Derfor bygger jeg mellombasser fra ca 70 til 500hzHar stor tro på at kapasitet er viktigste moment innenfor øvelsen bassgjengivelse. Men (!) jeg vil heller skille klangfargen av bass strenger, cello og annet som gjengis over 100 Hz «merket» - enn så og så mange dB nede høyt på 25 Hz hvor fint lite hørbar musikk befinner seg.
Således spør jeg dere med kunnskap; er store tunge drivere beregnet på «hardhente» og «vær-tøffe» utendørs live konserter like gode i øvre som nedre del av bassområdet - i et innendørs lytterom med kun et par tre fire meters lytteavstand dom kast-lengde?
En test annelder hevdet et eller annet sted at Sigberg bassen hørtes bedre ut en noe gigantiske bassgreier - en mulig relevans til det jeg spør om? (for ordens skyld; å spørre er ikke samme som å hevde!)
Ja de fleste blir overasket over hvor kontant det er.Og jeg fikk bygget DIY basstårn etterpå Det ble billigere og mye bedre. Men dette funker aller best når man kommer opp i en viss størrelse.
Ja det er ett viktig område. Fikk jeg smertelig oppleve i LangesundNå skal vel ikke denne tråden handle om mine produkter, men 12" som sitter i kommende Manta og som spiller fra ~90-600hz har et membran som veier under halvparten av det vi bruker i subwooferne og har et helt annet oppheng. Med andre ord helt enig med @Bergfinn.
Seas Roy klarer seg med små kasser og er kanon bra. Har hørt de. Men i tårn. Meget bra.Det største spørsmålet er jo hvor stort man tenker å lage med DIY, det andre er om det får innpass om man har samboer etc. Er man noenhende hendig og tar tiden til hjelp så kan man få til noe fine saker selv, men å kjenne sin egen begrensning er vel så viktig også er det ikke alltid alt blir bra på første forsøk og øvelse gjør mester også finner man jo massevis av tips til hvordan man får til finish på nett (se hvordan man lager gitar-finish er også et tips jeg vil bringe frem her). Jeg vet at det jeg kunne ha mekket selv ikke har vært så halvgalt, men det har aldri kommet til å få innpass i stua av samboer mtp. utseende og muligens at det blir for stort og voldsomt. Personlig så har jeg nok tøyd strikken langt nok med anlegg(ene) jeg har her hjemme, men jeg er allikevel heldig som slipper Sonos!
Om man starter med DSP og sub og får optimalisert litt her og avlaster høyttalerne med sub og delinger på frekvens, så ser man seg aldri tilbake uansett. Så samme hvilken vei man går (kjøpe eller DYI), så blir det uansett bedre.
Damn right!!Skal man bygge greier til å ha i stua, så må kjerring helvete fjernes fra ligningen før man begynner.
Enten får man være mann nok til å vise hvor skapet skal stå, eller kjøpe en REL.
...sier jeg som vurderer å bygge høyttalere med 7" basser i bunnen, til stua.Skal man bygge greier til å ha i stua, så må kjerring helvete fjernes fra ligningen før man begynner.
Enten får man være mann nok til å vise hvor skapet skal stå, eller kjøpe en REL.
Mtp. prisen jeg ga for de knøttene jeg har nå og ikke minst finish så er det ganske umulig å få til selv på DIY. Det var på grensen til en skamfull røverpris kan jeg nevne med en gang. Men det var uansett en fin oppgradering, så det beviser bare at man trenger ikke mye for at det hjelper på lydmessig.Seas Roy klarer seg med små kasser og er kanon bra. Har hørt de. Men i tårn. Meget bra.
Kom med et forslag om å se på Sigberg eller Kvåsvoll sine subber Det er meget gode subber med bra kapasitet til prisen. Er dette for dyrt er det ufattelig mange 10 -12" i lukket med plateamp å velge mellom, og de koste nesten ingenting.Tråden har vel kanskje allerede beveget seg litt bort fra trådstarter intensjon, men om trådstarter kommer med noen retningslinjer for hva han vil ha, så kan vi komme med konkrete forslag.
