skal tråkke seg opp i hastigheter over 25km/h
Demper på forhjulet virker kanskje fjollete, men gjør faktisk at den føles en del greiere å håndtere. Husk at dette er lange sykler med små forhjul, så det skal ikke så mye til for at man får en bedre følelse med underlaget.
Styringen opplevdes som noe bedre enn Yuba, og milevis foran Birk (som vi ikke engang snakker om lenger). Utstyrsnivået oppleves som litt gjerrig med tanke på prisen på sykkelen, men det er godt nok. Bremsene fungerer, styret og sete og alt sånt føles brukbart. Ingen umiddelbar grunn til å endre ting annet enn for personlige preferanser.
Et godt valg for en som kommer til å kjøre mye. Finnes også i en kort utgave som heter Packster 40 som jeg ikke har fått testet selv ennå, men som høyst sannsynligvis føles betydelig bedre å styre enn de lengre utgavene, da forhjulet er litt mer innen rekkevidde. Dette hjelper veldig på stabilitet, spesielt i lave hastigheter. For meg som ikke skal ha unger foran, eller som ikke ser for meg behov for ekstremt stor last (en propantank om gangen holder sannsynligvis) så bør faktisk 40 modellen vurderes som et alternativ, da jeg tror den bør oppleves som betydelig morsommere å sykle, og man slipper å føle at handleposer og sånt rauser rundt i en alt for stor kasse.
Men så:
Riise&Müller Load 60, en av de få fulldempa utgavene på markedet. Dette høres ut som overkill tenkte jeg, før jeg tråkka avsted. Men fyttirakkern så bra det funker. Den styrer definitivt best av ALLE syklene jeg har testet så langt, og komfortnivået er svært bra. Men det viktigste er at sykkelen føles ekstremt godt konstruert, den er stiv sideveis og veldig forutsigbar og fin. I utgaven jeg testet med vanlige eksterne gir var det heller ikke noe stort problem å tråkke den helt uten assistanse. Det føltes mest som en tung sykkel, men ikke noe mer dramatisk enn det.
Dette er en kostbar sak. Veldig kostbar. Men det er sannsynligvis allikevel den som gir mest sykkel for penga. Denne kan kjøres som en skikkelig sykkel, selv om den selvsagt er lang, men den føles ekstremt trygg og letthåndterlig.
Kan absolutt anbefales, dersom man er ute etter en sykkel som skal erstatte en bybil.
Grunnet den gode og forutsigbare håndteringen oppfører den seg veldig godt på grusveier også, og sånn sett må være et fabelaktig turverktøy.
Eneste ulempen er at konstruksjonen gjør at man ikke kan sette inn noen diger kasse. Så dette blir en smal lastesykkel sammenlignet med de fleste andre man vurderer. Men det er også medvirkende til den fantastiske håndteringen.
Så konklusjonen:
Load 60
Packster 60 (og 40 anses som sannsynligvis enda bedre, basert på hvordan de lengre utgavene oppfører seg)
Supermarché
Alt ettersom hvor mye penger man ønsker å legge i det.
Birk er diskvalifisert, spesielt nå som prisen har gått opp igjen.
Fra en kollega som har testet de samme som meg, men også inkluderer mye kjøring med Urban Arrow, så vinner fremdeles Load 60. Urban Arrow legger seg ca på samme nivå som Packster.