Line Array, er det løsningen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    En tydelig trend blant DIY-entusiaster er line array, en ganske interessant løsning som både har god kapasitet og få delingspunkter som følge av bredbåndede drivere. I tillegg byr løsningen på reduksjon i romutfordringer, rett og slett fordi man slipper bølger som spretter mellom tak og gulv. I PA-verdenen er line array også svært populære. Deres polularitet stammer i hovedsak fra deres evne til å kaste lyd langt, spesielt i de høyeste frekvensene. Men også her er gevinsten av akustiske forhold også nedover i frekvens betydelig.

    Det er flere måter å forklare hvordan line array virker på. Men la oss begynne med bølgenes form. Det finnes et uendelig antall ulike bølgemønstere, men det finnes bare tre grunnleggende bølgeformer. Disse er sfærisk, sylindrisk og flat. Alle bølgemønstere er kombinasjoner av disse. En flat bølge taper i prinsippet ikke energi annet enn til luften, så er det 100dB ved driveren er det også 100dB 50 meter lenger borte (minus litt for resistiviteten i luft). For en sylindrisk bølge har vi radiell stråling i ett plan. Det betyr at for hver gang vi dobler avstanden taper vi 3dB. Det låter med andre ord ca 3dB høyere på 10 meters avstand enn på 20 meters avstand. For en sfærisk bølgefront vil tapet være dobbelt så stort fordi bølgen sprer seg i to plan, altså vil det låte 6dB lavere på 20 meter enn på 10 meter.

    I praksis eksisterer ingen av disse tre bølgeformene. Men i en vesentlig del av et line array vil bølgeformen være sylindrisk. Til PA benytter man dette for å kunne nå frem til de bakerste blant publikum med diskant, siden tapet av diskant i luft er betydelig høyere enn for lavere frekvenser. Det er derfor bare et fåtall av kassene i et line array som er hengt opp for å kaste langt er vinklet, mens de fleste (øverst) er hengt rett såfremt de ikke skal treffe publikum som befinner seg høyere oppe.

    En av utfordringene man har kjempet for å få til innen PA er å gjøre line array til et virkelig ekte line array, da spesielt i mellomtone og diskant. Dersom et array ikke er "ekte" vil det i betydelig grad være en kombinasjon av punktkilder og linjekilder som til sammen har ulik kastelengde og dermed vil mange av publikum miste viktige deler av lydbildet mens andre deler når godt frem.

    Når vi plasserer dette i et beboelsesmiljø er ofte et line array flankert av tak og gulv, og kan således lages ganske nært ideelt. Det er også viktig å understreke at vi ikke hører forskjell på bølgemønstrene under Schrøderområdet da rommet bidrar så mye til totalen at vi ikke lenger skiller mellom direkte og reflektert lyd. Men mange sliter med å få et line array til å henge 100% sammen uten å sette inn en diskant. Både tillegget av en ekstra diskant, og bruken av en lang rekke separate full range drivere gir hver for seg opphav til visse utfordringer.

    For å illustrere dette ber jeg dere kikke på bølgeeksemplene i denne videoen:

    Legg merke til hvor stor bue bølgene som utsettes for diffraksjon faktisk gjør. Ikke bare strekker buen seg helt rundt moloen, men buen strekker seg også langt andre veien, og moloen gjør at sluttpunktet for den flate bølgen kryper sakte i motsatt retning.

    Når vi for eksempel har et langt diskantbånd sier det seg selv at dette diskantbåndet vil være linjekilde for mange frekvenser, men også nærmere punktkilde for andre frekvenser. Hvilke frekvenser dette gjelder er avhengig av avstand, fordi enden på båndet, som da representerer enden på bølgen, utsettes for diffraksjon på akkurat samme måte som om bølgen hadde vært avskåret av en molo som i videoen. Det betyr at jo lenger unna man befinner seg, jo lenger opp i frekvens må man for å finne overgangen mellom punkt og linjekilde.

