Det er nok en annen motor. Lucky you. Jeg har en 2013 A6 jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Den bruker 1liter olje på 1700km. Startet brått på ca. 75 000km.
Det er nok en annen motor. Lucky you. Jeg har en 2013 A6 jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Den bruker 1liter olje på 1700km. Startet brått på ca. 75 000km.
Hvilken motor er dette ?...... kjekt og vite så man kan styre unna slike. Har en obs notis om oljeforbruk i boka mi om 1,8 og 2,0 tfsi fra VW, kan det være en slik du har ?
Hvilken motor er dette ?...... kjekt og vite så man kan styre unna slike. Har en obs notis om oljeforbruk i boka mi om 1,8 og 2,0 tfsi fra VW, kan det være en slik du har ?
Nei, det er 2.0TDI med kode CGLD. Den finnes i 177hk og 163hk utgaver (samme motor). Visstnok kun denne som er rammet av dieselmotorene. Trodde de firesylindrede TDI motorene til VAG var bombesikre, men så feil kan man ta. Gjorde hjemmeleksa på forhånd men ingenting tilsa at disse er spesielt utsatte.
Forsikringselskapet sa at dersom de skulle betale for reparasjon (de avslo) ville de betalt for fabrikkny motor som er modifisert; uaktuelt med motor fra høggeren. Å sette samme type motor inn igjen gir bare stor sjanse for at problemet kommer tilbake. Den blir rom i sylindrene på de to midterste sylindrene. Ingen kan fortelle hva årsaken er, men det er mange teorier.
Bilen er fin, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med den. Selge den til en symbolsk sum til en skrotnisse kanskje? Foreløpig kjører jeg bare og etterfyller olje ved behov. For tiden kjører jeg lite; 10 000km i fjor og ligger an til at det blir mindre i år. Problemet er at oljeforbruket ødelegger partikkelfilteret og nå kommer det varsel om trøbbel med partikkelfilteret etter litt kjøring. Ny modifisert short motor koster 40 000kr + partikkelfilter og katalysator og gudene vet hva mer pluss arbeid (3 dager?).
Det var da for jævelig......jeg trodde også at Tdi motorne til VAG var bombesikkre....... bensinmotorne der i mot og da spesielt disse downsize motorne med høy effekt har det vært mye rart med...... men Tdi'ene trodde jeg gikk problemfritt til bilen måtte kastes.
Jeg har en nyere versjon av 2 liter dieselen (Euro6 uten adblue), 2018 A3, 150 hk og selv om bilen har gått 192k er det ikke noe behov for å etterfylle olje.
Jeg har en nyere versjon av 2 liter dieselen (Euro6 uten adblue), 2018 A3, 150 hk og selv om bilen har gått 192k er det ikke noe behov for å etterfylle olje.
Om det hadde vært noe sånt som en gammel, sliten Mercedes 300D eller 240D, med 5-600k på telleren, som da hadde fått syntetisk olje, så hadde det vært normalt. Gamle, slitne dieseler skal helst ikke ha for tynn olje - da svetter de og bruker olje.