Ja, RS2 T drivverket gir uten tvil et generelt løft i lyden. Og hørbart for alle vil jeg tro om man prøver i praksis, med mindre det er andre ting i kjeden som maskerer for mye eller rommets unoter er for dominant.
Jeg har også kjøpt separat lineær strømforskyning - bestilte opprinnelig en fra Pro-ject, men etter lang ventetid og ingen varslet levering gikk jeg på E-bay og fikk laget en 230V/20DC til halve prisen. For min del hørte jeg forskjell umiddelbart når den ble satt inn: mer ro, tydelighet og økt oppløsning.
Dette med underlag er jeg mer usikker på. Marmor er sikkert ikke galt (litt myk stein med vekt). Men er det ikke Rega som går for det stive og lette? Inspirert av ideen laget jeg en stereobenk i bambus for et nytt oppsett (IKEA benkeplate for bad), den har kryssende lag med bambus og er relativt lett, stiv og med god bærevekt. Min før dette var marmor/demping/eikebjelker. Men forskjell? Hehe, direkte sammenlikning er ikke foretatt av praktiske grunner (og et annet rom)
Derimot er dempe-remedier etter mitt syn av betydning. Har prøv ulike - har alltid ved testing foretrukket myk avdemping, spikes har ikke jeg fått til å fungere for hele frekvensspekteret så der holder jeg meg notorisk unna. Har også prøved ulike dempeputer - de fungerer - så prøvde jeg Iso acoustics Gaia for høyttalerne - wow - god effekt hos meg, så får min anbefaling!
Så må man prøve Iso acoustics også for komponentene (type Orea) , herunder for RS2 T. Tok sats og kjøpte for drivverket, dac og forsterker samtidig, og puttet inn for alle (litt latskap mht å teste ut stegvis for en og en komponent). Joda, med Orea er det også mer å hente basert for min del. Soundstage blir større, mer distinkt, mer 3D/dybde, større seprarasjon og mer stofflighet/detaljer - alt virker "renere" - et fint løft igjen. Samtidig har jeg også en fornemmelse av at tonaliteten skifter en aning mot det lysere, og det bringer meg litt inn i filosofi-land. Har forsåvidt fire involverte: vibrasjoner, høyere oppløsning, luftfuktighet og rommets beskaffenhet. Første tanke er at med økt innsikt, presisjon, nærvær i tekstur, så blir det relativt mer inntog av det lysere registeret, hvilket også endrer til mer en relativ vekt i helheten - samtidig med at opplevelsen av det nedre registereret også blir bedre, vil jeg si. Men følelsen av at noe av malmen/indre masse blir bort på vokalene er der også, sammenlikniknet med i følelsen fra lytting litt tilbalke i tid. Dette kjente jeg da også på før Orea'ene ble satt inn - så jeg tror jeg egentlig skriver det på kontoen for at relativ luftfuktighet i lytterrommet har gått ned, som har beveget seg fra 40-tallet ned til de lave 20 nå med kulden ute. For tørr luft inne selvsagt også for husets beboere, men hva gjør man når det er krav om balansert ventilasjon...? Så var det vibrasjoner - tror kanskje erfaringen min er at mangelfull avkobling av komponenter drar med seg vibrasjoner som kan høres ut som mer "body" - og samtidig som maskering øker, soundstage krymper noe - så kan man med hjelp av "ikke avdempede vibrasjoner" få et lite skift mot en noe mørkere tonalitet? Tonalitet er viktig, og kanskje det viktigste for meg. Så, hvis man ikke ønsker denne kanskje opplevde tilten mot det litt mer opplyste som trioderør evner å kunne gi om de blir bedt om å spille opp (og da mener ikke slikt digitalis tilskjær som DAC'er med myriader av oppløste (og frakoblede) detaljer som tar overhånd, kan gi), så skal man kanskje holde på komponentene med bare vanlig, myk avdemping? Dog, dette er vel igjen veldig rom-spesifikt vil jeg tro - mye refleksjoner i rommet, og alle disse diskuterte parametrene blir jo bare lapskaus og vanskelig å forstå som enkeltbidrag. Mitt forrige rom i trepanel har annen adferd enn vegger i gips/glass som er dempet i refleksjonspunkter, som rommet jeg sitter i nå. Nå har forresten rørforsterkeren blitt varm mens jeg har skrevet, og det troverdige, organiske og selve tilstedeværelsen har økt. SET-rør, ekte kjærlighet for den som skjønner seg på sine egne ører
Jo, forresten - ennå en parameter - strømkvalitet synes også å variere over døgnet, og når den er på den gode siden så danner den fin symbiose med et hode i lav-puls-mode utover en rolig kveld mot sen natt. Gratis tweak!
Så mht avdemping: Min rapport er i alle fall at Iso acoustics Orea er det beste jeg har prøvd, de rydder opp litt mer i scenen, ekspanderer soundstage og gir mer nærhet til detaljer. Dette kan sikkert oppleves ulikt - mer transparens/oppløsning kan også avdekke "unoter" andre steder i anlegget - da er man inne i tolkning/forståelse - for tolkning av unoter i anlegget er utøvelse av skjønn, og kan lett bære galt avsted, tilskrives en uskyldig komponent/noe samspill, eller avdempingsmediet selv - prøving, undersøkelse og bruk av ører må til - og, ett skal sies - fra den nytende, perfeksjonistiske lytters perspektiv - det helper neppe å gjøre teoretiske betraktninger bak et skrivebord i sakens anledning!
Men et annet tips for RS2 T: Har testet flere 75/110 kabler - fikk gode resultater med billige Blue Jeans (Belden 1694A med RCA/BNC (mot drivverk)), men etter et noen runder ble det Mogami 3173 110 ohm AES/EBU. Veldig leit dette med at Pro-ject ikke vil oppgi pin-out på I2S utgangen på drivverket, som nok er den beste overføringen, henvendte meg direkte til PJ jeg også to ganger, uten resultat. Tildels useriøst det der at PJ ikke gir slik informasjon for utgang på et enkeltstående produkt de selger, og som kjøper nødvendigvis må koble videre mot en dac.
Mvh, tom-a