    I praksis kan vi tenke oss et line array med ca 16 små drivere og en bånddiskant. Her er en kort oppsummering av hvilken faktorer som vil være involverte:
    - Diskanten vil være linje øverst i diskanten, mens gå over til å være punktkilde nedover i diskanten. Dette gjør at forholdet mellom høye og lave frekvenser fra diskanten blir avstandsavhengig.
    - Mellomtonene fyller ikke høyden helt til taket. Dette gjør at flanken på bølgen utsettes for diffraksjoner. Hvor store problemer dette skaper avhenger av hvordan lengden på arrayet havner i forhold til bølgelengder som havner under Schrøderovergangen.
    - Senteravstanden mellom mellomtonene kan skape utfordringer dersom delingen er høy. Er den ikke det, og diskanten er relativt sett liten får man en brå og betydelig overgang i spredningsmønsteret som gir endring i frekvensområdet avhengig av avstand fra arrayet.
    - Dersom delingen mellom mellomtonene er høy vil man få en overgang fra flat bølge til diffusert lobemønster. Dette gir en kamfiltereffekt i øvre mellomtone som er relativt hørbar.
    - Dersom man har disse utfordringene og EQ-er alt nøyaktig til lytteposisjon vil allikevel etterklangen i rommet være preget av disse forskjellene i spredning. For uansett spredningsmønster i høyttaleren vil all energien som forlater membranen klinge ut i rommet, og har man måttet EQ-e på grunn av spredningsmessige avvik vil dette komme tilbake via rommet.

    Jeg ønsker ikke å tråkke på noens glede med dette. Aller først er det viktig å nevne at det ikke finnes noe perfekt høyttalerprinsipp. Like viktig er det at jeg med dette ønsker å inspirere ihuga linjeentusiaster til å tenke på hvilke utfordringer de kan ha i systemet, og hvordan de eventuelt kan løses. For noen kan litt regnestav og flytting av en delefrekvens gjøre underverker. For andre kan shading av arrayet gjøre diamant av gull, mens for andre igjen kan man kanskje måtte seg på hvordan systemet er satt sammen og kanskje vurdere større endringer. Dette er egentlig svar på Hornlyd sitt spørsmål om "line array vil være opp eller nedgradering sammenliknet med horn". Jeg mener svaret er meget sammensatt og i høyeste grad har allmenhetens interesse.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.798
    Sted
    Sandefjord
    Jeg synes tema, løsning og problemstillinger er meget interessante, takk for innlegget (y)

    Så langt har jeg kun erfaring med rene fulltonelinjer og dermed unngått problemstillingene mtp deling mot bass/diskant.
    Jeg har så langt inngått kompromiss mtp frekvensrespons i topp (<17khz) samt kapasitet i bunn for å holde meg tro til prinsippet infinte linesource vs finite linesource. Det har vært viktigere for meg enn å få diskanten jevnt forbi 17khz.

    J-line array innen konsertarenaer er gjerne "finite", dvs det er det tidsopphold mellom øvre driver og første takrefleksjon, simpelt forklart.
    Om linjen dekker hele området gulv/takhøyde så går dette tidsoppholdet mot null og linjen speiles via gulv/tak (infinite)
    Fordelen da er at man et normalt norsk husrom oppnår "nærfelt" på normale lytteavstander, gitt jeg har skjønt ting riktig ;)

    En annen fordel for linjekilde er at signalet blir fordelt over mange elementer noe som i høy grad kan påvirke bølgens oppbrytning (Harmonic Distortion).
    Hvert element gjør en mindre jobb, som sammen kan gi et renere inntrykk tonalt sett.

    Er line array løsningen? Niks. Kan det være en fullgod løsning? Absolutt :)
    -- Note to self, burde lytte på en hornløsning en gang snart... --
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    OK; line array skal inneha en rekke positive konstruksjonsbetingede egenskaper. Allikevel, rundstrålende høyttalere er et konstruksjonsprinsipp som mange syntes låter magisk - men samtidig kræsjer (som i en fjellvegg) i forhold til mer retningsstyrte prinsipper. Hvordan forklares da årsaken bak begeistringene fra disse "rundstrålingene" - vær snill å lese dette som et prinsipielt spørsmål og ikke tvil om line array prinsippet som sådan.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Forklaringen er at lyd er subjektivt
    Enig!
    Men, en punktkilde i form av en liten monitor, pekende rett på lyttestolen. Den må da nødvendigvis opptre annerledes enn en dipol?
    Og det som her skjer kan godt oppfattes som subjektive forskjeller, men er da i virkeligheten store prinsipielle virkemåter?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.464
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    Jeg liker punktkilder men for nok kapasitet har jeg kjørt på med kompromisser som flere elementer med brennpunkt.

    Det er så mange svakheter med opptaksteknikk og det rundt det, at jeg mener det fint går an å få meget god lyd med alle typer konstruksjoner.