Veldig stor forskjell på xmax og xmech på den driveren. Hvor linjært oppfører de seg i mellom der tro? 16mm xmax (peak to peak) og 52mm xmech (xdamage skriver de visst) om jeg forstår spekken riktig.Beymaene mine fungerer fint både som sub- og midbass. 12P1000Nd. Det finnes en som heter 12P1300Md også. Den har større slaglengde og lavere Fs, og oppfører seg fint opppover i frekvens den også.
Du må lese innlegget mitt for de orden som står der - ikke lage de om til andre meninger enn jeg selv har gitt de.Kommer mest ann på bruksområdet det musicbear. Trådstarter er ute etter sub. Trenger ikke ett element som takler 1k han da. Jeg som har laget en treveis konstruksjon som skal møte ett horn trenger det. Da er PA genialt
Denne treffer meg litt om jeg forstår rett...... er ikke ute etter den villeste slagkraftige bassen, men heller den som gir liv og nerve til musikken. Der saksofoner med flere gis sitt fulle register.Ville startet med å angi hva du skal bruke subbene sammen med. Husk også at svært mye av trøkket/energien/grunntonen i musikken ligger i området rett over subbers typiske arbeidsområder, løs E-streng på bassgitaren ligger ikke så lavt ned på frekvensskalaen som man skulle tro. Husk også at ikke alle subber spiller like bra oppover i frekvens - oppover i form av å møte/avløse bassen på høyttalerne du allerede har.
Vet ikke.Veldig stor forskjell på xmax og xmech på den driveren. Hvor linjært oppfører de seg i mellom der tro? 16mm xmax (peak to peak) og 52mm xmech (xdamage skriver de visst) om jeg forstår spekken riktig.
Ok, dedikert rom og ingen kone issues.Wow, tusen takk til dere alle for alle verdifulle innspill, overveldende.
Hos meg plasseres eventuelle sub`er i et dedikert lytterom så finish eller kone er ikke et issue her.
Beklager dårlig lesing fra min side. Du har over lengre tid ymtet innpå lignende ting i flere tråder. Forsåvidt ikke noe feil med spørsmålene. Men det virker på meg som du er forutinntatt imot pa elementer. Derfor kommer svaret fra meg at man må se på bruksområdet. Kvaliteten på delene bør uansett være bra hvis resultatet skal bli bra. Det viktigste blir uansett å sette seg noen design mål. Basert på plassen man har til rådighet. Så kan man begynne å se litt på hvilke egenskaper man har bruk for. Hva skal det parres opp i mot. Når disse tingene er klarlagt er det mye lettere å få god veiledningDu må lese innlegget mitt for de orden som står der - ikke lage de om til andre meninger enn jeg selv har gitt de.
Jeg stilte spørsmål, sågar uten å være høyere i angivelse enn 100 Hz - som du leser/tolker som 1 kHz.
Hvor jeg med innlegget forsøker bevisstgjøre/tipse trådstarter om at kanskje er ikke bass bare sub-bass, men også den øvre delen av definisjon bass, med direkte spørsmål om hva hans eksisterende høyttalere var i tilfelle disse ikke dekket nettopp øvre bass.
Stillere videre spørsmål ved at jeg tenker; hvorfor har noen drivere motorsystemer som koster sinnsykt mye mer enn rimeligere alternativer, dersom man typisk (som mange gjør) vurderer bassdrivere ut i fra parametere som (enkelt sagt/forkortet) slaglengde/membranvekt/følsomhet/pris?
Spurt på en annen måte; vil ikke en driver med en rådyr motor fra la oss si JBL gjøre goddis med selve lyden ut over hvor mange dB den klarer å dunke ut av seg?
Ikke så rart at du har god lyd, når alt du har av nettversksswitcher og eathernett kabler er ifra A. A.Mtp. prisen jeg ga for de knøttene jeg har nå og ikke minst finish så er det ganske umulig å få til selv på DIY. Det var på grensen til en skamfull røverpris kan jeg nevne med en gang. Men det var uansett en fin oppgradering, så det beviser bare at man trenger ikke mye for at det hjelper på lydmessig.
Det var noen spennende elementer. Hvordan bruker du de? Lukket, refleks? Hvor mange?Beymaene mine fungerer fint både som sub- og midbass. 12P1000Nd. Det finnes en som heter 12P1300Md også. Den har større slaglengde og lavere Fs, og oppfører seg fint opppover i frekvens den også.
