weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 22.243
- Antall liker
- 14.792
Jeg vet jo ikke om det faktisk stemmer at den er tynnere enn vanlig, men han baserte det på at de fikk inn flere enn de burde med steinsprutskade.
Fikk vite det samme hos Hurtigruta selv, men han mente at dette var en trend hos flereprodusenter nå for å spare vekt.Jeg vet jo ikke om det faktisk stemmer at den er tynnere enn vanlig, men han baserte det på at de fikk inn flere enn de burde med steinsprutskade.
Det er sikkert riktig. Seter er noe av det vanskeligste om man skal sitte i de 10 timer i dei løpet av en 12 timers dag. I den Model S jeg har sittet i ble jeg sittende for hardt og med bena for rett frem med for lite støtte under lårene og jeg klarte ikke å få til en justering som passet meg. Aner ikke årsmodell. Det siste er drepen på lange turer.Det finnes jo mange kroppsfasonger og få tilvalg på seter så at man faller lettere utenfor hos Tesla ser jeg ikke bort fra.
Basert på bildene liker jeg interiøret i den nye godt. Baksetene ser veldig gode ut for 2 som holder for meg. Er det noen endringer på eksteriøret? Synes det ser ut som sorte lister rundt vinduene i stedet for blanke? Fine hjul, spesielt 21-tommerne.
jeg tror ikke den kommer til Norge i 2021 utfra det jeg har fått med meg på elbilforum.Er det noen som har sett eller prøvd den versjonen av model s man får ved bestilling nå?
Jeg vurderer den seriøst, i alle fall om det blir mva fra 2022. Long range- versjonen i så fall. Synes fremdeles Model S ser ut til å være i en egen klasse hva gjelder kombinasjonen av rekkevidde, ladenettverk, passasjer- og bagasjeplass mm. Jeg synes interiøret i forrige versjon var langt fra premium sammenliknet med min tyske bensinbil, men det nye ser jo langt freshere ut. Og så det rattet da...
Prisen er høy, den kommer på nær 1,1 mill med oppgradert interiørfarge, lakk, større hjul. Må vel ha vinterhjul også. Er den verdt det, mon tro?
Stemmer. Ved bestilling nå er levering Q1 2022. Ved bestilling i 2021 slipper man vel uansett unna en evt elbil-mva som måtte bli innført fra 2022.jeg tror ikke den kommer til Norge i 2021 utfra det jeg har fått med meg på elbilforum.
Skal ikke si det helt sikkert, men jeg tror det er bestillingsdatoen som er avgjørende. Når Tesla leverer bestillingen er muligens ikke avgjørende så lenge betaling er avtalt. Jeg mener jusen (avtalerett) er ganske klar på dette. Ingen kan vel endre prisen etter at prisen er avtalt. Trur eg…Gjør man det?
Trodde det var ved betaling at mvh ble utløst og ikke ved bestilling?
Selvsagt. Her må det nødvendigvis komme avklaringer da dette i så fall kan bli ganske ubehagelig for en del mennesker. Veldig mange attraktive biler er åpne for bestilling med levering i 2022.De endrer jo ikke prisen på bilen, det er avgiften som endres. Jeg tviler på at man får medhold i at forhandler må betale mva og kunden slipper unna
Krever ikke Tesla at du tar stilling til finansiering ved bestilling?Det kan godt hende at du slipper mva om du forhåndsbetalt alt i dag. Det er jo ikke vanlig med forskuddsbetaling ved forbrukerkjøp, men det er mulig det er en vei ut. Og det følger jo alltid risiko ved forskuddsbetaling.
Jeg driver også eget firma, og fører regnskapet selv. Normalt vil jeg si det er fakturadatoen som teller. Når betalingen av fakturaen finner sted, påvirker vel egentlig ikke noe som helst utover at det i balansen vil stå en fordring i stedet for kontantbeholdning. Men skal ikke være påståelig da jeg selvsagt ikke har noen erfaring med «plutselig» endring i avgifter.Aner ikke. Men det er forskjell på finansiering og betaling. Kommer beløpet til betaling etter at mva er innført er jeg ganske sikker på at staten vil avkreve Tesla Norge mva. Jeg har holdt på med mvaregnskap for eget firma og mener det er et kontantprinsipp som følges for mva, dvs ikke når avtalen ble inngått eller forpliktelsen inntrådte, men når betalingen faktisk skjedde. Men jeg er ingen spesialist.
