L
larsmartin
Gjest
Testet frem til hva som matcher så kjøpt.Hva hadde du gjort før du eventuelt hadde fått forsterker og lydkilde i hus, sittet å hørt på kablene og racket?
Testet frem til hva som matcher så kjøpt.Hva hadde du gjort før du eventuelt hadde fått forsterker og lydkilde i hus, sittet å hørt på kablene og racket?
Nei, da veltet jeg fremoverVar det den gangen i Horten
Så du har gått i fella? Hvorfor kjøpte du ikke klasse d og dempet rommet?Jeg kjøpte en klasse A, rørsak som helt sikkert måler dårligere enn den rimeligste Naden eller Rotelen du får kjøpt. Att den mest sannsynlig måler middelmådig visste jeg før jeg kjøpte den. Jeg elsker lyden i den, men jeg skjønner såpass at det passer seg ikke å messe rundt i alle forsterker-tråder at min vei er den eneste vei.
Digital???Joda, sikkert greit. Faller nok igjennom mot en moderne digital sak på de fleste målbare parametre, men mister ikke nattesøvnen av den grunn.
Jeg kjøpte en klasse AB, som målte veldig bra i test. Er vel den forsterkeren jeg har hatt kortest tid noensinne, endte opp med klasse D istedet. Problemet med målingen i testen var at de ikke testet med lav nok Ohm, AB var forvrengning utav helvette når man startet å spille musikk på den. Den jeg endte opp med takler tydeligvis mer svingninger i lavere Ohm. Har det blitt testet med mer tortur-tester så ville man også fått bedre målinger, som kanskje sier mer om hva man kan forvente av elektronikken.. Målingene er faktisk reelle og sier mye, men problemet er at som oftest blir ikke mange nok faktorer målt. At ting ikke er målbare på slike simple frekvenser som audio er bare ren og skjær BS.Hadde du kjøpt en forsterker som låt knall bra og i etterkant lest den målte dårlig hadde du byttet den ut?
Den er ikke akseptert på hifi forum så jeg kan ikke like den, jeg hører feil.
Her avslører du nok en gang din inkompetanse, larsmartin.Hadde du kjøpt en forsterker som låt knall bra og i etterkant lest den målte dårlig hadde du byttet den ut?
I forfjamselsen ble digital og klasse D mikset sammen.Digital???
Klasse D kan jo digitaliseres, og er gjort av enkelte produsenter. Men de behøver ikke å være digital nødvendigvis, det er bare en klasse hvordan forsterkeren forsterker. Klasse AB til opplysning bruker op-amper, op-amper er også kjent for å kunne digitalisere ting i elektronikken. Men har ikke sett noen nevne digitale klasse AB forsterkere? Det som kommer ut av forsterkeren er uansett analoge sinus-bølger uansett hvilken klasse eller hvordan de er byggd opp, om man da ikke kjører full guff til klipping for da er det ganske så digitalt uansett hvilken klasse det er.I forfjamselsen ble digital og klasse D mikset sammen.
Skal jeg ha målinger av kvalitetene til forsterkere skal jeg se musikken i frekvenskurve store nok til at jeg kan se evnt forvrengning av selve signalet ut av forsterker. Men enn så lenge lytter jeg meg frem..Her avslører du nok en gang din inkompetanse, larsmartin.
En forsterker som låter knallbra? I forhold til hva? På hvilke høyttalere?
Jeg går IKKE inn i en hifi butikk og kjøper en forsterker som noen har sagt, eller skrevet i en anmeldelse; låter knallbra.
Jeg kjøper en forsterker med specs som er tilpasset mitt bruk.
Kjøper man en forsterker som passer specs messig til sitt bruksområde er det i de aller fleste tilfeller godt nok, også i de aller fleste tilfeller vanskelig å høre forskjell uavhengig av pris.
Det hjelper fint lite med en 2x25 watt klasse A på kostbare MBL med følsomhet langt nede på 80 dB tallet.
Og det hjelper heller ikke mye med Agostino...eller hva det heter disse dykkerklokke ampene til flere hundre tusen med mange hundre watt, på eks. AG Trio med over 100 dB følsomhet.
Derfor mente jeg å skrive klasse D og unngå arrestasjonKlasse D kan jo digitaliseres, og er gjort av enkelte produsenter. Men de behøver ikke å være digital nødvendigvis, det er bare en klasse hvordan forsterkeren forsterker. Klasse AB til opplysning bruker op-amper, op-amper er også kjent for å kunne digitalisere ting i elektronikken. Men har ikke sett noen nevne digitale klasse AB forsterkere? Det som kommer ut av forsterkeren er uansett analoge sinus-bølger uansett hvilken klasse eller hvordan de er byggd opp, om man da ikke kjører full guff til klipping for da er det ganske så digitalt uansett hvilken klasse det er.
Så du mener alle klasse AB forsterkere bruker op-amper ???Klasse D kan jo digitaliseres, og er gjort av enkelte produsenter. Men de behøver ikke å være digital nødvendigvis, det er bare en klasse hvordan forsterkeren forsterker. Klasse AB til opplysning bruker op-amper, op-amper er også kjent for å kunne digitalisere ting i elektronikken. Men har ikke sett noen nevne digitale klasse AB forsterkere? Det som kommer ut av forsterkeren er uansett analoge sinus-bølger uansett hvilken klasse eller hvordan de er byggd opp, om man da ikke kjører full guff til klipping for da er det ganske så digitalt uansett hvilken klasse det er.
Det er nettopp det enhver måling av frekvengangen gjør. På denne Accuphase garanterer jeg at du ikke hører noe støy eller forvregning under 100watt, og den er oppgitt til 45watt i klasse A. Man kan få noe lignende eller bedre ytelse for 30k om man velger rett ( hint Benchmark.., etc)Skal jeg ha målinger av kvalitetene til forsterkere skal jeg se musikken i frekvenskurve store nok til at jeg kan se evnt forvrengning av selve signalet ut av forsterker. Men enn så lenge lytter jeg meg frem..
Sikkert ikke alle(?), men regner ikke med at du tok poenget her helt?Så du mener alle klasse AB forsterkere bruker op-amper ???
Har opamper i rør-riaaen min jeg. Ville ikke vært foruten.99.93% her på Hifisentralen har den drøss opamper uten å vite det.
hva tror dere sitter på utgangen på DAC en for eksempel, . Vinylistene slipper heller ikke unna, ta en titt under lokket i RIAAen.
Bare rørfolket er noenlunde trygge
Kan du beskrive din opfattelse af forskellene?Op-ampar er noko heilt anna no enn før i tida.
Hvis man har fulgt med litt i disse trådene så bør man ha fått det med seg. Jeg har selv lært det av dereJeg gjetter på at minst 35 % av hifisentralens medlemmer tror at klasse D er digitale forsterkere.
Hva i helvete, er jeg blitt lurt trill rundt? Nå igjen.Jeg gjetter på at minst 35 % av hifisentralens medlemmer tror at klasse D er digitale forsterkere.
.......
Men diskuteres, eller skal det egentlig det? Er det ikke slik at man bare skal ha seg en klapp på skuldra over hvor flink man er til å finne de beste magiske tweakene som ingeniørene er for dumme til å forstå? For det må jo være ingeniørene som har bevisbyrden her, og alt kan selvsagt tilbakevises med retoriske spørsmål?
Det jeg aldri har fått grep om er hvorfor. Er de ærlige overfor seg selv og tenker at denne investeringen var så dum at jeg må gjøre alt jeg kan for ikke å tape ansikt? Hvorfor disse påstandene om akutt døvhet ved blindtesting? Eller påstander om at "ikke alt kan måles", selvsagt alltid fra folk som ikke vet opp ned på ohms lov. Vi skal liksom ikke stille spørsmål ved noe som helst, uansett hvor dumt det måtte være.
Vi får rett og slett ikke lov til å diskutere disse tingene. Det skal være en slags trussel mot enkeltmenneskets eksistens å avsløre svindel. Hvorfor? Kan jeg få svar på det?
Og kanskje vi får litt fart på sentralen igjen samtidig, for nå har det vært dødt en stund
Super giftige drivere , rimelige kreftfremkallende så det holder ( forbudt å slikke )Jeg melder meg herved ut av strømrens debatten, og bruker resten av dagen på mine nyinnkjøpte beryllium drivere som skal brukes fra 800 til 10.000 Hz.
Kom på døra via UPS for tre timer siden.
Vis vedlegget 752852
Det er ett eller annet magisk med beryllium som er avhengighetsskapende.
De har liksom alt man trenger i den viktigste delen av frekvensområdet.
Hardtslående dynamikk og en silkemyk smoothness i en og samme pakke.
Slå den....strømrensere.
Koster LITT ekstra, men det får kontoen tåle.
Tok tak i akkurat den setningen for der er vi veldig enige... Selv om de fleste sikkert ikke er direkte uenige i det du sier er det litt fort gjort å ty til målemikrofonen framfor å lytte. Virkelig lytte og la det du liker best være bestemmende. Selv om ørene er aldri så subjektive, gamle eller hva det måtte være er det til slutt JEG som skal høre på sluttproduktet, med mine ører. Jeg har "målt meg bort" mange ganger, både med plassering og integrerering av subwoofere, høyttalere, akustiske tiltak og tilhørende romkorreksjon. Og synes fortsatt mine Tannoys låter fortreffelig selv om de gir litt rare målinger i rommet som jeg ikke får skrudd særlig mye på, og hvis jeg forsøker så låter det ikke bra. Da kan man sikkert kontre med at jeg har skrudd feil (eller har møkkahøyttalere uten ideell spredningskarakteristikk), men det er jeg nok ikke alene om siden det de fleste "skrur" etter (frekvensrespons stort sett, og innenfor et visst tidsvindu) er en ganske liten del av det totale lydbildet;-)Setter du opp cerwin Vega og demper rommet til det måler bra har du fortsatt ikke god lyd.
Hva måler man forresten racket med? Meterstokk? Multimeter? Stetoskop? Hvis det siste; digitalt eller analogt stetoskop?Hva hadde du gjort før du eventuelt hadde fått forsterker og lydkilde i hus, sittet å hørt på kablene og racket?
Joda, men da er man inne på preferanse. Hvis man liker lyden i CV så har man med måling og dsp forhåpentligvis fått den beste lyden man kan få ut av de CV høyttalerne. Man kan selvsagt like CV bedre uten tiltak pga preferanse, men man kan ikke avskrive viktigheten av akustiske tiltak og målinger fordi noen liker lyden best uten.Tok tak i akkurat den setningen for der er vi veldig enige... Selv om de fleste sikkert ikke er direkte uenige i det du sier er det litt fort gjort å ty til målemikrofonen framfor å lytte. Virkelig lytte og la det du liker best være bestemmende. Selv om ørene er aldri så subjektive, gamle eller hva det måtte være er det til slutt JEG som skal høre på sluttproduktet, med mine ører. Jeg har "målt meg bort" mange ganger, både med plassering og integrerering av subwoofere, høyttalere, akustiske tiltak og tilhørende romkorreksjon. Og synes fortsatt mine Tannoys låter fortreffelig selv om de gir litt rare målinger i rommet som jeg ikke får skrudd særlig mye på, og hvis jeg forsøker så låter det ikke bra. Da kan man sikkert kontre med at jeg har skrudd feil (eller har møkkahøyttalere uten ideell spredningskarakteristikk), men det er jeg nok ikke alene om siden det de fleste "skrur" etter (frekvensrespons stort sett, og innenfor et visst tidsvindu) er en ganske liten del av det totale lydbildet;-)
Op-ampar er noko heilt anna no enn før i tida.
Jammen du får jo vite når det er salg, ryddesalg, lagertømming, kampanjer og besøk av leverandører som skal dele personlig info med deg om hvor bra sakene deres egentlig er - muligheter for utkjøring av varer også - kan med andre ord bestille lydutstur over nett uten en gang å ha tatt i brosjyra eller snakket med hsn som har pugget brosjyra slik at du samtidig kunne lyttet til det du blir anbefalt å lytte til.Jeg blir fremmedgjort av se på "Bransjenyheter" på forsiden av HFS. Jeg er lidenskapelig opptatt av lyd, og det tilbys knapt en eneste ting jeg anser som interessant. Mest overpriset bling og mumbo jumbo. Altså produkter for folk uten peiling. Er det de bransjen lever av? I så fall er ikke virkelighetsbeskrivelsen til trådstarter så merkelig.
Jeg opplever Sigberg som et positivt innslag til bransjen. Frode Olsen/Acoustic Tuning er en kjempehyggelig kar, men "storkar"-stilen han markedsfører passer hverken smaken eller lommeboka mi. Aller mest var det et hjertesukk over at Mala har gitt opp integriteten mot et knefall for Lars Kristensens bull shit. Men det er nok bedre butikk enn å tilpasse seg meg.Jammen du får jo vite når det er salg, ryddesalg, lagertømming, kampanjer og besøk av leverandører som skal dele personlig info med deg om hvor bra sakene deres egentlig er - muligheter for utkjøring av varer også - kan med andre ord bestille lydutstur over nett uten en gang å ha tatt i brosjyra eller snakket med hsn som har pugget brosjyra slik at du samtidig kunne lyttet til det du blir anbefalt å lytte til.
På den annen side - mange steder hvor de ansatte og eierne er av et kaliber som aldri ville lurt deg rundt på noen som helst måte - slår herved et helhjerta slag for disse!
Unngå det negative/søk det positive!
…Så er ikke bransjen så hakkende gal - allikevel.
Lars Kristensen er Gud, men alle tror ikke på Gud, men sånn er det vel bare, er det ikke det da?Jeg opplever Sigberg som et positivt innslag til bransjen. Frode Olsen/Acoustic Tuning er en kjempehyggelig kar, men "storkar"-stilen han markedsfører passer hverken smaken eller lommeboka mi. Aller mest var det et hjertesukk over at Mala har gitt opp integriteten mot et knefall for Lars Kristensens bull shit. Men det er nok bedre butikk enn å tilpasse seg meg.
Skal bransjen forholdet seg til din kunnskap og stoppe der er det feil og.. hvor skal de stoppe?Noen det bør settes et kritisk søkelys på er Ansuz. Det nye yppersteprestene innen astronomisk overprisede tulleprodukter. Når man ser at den gamle NordostSkurken Christensen er i styre og stell er det en garanti for å bli lurt. Dette firmaet fortjener å gå nedenom om og hjem. Den siste nyvinningen er terminering plugger til å sette i ruteren til den nette sum av 18 000 kr, Herrejemeni for et svindelselskap, det gir jo et ganske negativ kjøpelyst for deres «ordinære» produkter. Heftig chassis og design er ikke nok når selve konseptet er å lure folk som har mer penger enn kunnskap .