Jeg har nettop befunnet meg i tilsvarende dilemma en stund. Nyfiken på diy, null kompetanse. Jeg har også måttet ta hensyn til waf.Denne treffer meg litt om jeg forstår rett...... er ikke ute etter den villeste slagkraftige bassen, men heller den som gir liv og nerve til musikken. Der saksofoner med flere gis sitt fulle register.
Hva har du ellers av utstyr da? Det er jo ganske stor forskjell i potensiale hvis du har komponenter som lar deg kjøre høypass på høyttalerne og EQ på sub og/eller høyttalere også, sammenlignet med om du "bare" lar subben spille helt i bunn og fortsetter å la høyttalerne spille helt ned også. Skal man gå fra ingen sub til en godt integrert sub så ender man gjerne med å måtte bytte ut mer av oppsettet, ikke kun legge til en sub.Wow, tusen takk til dere alle for alle verdifulle innspill, overveldende.
Hos meg plasseres eventuelle sub`er i et dedikert lytterom så finish eller kone er ikke et issue her. Nåværende stativhøyttalere er i prisklasse 20K inkl. stativer/ 47Hz, men kjøper/ bygger gjerne sub`er som rettferdiggjør mer kostbare kreasjoner. Har sett lenge på REL S512 fra OHC som Cash nevner i tråden.
En diy sub trenger ikke ligne REL, det var aldri min intensjon. Jeg var mest ute etter best VFM, uten å måtte bruke uker på research og bygging. Dere har lekkert oppsummert fordeler, ulemper og utfordringer med diy, men også fortreffeligheten når det lykkes. Motivasjon er nok stikkordet her.
Derfor, i utgangspunktet helst kjøpe sub fordi det har tilsynelatende kortest vei til mål. Dersom jeg tenner på konseptet tenker jeg at et byggeprosjekt kan være innenfor, det er tiden som tar meg, det er så mye annet å få flis i fingern av også Jeg er blitt endel klokere og skal ta med meg alle de gode rådene dere har gitt meg.
Vh
Et godt spørsmål antakelig. Naim Atom HE streamer/ preamp. Denne har rca og xlr pre out, der rca forsyner en poweramp. Ikke særlig å spille på ellers av utganger etc, kun digitale innganger utover det. Antar jeg må koble meg til på forsterkerutgangen, der f. eks Rel Speakon kommer til nytte. Vil tro dette gir begrensede muligheter, selv om det ikke nødvendigvis blir denne i fremtiden er et den som spiller nå.Hva har du ellers av utstyr da? Det er jo ganske stor forskjell i potensiale hvis du har komponenter som lar deg kjøre høypass på høyttalerne og EQ på sub og/eller høyttalere også, sammenlignet med om du "bare" lar subben spille helt i bunn og fortsetter å la høyttalerne spille helt ned også. Skal man gå fra ingen sub til en godt integrert sub så ender man gjerne med å måtte bytte ut mer av oppsettet, ikke kun legge til en sub.
Overhodet ikkeTråden har vel kanskje allerede beveget seg litt bort fra trådstarter intensjon, men om trådstarter kommer med noen retningslinjer for hva han vil ha, så kan vi komme med konkrete forslag.
Ut i fra prisen på de store Arendal subbene (i hvert fall når det gjelder 1723 1S) og det jeg har lest av tester/omtaler og hva den faktisk inneholder av komponenter/teknologi samt design/finish - vil tro det skal godt gjøres å spare noe på DIY i dette tilfelle.Jeg endte opp med å kjøpe en brukt Arendal Sub 2.
for knappe ti høvdinger får jeg 2*13,8 tommer, 1000w, en Sub som skal spille flatt ned til 20 i en relativt konevennlig finish og tid igjen på garantien.
For de pengene kan det sikkert konstrueres noe som gruser min Sub.
Asus router med mesh og trådløst! Husker ikke hva jeg kjører kablet på engang, fine hvite Cat5e kabler kjøpt på komplett isåfall som uansett bare ligger bak stereobenken.Ikke så rart at du har god lyd, når alt du har av nettversksswitcher og eathernett kabler er ifra A. A.
Drar vel på en oktav ekstra nedover bare av det.... subben er vel omtrent overflødig allerede, så den kan du sende til meg !!!
