Jeg driver to selskap og har derfor en del erfaring med regelverket rundt omsetting av aksjer i private AS. Jeg fikk derfor et spørsmål fra en kamerat, men klarte ikke helt å gi et godt svar. Det er jo en del kompetanse på dette her inne, så kanskje noen har innspill. Dette gjelder et fastlegekontor, men det har såvidt jeg ser ingen ingen ting med saken å gjøre.
Følgende problemstilling: 5 personer har et kontorfellesskap der alle jobber og har opprettet et AS der alle eier 20% av aksjene. Eneste inntekter er månedlig innskudd fra aksjonærene. Utgifter er lønn til ansatte (ikke aksjeeierne), husleie og diverse utstyr. Formålet er rent organisatorisk og ASet fungerer som en kostnadsfordeling mellom eierne og er et non-profitt AS. Dvs at man har null interesse av å eie et slikt AS dersom man ikke jobber i kontorfellesskapet. Organiseringen fungerer bra, men hva sier regelverket når noen vil slutte?
I et normalt marked har disse jobbene vært ettertraktet og enkle å overdra til ny person inkludert egen andel av aksjebeholdningen. Det er imidlertid rekrutteringskrise i den bransjen og det er angivelig høyst usikkert om noen ønsker å overta jobben. Spørsmålet er derfor hvilke rettigheter og plikter har man som aksjeeier av et slikt selskap? Min logikk tilsier vel at man fortsatt vil være pliktig til å innbetale sin del av kostnadene uavhengig om man fortsatt deltar i kontorfellesskapet, så lenge man faktisk er eier av ASet. Så lenge man ikke finner kjøpere til sine aksjer, har man jo prinsipielt samme ansvar som andre eiere? Ulempen er jo opplagt for noen som vil slutte og det ikke finnes aktuelle kjøpere. Det vil i så fall være store interessemotsetninger i et slikt scenario. Resterende deltagere i kontorfellesskapet har jo ingen insentiv for å overdra aksjene.
Noen som har innspill til dette?
Følgende problemstilling: 5 personer har et kontorfellesskap der alle jobber og har opprettet et AS der alle eier 20% av aksjene. Eneste inntekter er månedlig innskudd fra aksjonærene. Utgifter er lønn til ansatte (ikke aksjeeierne), husleie og diverse utstyr. Formålet er rent organisatorisk og ASet fungerer som en kostnadsfordeling mellom eierne og er et non-profitt AS. Dvs at man har null interesse av å eie et slikt AS dersom man ikke jobber i kontorfellesskapet. Organiseringen fungerer bra, men hva sier regelverket når noen vil slutte?
I et normalt marked har disse jobbene vært ettertraktet og enkle å overdra til ny person inkludert egen andel av aksjebeholdningen. Det er imidlertid rekrutteringskrise i den bransjen og det er angivelig høyst usikkert om noen ønsker å overta jobben. Spørsmålet er derfor hvilke rettigheter og plikter har man som aksjeeier av et slikt selskap? Min logikk tilsier vel at man fortsatt vil være pliktig til å innbetale sin del av kostnadene uavhengig om man fortsatt deltar i kontorfellesskapet, så lenge man faktisk er eier av ASet. Så lenge man ikke finner kjøpere til sine aksjer, har man jo prinsipielt samme ansvar som andre eiere? Ulempen er jo opplagt for noen som vil slutte og det ikke finnes aktuelle kjøpere. Det vil i så fall være store interessemotsetninger i et slikt scenario. Resterende deltagere i kontorfellesskapet har jo ingen insentiv for å overdra aksjene.
Noen som har innspill til dette?