    Vi velger de kompromissene som en lever best med
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.618
    Antall liker
    25.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker jo dipolers evne til å lage diger scene, men de fleste konstruksjonsprinsipper har ulemper så vel som fordeler.
    Linjekilder er interessante greier. Følger med.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg liker jo dipolers evne til å lage diger scene, men de fleste konstruksjonsprinsipper har ulemper så vel som fordeler.
    Linjekilder er interessante greier. Følger med.
    Jeg også, følger med og da spesielt med utgangspunkt i Snickers-Is sin aller siste setning i sitt åpningsinnlegg:
    "Jeg mener svaret er meget sammensatt og i høyeste grad har allmenhetens interesse"

    Med svært lite påfølgende respons tilbake i denne tråden undrer jeg meg om folket med dette høyttalerprinsippet bare er fornøyd opp til månen og tilbake igjen? Eller der det for få brukere av dette og dermed få grunnlag for særlige tilbakesvar? Selv mener jeg mange drivere skaper mindre pes på hver av dem = mindre forvrengning. Men, jeg spør samtidig om de virkelig må stå på en vertikal rekke? Noen som har prøvd ut med en "klase" med 16 mellomtoner, fire ved siden/fire over hverandre? Joda, her oppstår en rekke problemstillinger - jeg vet - men oppleves disse som særlig hørbare?
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.618
    Antall liker
    25.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det må komme an på lytteavstanden.
    I min tid som marinseismiker var punktkilden 12*12 m men «lytteavstanden» mellom 100 m og 5 km…
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Første gang jeg hørte linjekilder var jeg overbevist om at det var det eneste rette for mitt vedkommende. I ettertid har den følelsen forsvunnet mer og mer, har hørt like gode oppsett med horn og "klassiske" gulvstående. Oppsett i rommet er den store forskjellen såklart, kunne godt tenke meg å prøve diy linjekilder selv, men gitt dagens utgangspunkt er jeg ikke sikker på om det blir en oppgradering, eller bare noe annet.
    Konseptet er uansett spennende. ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har Magnepan høyttalere. De er jo også linjekilder over et bredt frekvensområde.

    418maggie.promo_.jpg
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    228
    Antall liker
    197
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Jeg også, følger med og da spesielt med utgangspunkt i Snickers-Is sin aller siste setning i sitt åpningsinnlegg:
    "Jeg mener svaret er meget sammensatt og i høyeste grad har allmenhetens interesse"

    Med svært lite påfølgende respons tilbake i denne tråden undrer jeg meg om folket med dette høyttalerprinsippet bare er fornøyd opp til månen og tilbake igjen? Eller der det for få brukere av dette og dermed få grunnlag for særlige tilbakesvar? Selv mener jeg mange drivere skaper mindre pes på hver av dem = mindre forvrengning. Men, jeg spør samtidig om de virkelig må stå på en vertikal rekke? Noen som har prøvd ut med en "klase" med 16 mellomtoner, fire ved siden/fire over hverandre? Joda, her oppstår en rekke problemstillinger - jeg vet - men oppleves disse som særlig hørbare?
    Sjekk tekton design, di har mid/tweeter i klaser 🙂
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.836
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fikk noen tanker om dette selv og AMT, men DIY blir fort dyrt med elementer også har jeg uansett ikke plass til det..

    Noen tanker om flat, konveks eller konkav form på baffel imot lytter?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    4.810
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nevn ett HT-prinsipp som ikke innebærer et kompromiss. Mange konstruksjoner ser håpløse ut, både på utseende og på papiret / målinger.
    Frase: Kan humlen fly ?
    Det beste rådet er å ta en runde og lytte til de forskjellige og stole på egen oppfattelse (men ikke hos meg, andres meninger er uvesentlige :D ;) )
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    4.810
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk tekton design, di har mid/tweeter i klaser 🙂
    Joda, funker det og.
    Eks.: Mine tidligere "Krumkast" kaster stadig glede (de 16stk 1" titaniumdiskantene i krum linje sysnes ikke på bildet), Maccer'n (fader til IDS) har også noen (XRT)
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    En ting som så litt håpløst ut for meg rent visuelt var Double Bass Array. Før jeg begynte å se på teorien og praktiske resultater var tanken at dette kunne umulig funke. Så feil kan man altså ta....

    Double Bass Array er på en måte ekstremversjonen av linjekilde.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Men "slipper" de lyden? Magnepan er nevnt, liker de. Men all lyden sitter i panelet.. Og dybde? Forget it.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    En ting som så litt håpløst ut for meg rent visuelt var Double Bass Array. Før jeg begynte å se på teorien og praktiske resultater var tanken at dette kunne umulig funke. Så feil kan man altså ta....