Svaret står med et strek under der, det er bare å starte med basstårn med en gang!Wow, tusen takk til dere alle for alle verdifulle innspill, overveldende.
Hos meg plasseres eventuelle sub`er i et dedikert lytterom så finish eller kone er ikke et issue her. Nåværende stativhøyttalere er i prisklasse 20K inkl. stativer/ 47Hz, men kjøper/ bygger gjerne sub`er som rettferdiggjør mer kostbare kreasjoner. Har sett lenge på REL S512 fra OHC som Cash nevner i tråden.
En diy sub trenger ikke ligne REL, det var aldri min intensjon. Jeg var mest ute etter best VFM, uten å måtte bruke uker på research og bygging. Dere har lekkert oppsummert fordeler, ulemper og utfordringer med diy, men også fortreffeligheten når det lykkes. Motivasjon er nok stikkordet her.
Derfor, i utgangspunktet helst kjøpe sub fordi det har tilsynelatende kortest vei til mål. Dersom jeg tenner på konseptet tenker jeg at et byggeprosjekt kan være innenfor, det er tiden som tar meg, det er så mye annet å få flis i fingern av også Jeg er blitt endel klokere og skal ta med meg alle de gode rådene dere har gitt meg.
Vh
Siden den har både RCA og XLR som mest sannsynlig gir ut signal samtidig kan du hvertfall koble subwoofer til en av disse da (XLR hvis det er det som er ledig). Bakdelen med oppsettet slik det står er at du bare får utnyttet subben ganske lavt i frekvens siden du ikke får kjørt høypass på høyttalerne, og du er også avhengig av å kjøpe (eller bygge) en sub med innebygget DSP/EQ hvis du skal få justert inn suben til rommet. Uten noe av dette vil du mest sannsynlig ikke få et veldig godt resultat.Et godt spørsmål antakelig. Naim Atom HE streamer/ preamp. Denne har rca og xlr pre out, der rca forsyner en poweramp. Ikke særlig å spille på ellers av utganger etc, kun digitale innganger utover det. Antar jeg må koble meg til på forsterkerutgangen, der f. eks Rel Speakon kommer til nytte. Vil tro dette gir begrensede muligheter, selv om det ikke nødvendigvis blir denne i fremtiden er et den som spiller nå.
Raggsokker er undervurdert ! I tillegg til justering av reflekskasser hjelper de også mot kalde gulv på hytta.Bassportene er blokkert med tykke raggsokker, for jevnere avrulling/integrering med subben.
Byg stort og med enheder der er lavet til SubsHar lyst til å prøve sub konseptet. I mitt hode er REL subber bygd for musikk, noe som er mitt hovedbehov.
en eller to subber er også et spørsmål og jeg forstår at det er mange fordeler med to subber.
Når jeg googler sub på dette forum dukker det imidlertid opp diy`ere som anbefaler folk å bygge sub sjøl, fremfor å kjøpe.
Diy`erne får det å bygge en sub til å fremstå som såre enkelt, gjort på et par timer. En slik sub vil visstnok utkonkurrere en hvilken som helst REL sub kvalitetsmessig. Basert på utsagnene har jeg googlet litt, i mitt hode er det ikke fullt så enkelt, det er liksom ikke bare å kjøpe seg "en pakke"?
Bare for å avklare, finnes det byggesett der man basert på tegninger og skisser sjøl kan finne drivere, forsterker og hvor skisser viser hvordan et kabinett bør bygges? Vil dette garantere et høyt musikalsk kvalitetsnivå? Mål etc? Ser for meg at profesjonelle kan kappe til kabinettdeler eller sågar sette dem isammen også, men da begynner det å koste litt igjen.... eller?
Setter pris på innspill og erfaringer
Gode betraktninger. Hvis man ser for seg 25k+ så begynner det å bli mange muligheter på DIY siden (hvis man tenker 2 stk). Det er 8 år siden jeg bygget mine basstårn og mener at de da kostet meg 60k pluss et lass med egeninnsats (verktøykostnadene holder vi elegant utenfor regnestykket).Jeg har nettop befunnet meg i tilsvarende dilemma en stund. Nyfiken på diy, null kompetanse. Jeg har også måttet ta hensyn til waf.
Skal en kjøpe nye elementer og flatpakkede kits, eller få trestokken til å frese, går det en god del høvdinger selv på moderat oppsett, så må en ha forsterker i tillegg.
Jeg endte opp med å kjøpe en brukt Arendal Sub 2.
for knappe ti høvdinger får jeg 2*13,8 tommer, 1000w, en Sub som skal spille flatt ned til 20 i en relativt konevennlig finish og tid igjen på garantien.
For de pengene kan det sikkert konstrueres noe som gruser min Sub. Jeg slipper risiko med å lage noe som låter betydelig dårligere og som uansett blir mye styggere (nå var jo ikke det relevant for deg).
Det virker gøy å lage selv, men er ikke overbevist om at resultatet blir bedre i budsjett/mellomklassen med mindre en har god kompetanse eller får god hjelp av andre. Spennende å høre hva du ender opp med
Jeg har ikke fått suben i hus enda, så om det var et klokt valg vet jeg ikke. Jeg håper den er god nok til kontrabass og kirkeorgel, og samtidig kan gjøre nytta til lørdagsfilmen
Takk for gode betraktninger og for tålmodigheten SigbergAudio. Jeg må definitivt lese meg mer opp rundt temaet, uansett om jeg kjøper eller bygger.Siden den har både RCA og XLR som mest sannsynlig gir ut signal samtidig kan du hvertfall koble subwoofer til en av disse da (XLR hvis det er det som er ledig). Bakdelen med oppsettet slik det står er at du bare får utnyttet subben ganske lavt i frekvens siden du ikke får kjørt høypass på høyttalerne, og du er også avhengig av å kjøpe (eller bygge) en sub med innebygget DSP/EQ hvis du skal få justert inn suben til rommet. Uten noe av dette vil du mest sannsynlig ikke få et veldig godt resultat.
Og aller helst skulle du hatt et aktivt delefilter i preampen din, slik at du kan rulle av høyttalerne tidligere og la subwooferen spille høyere opp i frekvens. Da får du både avlastet høyttalerne dine, og du får også en sub som spiller i et bredere frekvensområde, og dermed også kan korrigeres i et bredere frekvensområde = jevnere bassrespons. Grunnen til at mange ender opp med å ha på sub kun til film men ikke synes den "fungerer" til musikk, er at responsen er såpass ujevn at det er umulig å få korrekt volum. Forskjellige låter har enten for mye eller for lite bass avhengig av hvordan de treffer på ujevnhetene i responsen. Dette får du ikke ryddet opp i med en sub som bare spiller helt i bunn uten EQ.
Og nå aner jeg ikke om jeg sier masse du ikke skjønner, beklager i så fall det - men det er litt å sette seg inn i hvis man skal få godt resultat med sub. Men når man først lykkes ser man seg aldri tilbake.
2 stk i h-baffel dipol 40-300 Hz og 2 i bittelite lukket kammer 18-40 Hz. Per side.Det var noen spennende elementer. Hvordan bruker du de? Lukket, refleks? Hvor mange?
er Ikke sånne satellittsystemer rimelig vulgært da? spør for en vennTypiske pa basser som har høy følsomhet, FS over 40-50 Hz, og kort slaglengde egner seg ofte for potent midbass som gir det berømte "brystkasse smekket"
Jeg har hørt Sigberg setupen i kun få minutter utenfor sweetspot og har ingen grunnlag for å bedømme hva slags midbass kvaliteter det er der.
PA bass kan også være sub bass. Det er vel like mange varianter der, som i hifi markedet...om ikke mer.
18Sound, Eminence, BMS...osv. ha vel også elementer beregnet kun for sub bass.
Vi som driver med DIY, velger i flere tilfeller separate byggverk for henholdsvis dypbass og midbass.
Eks. jeg har egen midbass kasse som nederste del i en satelitt høyttaler. Dypbass bygg ved siden.
Man kan vel også bygge kasser som behersker både dypbass og midbass...opp til flere hundre Hz.
Det krever mer av byggherren og driver.
Jeg tipper de nye Snickers-is bassene egner seg godt til slik kasse som skal brukes over flere oktaver.
Hvor lite kammer på de to?2 stk i h-baffel dipol 40-300 Hz og 2 i bittelite lukket kammer 18-40 Hz. Per side.