Bergfinn
Hi-Fi freak
Eksempel på direktivitetskontroll:Det er også derfor noen av oss mener at direktivitetskontroll er en ganske viktig egenskap ved en høyttaler.
Eksempel på direktivitetskontroll:Det er også derfor noen av oss mener at direktivitetskontroll er en ganske viktig egenskap ved en høyttaler.
Skjønner, men hvordan ser en 20khz lyd ut i lufta når bølgen bare er 1,7cm høy, lyden høres i hele rommet.Lyd er ikke stråler eller bølger, det er trykk som forplanter seg som bølger i ulike medium. Ved høye frekvenser er altså diameteren på disse bølgene så små at man kan i praksis tenke/regne på de som stråler. Men de er altså trykk variasjoner som sprer seg som bølger
Det har alltid vært ett stort problem med direktivet i diskanten derav domes og horn osv. Hvis du søker på "visualize sound waves" eller lign på nettet får du se...Skjønner, men hvordan ser en 20khz lyd ut i lufta når bølgen bare er 1,7cm høy, lyden høres i hele rommet.
Fant denne, det var litt gøy å se da..Det har alltid vært ett stort problem med direktivet i diskanten derav domes og horn osv. Hvis du søker på "visualize sound waves" eller lign på nettet får du se...
Styrken er ikke lengre høyden på frekvensen, men trykket på bølgen?Litt om temaene her:
Lyd og decibelskala - Institutt for biovitenskap
Lyd er trykkforskjeller i luft, vann eller fast stoff registrert av et hørselorgan hos et dyr koblet til en hjerne som tolker lydsignalet. Trykkforskjellene gir bølger som beveger seg i medium luft, vann eller fast stoff. I vakuum finnes ikke lyd. Evolusjon av hørsel kunne gi et dyr informasjon...www.mn.uio.no
Bølgelengde er nettopp lengde, dvs 1,7 cm lang ved 20k Hz i luft. Bølgehøyde er amplitude / nivå / lydtrykk. Bølgelengde i kombinasjon med hastigheten gir en frekvens, lydhastigheten i luft er omtrent 343 meter pr sekund (avhengig av temperatur, luftfuktighet mm). Det er temmelig likt bølger i vannflaten men i tre dimensjoner, og med en strålingskarakteristikk som er formet av membranen og omkringliggende flater. Omkringliggende flater ift lyd kan sammenliknes med hvordan bølger i vann påvirkes av vannkanter (ting og tang som bryter vannflaten), mens membranen på høyttalerelementet kan sammenliknes med størrelse og utforming av objektet som lager bølgene i vannet. Men analogien bør kanskje ikke trekkes for langt. Bølgene starter i høyttalerelementene og «forsvinner» når de har passert ørene (dvs inntil de reflekteres tilbake fra veggene og ting i lytterommet).Skjønner, men hvordan ser en 20khz lyd ut i lufta når bølgen bare er 1,7cm høy, lyden høres i hele rommet.
Blir det som om vannoverflaten er ved høyttaleren og bølgen brer seg utover som i vannet?
Den var fin! Forstod nok til at jeg dropper å følge lyden fra høyttaleren. Setter meg i lytteposisjon igjen, det var lettere derfra.Ja også går du inn på denne siden
Litt nede der er det en boks med veldig mange prikker inni (altså luftmolekyler), og den venstre veggen av boksen som beveger seg at og frem
og simulerer en høytaler som skaper en stående lyd/resonnans (som da er trykk variasjoner ikke bølger). inni boksen.
Se på de rød prikkene i forhold til de andre prikkene (og bli tussete) så ser man at luftmolekylene bare skyves frem og tilbake,
de går ikke noen steder da hadde det vært vind. De får en dult, skubber i neste og faller tilbake på plass osv.
Når man ser det i en boks som en stående bølge som dette begynte ihvertfall jeg å skjønne litt etterhvert.
Og dette er bare en avgrenset plass 2 dimensjoner og en frekvens.
Det blir raskt værre, for å si de mildt.
Det var det jeg ville prøve å forstå. Har eksperimentert litt med rommet, spørsmålet er om det er mulig å dempe bass i hjørnet, lengre opp i frekvens på sideveggene og diffusorer på bak vegg.Jeg har bygd noen diffusorer, de skal jo gjerne være dype brønner for å virke lavt i frekvens, det har vært opplest og vedtatt i 40 år. Så var det en Nederlender som bygd Folded well diffusorer, som kunne være mye grunnere. Men kunne det virke da, tenkte mange, tenker man lydbølger som bølger eller stråler, blir det jo helt feil mentalt. All lyd er egentlig trykk, ikke bølger eller stråler, de oppfører seg eller tar en slik for men det er trykk. Nå selger de til og med ultratynne diffusorer som går langt ned ved å bruke Helmholtz prinsippet, en liten åpning med mye volum bak, det virker...
Du ka jo titte på en slik, og med smoothing blir det frekvens bølgerDen var fin! Forstod nok til at jeg dropper å følge lyden fra høyttaleren. Setter meg i lytteposisjon igjen, det var lettere derfra.
Det ser ikke ut som du trekker analogien for langt. Bølger i vannflaten er ikke begrenset til 1 dimensjon. Bassfolket burde lese innlegget ditt for å lettere se/forstå resultater av konsekvens for hvordan utforming og plassering av kasse betyr så mye mer enn å bare snekre sammen en boks med plass til flere bassere som fyrer i samme retning og bruk av unødvendig store elementer ift å anvendes i et "normalt" rom i et møblert hjem.Det er temmelig likt bølger i vannflaten men i tre dimensjoner, og med en strålingskarakteristikk som er formet av membranen og omkringliggende flater. Omkringliggende flater ift lyd kan sammenliknes med hvordan bølger i vann påvirkes av vannkanter (ting og tang som bryter vannflaten), mens membranen på høyttalerelementet kan sammenliknes med størrelse og utforming av objektet som lager bølgene i vannet. Men analogien bør kanskje ikke trekkes for langt. Bølgene starter i høyttalerelementene og «forsvinner» når de har passert ørene (dvs inntil de reflekteres tilbake fra veggene og ting i lytterommet).
Ja, det er resultatet av egne tiltak i et rom som er dedikert for stereo. Med enkle grep transformeres rommet til "gjesterom" ved behov......spørsmålet er om det er mulig å dempe bass i hjørnet, lengre opp i frekvens på sideveggene og diffusorer på bak vegg.
Tok noen nye idag, 2 sofaer sidevegg, 2 sofaer bakvegg og en stol i midten som liksom er naturlig lytteplass. Har bare målt sofaene ene siden, rommet er nokså symmetrisk Under 60 Hz faller egentlig de hjemmelagde hornsubbene mine ganske mye av ca -6dB fra 60 til 30Hz, men dette er ikke eq'et ved måling så egentlig har eg en 30Hz resonnans. Til vanlig fikser Audiolense det. Stort vindu i midt bakvegg gjør sitt, jevnest ute på sidene ved bassfellene. Under måling er også subbene tilført fullt signal ingen øvre delefrekvens, klarer ikke det i REW, så det er mye forhøyet signal over 100, så det er mye nivå mellom 100 og 250Hz, normalt er mindre nivå her, 120-180 ligger litt lavere enn resten hvis eg måler sub og topp hver for deg. Deles på 100 i Audiolense.Har du noen målinger? RT60, Decay ol?
Var jo greit dette, men det ikke så eksepsjonelt som du antydet den fredagen. Du gjør kanskje lurt i å jekke deg noen hakk ned når du karakteriserer oss usle hifientusiaster. Flere av oss som ikke overlater romresponsen til tilfeldighetene selv om vi koster på oss utstyr med litt mer møbleringsvennlig ytre.Eh sorry eg glemte tenkte ikke på før nå at dette vakkje i akustikk forumet, kanskje litt mye.....
Men hvorfor måler du på så lavt volum?Eh sorry eg glemte tenkte ikke på før nå at dette vakkje i akustikk forumet, kanskje litt mye.....
Jeg sa vel ikke det var eksepsjonelt, men på en fredag kveld kan man gjerne være litt lite raffinert i ordvalg. Men har brukt en helvetes mye tid og tanke på akustikk, men det er ett rottehull, man blir aldri helt klok eller fornøyd.Var jo greit dette, men det ikke så eksepsjonelt som du antydet den fredagen. Du gjør kanskje lurt i å jekke deg noen hakk ned når du karakteriserer oss usle hifientusiaster. Flere av oss som ikke overlater romresponsen til tilfeldighetene selv om vi koster på oss utstyr med litt mer møbleringsvennlig ytre.
Lavt volum?!?!? jeg har kjøpt dB måler og kalibrert, 80dB eller deromkring er vel mer enn nok?Men hvorfor måler du på så lavt volum?
Fair enough!Jeg sa vel ikke det var eksepsjonelt, men på en fredag kveld kan man gjerne være litt lite raffinert i ordvalg. Men har brukt en helvetes mye tid og tanke på akustikk, men det er ett rottehull, man blir aldri helt klok eller fornøyd.
Tja, 80dB og omkring der er vel ok lyttenivå i stuen det. Bruker nok det selv til vanlig også. Men det blir nok ofte 90-100dB når man har huset alene og skal kose seg. Man bør opp i det volumet for å kjenne musikken litt i kroppen også og ikke bare i øra.Lavt volum?!?!? jeg har kjøpt dB måler og kalibrert, 80dB eller deromkring er vel mer enn nok?
Overrasket når eg peiser på med gitar og rytme seksjons porno her fra f.eks Grateful Dead så er det knapt 92dB,
eg har egentlig ikke behov for å skru så mye høyere med mindre Allison skal spille.
Band fra Bergen/Askøy som ingen har plate innspillinger av.
Det er jo noen som har nesten like god kontroll som KnubieVar jo greit dette, men det ikke så eksepsjonelt som du antydet den fredagen. Du gjør kanskje lurt i å jekke deg noen hakk ned når du karakteriserer oss usle hifientusiaster. Flere av oss som ikke overlater romresponsen til tilfeldighetene selv om vi koster på oss utstyr med litt mer møbleringsvennlig ytre.
La oss vise frem en litt mer folkelig versjon. Er vel ikke så gæli denne heller @Knubie til jåle og luddittanlegg å være?Der jo noen som har nesten like god kontroll som Knubie
Det jeg tyder av WF er at kontrollen på rommet virker bra mtp. demping, men muligens litt "hard" lyd som kommer av økningen som er rød på toppen av kurven. Ellers litt ujevn frekvensgang her og der, ser også noen økninger der jeg ville ha tatt det litt ned for å slippe at lyden blir veldig hot/masete i mine ører. Godt mulig rommet er brukbart, men at det kan fikses noe på lyden som kommer fra høyttalerne. Under 100Hz så er det nok noen kanselleringer ute og går og mindre kontroll, kan komme fra rom, plassering eller output fra høyttalerne.Nu har jeg ikke så meget forstand på disse målinger ... Men det handler åbenbart om kontrol?
Kan man ud fra disse målinger konkluderer at Knubie har bedre kontrol over lyden/bedre gengivelse end andre?
Dette er strålendeLa oss vise frem en litt mer folkelig versjon. Er vel ikke så gæli denne heller @Knubie til jåle og luddittanlegg å være?
Vis vedlegget 758693
Frekvens, topp av kurven er ikke så forferdelig viktig og ha snorbein, det er jo selvfølgelig topp når du sitter en plass hvor du har den snorrett, men så snart du beveger deg rundt med mikrofonen blir det kanselleringer og refleksjoner som gir topper og bunner. Hjerne filtre glatter ut mye av disse.Det jeg tyder av WF er at kontrollen på rommet virker bra mtp. demping, men muligens litt "hard" lyd som kommer av økningen som er rød på toppen av kurven. Ellers litt ujevn frekvensgang her og der, ser også noen økninger der jeg ville ha tatt det litt ned for å slippe at lyden blir veldig hot/masete i mine ører. Godt mulig rommet er brukbart, men at det kan fikses noe på lyden som kommer fra høyttalerne. Under 100Hz så er det nok noen kanselleringer ute og går og mindre kontroll, kan komme fra rom, plassering eller output fra høyttalerne.
Det er primært bassen du bør jobbe med. Har en del å hente på integrering og kapasitet(spesielt midbass)Det var det jeg ville prøve å forstå. Har eksperimentert litt med rommet, spørsmålet er om det er mulig å dempe bass i hjørnet, lengre opp i frekvens på sideveggene og diffusorer på bak vegg.
Erfaring fra hjemmebanen?Damestemmer er da ofte nokså framtredende også in natura....