Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    514
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Når "helvete" brøt løs i mars 2020, er det naturlig at man prøver å vinkle mot hvordan bekjempe faenskapen.
    Om narrativet om at dette hadde blitt sluppet løs med vilje fra en lab i Kina hadde fått fotfeste hadde det nok bråbremset forsøkene på begrensing sånn at enda flere døde (ja dette var en dødelig sykdom).

Ser også for meg stater som ville prøvd seg på regress krav osv mot kina, ingen ting som hjelper på situasjonen der og da, men som gir politisk mynt senere.

Sånn jeg ser det var narrativet om at dette var en sykdom som kom fra naturen det beste for verdens helse! Om det stemmer har faktisk mindre å si!

Husker legen som satte Johnson sprøyta på meg (var tidlig vaksinert, men ett slit å få til), han var lettere frustrert over myndighetene som forbød astra vaksinen! Ja den var potensielt skadelig for kvinner i fruktbar alder (på samme måte som p piller). Men hvorfor kunne den ikke gis til alle andre, for på det viset å frigjøre de andre vaksinene til de som ikke tålte Astra?

Å i helvete så glad jeg er for at jeg ikke satt i en maktposisjon i mars 2020, tallene på innleggelser er eksponensielle, dødstallene estimeres eksponensielle. Hadde jeg med bakgrunn i tallmaterialet tatt andre valg en de som ble tatt den gang?
    Tenk gjennom dette selv, hva hadde du gjort i en ansvarsposisjon i 2020 med det tallmaterialet som var tilgjengelig?

Alt som skjedde senere når tallene ble sikrere er en helt annen diskusjon!

Til de som ønsker å se konspirasjoner overalt: lykke til med livet!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.463
    Som bayesianer oppdaterer jeg gjerne sannsynlighetene etter hvert som jeg får ny informasjon. Etter å ha lest 2022-artiklene i Nature og Science jeg linket til over og Tjomlids blogg som Elmer nettopp linket til er jeg nokså overbevist om at dette var naturlig i dyr på markedet, ikke en laboratorielekkasje, gir det 90/10 eller enda mer. Man valgte rett hypotese i «konspirasjonen» det jamres over, og senere informasjon ser ut til å ha styrket dette.

Også lesverdig:
    Vis vedlegget 1048666
    I følge NRK-dokumentaren, er det ikke fullt så enkelt som det fremstilles her. Det kan føres gode, plausible argumentasjonsrekker for begge ståsteder, og spesialister på virus er delt i oppfattelsen av opprinnelsen. At viruset kom fra dyreriket er det enighet om, men det aktuelle laboratoriet i Wuhan bedrev nettopp forskning på denne virustypen, og hadde visse mangler i sine sikkerhetsrutiner. Sjansene for at det oppsto sikkerhetssvikt i laboratoriet er ganske høye, og flere indikatorer peker på at en labansatt var den første smittede.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I følge NRK-dokumentaren, er det ikke fullt så enkelt som det fremstilles her. Det kan føres gode, plausible argumentasjonsrekker for begge ståsteder, og spesialister på virus er delt i oppfattelsen av opprinnelsen. At viruset kom fra dyreriket er det enighet om, men det aktuelle laboratoriet i Wuhan bedrev nettopp forskning på denne virustypen, og hadde visse mangler i sine sikkerhetsrutiner. Sjansene for at det oppsto sikkerhetssvikt i laboratoriet er ganske høye, og flere indikatorer peker på at en labansatt var den første smittede.
    Det er ingen dokumentasjon på at en labansatt var den første smittede, bare en påstand. Det var heller ingen spredning rundt lab’en. Derimot er det tydelig at smitten hoppet over til mennesker minst to ganger og at det var en riktig hot spot rundt dette markedet, ca en halvtimes kjøring fra lab’en. Forholdene på markedet med bur av diverse dyr stablet oppå hverandre hadde ingen som helst sikkerhet. Det lå tvert imot veldig godt til rette for både kryssmitte mellom dyrearter og til mennesker. Smittesporingen tyder på at smitten spredte seg fra et bestemt hjørne av markedet, nettopp der hvor levende ville dyr ble solgt.