Ja men det har vel ikke tilbakevirkende kraftPorsche eller hvem det er tilbyr nå kunder å dekke (deler av) mva på beløp over 600k om det blir innført før levering. Mva osv er en forskrift og kan endres på dagen så vidt jeg vet. Får altså ikke nødvendigvis så mye forvarsel.
Nei, det står ikke finansielt om den differansen. Men det vil jo være attraktivt å handle før nyttår om man vurderer en elbil i den klassen, fremfor å vente feks tilHvis man planlegger bil til nærmere en million, og det står finansielt å vipper på om det mva eller ikke, så er kanskje bilen egentlig over budsjettet ditt..?
Forøvrig kun i Norge man ser den lokale Remakjøpmannen har Porsche Macan som dagligbil
Teslas ladestasjoner blir snart tilgjengelige for andre merker. Vet ikke hvilke ennå, og det blir garantert ikke gratis. Men det er klart Tesla-dominansen snart blir utfordret fra alle kanter. I4 blir knallfin, men er nok mer en konkurrent til TM3 enn TMS pga størrelsen.Elbiler faller i pris, og Tesla har etter hvert en rekke fullgode konkurrenter til sammenlignbare eller ofte lavere priser. I stadig større grad er det bare akselerasjonen og ladenettverket som gjør at Tesla stikker seg ut som et selvsagt valg i de fleste priskategorier.
Jeg kan egentlig ikke se annet enn ladenettverket som etter hvert kan favorisere en modell S fremfor feks en rimeligere BMW i4.
En stund siden jeg så på det men det er ca dobbelt så dyrt som å lade hjemme tror jeg. Det skulle tilsi ca 250 kroner give or take litt. Det avhenger også en del av når man faktisk lader, så vidt jeg vet er prisingen noe dynamisk etter bruksgrad og tid for lading. I følge Tesla Owners Club Norway var snittprisen i juli 2021 like under 3 kroner pr kWh og null til fullt skulle tilsi i underkant av 80 kWh ladet så et sted rundt 250 i snitt. Alle biler har visstnok 400 kWh inkludert pr år, men ta det med en klyp salt siden jeg har "free, forever" og aldri har foholdt meg til prisingen etter det ble innført.Spørsmål :
Hvis man har en P85 2014 modell (vet ikke om årsmodell har noe og si)...... og man IKKE har gratis lading....... hvor mye koster det og fylle "tanken" hvis den er nesten tom og man lader fullt på en Tesla supercharger ?...... jeg er bare ute etter prisen på EN full lading og ikke om at det ikke lønner seg eller at det ikke bør tankes fullt etc etc. Noen som kan hjelpe ?
EQS starter under millionen, sikkert med en enkel motorisering. Og det er nok minst like delte meninger om designet på den som på Model S. Uansett, konkurransen blir hard fremover.Teslas ladestasjoner blir snart tilgjengelige for andre merker. Vet ikke hvilke ennå, og det blir garantert ikke gratis. Men det er klart Tesla-dominansen snart blir utfordret fra alle kanter. I4 blir knallfin, men er nok mer en konkurrent til TM3 enn TMS pga størrelsen.
Men jeg må si TMS holder seg godt utseendemessig, og med det nye interiøret synes jeg den har tatt et steg opp.
Støtter weld77 her. Så vidt jeg vet: Free. Forever. Årsmodell har noe å si. Jeg har aldri betalt noe for å superlade min 2016-modell , og jeg tror det følger bilen for resten av dens levetid. Har ikke engang registrert noe betalingskort. Vet ikke helt hvordan man får tak i en 2014-modell uten inkludert superlading.Spørsmål :
Hvis man har en P85 2014 modell (vet ikke om årsmodell har noe og si)...... og man IKKE har gratis lading....... hvor mye koster det og fylle "tanken" hvis den er nesten tom og man lader fullt på en Tesla supercharger ?...... jeg er bare ute etter prisen på EN full lading og ikke om at det ikke lønner seg eller at det ikke bør tankes fullt etc etc. Noen som kan hjelpe ?
Spørsmål :
Hvis man har en P85 2014 modell (vet ikke om årsmodell har noe og si)...... og man IKKE har gratis lading....... hvor mye koster det og fylle "tanken" hvis den er nesten tom og man lader fullt på en Tesla supercharger ?...... jeg er bare ute etter prisen på EN full lading og ikke om at det ikke lønner seg eller at det ikke bør tankes fullt etc etc. Noen som kan hjelpe ?