Poenget er vel i grunn at jeg synes det er galt å hugge løs på tildelinger til kulturen, dersom du ikke har konkrete bevis for at de er tildelt på feilaktig grunnlag.
....
Det er soleklart at disse ordningene som ble til på rekordfart, har medført store utlegg til en lang rekke firmaer innen reiseliv og kultur (m.fl.), og det har åpenbart gått litt fort i svingene enkelte ganger.
Fro det første kom ikke kulturordningene "på rekordfart". Det tok lang tid før det var klart, så det var greit med tid til å tenke seg om.
Tons of Rock i Oslo gikk 35 millioner i overskudd - uten å ha arrangert festival. I årene de faktisk arrangerer festival så går de mellom i null og pluss en million. De har, så vidt jeg kan se, fått kompensert billettinntektene og har så godt som ingen utgifter siden det jo ikke har vært noen festival.
Operan hadde rekordresultat. Ingen dyre oppsettinger, statlig støtte tikker inn som normalt men de langt fleste ansatte er permitterte og får lønn fra NAV så utgiftene er mye mindre enn normalt.
Artister får støtte basert på bookede konserter og honorarene for dette. Ikke til å dekke kostnader, men de får altså inntektene sine. CC Cowboys kjøpte seg vel nytt studio for pengene de fikk om jeg ikker husker feil. Jo mer populær, jo høyere honorarer får du og jo mer penger fra staten. Det er fullstendig galskap.
Kurt Nielsen hadde i det minste anstendighet til å dra på turne, det hadde han ikke trengt for å motta støtten.
Og så burtetter og burtetter.
I hele coronasfæren er kulturordningene det villeste jeg vet om. Spesielt siden det ikke ble slengt ut i all hast i løpet av noen dager i mars 2020.