Bil, båt og motorsykkel Reklamasjonsrett på gåen girkasse?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.311
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
Det er to-literen med biturbo.

Johan-Kr

Det er nok en annen motor. Lucky you. Jeg har en 2013 A6 jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Den bruker 1liter olje på 1700km. Startet brått på ca. 75 000km.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.630
Antall liker
7.244
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er vel akkurat innafor «normalt» på oljeforbruket, men jeg synes det blir drøyt når en peiler diesel og fyller olje…

Johan-Kr
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
8.305
Antall liker
10.280
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det er nok en annen motor. Lucky you. Jeg har en 2013 A6 jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Den bruker 1liter olje på 1700km. Startet brått på ca. 75 000km.

Hvilken motor er dette ?...... kjekt og vite så man kan styre unna slike. Har en obs notis om oljeforbruk i boka mi om 1,8 og 2,0 tfsi fra VW, kan det være en slik du har ?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.311
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
Hvilken motor er dette ?...... kjekt og vite så man kan styre unna slike. Har en obs notis om oljeforbruk i boka mi om 1,8 og 2,0 tfsi fra VW, kan det være en slik du har ?

Nei, det er 2.0TDI med kode CGLD. Den finnes i 177hk og 163hk utgaver (samme motor). Visstnok kun denne som er rammet av dieselmotorene. Trodde de firesylindrede TDI motorene til VAG var bombesikre, men så feil kan man ta. Gjorde hjemmeleksa på forhånd men ingenting tilsa at disse er spesielt utsatte.
Forsikringselskapet sa at dersom de skulle betale for reparasjon (de avslo) ville de betalt for fabrikkny motor som er modifisert; uaktuelt med motor fra høggeren. Å sette samme type motor inn igjen gir bare stor sjanse for at problemet kommer tilbake. Den blir rom i sylindrene på de to midterste sylindrene. Ingen kan fortelle hva årsaken er, men det er mange teorier.
Bilen er fin, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med den. Selge den til en symbolsk sum til en skrotnisse kanskje? Foreløpig kjører jeg bare og etterfyller olje ved behov. For tiden kjører jeg lite; 10 000km i fjor og ligger an til at det blir mindre i år. Problemet er at oljeforbruket ødelegger partikkelfilteret og nå kommer det varsel om trøbbel med partikkelfilteret etter litt kjøring. Ny modifisert short motor koster 40 000kr + partikkelfilter og katalysator og gudene vet hva mer pluss arbeid (3 dager?).


$_576.jpg
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
8.305
Antall liker
10.280
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Det var da for jævelig......jeg trodde også at Tdi motorne til VAG var bombesikkre....... bensinmotorne der i mot og da spesielt disse downsize motorne med høy effekt har det vært mye rart med...... men Tdi'ene trodde jeg gikk problemfritt til bilen måtte kastes.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.424
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg har en nyere versjon av 2 liter dieselen (Euro6 uten adblue), 2018 A3, 150 hk og selv om bilen har gått 192k er det ikke noe behov for å etterfylle olje.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.311
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
Jeg har en nyere versjon av 2 liter dieselen (Euro6 uten adblue), 2018 A3, 150 hk og selv om bilen har gått 192k er det ikke noe behov for å etterfylle olje.
Som sagt det gjelder kun CGLD motoren 177hk og 163hk fra sånn ca 2012-2015. Resten er vel bombesikker så lenge de får vedlikehold.....
 
Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.263
Antall liker
875
Ofte svinghjulet DMF, Designed Mechanical Failure, som begynner å rattle før clutchen er gåen både på manuell og automatkasse
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.263
Antall liker
875
Som sagt det gjelder kun CGLD motoren 177hk og 163hk fra sånn ca 2012-2015. Resten er vel bombesikker så lenge de får vedlikehold.....
Takk for interessant info. Latterlig at 1liter per 1700km er «normalt»
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.630
Antall liker
7.244
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Takk for interessant info. Latterlig at 1liter per 1700km er «normalt»
Kanskje ikke normalt, men «akseptabelt» https://www.abcnyheter.no/motor/bil...ar-alarm-nybiler-bruker-overraskende-mye-olje

Om det hadde vært noe sånt som en gammel, sliten Mercedes 300D eller 240D, med 5-600k på telleren, som da hadde fått syntetisk olje, så hadde det vært normalt. Gamle, slitne dieseler skal helst ikke ha for tynn olje - da svetter de og bruker olje.

Johan-Kr
 
Topp Bunn