Det er selvsagt mulig at det hele startet med en lab-lekkasje, men for meg virker det nokså usannsynlig. Jeg minner også om at kinesiske myndigheter umiddelbart sanerte både markedet og hele forsyningskjeden dit da smitten først var et faktum. Den responsen tyder på at de anså ville dyr til markedet som smittekilden. Occam’s razor tilsier at den enkleste forklaringen gjerne er den riktigste, og her er det mer enn nok til å forklare utbruddet. Se også Tjomlids dissekering av VG-oppslaget. Han var ikke imponert.

Konsensus peker klart i retning av naturlig opprinnelse. Artikkel fra 2024:

1724047048475.png
    1724047141267.png

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja klart mye mere sannsynlig at et virus muterer fra en flaggermus og infiserer hele verden enn at det er brudd på rutinene i en lab rett ved siden av der de designer /forsker på virus...
    Den enkle forklaringen og alt det der

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja klart mye mere sannsynlig at et virus muterer fra en flaggermus og infiserer hele verden enn at det er brudd på rutinene i en lab rett ved siden av der de designer /forsker på virus...
    Den enkle forklaringen og alt det der
    Ja, det er hva virus gjør. De årlige bølgene av lett muterte influensa- og forkjølelsesvirus oppstår gjerne i den samme asiatiske suppa av ender, griser og mennesker i våte rismarker. Et par hopp mellom arter, rekombinere litt RNA mellom virusstammer som har infisert samme vert, og der har du en variant som er akkurat ulik nok til å smyge seg rundt immuniteten fra forrige bølge. Det skjer hvert år i større eller mindre omfang.

Corona er i prinsippet et uvanlig iltert forkjølelsesvirus, så jeg ser ikke noe merkelig i at dette viruset også brukte muligheten til å gjøre det samme når forholdene var lagt til rette for det. SARS gjorde det samme. Som sagt, det er hva virus gjør. Behøver ingen lab for å gjøre det.

Although flu is widely viewed as a human disease, its agent is by nature a virus of birds. Circumstances may force this avian virus to infect other animals, but it is most at home in wild ducks. Contact with wild birds or their excrement causes epidemics of flu virus infections in seals, whales, horses, chickens, turkeys, and pigs.
    The ability of influenza viruses to undergo antigenic changes is the cause of ongoing significant public health concern. New subtypes emerge when human virus captures genes from animal influenza viruses via reassortment; an event that can occur when both virus types simultaneously infect a host (antigenic shift). Although human strains of influenza A virus replicate poorly in waterfowl, and avian strains generally replicate poorly in human, both replicate well in pigs, making them the ideal “mixing vessel” for emergence of new strains of virus.
    Farmed masked palm civets (Paguma larvata) and two other mammals in live animal markets in China were sources of SARS-CoV human infection. Three species of horseshoe bats (Rhinolophus spp.) are probable wildlife reservoirs in China.
    Zoonoses are diseases transmissible from animals, other than humans, to people. Both new and old viral zoonoses are important in emerging and reemerging virus diseases. Some zoonotic viruses occur worldwide, in a variety of ecological settings. Others are found only in limited ecologic and geographic foci. Important worldwide zoonotic viruses include rabies, hantaviruses, arenaviruses, yellow fever virus, chikungunya virus, Sindbis virus, Crimean-Congo hemorrhagic fever virus, and the sandfly fever viruses. In the Americas, common zoonotic viruses include the encephalitis viruses, Colorado tick fever virus, vesicular stomatitis, Zika virus and others. Zoonotic viruses in Europe include Tahyna virus, the tick-borne encephalitis viruses, and cowpox virus. There are several zoonotic viruses in Africa and the Middle East, including Rift Valley fever virus, Marburg and Ebola filoviruses, monkeypox virus, Semliki Forest virus, Orungo virus, and Alkhurma virus. Zoonotic viruses occurring in Asia include the influenza viruses, SARS coronavirus, Kyasanur Forest virus, Japanese encephalitis virus, Chandipura virus, and Nipah virus. Zoonotic viruses occurring in Australia include Murray Valley encephalitis virus, Kunjin virus, Ross River virus, and Barmah virus. The human and animal health importance of these viruses and their control are discussed. Because rapid ecological change is occurring worldwide, additional zoonotic viruses will emerge.
    Det ble skrevet i 2018. Ikke «may emerge», men «will emerge».

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så det er Kinas skyld alt sammen, herlig
    Nok en spiker i kista for det drittlandet der

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Virus bryr seg relativt lite om hvilket flagg som henger på nærmeste stang, men gjør bare det de alltid har gjort lenge før konseptet «land» ble oppfunnet.

Men, ja, det mest utilgivelige i hele covid-historien var hvordan det lokale kommunistpartiet dysset ned utbruddet og tvang leger til å holde kjeft for ikke å forstyrre deres egen gallamiddag i januar 2020. Deretter var trollet ute av esken.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Men influensaen er jo forklart med ww1 og ble kalt spanskesyken. Første året kom den derifra men etter dette fra diverse lugubre marked i Kina?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men influensaen er jo forklart med ww1 og ble kalt spanskesyken. Første året kom den derifra men etter dette fra diverse lugubre marked i Kina?
    Nei, spanskesyken var bare et utbrudd av en bestemt variant av influensa A, H1N1. Vi vet ikke eksakt hvor den oppsto, men den ble først påvist i Kansas og kom formodentlig til Europa med amerikanske soldater i 1918. Den hadde ikke noe med Spania å gjøre, annet enn at mediene slo stort opp at den herjet i Madrid og at spanskekongen hadde blitt syk av den. H1N1 var tilbake i 1957, 1977 og 2009, blant annet.

Andre varianter har oppstått og sirkulert både før og etter. Eldste kjente beskrivelse av influensa er fra Hippokrates i 412 BC, men den har sannsynligvis infisert mennesker siden man først temmet gris, ender og gjess for noen tusen år siden. I moderne termer er variantene H1N2 og H3N2 svineinfluensa, mens H5N1 og H7N9 er fugleinfluensa. Du kan bli syk av alle. Det finnes et utall andre. Hvilke nye og gamle kombinasjoner som sirkulerer til vinteren vet vi ikke ennå.

Selv er jeg gammel nok til å huske at jeg ble nokså syk av denne, en H3N2-variant mutert i svin med deler fra en fugleinfluensa og fra en tidligere H2N2-epidemi i mennesker:
    The H3N2 pandemic flu strain contained genes from a low-pathogenicity avian influenza virus.[8] Specifically, it had acquired a new hemagglutinin gene and a new PB1 gene, while it preserved the neuraminidase and five other genes from the preexisting human H2N2 strain. The new hemagglutinin helped H3N2 evade preexisting immunity in humans. It is possible that the new PB1 facilitated viral replication and human-to-human transmission.[105]

The new subtype arose in pigs coinfected with avian and human viruses and was soon transferred to humans. Swine were considered the original "intermediate host" for influenza because they supported reassortment of divergent subtypes. However, other hosts appear capable of similar coinfection (such as many poultry species), and direct transmission of avian viruses to humans is possible. H1N1, associated with the 1918 flu pandemic, may have been transmitted directly from birds to humans.[106]
    Noe lab-uhell var slett ikke nødvendig. Virus gjør hva de alltid har gjort. Akkurat det er ikke veldig overraskende.

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.549
    Nyeste angående muteringner er kanskje at myg nu kan sprede virus fra Flåter. Den er ofte med dødelig udgang.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.370
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hvor mange ganger jag har hatt f..nskapet til nå, men her på fredag benyttet jeg meg av kommunens tilbud om sesongvaksine, influensa+covid, lastet rett og slett ned de seneste oppdateringene til virusbeskyttelsen. Man kan knapt unngå å bli smittet igjen og igjen, men jeg vil helst ikke bli sykere enn strengt nødvendig neste gang heller.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn