Hvordan gjør du det i praksis?Ja, bruker det hele døgnet her - Dynamisk EQ - heter det på fagspråket
Har MV på -30dB som er rimelig høyt i seg selv, Dynamisk EQ offset på 0dB og bruker fjernkontrollen til tuneren for litt variasjon på volumet som er -30dB til -50dB av MV -30dB....Hvordan gjør du det i praksis?
Hybridelektrostat er forresten et eksempel hvor man kan få nivåforskjeller i ulike frekvenser med ulike avstander.
Vis vedlegget 809940
Årsaken til det er at elektrostatpanelet kan fungere som en linjekilde med ca. 3 dB trykk per meter. Herre basshøyttaler taper ca. 6 dB per meter. Så med en gang man har en annen avstand enn hva høyttaleren er tunet til, så blir det nivåforskjell.
[/SITAT]
Hva er det bilde av?
Hybridelektrostat av Martin Logan.Hva er det bilde av?
Med Dynamisk EQ får man Reference Response på lavt volum og det funker glimrende her ogsåEneste ulempen med å spille med for lavt volum; man får ikke det fysiske trøkket (man kjenner ikke musikken). Men det blir vanskelig å få til på 60dB uansett. Så man hører de lave frekvensene, men man føler dem ikke (i det minste ikke på samme nivå).
Er de ikke kjent for å mangle dynamikk også?I "gamle dage" var quad 63 kendt for at kunne spille stort og flot på lavt volume. Jeg kender ikke de nye modeller?
Er det derfor høyttaleren tilter bakover slik? Har sett andre modeller fra andre merker som også har en bakoverlent konstruksjon. De som ikke er slik, har tatt høyde for det i delefilteret?Hybridelektrostat er forresten et eksempel hvor man kan få nivåforskjeller i ulike frekvenser med ulike avstander.
Vis vedlegget 809940
Årsaken til det er at elektrostatpanelet kan fungere som en linjekilde med ca. 3 dB tap per meter. Mens wooferen taper ca. 6 dB per meter. Så med en gang man har en annen avstand enn hva høyttaleren er tunet til, så blir det nivåforskjell.
TakkHybridelektrostat av Martin Logan.
Og så ser det litt kulere ut.
Uff, jaja, det finnes ingen dumme spørsmål håper jegDe er normalt satt opp lenende tilbake litt fordi du da også hører panelet når du reiser deg opp.
Mine er satt opp med isolatorer bak så panelet er helt rett.
Avhenger av høyden på panelet jo, Audiostatic ES100 f.eks. Lener seg ikke tilbake da panelet er 180 cm høyt, du ser det også på Magnepans modeller.
Andre har svart på det første.Er det derfor høyttaleren tilter bakover slik? Har sett andre modeller fra andre merker som også har en bakoverlent konstruksjon. De som ikke er slik, har tatt høyde for det i delefilteret?
Hver sin lyst. Som deg jobber jeg med data.. Og jeg vil ikke drive med data på fritiden...Det er jo riktig det !
Martin Logan spiller bedre hvis man jobber med tilting og toe-in....... utover det som står i manualen fra produsentenEr det derfor høyttaleren tilter bakover slik? Har sett andre modeller fra andre merker som også har en bakoverlent konstruksjon. De som ikke er slik, har tatt høyde for det i delefilteret?
Bedre det enn å sitte her inne å MISJONERE .. Men skjønner jo at du har mye fritid utpå jordet der..Jaja. Kos deg med kassettspilleren.
Er du på HFS via røyksignaler da eller ..... ?Hver sin lyst. Som deg jobber jeg med data.. Og jeg vil ikke drive med data på fritiden...
Nei.. Det vil låte Python..Jaja. Kos deg med kassettspilleren. Regner med sånne data'er ikke er aktuelt å lytte på ?
Er på, og hvordan en bruker anlegget er kanskje to forskjellige ting?Er du på HFS via røyksignaler da eller ..... ?
