Som jeg sikkert har nevnt før i mer egnede tråder: Energiforbruket i en elbil regnet i kWh/km er direkte sammenlignbart med energiforbruket i en fossilbil regnet i liter på mila. En Joule er ett wattsekund, og det er 3600 sekunder i en time, så 1 Wh = 3600 J = 3,6 kJ og 1 kWh = 3,6 MJ.
Det er tilfeldigvis 36 MJ energiinnhold i en liter diesel, så en liter diesel på mila blir 36 MJ/10 km, eller 3,6 MJ/km = 1 kWh/km. Energiinnholdet kan også uttrykkes som 10 kWh/liter. Bensin er litt lavere, ca 9 kWh/liter.
Så når en Tesla Model S P90DL bruker 0,18-0,20 kWh/km ved blandet kjøring er det energiforbruket det samme som i en liten sparebøsse av en fossilbil som bruker 0,18-0,20 liter diesel på mila. Ikke så aller verst for to og et halvt tonn firehjulsdrevet amerikaner som gjør 0-100 på 3 sekunder. Det er så vidt jeg vet ingen fossilbiler til salgs med lavere forbruk enn 0,30 kWh/km (Peugeot 208 1,6 HDI 75 hk).
Noen ganger kommer det genuint bedre teknologi. Steinalderen endte ikke fordi man slapp opp for stein, som en bekjent bruker å si.