Ja, med en refleksjonfri sone en meter i diameter rundt mikrofonen.Så du anbefaler bare måling på det punkt (altså i midten) med dirac?
Ja, med en refleksjonfri sone en meter i diameter rundt mikrofonen.Så du anbefaler bare måling på det punkt (altså i midten) med dirac?
Pokker ikke galt med den hevingen.
15db?…20db i forhold til på 3khz, det blir i hvertfall mer en nok bass synes jeg i hvertfallHvordan ser vannfallet ut på en slik heving? 15db er jammen mye, men er det kontroll på det er det jo bare gøy:=)
Hadde ikke gått her. Tviler på at @Syncrolux selv hadde likt det her engang.15db?…20db i forhold til på 3khz, det blir i hvertfall mer en nok bass synes jeg i hvertfall
For oss som ikke betrakter lydopplevelsen matematisk så er det et veldig enkelt puslespill.LOST IN TRANSLATION: ET PUSLESPILL
En liten ettermiddagsnøtt…som handler om optimal oversettelse av klangbalansen fra produsentsiden til forbrukersiden.
Takk for at du tok deg tid til å lese nøtten.For oss som ikke betrakter lydopplevelsen matematisk så er det et veldig enkelt puslespill.
Kari Bremnes låter fortreffelig hos meg og er mixet i et studio som gjør en fabelaktig jobb.
Studioet er viden kjent for sitt ypperlige arbeid med lydopplevelsen fra mange artister.
Svar 1 er:
" Since 1984, Rainbow Studio have been the location for some of the planets greatest recording thank´s to the special atmosphere and skills represented "
Svar 2 er:
"Youtube er en kilde for mye bra lydopplevelse"
Likheten mellom Rainbow og Youtube vil for de fleste være som å banne i kirka.
Begge svar bestrides sterkt av andre personer, men uansett så har jeg valgt å bruke alle bitene i et puslespill fra 20Hz - 20kHz på min side
slik at resultatet blir slik jeg liker det.
Studioet mixer lyden slik de liker den selv
Høyttalerprodusenten konstruerer høyttaleren slik de selv liker lyden
Lytteren kjøper lyden de selv liker......og musikken de liker
For oss som liker musikk er det fint å ha mye å velge blant på markedet
Snakker om basshevingen her ikke resten. Den er fra ca 200hz.15db?…20db i forhold til på 3khz, det blir i hvertfall mer en nok bass synes jeg i hvertfall
Ok, men jeg synes det blir rett og slett baktungt når det er så mye bassheving, og liker heller ikke senkning oppover, mister for mye luft, og detaljer i toppen etter min smak da.Snakker om basshevingen her ikke resten. Den er fra ca 200hz.
Resten er en jevn senkning oppover, noe som er behagelig å høre på.
Låter nokså vått vil jeg tro. Litt signaturen der oppe på Løten detHadde ikke gått her. Tviler på at @Syncrolux selv hadde likt det her engang.
Det ser ut som du spiller feil vei i det rommet...Uten måling i sitt eget rom er det ikke så lett å vite hvordan basskulene ser ut. En liten kartlegging før videre tiltak er nyttig.
Harry Pottery stuff, snakeoil, kosteskaft med ishockeypucker, Du kan le hele ettermiddagen helt til ballene faller ut av buksen. Greit oppsumert?Nja......vil vel heller si at det finnes større utfordringer enn bass i seg selv, men du kan jo se selv hva lydentusiasten OG studioteknikeren har av felles oppfatninger når det kommer til lydopplevelse?
Jeg tror nytteverdien i multi-punkts målinger er størst der hvor man har store variasjoner fra punkt til punkt, kanskje mest typisk når lytteposisjon er nært bakvegg eller sidevegg, hvor man ønsker å unngå overkorreksjon.Jeg har enda ikke forstått nytteverdien av multi-målingene til Dirac. Med Dirac får jeg best resultat ved å kjøre et punkt, men må kanskje justere target ekstra. Jeg tror multipunktmålingene gjør algoritmen unødvendig komplisert og gir muligheter for dårlige målinger flere. I sum gjør korreksjonen mindre presis enn nødvendig.
Hvorfor trenger man flere målinger for å finne ut hva som er SBIR og minimumsfase? Ved en uglattet måling ser man dette fra et punkt?
For meg er multimåling logisk for å fange opp frekvensbalansen for at hellingen på target skal være mer forutsigbart for de som ikke skrur denne etter ørene eller akustikkmålinger, men ikke for å fange opp non-minumsfase.
I stedet for multimåling kunne jeg heller ønsket meg funksjon der man kunne gradert styrken på korreksjonen.
Det var vel omvendt, han ville forsinke direktelyden mot seg, ikke refleksjonslyden.Joda, men han er like mye på bærtur som det han kritiserer når han uttaler seg om rundstrålelyd og at han ville ha forsinket den lyden som gikk via bakvegg slik at all lyd traff øret samtidig.
Stemmer, med det vitner om litt tynn forståelse for hva som skaper et troverdig lydbilde.Det var vel omvendt, han ville forsinke direktelyden mot seg, ikke refleksjonslyden.
Rommet fra Hælvete er desverre mitt!!Det var noen voldsomme fjell og daler der gitt.
.Duoze point ! Det har du helt rett i , slik blir det med høyttaler på langveggen...-Rød kurve, desverre er rommet ubeboelig slikDet ser ut som du spiller feil vei i det rommet...
Det er en vanlig plassering for mange.....og da må man "jukse" litt for mye bedre resultat......mine erfaringer i mitt rom (tett til bakvegg og utfordrende plassering av høyttalere) er at Dirac fungerer langt bedre som anbefalt med flere målepunkter enn det gjør med singelpunkt-målinger.
Du må snu 180° for at bassen skal flyte videre, først gjennom lytteposisjon og videre gjennom dørene bak lytteposisjonen for ikke å hope seg opp langs veggene og/eller skli ut av rommet bakover før de treffer lytteposisjonen...slik det står nå......slik blir det med høyttaler på langveggen...-Rød kurve, desverre er rommet ubeboelig slik..
...men ho som bor i 180B er faen meg fin å se på180C er også ubeboelig
"Nå er det vanlige folks tur..." - bruk stemmeretten din ved neste ommøblering ?180° på kortvegg er også ubeboelig.
Ja, det blir like feil som karnapp er...Er det umulig å ha en høyttaler på hver sin side av døren på kortveggen?