    Double Bass Array er på en måte ekstremversjonen av linjekilde.
    Dba er jo en ekstremversjon samme hvordan man ser på det, etter det lille jeg hørte hos deg tenkte ikke jeg på plasseringen av de.
    Et morsomt prinsipp, men noe jeg absolutt mener er for viderekomne og de som ikke vil "tulle" noe mer med konseptet om bass. Dba må jo være endestasjon for de mest ivrige, Sba blir jo et kompromiss i forhold. Dba er vel kronjuvelen av bass(?).
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sjekk tekton design, di har mid/tweeter i klaser 🙂
    Har sett det, sitter igjen med spørsmål:
    - Hvorfor benytter tilsynelatende kun Tekton seg av dette prinsippet?
    - Kan årsaken/noe av årsaken være det faktum at flere drivere koster produsenten mer penger?

    Jeg syntes dette er uhyre interessant fordi flere drivere logisk nok betyr mindre belastning på hver driver som logisk nok betyr bedre lyd - men - er alle bakdelene (som det snakkes om) så mange snakker om for store og/eller for mange til at det dør hen? Eller er kostnadsaspektet den egentlige årsak?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.618
    Antall liker
    25.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi stikker av fra @Snickers-is her nå, men dere fikk meg til å tenke på klaseløsningen i B&O Beolab 90.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.973
    Antall liker
    1.127
    Har sett det, sitter igjen med spørsmål:
    - Hvorfor benytter tilsynelatende kun Tekton seg av dette prinsippet?
    - Kan årsaken/noe av årsaken være det faktum at flere drivere koster produsenten mer penger?

    Jeg syntes dette er uhyre interessant fordi flere drivere logisk nok betyr mindre belastning på hver driver som logisk nok betyr bedre lyd - men - er alle bakdelene (som det snakkes om) så mange snakker om for store og/eller for mange til at det dør hen? Eller er kostnadsaspektet den egentlige årsak?
    fordi tekton benytter seg av absurde ideer uten rot i virkeligheten. å styre spredning med et lass av elementer i tilsynelatende vilkårlig plassering istedenfor med en waveguide er helt idiotisk. flere diskanter gir heller ikke nødvendigvis økt volum og kapasitet, da de faser ut i hytt og gevær.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    4.810
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    fordi tekton benytter seg av absurde ideer uten rot i virkeligheten. å styre spredning med et lass av elementer i tilsynelatende vilkårlig plassering istedenfor med en waveguide er helt idiotisk. flere diskanter gir heller ikke nødvendigvis økt volum og kapasitet, da de faser ut i hytt og gevær.
    Kan du beskrive løsningen nærmere ?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.945
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    OK; line array skal inneha en rekke positive konstruksjonsbetingede egenskaper. Allikevel, rundstrålende høyttalere er et konstruksjonsprinsipp som mange syntes låter magisk - men samtidig kræsjer (som i en fjellvegg) i forhold til mer retningsstyrte prinsipper. Hvordan forklares da årsaken bak begeistringene fra disse "rundstrålingene" - vær snill å lese dette som et prinsipielt spørsmål og ikke tvil om line array prinsippet som sådan.
    Eg har tenkt på det same. Trur det har med persepsjonen til den einskilde lyttar. Og kva referanse lyttaren har til musikken. Eg la merke til at eg fekk langt større hang til å spele symfonisk, klassisk musikk då eg kjøpte Acoustat 4 kjempeelektrostatar, medan sonen min sine JBL 260 lokka meg til å spele 70-talsrock. MBLane har fått meg til å lytte til fleire sjangrar, og eg trur graden av naturleg lyd er størst på desse (av høgtalarar eg har fått plass til i stova).
    Elles skjønar eg ikkje fjellveggkrasjet, er det ut frå teoretisk tilnærming, eller er det frå konkrete lytteerfaringar?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.167
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men "slipper" de lyden? Magnepan er nevnt, liker de. Men all lyden sitter i panelet.. Og dybde? Forget it.
    Du får ta en tur innom om du er i Bergen. Aktivt delt låter de veldig anerledes enn med passiv deling.
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Alle konstruksjonsprinsipper har svakheter. Samtidig vil også alle konstruksjonsprinsipper ha styrker. Når folk opplever begeistring for et gitt prinsipp mener jeg bestemt det skyldes styrkene, men at det alltid kommer til tross for svakhetene som man også hører. Jeg mener bestemt at man sjelden eller aldri har en situasjon der en lytter foretrekker noe som en styrke som en annen ser som en svakhet. Da er det hele bare ikke detaljert nok analysert, for setter man de to i et rom og forklarer hva som skjer ned i minste detalj ender de gjerne opp med å være enige om hva som er bra og hva som er dårlig med konstruksjonen.

