S
Syncrolux
Gjest
Var det ikke 318,7 Hz da? Hehe
I mitt nåværende oppsett deler jeg bassene ved circa 100 og 300 Hz.
I mitt nåværende oppsett deler jeg bassene ved circa 100 og 300 Hz.
Jeg tror man kan få fin lyd med eks. 15" i 150 liter refleks kasse fra BMS eller den nye Snickers-is bassen.Jeg synes en 15" og compression drivers er: 1. veldig ulike, 2. må nesten alltid presses opp eller ned for å møtes med altfor høy deling eller altfor store og dype horn. Selv med 15" som klarer å produsere fin midrange og compression drivers som klarer 300Hz. Det går, men det er ikke optimalt.
Hva er det jeg har påstått om Nelsons 15" SLOB nå da?
Jeg mener dette er et spørsmål som har veldig mange potensielle svar, og at det ikke finnes noen fasit. En overgang fra 15" til 5" som blir nevnt her i en hifi/studiomonitor 3-veis konstruksjon vil jeg ikke sett som noe problem, gitt at mellomtoneelementet tåler belastningen du utsetter den for. 3" derimot, ville jeg være mer skeptisk til. Da blir det såpass smått at jeg kan se for meg man vil møte veggen litt for tidlig effektmessig mot en 15", alternativt må du kanskje dele høyere enn ønskelig slik at det går negativt utover spredningskarakteristikk ect.Dette dreier seg ikke om subber! Men prinsippet av bassgjengivelse. Hvor høyt opp i frekvens bassdrivere skal få spille.
Jeg blir aldri klok på om en bassdrivere skal få spille opp til ca. 50 Hz (i dette tilfelle rene subber), eller helt opp til 380 Hz, som svært mange produsenter av studiohøyttalere har satt som en slags standard for avskjæring av bassen - sågar av drivere opp til 15 tommer og med overgang går rett til 3 - 5 tommere.
En selvbygger av høyttalere ville sagt overgangen fra en 15-tommer til en 5-tommer er for stor. Troels Gravesen ville nikket seg enig, så mye har jeg lest om hans meninger og prinsipper innenfor faget. Mens disse produsentene av studiomonitorer - som til de grader streber seg etter mest mulig naturtro gjengivelse - åpenbart ikke ser 380 Hz og overgangen fra store tunge bassdrivere til lette og små mellomtoner som noen problemstilling.
Jeg heller til det at et er litt naturstridig, det at store tunge bassdrivere med ofte store utslag også skal få blande seg opp i frekvenser der mellomtonen begynner - men påstår heller ikke at produsentene av studiomonitorer tar feil.
Godtfolk; hva mener dere:
- Handler det om et prinsipp med utgangspunkt i størrelsen på bølgene i frekvenskurven og hvor høyt opp i frekvens store tunge bassdrivere bør spille?
- Eller er dette som så mye annet som kan defineres ut i fra teknisk viten & målinger & sånt - allikevel ingen fasit men i kategorien "alt må prøves ut?"
Jeg snakker bare om å krysse mot horn, og en liten 8" kondriver er en enkel løsning for å vekk 12-15" bass element fra midrangen. Spiller ingen rolle om basselementet er velsignet av påven og har innstøpt graphene støv.Personlig ville jeg holdt meg under 200-300Hz i en treveis konstruksjon dersom jeg skulle brukt et basselement optimalisert for bassrespons. Det er også lettere å dele her nede da det ikke vil påvirke det kritiske mellomtoneområdet. Igjen så finnes det selvsagt store basselementer som er godt egnet til å jobbe lenger opp i frekvensområdet f.eks i en toveis konstruksjon, så det blir litt på generelt grunnlag, det avhenger av mange faktorer
Beklager jeg glemte å quote, dette var svar til trådstarter og omhandler ikke hornløsninger. Rettet nåJeg snakker bare om å krysse mot horn, og en liten 8" kondriver er en enkel løsning for å vekk 12-15" bass element fra midrangen. Spiller ingen rolle om basselementet er velsignet av påven og har innstøpt graphene støv.
Utover grafénstøv og pavelige velsignelser, hva ser du etter for å bestemme hvor høyt en driver kan deles?Jeg snakker bare om å krysse mot horn, og en liten 8" kondriver er en enkel løsning for å vekk 12-15" bass element fra midrangen. Spiller ingen rolle om basselementet er velsignet av påven og har innstøpt graphene støv.
Kan du ikke plassere ved siden av ?Mitt Tower of Power begynner å bli for høyt så til jeg får mer plass så må jeg leve med Nelsons gamle SLOB. Selv klassisk open baffle blir for høyt.
Nja, bor trangt. Har allt i stuen, men må bruke en del som PC-plass og så 206" lerret mellom. :SKan du ikke plassere ved siden av ?
Har du ikke plass til store høyttalere - har du feil prioriteringer !! Skjerpings - vi leker da ikke tutekoret for ingenting!!!!Nja, bor trangt. Har allt i stuen, men må bruke en del som PC-plass og så 206" lerret mellom. :S
Poenget med med 15" og horn er vel at 90 graders cd-horn har matchende horisontal spredning med 15-tommeren rundt 900-1000 Hz.Jeg snakker bare om å krysse mot horn, og en liten 8" kondriver er en enkel løsning for å vekk 12-15" bass element fra midrangen. Spiller ingen rolle om basselementet er velsignet av påven og har innstøpt graphene støv.
Det er alltid plass. Men da er det ikke plass til noe som helst annet.Har du ikke plass til store høyttalere - har du feil prioriteringer !! Skjerpings - vi leker da ikke tutekoret for ingenting!!!!
Hvor ille er bare et par GPA 515 per side i en SLOB som din?Hvor lang er en strikk??? Dette er et spørsmål med mange svar avhengig av hvor langt ned den skal spille, neste driver oppover, ambisjonsnivå etc. etc.
Hva skjedde egentlig med den flotte høyttaleren du designet med to Altec 18"/GPA 18" i SLOB, en Altec 604, og en JBL 2405 per side?Har ingen hensikt, hverken funksjons eller kapasitetsmessig. Det blir å amputere en konstruksjon som er sammensatt etter flere prinsipper som griper i hverandre.
Det var vel en haug med cellister med langt hår?Uten at jeg vet, det må vel nesten være Apocalyptica eller hva de heter?
Hvor deler du, evt. hvor ruller mellombassen av da? Tenker på om det er en større overlapp, eller ikke.SLOB til 180 Hz. Oppdeling av 20-180 Hz ødelegger gjerne homogeniteten i det meste av bass.
2cellos er heller ikke så værstHaha, bra beskrivelse. Det er helt klart litt kult. Skal sjekke om de gjør Motorhead også, Overkill på cello må bli bra