Jeg synest det er fascinerende at man tror at man kan, via språkelige nyuoppfinnelser, viske ut noen hundre tusen års evolusjon fordi det paser seg slik akkurat nå. Hva noen vil identifisere seg som eller føle seg som bryr jeg meg forsåvidt ikke noe om - det får være fritt frem, men det er ingen grunn til at resten av samfunnet skal late som de er dette "noe". For det er de ikke og det kan de ikke bli. Uansett hvor idherdig man går språklig til verks. Basale biologiske realiteter opphører ikke å eksistere fordi man lager seg en ny definisjon av et veletablert begrep.
Kjønn handler vel mest om forplantning, gjør det ikke?
At noen (menn) har funnet ut at det er kan benyttes for sementering av maktstrukturer, er vel ikke kjønnets grunnleggende egenskap. Håper jeg.
Det er kjønnsrollene som er kultur. Ikke kjønnet i seg selv.
Kjønnsroller og kjønn er umulig å skille fra hverandre, fordi vi forstår det ene ut fra det andre. Det er fristende å forstå den "biologiske realiteten" som noe kvalitativt annerledes enn den "sosiale realiteten", men faktum er at biologi også er kultur. Hva mener jeg med det? Helt enkelt at biologisk vitenskap er en form for strukturert kunnskap, fremskaffet i en tid og på basis av en tradisjon, og formulert i språk. Selv om biologiske realiteter som penis og vagina fremstår for oss som basale, må vi fortsatt forstå dem som symbolske fenomener. Noe som har kommet helt klart frem i denne diskusjonen er at kropp på ingen måte bare er en biologisk realitet, men er noe som er nært knyttet til moral og konsekvenstenking: hva skjer om det kommer en person med skjegg og penis inn i damegarderoben? "Biologisk realitet" vil være at ingenting skjer med mindre noen tar initiativ til det (og initiativet kan sikkert forklares biologisk på et eller annet vis), men at det er et slags potensiale for reproduksjon der. Det er ingenting i veien for å beskrive kjønnsinkongruens i basale biologiske termer, fordi (selv)følelsene sitter i kroppen og kroppen er biologisk. Det som derimot
er problematisk ut fra biologien er å
avvise at kjønnsinkongruens er basal biologi.
Genetikk er en språklig nyvinning, plastisitet er en språklig nyvinning, og så videre, men ingen av disse oppleves like problematiske som kjønnsuttrykk. En fristende forklaring er at binær kjønnstankegang er politisk og derfor moralsk viktig fordi det er i skjæringspunktet religion/religiøs tradisjon og populasjonskontroll.