    Ønsket mitt med tråden er at folk, spesielt de som bygger selv og setter seg i konstruktørs sted, er bevisst på hva slags spredningsmønster høyttaleren har og hvordan det påvirker lyden.

    Det spesielle med delvis line array er altså at noen frekvenser taper bare 3dB pr avstandsdobling mens andre taper 6dB. Dette påvirker både frekvensrespons vs avstand, og den samlede energien vs frekvens i rommet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En stor fordel med linjekilder er at man unngår kraftig tak- og gulvrefleksjon.

    Hvis de i tillegg er dipoler kan man også redusere refleksjoner fra sidevegger en del.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.869
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Personlig kunne jeg tenkt meg en kopi av GR research lineforce høytalere, blir vel en kombinasjon av linjekilde og åpen baffel, fint diy prosjekt om man deler aktivt og bruker dsp, men antallet neo 10 gjør det hele en drøm for fremtiden.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    686
    Antall liker
    772
    Men "slipper" de lyden? Magnepan er nevnt, liker de. Men all lyden sitter i panelet.. Og dybde? Forget it.
    De "slipper"! Riktig satt opp i ett godt akustisk behandlet rom spiller de i hele bredden med presis plassering av stemmer og instrumenter.
    Dybde? You bet :). Veggen bak mine Magnepan har store diffusorer, det bidrar.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De "slipper"! Riktig satt opp i ett godt akustisk behandlet rom spiller de i hele bredden med presis plassering av stemmer og instrumenter.
    Dybde? You bet :). Veggen bak mine Magnepan har store diffusorer, det bidrar.
    Så de slipper, kanskje, med hjelp :)... Godt du lykkes.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    3.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det spesielle med delvis line array er altså at noen frekvenser taper bare 3dB pr avstandsdobling mens andre taper 6dB. Dette påvirker både frekvensrespons vs avstand, og den samlede energien vs frekvens i rommet.
    En ting som funket for meg her var å ha volumkontroll på den framoverrettede diskanten (slik at den kan reguleres ihht avstand) og samtidig montere bakoverrettede diskanter for å få jevnere etterklang.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.042
    Antall liker
    153
    Alle konstruksjonsprinsipper har svakheter. Samtidig vil også alle konstruksjonsprinsipper ha styrker. Når folk opplever begeistring for et gitt prinsipp mener jeg bestemt det skyldes styrkene, men at det alltid kommer til tross for svakhetene som man også hører. Jeg mener bestemt at man sjelden eller aldri har en situasjon der en lytter foretrekker noe som en styrke som en annen ser som en svakhet. Da er det hele bare ikke detaljert nok analysert, for setter man de to i et rom og forklarer hva som skjer ned i minste detalj ender de gjerne opp med å være enige om hva som er bra og hva som er dårlig med konstruksjonen.

    Ønsket mitt med tråden er at folk, spesielt de som bygger selv og setter seg i konstruktørs sted, er bevisst på hva slags spredningsmønster høyttaleren har og hvordan det påvirker lyden.

    Det spesielle med delvis line array er altså at noen frekvenser taper bare 3dB pr avstandsdobling mens andre taper 6dB. Dette påvirker både frekvensrespons vs avstand, og den samlede energien vs frekvens i rommet.
    Fooooooor å holde oss litt til topic;
    Her kan ein se det Snickers nemner, ei gammal måling av mine modifiserte Audiostatic som i bunn og grunn fungerer som linjekilde. Membranet er limt fast med jamne mellomrom, så blir vel omtrent som ei linjekilde med ca 4" element. Neppe optimalt, men sånn er det no. Bildet heiter nearfield vs. 1m, eg kan ikkje hugse kor mange cm eg tok nærfelt på:
    1646863146627.png


