Kvitte meg med sub'en den så jeg ikke komme
savner bass fra disse gamle Dali høyttalerne mine. Suben blir grov i forhold til Dali så det kan kun bli bedre.
Kan jeg kutte ut sub er det perfekt. Ideelt for mitt øre en en veldig stram, samtidig myk kontrollert bass. Trur denne Suben er for billig uansett slik sett. En HK integrert forsterket jeg hadde før kunne justere hvor lav frekvens den ga til sub. Det kan ikke Marantz. Jeg har ikke så mye erfaring med forskjellig utstyr så takk for svar!
Nja, jeg er ikke enig med Auditors betraktninger rundt dette med sub. Det krever riktignok litt arbeid å få til riktig plassering, nivå og fase med sub, men disse små stativhøyttalerne har absolutt godt av det. Ikke minst avlaster det forsterkeren ganske betraktelig hvis den også kutter signalet til høyttalerne under 80 hz.
Sensitiviteten på Klipsch er langt fra så god som den fremstilles som. Her er måling fra etterfølgeren til Rp160m som er mer eller mindre samme sak;
Denne målingen er tatt med det som tilsvarer 1 watt på 8 ohm, 2,83v målt på 1 meters hold.
Ser man på den sorte linjen som markerer on-axis så ser man den reelle sensitiviteten til høyttaleren. Som vi ser vil 1 watt gi veldig variabel volum avhengig av frekvens. Vanligvis tar produsenter snittet av 300-3000 hz og oppgir det som sensitivitet, men Klipsch ser ut til å ta det høyeste tallet på grafen for å klistre på et skrytemerke i salgsbrosjyren.
Uansett, det er i bassen vi er mest interessert i sensitivitet siden det er der mest effekt går. Vi ser at det stuper fra 89 dB rundt 150 hz til rundt 84 dB på ca 50 hz, et langt skrik i fra de oppgitte 95 dB sensitivitet som Klipsch hevder.
Hva betyr så dette i praksis? Vi vet at vi trenger dobbel effekt per 3 dB økning i lydnivå. Da blir regnestykket som følger;
84 dB = 1 w
87 dB = 2 w
90 dB = 4 w
93 dB = 8 w
96 dB = 16 w
99 dB = 32 w
102 dB = 64 w
105 dB = 128 w
etc
(Så kommer andre faktorer inn, som room gain, 6 dB tap av lyd per dobling av distanse, inntil 6 dB spl økning når to høyttalere spiller det samme samtidig, termisk kompresjon av drivere osv).
Dette betyr at hvis man ønsker et snittnivå på 85 dB med 20 dB headroom for transienter i musikken, så kan man grovt regne at man trenger 128 w effekt for å få det til på 50 hz med denne høyttaleren. Ser på man på oppgitte data for Marantz M-CR610 (50w x 2 på 6 ohm) så ser man at man er langt unna nok effekt for å drive slike stativhøyttalere godt nok til å sette fyr i bassen.
Ergo er sub et ypperlig tilskudd.