JMM
Slava Ukraini!
Er CDen utdøende? Synes jeg har hørt det i ganske mange år nå og likevel kjøper jeg splitter nye CDer rett som det er.
du sier noe der når jeg ripper med Exact copy går det som regel uten noe form for error på de eldste skiver. 1 utgivelser er gull det.Akkurat det med holdbarhet var jo et argument som kom opp med introduksjonene av CD-formatet for snart 40 år siden...Alubelegget kom jo til å forvitre til støv ila få år, ble det påstått.... jeg har en god stabel CD-er fra nettopp den tida.. alle er fortsatt spillbare, - og tilsynelatende feilfrie...... "Men förr all del... jag kan ha fel..." -
Har alle mine DSD album rippet til DSF-filer, ingen "hakk" mellom dem når jeg spiller hele albumet i Roon. Får du hakk i overgangen mellom album har rippingen blitt gjort med feil software (jeg vet de fleste har denne feilen, men ikke alle). Ripping til ISO, så bruker man f.eks ISO2DSD (støtter DSF) for å få ut DSF filer fra ISO (både i stereo og surround) - ISO2DSD er gratis (Windows, så kjører den selv på virtuell Windows maskin på apple-boksen min)- Har man først rippet, så er det ikke mulig å dele opp i individuelle track uten å få "clicks" i lyden. Dette fordi DSD egentlig ikke lar seg redigere*
Jeg opplever at det er stor variasjon. Noen plater som er rundt 20 år gamle er blitt mer gjennomsiktige med årene. Noen er uspillbare, andre igjen er nærmest som nye.
Samme her, blant annet de første Pink Floyd-CDene med svart label.Kjøpte mine første CD-plater i 1984. Sannsynligvis produsert i 1983. Dvs nesten 40 år gamle. Har ikke en eneste CD som ikke er like bra som nye. Til og med disse PDO-produserte som hadde CD-råte - dvs de gulnet. Avspilles likegodt......
Det egentlige "poenget" med SACD og det etterfølgende DSD-format, var at Sony forsøkte seg på et nytt lukket (les lisensinnbringende) format, som skulle overta etter at pengestrømmen fra CD-patentet gikk ut på dato.Poenget med DSD er st det er mindre behandlet av filtere og ferre feilkilder blir introdusert.
Dette.Eneste argument for SACD er bedre kopibeskyttelse.
SACD ansees fortsatt som godt beskyttet mot kopiering. Det er svært få brukere som klarer å rippe SACD. Distribusjonen (ulovlig fildeling) skjer på relativt utilgjengelige, lukkede nettforum.Og det argumentet er dødt så lenge det er teknisk mulig å rippe en SACD.
Et veldig godt tips om å lytte til Atmos mixer på Tidal & Apple - lytter nå til Jon Batiste - We Are, Grammy vinner i år. Helt ny musikk med typisk 80 talls dynamisk mastering - nesten merkelig å lytte til fantastisk.Kvalitet på master har mest å si. Jeg hører ofte på live-opptak på YouTube som spiller fletta av plate-innspillinger. Komprimeringen på selve opptaket overgår som oftest den som finnes i bit-dybde.
Men når det er sagt: Jeg hører forskjell på hi-res og CD-kvalitet også i blindtest med gode hodetelefoner rett ut av datamaskinen. Altså ingenting fancy. Jeg hørte også mange uker på Spotify Direct i anlegget og synes det var bra lyd og fantastisk enkelt. Men når jeg byttet tilbake til TIDAL, hørte jeg øyeblikkelig forskjell og kunne ha lengre lytteøkter. Ser utrolig mange teorier og tester på dette, men den greieste dommer er dine egne ører.
Et lite tips til folk: Sjekk ut Atmos-mikser hos TIDAL og Apple Music som er mastret med lavere nivå. Det gir bedre dynamikk også i stereo.
Jeg har for øvrig hørt mange anlegg med Spotify som låter dritbra. Så jeg ønsker ikke å være en snobb på omerådet
Men en rekke SACDer er flatt mastret fra analoge master tapes.Bare litt korreksjon. Det er i praksis ingen ting som spilles inn i DSD, da det ligger i sakens natur at DSD ikke lar seg redigere eller mikse.
Jeg setter pris på slike deluxe utgaver hvor de har gravd frem de gamle multitrackstapene og laget nye stereomixer. Ofte følger det med en original flat master mix også så kan man sammenligne.
Ofte ble det gjort en del kompromisser i gamle analog dager - man måtte husholde på tapene. Dette slipper man i disse digitale tider.
Foretrekker som regel den nye stereomixen. Så lenge dynamikken er ivaretatt.
Eg må innrømme at attgjevinga av frekvensane oppover ikkje er så interessante lenger, etterom eg ikkje høyrer noko til det som skjer over 14 k-Hz lenger,,,,,Om man har studert frekvensresponsen på opptaksmikrofoner blir det plutselig veldig lite interessant hva som skjer med filen over 20kHz.