    Som ein kan se, er det jamn stigning nedover i bass nærfelt, men allerede på 1m så er det noenlunde rett. Det må altså tilpasses avstanden ein lytter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Det skjer svært mye uforutsigbart når man måler nærmere enn 1 meter fra en linjekilde. Spesielt interessant ville kanskje forskjellen på 2 og 4 meter i ekkofritt rom være. Det er ikke det enkleste å måle pålitelig i et vanlig rom, og det er nok mye av grunnen til at dette kan være en utfordring for mange.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er ikke det enkleste å måle pålitelig i et vanlig rom, og det er nok mye av grunnen til at dette kan være en utfordring for mange.
    Tror jeg du er inne på en vesentlig faktor som nok mange selvbyggere bommer stykt på. Men, i mangelen av ekkofritt rom, er ikke utendørs rundt meteren over bakkenivå en ganske så bra løsning? Hva med målemetoder/-rutiner i seg selv, kan egentlig den enkelte godt nok om dette ut i fra den praksis som hersker hos gode høyttalerprodusenter? Gir ikke "metoder & forutsetninger" av alt dette resultater i alle retninger - således kun av interesse for den som eier sakene/foretar målingene/vektlegger disse - uten å egentlig å fortelle så mye rent faglig sett?

    Så har man helt i andre enden! Hvor eksempelvis karer som Troels Gravesen, som konstruerer og konstruerer - og stadig oftere hevder driverne er så bra at målinger blir bra nesten uansett...! Men, som samtidig innrømmer at det blir vanskeligere og vanskeligere, på den måten at han bruker timevis på å fastslå delefilterdesign ved hjelp av lytting og lytting til velkjent musikkmateriell. Altså; fordi så mye er så bra og måler så bra, men hvor nyansene og forskjellene som gjør konstruksjonene virkelig gode først settes ved hjelp av ørene som desidert viktigste verktøy.

    Se bare på en enkelt faglige utregninger for eksempelvis fastsettelse av kabinettvolum - les; volumer! Eller en rekke forskjellige programmer for delefiltere, som bokstavelig talt gir forskjellige lytteresultater selv om de i teorien har gjort jobben riktig "elektrisk teknisk sett" alle sammen. Og hva jeg selv stadig opplever - lytte til konstruksjoner (og da like gjerne fra "gigantbedrifter") som jeg ikke en gang godt nok mener kan gjengi menneskestemmer. Summen av alt dette; jeg får mer og mer respekt med de (få) som kan faget, enten de er selvlærte eller et millionkonsern.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.433
    Antall liker
    16.722
    Sted
    Østfold
    Kan ikke det du skriver her egentlig sammenfattes som følger?:

    - Det er ikke så lett å tolke målinger, og tolkningene påvirkes veldig av hvor og hvordan målingen er gjort. Hadde det vært noen enkle regler for dette ville vi selvsagt hatt full oversikt. Men, det er alltid et "men" som skal gjøre ting 3 hakk mer komplisert, og de kommer gjerne lag på lag. Skulle man laget en tråd om hvordan man skaffer seg et totalt og objektivt bilde av hva en høyttaler gjør som er repeterbar fra gang til gang ville det vært mat nok for en tråd på 200 sider, der de fleste innleggene er informativt skrevet av folk som virkelig kan dette. Det er ikke bare informasjonsmengden som man skal kjenne til som er et problem, men også veldig mange aspekter som skal forstås, som endrer forståelsen av et annet aspekt. Bare det å koble en kjede med aspekter sammen på nytt når en ny forståelse dukker opp kan ta tid både å oppdage den og å gjøre den til en naturlig intuitiv del av egen forståelse.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan ikke det du skriver her egentlig sammenfattes som følger?:

    - Det er ikke så lett å tolke målinger, og tolkningene påvirkes veldig av hvor og hvordan målingen er gjort. Hadde det vært noen enkle regler for dette ville vi selvsagt hatt full oversikt. Men, det er alltid et "men" som skal gjøre ting 3 hakk mer komplisert, og de kommer gjerne lag på lag. Skulle man laget en tråd om hvordan man skaffer seg et totalt og objektivt bilde av hva en høyttaler gjør som er repeterbar fra gang til gang ville det vært mat nok for en tråd på 200 sider, der de fleste innleggene er informativt skrevet av folk som virkelig kan dette. Det er ikke bare informasjonsmengden som man skal kjenne til som er et problem, men også veldig mange aspekter som skal forstås, som endrer forståelsen av et annet aspekt. Bare det å koble en kjede med aspekter sammen på nytt når en ny forståelse dukker opp kan ta tid både å oppdage den og å gjøre den til en naturlig intuitiv del av egen forståelse.
    Respekterer de som virkelig kan men stoler også på mine egne ører men nekter av prinsipp å smake på lettøl :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn