69Variant
Hi-Fi entusiast
Denne hadde passet fint til platespilleren minTenkte å ta den til Teletor Vis vedlegget 744796
Denne hadde passet fint til platespilleren minTenkte å ta den til Teletor Vis vedlegget 744796
Elsker vintage stereoDenne hadde passet fint til platespilleren min Vis vedlegget 745505
De er tøffe de der.Lillebror og storebror, Sony FH-5 og FH-15R. Begge er 35 år gamle:
Vis vedlegget 747231
Storebror har ikke batterier, men har Dolby C, digital tuner, spectrum analyser, fjernkontroll og avtagbart bærehåndtak.
Vektforskjellen er ikke stor, 13,4 kg (uten batterier), og 14,2 kg. Omtrent som en moderne 55" flatskjerm-TV...
Venter på nye drivremmer før jeg tester storebror med kassetter, og autorevers fungerer ikke på lillebror.
Har også matchende CD-spiller.
Skumopphenget på bassene på FH-15R tåler ikke å spille høyt (2x40W) , da revner de. FH-5 har lerretsoppheng som tåler alderen og 2x25W bedre.
Har skaffet nye firkantede APM-skumkanter fra Russland.
Noen som har anbefalinger på lett tilgjengelig lim for skumkanter, eller må man bestille spesiallim fra utlandet?
joda finnes noen og jeg har hatt et par men har ingen nå. sist jeg hadde var jvc med minidisk.De er tøffe de der.
Edit, jeg leter etter en med MD spiller... de er ikke akkurat vanlige i Norge.
Jeg har vært borti 6 Nakamichier med Sankyo-mekanisme nå, og samtlige av de har trengt nytt "dekk" til mellomhjulet. Det er vel nesten å betrakte som en slitedel på linje med register-reim på en bilmotor Det jeg har erfart er at det originale kan fungere i en begrenset tidsperiode etter at en spiller blir tatt i bruk igjen etter mange års lagring, akkurat lenge nok til at de som skal selge spilleren og bare tester den før salg tror at alt er ok. Men gi det noen dager med aktivt bruk, og så begynner symptomene å melde seg:Litt Nakamichi. Standard feil for framdrift av Sankyo mekanismen. Spes er bytte av de avbildede delene viktig for avspilling. Men når gummihjulet/idler wheel (min betegnelse har blitt mellomhjul) blir også spoling et problem.
Jeg bestemte meg for å la Teletor ta jobben, men han var ikke i gang igjen før september, så skal få levert den snart. Men epostadressen hans har ikke fungert i det siste.Apropos backtension... kom du i mål med bytte av backtension-belte på din BX-300 @slemmo ?
Ja, skal man få det bra igjen så må nok reel hub og back tension pulley tas av og rengjøres for all guffe:velger å få noen andre til å fixe det da jeg ikke har tid/tålmodighet til sånt selv.
Slemmo har allerede prøvd mye av dette, men fikk ikke bort all guffe på den måten fordi det ligger inne i krinker og kroker. Derfor demonteringsforslaget. En total nedstripping tror jeg ikke er nødvendig. Fra hva jeg kan se av skisser og andre bilder av mekanismen så bør reel hub og pulley være mulig å trekke av når man får av klipset som sitter i forkant på akslene.Jeg synes forslagene over er noe overkill. Men Slemmo får nå avgjøre selv. Rens av reel hub og pulley, som beskrevet fører fort til total nedstripping av transport. Men fronten må av, samme med beauty plate. Plukk opp det, som ligger løst, evt støvsug forsiktig. Så q-tips, eller noe man kommer til med på "tyggegummien" Først med, om det virker, blårens, men Tor vet.
Hvis man skal rense eksisterende kontroll-motor og minimere risikoen for at feilen gjenoppstår på et senere tidspunkt, så er en god rutine å demontere motoren, pusse kommutatoren ren, og det samme med børstene slik at overflaten på børstene består av ferskt rent materiale. Og lageret bak og foran i motoren smøres med en dråpe olje. Av de 5 Nakamichi-Sankyo-spillerne som er i aktiv drift hos meg nå, så har 3 av de (til nå) hatt behov for denne servicen på kontrollmotoren fordi den enten sluttet helt å virke, eller virket bare av og til. Det er en ganske høy prosentandel. Leser man på tapeheads-forumet så tegner det samme bildet seg. Kontrollmotoren er en av Sankyo-mekanismens akilleshæl nå når spillerne har blitt så gamle.Ad kontroll motor har jeg byttet nøyaktig en på Sankyo mekanismer på spillere jeg eier, eller har solgt. Problem er heller møkk på bryterne, som aktiveres av kontroll motoren. Evt., kan motoren kjøres med 9 volt batteri om en ikke har strøm forsyning, som gir rett verdi. Kjør ei stund begge veier, så blir avleiringer borte og på en nær har dette fungert på alle av mine, som har hatt kontroll motor problem. (jeg har hele serien av Nakamichi med Sankyo transport, samt en del andre spillere, som bruker den samme transport/kontroll motor.)
Tor har helt sikkert greie på hva, som behøves. Spør heller hva han anbefaler gjort.
Du kan jo f.eks. spørre reparatørene Perry eller Tapetech på tapeheads hvorfor de bytter kontrollmotor på disse istedet for å ta service på den gamle når de får inn et eksemplar med motor til reparasjon som ikke lenger fungerer. For det gjør de konsekvent såvidt jeg har skjønt det. De har ikke tro på langtidsholdbarheten på den originale selv etter en service. Some tapetech skriver:Vel, 27 Nakamichi med Sanko i hus + noen andre også med Sankyo. Startes opp en time, eller to jevnlig. Og kun vært behov en gang for motorbytte. Men ganske mange har trengt reingjøring av kontakter og noen kjøring av kontroll motor, som jeg har beskrevet (etter beskrivelse fra bl.a. tapeheads) Bytter dere motor på veteran bilen bare fordi den er 30/40/50 år, om alt virker?
None taken, jeg har drevet med it og teknisk nerding hele livet og skulle nok kunnet satt meg inn i det, men i og med at den slags pirkehåndarbeid er noe av det absolutt kjedeligste jeg kan forestille meg så er det like greit at noen andre tar jobbenDu kan jo f.eks. spørre reparatørene Perry eller Tapetech på tapeheads hvorfor de bytter kontrollmotor på disse istedet for å ta service på den gamle når de får inn et eksemplar med motor til reparasjon som ikke lenger fungerer. For det gjør de konsekvent såvidt jeg har skjønt det. De har ikke tro på langtidsholdbarheten på den originale selv etter en service. Some tapetech skriver:
Rebuilding the motor usually works, but the bigger question is how long will it remain working? With a new motor, you know it will last 20 years.
Men andre igjen vil ta service på den originale. F.eks. så fikk kontroll-motoren på min CR-7 service på verksted i USA i fjor. Så her er det to skoler. Men alle er enige om at kontroll-motoren på disse Sankyo-transportene er et svakt punkt nå når de er så gamle. Det er bakgrunnen for at jeg luftet muligheten for å få sett på dette for Slemmo, og at jeg nevnte både muligheten for service og erstatte med ny motor. Sånne som du og jeg kan la kontrollmotoren skure og gå til den evt. feiler, for vi vet at vi enkelt får fikset den igjen med en gang. Men Slemmo er ikke helt der ennå kompetansemessig (no offense Slemmo ),
Ja Sankyo-transporten er bra og robust, og også enkel å jobbe på med liten grad av sprø og harde plastdeler. Topp 3 punkter for Sankyo-transporten å være obs på etter min mening er:Ja, utvilsomt greiere når en gjør jobben selv. Har uansett sikret meg en del kontroll motorer om det skulle være et behov. For øvrig oppfatter vi nok TH poster noe forskjellig, men ingen tvil om at en ny motor av GOD kvalitet sikrer lengst problemfri kontroll motor funksjon. BT beltet er nok det, som trengs oftest bytte, så mellom hjul gummi. Derpå rens av kontaktene, som styres av kontroll motor. Andre problem kan komme i litt mer tilfeldig rekkefølge og er sjeldne, Sankyo transporten er bra!
På en måte så skulle jeg gjerne hjulpet deg å fikse den. For det klør litt i fingrene når jeg vet at det er en BX300 der ute med noen bagatellmessige feil som kan bli så bra. Men det er noe med det at det er greit å dumme seg ut når det er ens egne ting det går utover, men veldig kjipt dersom man skulle komme til å skade noe andre eierNone taken, jeg har drevet med it og teknisk nerding hele livet og skulle nok kunnet satt meg inn i det, men i og med at den slags pirkehåndarbeid er noe av det absolutt kjedeligste jeg kan forestille meg så er det like greit at noen andre tar jobben