Enig i det, men når det føles som om transienter/microdetaljer blir maskert på lavere volum mistenker jeg at dette ikke alene har med hengekøye å gjøre. Forvregning som blir maskert når man drar på litt mere volum? Høyttalere som blir ulineære på lavt volum? Og noen høyttalere har mindre av dette og vokner tidligere til liv? Dette kan du sikkert mye om..Jeg siterte og svarte på et spesifikt innlegg som handlet om volumavhengig loudness.
Det er jo Fletcher Munson -kurven som gjør at høyttalere med hengekøyerespons ofte blir foretrukket ved lavt volum.
De har masser af dynamik. Men ikke slam.Er de ikke kjent for å mangle dynamikk også?
Om vi lytter på for eksempel 60dB og vi har grunnstøy på ca 30dB i rommet, som vi på en vanlig dag knapt legger merke til, gir det ørene faktisk et dynamikkområde på 30dB, eller 5 bit om du vil. Om vi har et stille rom, er relativt uthvilte og lytter ved 80dB øker dette til kanskje 60dB, eller 10 bit.Enig i det, men når det føles som om transienter/microdetaljer blir maskert på lavere volum mistenker jeg at dette ikke alene har med hengekøye å gjøre. Forvregning som blir maskert når man drar på litt mere volum? Høyttalere som blir ulineære på lavt volum? Og noen høyttalere har mindre av dette og vokner tidligere til liv? Dette kan du sikkert mye om..
Høres på en måte ut som en selvmotsigelse.De har masser af dynamik. Men ikke slam.
Ja...hvis man ikke ved hvad dynamic erHøres på en måte ut som en selvmotsigelse.
Nei, tvert imot er elektrostater som f.eks gode gamle 63 kjent for å våkne til dynamisk liv ved lavere lydtrykk enn andre høyttalere. Ikke tilfeldig at elektrostater er nevnt her.Er de ikke kjent for å mangle dynamikk også?
Jeg vet hva dynamikk er, men klarer ikke helt befri meg fra tanken om at et større dynamisk utsving også vil føre med seg en viss grad av 'slam'.Ja...hvis man ikke ved hvad dynamic er
Ok, men har hørt folk som har levd med 63 i årevis hevde at de mangler nettopp dynamikk. Som f.eks. Steve Guttenberg.Nei, tvert imot er elektrostater som f.eks gode gamle 63 kjent for å våkne til dynamisk liv ved lavere lydtrykk enn andre høyttalere. Ikke tilfeldig at elektrostater er nevnt her.
63 er kanongode høyttalere, men de spiller ikke kanonhøyt..
Brukerfeil, altså.Primært er det vel øra som "ikke låter bra" ved lavt volum? I likhet med at synet, og særlig fargesynet, er dårlig ved lite lys...
Jeg har et sæt Egglestonworks som kun går ned til 38Hz. De lyder langt mere dynamisk, end den gamle kef 107R jeg havde for år tilbage. 107R gik under 20 Hz, og kunne slå i brystet. Men det er som om mine Eggs er "hurtigere" selvom de selvfølgelig ikke er det..hvis du forstår? Det er især på anslag, at jeg hører mine Eggs er mere dynamiske, men jeg skal spille meget højt, hvis jeg skal føle noget fysik fra dem.Jeg vet hva dynamikk er, men klarer ikke helt befri meg fra tanken om at et større dynamisk utsving også vil føre med seg en viss grad av 'slam'.
Må arrestere deg litt på den der. En mer fruktbar definisjon av dynamikk - spesielt for oss og for denne tråden - er at dynamikk er spennet mellom det laveste og det høyeste.Egentlig er dynamikk evnen til hvor høyt det kan spilles. Men folk bruker ofte begrepet annerledes.
Elektrostater har ikke noen kasse, men bruker rommet som kasse, med hybrider er det en annen snakk. Mange elektrostater kan spille ganske høyt men man vil som regel ikke oppleve lyden som kraftig på samme måte som med vanlige høyttalere.Ok, men har hørt folk som har levd med 63 i årevis hevde at de mangler nettopp dynamikk. Som f.eks. Steve Guttenberg.