En mangeårig drøm er i ferd med å gå i oppfyllelse. Jeg har i dag fått testet første versjon av en ny software som har gitt meg en innsikt som tidligere bare har eksistert i fantasien min. Dette gjør at jeg kan gjøre såkalte "clamped simulations" der man skiller fullstendig mellom det mekaniske systemet og det elektromagnetiske systemet. Det gjør at man ned i minste detalj kan analysere hva som skjer under gitte forutsetninger.
Vi kan for eksempel se for oss at med to samtidige toner har vi kombinasjonen av en gitt strøm, en gitt frekvens og en gitt posisjon for spolen. Dette er ting vi kan måle dersom vi går gjennom alle mulige kombinasjoner av et stort antall samtidige toner. Men med denne typen simulering kan vi kartlegge alle disse parametrene uavhengig av hverandre, og i postprosess kan vi regne ut forvrengningen i alle tenkelige situasjoner. For å gjøre dette visuelt nyttig har jeg imidlertid kommet frem til at å betrakte forvrengningen er mindre avslørende enn å vise avvikene i frekvens, strøm og slaglengdeplanene.
Dette er fortsatt litt work in progress, men så langt ser det ut til at det resulterer i ca 10 nye kurver i enten 2 eller 3 dimensjoner. Jeg vil komme tilbake til hva dette er i nærmere detalj senere, men jeg kan forklare et par av dem nå som en slags forsmak slik at dere bedre kan forstå hva dette er:
Polar current stability:
Dersom man clamper spolen i en gitt posisjon og simulerer kraftfaktoren ved en gitt strøm vil kraftfaktoren bli ulik for hhv positiv og negativ strøm. Forskjellen på disse to verdiene representerer en type magnetisk hysterese som bidrar til IMD. Dette er en av effektene jeg har analysert manuelt i mange år, men både automatiseringen og måten å fremstille data på er ny. Ved å filtrere bort selve kraftfaktoren og bare fremstille forskjellen på positiv og negativ kraftfaktor som funksjon av strøm og slaglengde har vi den mest nøyaktige fremstillingen av DC-faktor noen gang sett i bransjen.
Frequency amplitude impedance:
Spesielt for drivere med passivt delefilter er det viktig at impedansen endrer seg minst mulig når driveren begynner å få litt slaglengde. Denne fremstillingen viser hvor mye impedansen endrer seg med frekvens, som funksjon av slaglengde. Vi kan i prinsippet plotte kurvene for hver slaglengde separat og bruke dem i filtersimulering for å se hvor mye karakteristikken til filteret endrer seg, men det beste er selvsagt om disse kurvene ligger så tett at moduleringen av filteret er neglisjerbar.
Fremtiden:
Målet med dette er kort sagt å korte ned utviklingsløpet for drivere med ekstreme egenskaper, samt å kunne lage rapporter på nye drivere og drivere med standard motoroppbygning slik at det blir mulig å se hvor store forskjellene på drivere som tilsynelatende er like faktisk er.
Dette systemet kan for eksempel besvare spørsmålet om hva alnico gjør annerledes enn ferritt i langt større detalj enn eksisterende løsninger kan.
Vi kan for eksempel se for oss at med to samtidige toner har vi kombinasjonen av en gitt strøm, en gitt frekvens og en gitt posisjon for spolen. Dette er ting vi kan måle dersom vi går gjennom alle mulige kombinasjoner av et stort antall samtidige toner. Men med denne typen simulering kan vi kartlegge alle disse parametrene uavhengig av hverandre, og i postprosess kan vi regne ut forvrengningen i alle tenkelige situasjoner. For å gjøre dette visuelt nyttig har jeg imidlertid kommet frem til at å betrakte forvrengningen er mindre avslørende enn å vise avvikene i frekvens, strøm og slaglengdeplanene.
Dette er fortsatt litt work in progress, men så langt ser det ut til at det resulterer i ca 10 nye kurver i enten 2 eller 3 dimensjoner. Jeg vil komme tilbake til hva dette er i nærmere detalj senere, men jeg kan forklare et par av dem nå som en slags forsmak slik at dere bedre kan forstå hva dette er:
Polar current stability:
Dersom man clamper spolen i en gitt posisjon og simulerer kraftfaktoren ved en gitt strøm vil kraftfaktoren bli ulik for hhv positiv og negativ strøm. Forskjellen på disse to verdiene representerer en type magnetisk hysterese som bidrar til IMD. Dette er en av effektene jeg har analysert manuelt i mange år, men både automatiseringen og måten å fremstille data på er ny. Ved å filtrere bort selve kraftfaktoren og bare fremstille forskjellen på positiv og negativ kraftfaktor som funksjon av strøm og slaglengde har vi den mest nøyaktige fremstillingen av DC-faktor noen gang sett i bransjen.
Frequency amplitude impedance:
Spesielt for drivere med passivt delefilter er det viktig at impedansen endrer seg minst mulig når driveren begynner å få litt slaglengde. Denne fremstillingen viser hvor mye impedansen endrer seg med frekvens, som funksjon av slaglengde. Vi kan i prinsippet plotte kurvene for hver slaglengde separat og bruke dem i filtersimulering for å se hvor mye karakteristikken til filteret endrer seg, men det beste er selvsagt om disse kurvene ligger så tett at moduleringen av filteret er neglisjerbar.
Fremtiden:
Målet med dette er kort sagt å korte ned utviklingsløpet for drivere med ekstreme egenskaper, samt å kunne lage rapporter på nye drivere og drivere med standard motoroppbygning slik at det blir mulig å se hvor store forskjellene på drivere som tilsynelatende er like faktisk er.
Dette systemet kan for eksempel besvare spørsmålet om hva alnico gjør annerledes enn ferritt i langt større detalj enn eksisterende løsninger kan.