Gleder meg til svaret.Hvor mange av sine egne har Kinas ledelse drept?
Gleder meg til svaret.Hvor mange av sine egne har Kinas ledelse drept?
Nesten som USA...Med sin faste plass i sikkerhetsrådet har Kina ofte sabotert (blokkert) viktige avgjørelser - gjerne sammen med Russland: dette har kostet en enorm menge menneskeliv.
Utenom dette stilte de med 1 million soldater på Nordkora sin side under koreakrigen, og de forsyner alt og alle med våpen, gjerne på "feil" side,
Den militære oppbyggingen ser ikke ut til å ha noen begrensninger:
Kopier av amerikanske krigsskip på kinesisk test-base for missiler
Overvåkingsbilder viser avanserte kopier av amerikanske krigsskip i en kinesisk ørken. Kinesisk UD sier de vet ingenting om hva som foregår.www.vg.no
Gleder meg til svaret.
Under Mao var det vel en del som gikk under ja...100+ millioner. Hitler var bare smågutten i forhold....
Ja, men de har ikke kontroll på dem...Og snart er det OL. Noen som tror den olympiske komite har baller?
100 pluss er vel på samme nivå som europeerene.100+ millioner. Hitler var bare smågutten i forhold....
Et problem er jo at det meste av utflyttet industri til Kina er joint venture der den kinesiske partner har marginalt flertall av aksjene.
Prøver å flytte hjem mister man hele butikken. Flere firma som har vært uheldige med sin kinesiske partner som bare tar over bedriften.
Kineserne og VW.Et problem er jo at det meste av utflyttet industri til Kina er joint venture der den kinesiske partner har marginalt flertall av aksjene.
Prøver å flytte hjem mister man hele butikken. Flere firma som har vært uheldige med sin kinesiske partner som bare tar over bedriften.
USA har gjort seg mest avhengig av bildeler fra Kina. Kjøper du en "amerikansk" bil så får du et solid kinesisk bidrag. Men det gjelder også "tyske" biler i USA. Der er 40% av delene i en ID4, for eksempel, kinesiske.Nei problemet er at kapitalen ikke har noen som helst moral. Og som Lenin? sa: kapitalistene selger oss gjerne det tauet vi skal henge dem i!
Heh heh, jeg kjenner til blåruss som faller godt innafor den analysenNei problemet er at kapitalen ikke har noen som helst moral. Og som Lenin? sa: kapitalistene selger oss gjerne det tauet vi skal henge dem i!
En svært nødvendig wake-up call.Vi får vel nå en test på hvor avhengige vi er av Kina.
Nedstenginger i Kina gir nytt kaos for verdenshandelen | DN
Finansinstitusjoner tar i bruk alternative modeller for å se hvor alvorlig nedstengingen i kinesiske storbyer blir for Kinas vekst – og globale forsyningskjeder.www.dn.no
Så filmen i går, den var severdig på sin måte...og bekrefter jo på mange måter galskapen og dobbeltmoralen her i vesten. Arbeidere med 50-60 timers uker for 20 kroner timen osv. Opplæring i bedriftskultur som minner langt mer om militær enn sivil opplæring osv. Styrkeøvelser, kamprop og samholdssetninger for å holde ut ved samlebåndet...hjelpes.Verdt å se Ascension på NRK, for dem som mener vi skal kunne flytte tilbake produksjon fra Kina til Europa.
Etter noen minutter vil de mest optimistiske skjønne at det blir en utfordring. "Kun stående jobb, her får man ikke sitte."
Ascension - NRK TV
Prisbelønt og ytterst severdig fra dagens Kina. Uten kommentar, men med blikk for det absurde og menneskelige i en verden besatt av vekst og velstand.tv.nrk.no
Vis vedlegget 806726
At filmen ikke er innom virksomheter som produserer "varer vi ikke klarer oss greit uten" skyldes nok at slike steder har en annen beskyttelse med tanke på en nysgjerrig dokumentarmaker. Vi er fullstendig avhengige av kinesisk produksjon. Mengder av viktige områder har gjort seg avhengige av svermene til Fed-Ex og DHL, som flyr medsols rundt planeten med reservedeler fra Kina til biler, industrimaskineri, traktorer, komponent-elektronikk, osv. Delene har vært maks 3 dager unna og da er det ikke nødvendig å ha dem på lager nærmere bruksstedet.Så filmen i går, den var severdig på sin måte...og bekrefter jo på mange måter galskapen og dobbeltmoralen her i vesten. Arbeidere med 50-60 timers uker for 20 kroner timen osv. Opplæring i bedriftskultur som minner langt mer om militær enn sivil opplæring osv. Styrkeøvelser, kamprop og samholdssetninger for å holde ut ved samlebåndet...hjelpes.
Jeg synes filmen var syk og motbydelig, samtidig ettertenksom og hoderystende. Hva vi er villige til å lukke øynene for av grådighetsårsaker...kvalmende, nesten så jeg kjente lukta fra fabrikkene og i kantinene gjennom tv `en.
Filmen viser dog ikke et eneste eksempel på produksjon av varer vi ikke klarer oss greit uten. Om EU/USA flytter produksjon tilbake starter man vel ikke med kluter, tepper, sexdukker, klær osv. Men jeg ser selvsagt poenget med at en del ting vil bli en del dyrere om arbeidere skal ha vestlige lønns- og arbeidsforhold. Vi må nok over i en tid der vi kjøper færre, men bedre varer. Det må jo være bra for klimaet blant annet. Kvalitet fremfor kvantitet, som før i tida. Vi er nok ferdig med "2 for 1" og 50% avslag på julepynten hos Kid i november...men gjør det noe for andre enn eierne av kjedene? Det er ikke nødvendigvis negativt for forbrukerne å ikke kunne kjøpe absolutt, absolutt hele tiden...bare uvant en periode.
Hvordan tømmer man forresten en sexdukke etter at den har vært i bruk...fy faen...filmen brukte relativt mye tid på denne produksjonen.
Jeg synes filmen viser hvor syk og dobbeltmoralsk verden er. Her på berget streikes det for å oppnå 2 kroner mer i timen og for 100% overtid på hvert minutt etter avtalt arbeidstid osv osv, vi er ekstremt opptatt av rettigheter for vår egen del. Samtidig skal man ute å presse prisene hver gang noe skal kjøpes. Man driter i forholdene til de som jobber på fabrikkene, miljø og alt annet bare man oppnår beste pris for sin egen del.
Jeg håper virkelig EU og USA gradvis tar etter Japan og starter prosessen med å gradvis flytte produksjon hjem, i alle fall av vesentlige ting så man ikke er avhengig av Kina på samme måte som i dag. Om dette medfører lavere utvalg av drittvarer, færre kjøpesenter osv er ikke negativt da det vil føre til at vi blir tvunget til å kjøpe ting som varer lenger i motsetning til i dag hvor det ofte er billigere å kjøpe nytt enn å reparere.
Jeg jobbet selv tidligere i en bransje der man for 20 år siden drev med utstrakt verksted-virksomhet, men der slikt arbeid i dag knapt utføres overhodet. Det blir slik når en ny enhet koster mindre enn 10g loddesølv og en halvtimes arbeid.
Jeg kan nok oppfattes som en anti-globalist noen ganger, men det er nok mer et uttrykk for håpløshet når jeg oppfatter at verden nærmest stopper opp ved brudd på globale forsyningslinjer. Det virker i overkant sårbart, synes jeg.En svært nødvendig wake-up call.
Jeg skal gi anti-globalistene litt rett, allikevel, selv om jeg tror på samhandel som en av flere gode redskaper til å trygge fred og drive demorkatiske prosesser fremover. Men det er åpenbart flere sider ved det.
Jeg er klar over det. Det er derfor jeg sier at når/om man starter med tilbakeføring av fabrikker til EU/USA, så starter man med de mest sårbare tingene, ikke de tingene man klarer seg greit uten, men som bare er "kjekt å ha"At filmen ikke er innom virksomheter som produserer "varer vi ikke klarer oss greit uten" skyldes nok at slike steder har en annen beskyttelse med tanke på en nysgjerrig dokumentarmaker. Vi er fullstendig avhengige av kinesisk produksjon. Mengder av viktige områder har gjort seg avhengige av svermene til Fed-Ex og DHL, som flyr medsols rundt planeten med reservedeler fra Kina til biler, industrimaskineri, traktorer, komponent-elektronikk, osv. Delene har vært maks 3 dager unna og da er det ikke nødvendig å ha dem på lager nærmere bruksstedet.
Og det er blitt et stort problem. Bilverkstedene advarer nå kunder om at det ikke finnes reservedeler å få, så la være å kollidere eller få problemer med bilen din.
Dokumentaren er god og motbydelig dobbeltmoralsk, som du skriver.
Kanskje man burde sikte seg inn på den typen etisk regelverk som det norske oljfondet styres etter.Jeg er klar over det. Det er derfor jeg sier at når/om man starter med tilbakeføring av fabrikker til EU/USA, så starter man med de mest sårbare tingene, ikke de tingene man klarer seg greit uten, men som bare er "kjekt å ha"
For meg må gjerne Kineserne fortsette med produksjon av sexdukker og fidget-spinnere, men kanskje ikke av deler man trenger for å bytte hofte.
Jeg mener jeg leste her på sentralen, for en stund siden, at EU for tiden ser på en skatt e.l. som dreier seg om produksjonslandets utslipp-miks, altså at det vil bli dyrere import med kull i miksen for å si det enkelt.Kanskje man burde sikte seg inn på den typen etisk regelverk som det norske oljfondet styres etter.
Skal man kjøpe varer, skal det kjøpes av produsenter som har arbeidsvilkårene i orden, dernest fra et land som har menneskerettighetene i orden.
For det første vil det selvsagt gjøres feil, som også gjelder for det norske oljefondet, men det ville hele tiden være en prosess som styrte mot en mer rettferdig verden. Og en dyrere, forsåvidt, men noe er det verdt å betale litt for.
Jeg satt i styret til Einar Hareides designvirksomhet i noen år. (Designet Saab modeller, industridesigner av el-ferger, osv. Lagde også mindre ting). Harald Norvik var også i styret da og vi diskuterte produksjonsmuligheter rundt omkring, med Kina som en mulighet. På det tidspunktet hadde jeg gjort en jobb for Mustad, som var i ferd med å flytte sin produksjon til Asia og som hadde hatt ekstremt positive erfaringer med kinesisk ingeniørkompetanse Og jeg holdt på med en jobb for Stokke møbler (Tripp-trapp, osv), som hadde besluttet at selskapet skulle bli virtuelt, all produksjon skulle flyttes til Asia, mens man skulle være "virtuelle" på Sunnmøre og designe produktene der. På det tidspunktet holdt jeg også på med B&O, som allerede hadde betydelig deleproduksjon i Asia og som hadde inngått et samarbeid med Samsung innen fjernsyn o.a.Jeg er klar over det. Det er derfor jeg sier at når/om man starter med tilbakeføring av fabrikker til EU/USA, så starter man med de mest sårbare tingene, ikke de tingene man klarer seg greit uten, men som bare er "kjekt å ha"
For meg må gjerne Kineserne fortsette med produksjon av sexdukker og fidget-spinnere, men kanskje ikke av deler man trenger for å bytte hofte.
Louis Vuitton produserer i bøtter og spann i Asia, uten å tilkjennegi det i mange tilfeller.Interessant og noe urovekkende det du skriver. Men til eksempelet med friluftsklær; vil du si disse prisene kommer forbrukerne her i vesten til gode, eller er dette stort sett marginer som eierne av merkevarene får glede av?
I min bransje driver vi med både billige og dyre produkter. Vi tjener mye mer på billige produkter, produsert i Kina enn på produkter produsert i EU selv om utsalgsprisen er mye høyere. Forskjellen, i tillegg til litt kvalitetsforskjeller, ligger på design og merkevare.
Jeg synes det drøyeste er når kjente merkevarer produserer på billigste måte, men priser varene som om det skulle vært produsert i EU.
En svært nødvendig wake-up call.
Jeg skal gi anti-globalistene litt rett, allikevel, selv om jeg tror på samhandel som en av flere gode redskaper til å trygge fred og drive demorkatiske prosesser fremover. Men det er åpenbart flere sider ved det.
Men Kina vil ikke ha uendelig tilgang til billig arbeidskraft i veldig lang tid framover. Kineserne forventer også en økning i levestandard, men viktigst er at den demografiske utviklingen som er ekstremt skjev som følge av ettbarnspolitikken. Faktisk unik i verdenshistorien.Jeg vil mene at hovedårsaken er at kineserne har fått til noen grep vi ikke klarer: ekstremt høy utdanningskompetanse der det gjelder, kombinert med tilgang på ekstremt lavlønnede arbeidere som er villige til å utføre elendige rutinejobber, kombinert med teknisk ekspertise i verdensklasse når det gjelder å levere et hvilket som helst kvalitetsnivå.
Noen greier får man absurd billig der borte. Kvaliteten kan være høyst variabel. Noe er grei kvalitet. Noe er bare rask.Det interessante med Kina-produksjonen er jo at med noen unntak, er det svært lite som faktisk har blitt billigere ila de siste ca 20 årene, hvor Kinaproduksjonen har tatt helt av.